Despre bugetarii neapreciati
Scris de Sebastian BargauMarti am fost la Serviciul Permise pentru a preda permisul de conducere si a-mi lua dovada pana sa primesc acasa permisul nou.
“Du-te pe la 13:30 – 14, sa fii sigur ca e acolo si sa nu mergi degeaba.”, mi s-a spus.
M-am dus pe la 13:30, am stat la coada cum e normal si, cand am ajuns la militianul cu pricina ma trezesc ca-mi zice, dupa ce verifica si vede ca nu-i dovada:
“Stai sa vad in calculator.”
Deschide calculatorul si, dupa ce introduce CNP-ul meu, imi spune mirat:
“Ce dovada vrei? Tu ai permisul anulat!”
Sa pic din picioare. Adica eu am facut scoala de soferi cinci saptamani, am platit, am invatat, am trecut examenele si acum ma trezesc ca din cauza unui imbecil incompetent s-a facut o greseala (pe banii mei, normal) si mi-au anulat permisul?
Dupa cum e si normal, a inceput scandalul. Ala nu si nu ca am permisul anulat, eu incercam sa-l conving ca trecusem examenul cu o zi inainte…
La un moment dat, o tanti plictisita de la o masa alaturata, satula si plina de sictir, i-a cerut CNP-ul meu gigelului sa verifice si ea. A dat de doua ori din taste, dupa care spune:
“Cum sa fie anulat? Are aici doua categorii, una dintre ele obtinuta ieri… Cred ca ai scris tu ceva gresit acolo.”
Pune mana pe telefon, suna si spune:
“Auzi, printeaza-mi o dovada pentru CNP 17…”
Dupa nici 30 de secunde se deschide usa de langa biroul madamei si iese o tipa cu dovada in mana. Iau dovada si dau sa plec. Dar ma opresc in usa sa o impaturesc si sa o pun in portofel. Si atunci aud madama zicandu-i gigelului initial:
“Ce oameni dom’le… Nici macar n-a zis multumesc pentru ca i-am dat dovada!”
Bun. Aceasta este intamplarea, intamplare din care vreau sa subliniez doua chestii.
Prima este cea referitoare la dovada. Daca dureaza 30 de secunde sa-ti faca dovada, de ce naiba trebuie sa te duci la 13:30 – 14? Anul trecut a trebuit sa-mi schimb carnetul pentru ca expira. Am fost dimineata la acelasi serviciu de permise, am completat ce era de completat, mi s-a facut poza, am semnat, am predat permisul si mi s-a zis sa vin dupa ora 13 pentru dovada dupa ce tanti a verificat dosarul sa vada daca e totul in regula. De ce? Daca dureaza 30 de secunde sa scoata la imprimanta rahatul ala de hartie de ce trebuie sa freci menta prin oras cateva ore? Pentru ca nu are chef tanti atunci sa sune si sa scoata altcineva dovada la imprimanta? De ce naiba nu-i dau ei o imprimanta la care sa scoata pe loc dovezile? Ca sa te plimbi tu ca prostul ore in sir, sa stai la cozi si sa pleci cu impresia ca muncesc aia pe rupte, nici nu stii cat de greu le este… Saracii…
Trecem acum la partea cu multumitul. Pentru ce cacat trebuia sa-i multumesc acelei madame? Ca si-a facut treaba pentru care este platita? Eu astept multumiri/aprecieri/bonusuri atunci cand fac ceva in plus nu cand fac treaba pentru care sunt de fapt platit. Daca sunt platit sa ambalez 10 cutii, le ambalez, imi iau banii si plec. Nu astept sa vina lumea si sa-mi multumeasca pentru ca am ambalat cele 10 cutii. Astept sa-mi multumeasca atunci cand ambalez 20 de cutii cand sunt platit doar pentru 10. Astept sa mi se multumeasca atunci cand fac altceva pentru care nu sunt platit. Dar nu e logic sa multumesti unuia care este platit sa faca ceva, face acel ceva in scarba si tot lui i se pare ca nu este apreciat destul.
