Intai calitatea si apoi bocitul
Scris de Sebastian BargauDe azi incep grevele. Incep pentru ca suntem o tara din care au furat toti si, dupa cum se pare, s-a ajuns aproape de fundul sacului. Dar eu nu inteleg grevele acestea. De fapt nu inteleg persoanele care se zbat la acele greve. Inteleg faptul ca sunt platite prost acele persoane dar, oare nu merita?
Oare se zbat de nu mai pot pentru a produce calitate si, drept recompensa, li se reduc salariile?
Cand te duci la o institutie publica esti tratat cu sictir si, pana faci rost de hartia necesara, trebuie sa colinzi toate birourile, sa treci pe la toti impingatorii de hartii lipsiti de chef sau sa stai la cozi pentru ca impingatorii de hartii nu si-au terminat de baut cafeaua. Astia fac acum greva?
Sau profesorii. Scot generatii intregi de semi-analfabeti de pe bancile scolii si bocesc in fata prefecturii sau a guvernului ca sunt prost platiti. Cati dintre ei au scos generatii intregi de olimpici? Ei bine, aia care si-au dat interesul, aia trebuie sa iasa in strada si sa urle. Si sunt si eu langa ei, pentru sustinere. Dar restul frecatorilor de menta care zic “La ce sa ma zbat? La cat sunt platit, sa zica mersi ca mai vin la ore…” nu merita nici un scuipat.
La fel si cu doctorii. Din vina lor mor oameni zilnic. Spaga merge, interesul zero, viata omului e in plata Domnului. Dar ei vor bani. La fel ca si in cazul profesorilor, ii sustin pe doctorii care-si dau interesul, care vindeca si care nu fac greseli din lipsa de chef de munca.
Sa se dea bani celor care demonstreaza ca-i merita, nu tuturor leprelor care nu muncesc pentru ca nu-s multumiti de remuneratie. Bai leprelor, intai calitatea muncii si apoi bocitul dupa mai multi bani!
Stiu ca la placinte va imbulziti toti, dar incercati sa puneti si osul la munca!
Re: profesori:
Dacă vrei să-ți iasă numa’ olimpici din sistemul de învățământ, bagă în el numa’ elevi care au interes pentru carte. Nu uita că noi avem și eminenți de studiază fotbal în curtea școlii, sau genii care-și iau profesorii la bătaie în clasă. De unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere, sau, cum zic englezii, Garbage In, Garbage Out.
Sau alt caz clasic de părinți aviatori, unul care a mers și i-a șters învățătoarei două peste bot că de ce îl lasă pe fie-so repetent. Din ăla vrei să scoți tu olimpic? Eventual la K1.
Comment by Laur — June 1, 2010 @ 12:54 am
@Laur: Cei din exemplele tale trebuie sa aiba o baza mica de matematica, ca sa-ti dea restul corect cand iei ceva de la alimentara
)
Comment by punKreas — June 1, 2010 @ 3:21 am
bre, de ce sa vorbim despre munca? in romania exista doar doua paturi sociale care muncesc : corporatisti si capsunari, pe care in principiu ii luam la misto , ca deh.. e prosti.
Comment by malakian — June 1, 2010 @ 4:12 am
@Laur: de acord cu tine.
@punKreas: exemplele mentionate nu trebuie sa se faca vanzatori la alimentara. Chiar deloc. Se pot sapa si santuri.
@VisUrat: ai oarecum dreptate. Dar problema nu e asa de simpla. Ce s-a intamplat intai: oamenii si-au pierdut interesul pentru o munca realizata bine sau salariile au fost suficient de mici incat ei sa isi piarda interesul?
Uscaturi sunt peste tot. Profesori, medici, functionari publici. Raspunsul nu este taierea in carne vie a salariilor si eliminarea din sistem a celor care incarca suplimentar organigrama. Pana acum exista un singur sector bugetar care este supraincarcat: functionarii publici. Nu medicii sunt prea multi, nici profesorii sau asistentii sociali.
Comment by zaqk — June 1, 2010 @ 7:18 am
@malakian: CAZUL I- Am profi care stateau pana la ora 20 cu noi ca sa ne ajute sa terminam proiecte proiectele. Ok, hai sa zicem ca pe alea iau puncte. Dar cand stau non-stop cu tine ca sa iti termini aplicatia pentru universitate in afara, cand te ajuta in fiecare pas pe care trebuie sa-l parcurgi pentru ca ii pas, ca nu il ajuta cu nimic ca intri tu la facultate in alta tara. La polul opus, am avut si ceva profi cu care, sa zic, am avut divergente.
CAZUL II- in spital, infirmiera nici nu se uita la mine, si imi era asternutul plin de sange. A venit asistenta de la ATI