Pai hai sa mergem acum la posta si sa dam cate o ciocolata fetelor de acolo pentru ca se obosesc sa-ti puna stampila pe scrisoare. Hai la finante cu buchete de flori sa le dam casierelor pentru ca se ostenesc sa ne incaseze banii si sa ne dea chitanta. Hai sa le multumim si politistilor cand ne amendeaza, doar si ei isi fac treaba, nu? Eventual hai sa le ridicam statui. Pentru ca isi fac treaba pentru care sunt platiti.
Si e mare lucru in Romania…
Pe aceeaşi temă
- » Militianul si calculatorul, baba si mitraliera
- » Chiar n-are statul bani de niste copiatoare?
- » Da’ pe stat cine-l executa?
E cacat. Daca le zici Multumesc, tot in sictir iti raspund. Abis, ei sunt plictisiti si de munca, si de prostimea care ii freaca zilnic, de aia “de sus” , de lipsa banilor …etc
Comment by WaTzaP — August 6, 2010 @ 12:54 am
Probabil ca dureaza atat din cauza ca trebuie sa te bage in “sistemul automat informatizat”. si daca din 10 angajati 3 sint ca talambul descris de tine atunci raspunsul vine de la sine
Comment by un muc — August 6, 2010 @ 7:29 am
E o chestie ce tine de politete.
Comment by johnny — August 6, 2010 @ 9:31 am
La ce porcării de sisteme informatice are absolut tot ce ţine de serviciile statului, nici nu mă miră că durează o grămadă pentru dovadă.
Comment by 47 — August 6, 2010 @ 10:03 am
Omule, puteai sopti un ”merci” acolo ca nu te durea gura.
Comment by Cypress — August 6, 2010 @ 10:04 am
Dar ne place atunci cand iesim “afara” si toata lumea ne zambeste pentru nici un motiv aparent si ne multumeste pentru fiecare basina pe care o tragem fie ca suntem client sau nu.
Eu treaba cu multumitul, mai ales in serviciile publice, o gasesc ca fiind mai mult pentru atmosfera.
Comment by Mihai — August 6, 2010 @ 10:10 am
“Organele” ca puletele ala de militian care nu stia sa introduca un CNP pot sa-ti faca viata amara asa ca madam te-a salvat de ceva nervi, umblat si facut taraboi deci merita un multumesc la o adica
Pe partea ailalta ca se astepta sa-i multumesti e nesimtire din partea ei ca isi facea jobul pt care e platita, dar cat timp are colegi atat de tampiti ca puletele autoaprecierea ei e normal sa fie in ceruri…. daca vrei s-o readuci cu picioarele pe pamant ai grija sa scapi lumea de incompeteni si sa devina normalitate servirea ireprosabila, bafta
In principiu multumesc-ul nu te costa nimic, e si de bun simt, cum sustii ca ai umblat destul in strainatati stii ca se poarta, la unii si cand dai si cand primesti….
Comment by kalm-man — August 6, 2010 @ 10:51 am
Nu sari asa repede sa judeci. Poate madama respectiva ia 7 milioane in mana pe luna (i.e. 700 RON) si suporta priviri meschine 8 ore pe zi.
Pe de alta parte, sistemele informatice pe care le folosesc (daca se pot numi asa) sunt atat de penale incat … mi-e si groaza sa ma gandesc, iar ei n-au cum sa schimbe situatia.
In ultimul rand, cred ca tine si de atitudinea ta. Daca te duci acolo si-i privesti automat cu superioritate, asteapta-te la un comportament pe masura. Oare altii de ce nu au toti probleme de genul? De exemplu eu, orice institutie de stat am vizitat – cu orice scop (inclusiv pe la politie am dat recent, cand am “scapat” o luna de carnet) mereu am fost tratata omeneste si-am fost ajutata, fara pretentii.
In engleza se numesc “social skills”, in romana nu-mi imaginez cum s-ar putea traduce. Ar trebui sa se predea in scoli.
Comment by Diana — August 6, 2010 @ 11:14 am
Tine de politete. Un “Multumesc” nu costa nimic.
Si in cazul asta merita probabil un “multumesc” macar din politete daca nu din apreciere pt femeia aia care s-a bagat peste gigelul de coleg sa verifice ea.
Comment by pffmihai — August 6, 2010 @ 11:38 am
Partea cu multumitul tine de bunele maniere. Cum ai pretentia sa fii tratat cum trebuie daca tu nici macar nu te sinchisesti sa multumesti . Da, persoana respectiva s-a comportat caracteristic, adica cu sictir, da, e platita sa te ajute insa ce s-ar intampla daca am lua toti exemplul ei? Si asa e “minunat” in RO, numai “intelectuali” ce se uita la OTV si fac gratar in fata blocului plus ca in strainatate avem imaginea de tigani hoti. Daca renuntam si la lucrurile marunte ce tin de buna crestere, presimt un viitor glorios. In alta ordine de idei, multi romani au multe pretentii: sa fie tratati frumos desi ei se comporta urat sau indiferent, sa fie curat desi ei lasa mizerie pe unde merg, sau nu fac curat in fata curtii ca e resposabilitatea primariei si multe altele. In cazul in care vrei sa se schimbe ceva, schimbarea trebuie sa vina in primul rand de la tine. Adica sa te comporti cu oamenii cum ai dori ca ei sa se comporte cu tine. Si nu mai zic de faptul ca romanii in general se organizeaza mai ceva ca echipa nationala: statul face ceva rau si nu le convine… hmm nasol, asta e, doar e statul, hai sa protestam la un concert CRBL, ca sigur ii speriem
).
Comment by CristiC — August 6, 2010 @ 11:57 am
e totusi o chestie de bun simt sa multumesti dupa ce-ti rezolvi o treaba – parerea mea
Comment by Nic — August 6, 2010 @ 12:46 pm
1) e politicios sa multumesti, chiar daca platesti pt serviciul respectiv, si chiar daca persoana in cauza teoretic nu putea sa refuze sa-l indeplineasca.
2) persoana in cauza chiar putea sa refuze sa te ajute. tu erai la alt ghiseu si ea a venit pana acolo special sa te ajute pe tine. stii sigur ca era de datoria ei sa vina sa te scoata pe tine din incurcatura? sau ai impresia ca daca un functionar public face o eroare, e de datoria fiecarui alt functionar public de pe raza judetului sa-i(ti) sara in ajutor sa rezolve problema? eu as fi zis mersi ca nu a fost cazul sa merg in audienta la comandant sau mai stiu eu pe unde altundeva ca sa se rezolve situatia.
Comment by XaeL — August 6, 2010 @ 12:50 pm
eu zic multumesc si cand cumpar de la magazin ….vorba celor de mai sus , puteai sa zici un merci aruncat acolo .
Comment by mailo32 — August 6, 2010 @ 12:50 pm
Tine de educatie sa zici “Multumesc”. Da, poti sa injuri incompetentii de acolo de tot neamul si de stramosi. Insa dupa ce iti dau ceva, buna crestere cere sa spui “Multumesc”, nu sa pleci ca unu care are cei 7 ani din ghetto.
Comment by Alex — August 6, 2010 @ 1:01 pm
Te citesc mereu si in 99% din situatii sunt de acord cu tine, dar aici nu. Da, tipa e probabil platita ca sa faca asta, dar nu e de vina ca idiotul ala nu stie sa citeasca un monitor sau ca nu a primit imprimanta ca sa faca treaba cu dovada in maxim 30 de secunde.
Sunt de parerea ca trebuia sa ii multumesti (chiar si cu jumatate de gura) pentru ca te-a salvat de incompetentul ala care ar trebui concediat la urmatoarea lista de disponibilizari. Sa stii ca uneori cu amabilitatea faci mult mai multe decat daca esti mereu ingamfat si astepti ca toti sa bata din palme ca tu sa iti primesti ce meriti. Eu practic tactica asta de mult timp si sa stii ca de multe ori am fost mult mai avantajat, mai ales daca reuseam sa o fac sa zambeasca pe careva sictirita de acolo, am obtinut chestii pentru care altfel trebuia fie sa ma plimb ca bezmeticul sau sa dau o caruta de bani pentru nimic… Cu amabilitate nu aduci decat mai multa amabilitate. Cu amareala si suparare nu-ti va zambi niciodata nici un functionar, mai ales in Romania.
Comment by Arthur — August 6, 2010 @ 1:04 pm
Greu cu bugetarii, dar si mai greu va fi fara ei!
Sa vedeti cozi de belea ce or sa se intinda, dupa ce se aplica masurile de stimulare a evaziunii fiscale prin reducerea aparatului bugetar! Ca sa nu mai vorbim despre sporul de elan care va fi indus de reducerea poverii salariale pe carca de angajat!
Ca idee, insa, sunt total de acord cu toti cei ce au postat mai sus – un zambet si un multumesc nu te costa nimic si – verifica!- vei observa ca in 75% dintre cazuri zambetul ti se intoarce si multumirile se tin minte! – Experienta mea (socanta, la inceput) la Londra.
Precizez ca mama nu e bugetar, iar eu nu-s iehovist si nici macar vegetarian
Comment by BRRC — August 6, 2010 @ 1:40 pm
@ BRRC: Stai linistit, prin eficientizarea fluxului de documente, multi bugetari isi pierd scopul muncii… Sincer, cred ca si mai putin de jumatate din bugetari pot fi dati afara daca restul muncesc cu spor si minte!
Comment by Arthur — August 6, 2010 @ 1:54 pm
Visule, după părerea mea umilă, femeia merita un mulţumesc. eşti sigur că era treaba ei să cureţe mizeria după puletele care nu era în stare să tasteze câteva cifre?
Îmi place să cred despre tine că atunci când iei berea din oraş şi ţigările îi zici vânzătoarei mulţumesc. sau când te duci la magazin şi întrebi vreo angajată unde găseşti produsul x şi îţi arată iar e frumos să îi mulţumeşti, deşi e treaba ei pentru care e plătită.
cel puţin eu asta fac. şi mă poţi crede pe cuvânt că sunt cel puţin la fel de explozivă ca orice alt gigel
Comment by tahemet.blogspot.com — August 6, 2010 @ 1:55 pm
un zambet si un multumesc fac parte din educatie si civilizatie, nu neaparat de multumire .ca nimeni nu e obligat sa faca un anumit lucru, chiar si pe bani, ca nu e sclavie
ca daca ai vreo 2 tarani prosti crescuti ca si clienti iti bagi picioarele in ei de bani si pleci . ai inteles?
Comment by ratty — August 6, 2010 @ 2:31 pm
Pai eu zic sa le facem statui. Din cacat
Comment by Kilroy — August 6, 2010 @ 3:35 pm
Sa multumesti unora care aproape la tot pasul sunt gata sa te condamne? Gata sa te jupeasca de bani? Cunosc eu pe cineva care s-a dus sa scoata buletinul exact in ziua in care trebuie sa fie gata. Functionarasii de acolo l-au si luat la intrebari ca ce, il lua apa daca venea o zi mai tarziu?! Care e problema lor? Omul a spus ca ii trebuie pentru nu stiu ce naiba, sa scoata banii de la Adsense. Si atunci au si sarit pe el, hienele. Ca nu cumva treaba asta e ilegala? Nu cumva se inseala statul? Nu cumva ar trebui sa plateasca taxe? Singura mea intrebare e: care e problema lor? Care naiba e problema lor?! Zici multumesc cui te multumeste(chiar daca e platit sa o faca), dar la niste sictiriti si incapatanati ca gigel care nu stie sa tasteze, sau la una care te ia de sus, ii zici un binemeritat da-te dracu’ .
Comment by Tanar jurnalist — August 6, 2010 @ 3:37 pm
sincera sa fiu,eu zic ,,multumesc” oriunde ma duc..ba mai mult,chiar si cand nu ma ajuta cineva cu ceva..zambesc frumos si zic ,,multumesc,oricum”..atunci sa vezi ce fata face persoana respectiva..
Comment by scorpio — August 6, 2010 @ 4:23 pm
Sa zici un multumesc nu te costa nimic. Este vorba de respect intai fata de tine – ca stii ce inseamna politetea – si apoi fata de cei din jur.
In Germania, cand urca in autobuz pe la usa din fata, a soferului, toata lumea il saluta, fie ca il cunoaste sau nu. El zambeste politicos si toata lumea este relaxata. Este vorba de interactiune umana… chiar nu te costa nimic sa ii multumesti.
Comment by zaqk — August 6, 2010 @ 5:20 pm
Daca tanti astepta un “multumesc” material, merita suturi. Daca era vorba doar de un cuvant, e destul de usor de rostit. Am deja o obisnuinta sa spun multumesc, cand primesc restul de bani sau inainte de a pleca de undeva, inainte de a spune “buna ziua”. Faptul ca am fost “simpatica” m-a scapat deja de chestii nasoale, cea mai cea putea sa fie acum cateva zile, cand am plecat de nebuna din zona de securitate din aeroport, in Akron (Ohio), sa cumpar o revista de sudoku.
Am aparut in fata politistului cu o revista, FARA ACTE (am lasat pasaportul si boarding-pass-ul la etaj), spunand ca vreau sa ajung la poarta 9. Teoretic putea sa imi faca faze nasoale. Daca i-am vorbit insa super politicos, s-a dus personal dupa acte, si, inca o data, pentru ca nu luase biletul meu ci al ‘soarelui’. Tot pentru ca i-am multumit si am fost super politicoasa (oricum eu eram in rahat), m-au trecut mai repede prin security, fara sa ma ia la purecat ca umblu ca proasta prin aeroport.
Conteaza si cum te porti. Io merg pe principiul de “buna ziua si merci” cam tot timpul si, doar daca nu se raspunde la fel, ma zbarlesc. E deja gest reflex sa spun “multam”, la cate comentarii mi-am primit de la ai mei in copilarie.
Comment by dojo — August 6, 2010 @ 7:59 pm
incerc sa va explic ca in tzarisoara aia de cacat, dupa ce ca va merg toata nhaspa, va mai si mancati unii pe altii de parca vreunul ati fi mai breaz decat altul. v-o trageti unii altora prin toate orificiile si ii lasati si pe altii din exterior sa va faca la fel. o sa muriti cu totii de foame si de rautate daca nu va schimbati atitudine. bafta.
Comment by ratty — August 6, 2010 @ 10:55 pm
doctorilor ce le dam pentru ca isi fac datoria ?
Comment by Iepurasul Isteric — August 7, 2010 @ 2:42 am
Eu multumesc tot timpul, in functie de situatie , de la “mda…merci” pana la “multumesc frumos, o zi buna” desi sunt unii care ar trebui sa ne multumesca noua
Comment by deeanna — August 7, 2010 @ 8:08 am
Fiindcă aşa e civilizat, man. Atâta tot.
Comment by Takju — August 7, 2010 @ 11:09 am
Visule, cu postul asta ai (cam) dat-o in bara….
Comment by DANIEL — August 8, 2010 @ 11:05 pm
“Hello. How can I help you today?”
“mmm… Not sure…”
“bla, bla….”
“It seems we have a problem…”
“bla, bla”
“THANKS”
“Thank you! Have I nice day”
N.B.
“Multumesc” – un cunvat din 3 silabe”
“Merci” 2 silabe
“Thanks” 1 silaba (asta daca “thank you” din doua silabe e prea mult).
Tanti aia de acolo putea sa nu faca nimic. Se numea ca-si facea mai departe datoria….
Gandestete ca in locul ei gaseai un aparat in care care sa-ti spuna:”Please insert your right index finger for fingerprint recognition” “Your request in processed!” “Your licence has been suspended!” “Thank you! Have a nice day! Bye!”
Comment by tudor — August 9, 2010 @ 4:55 pm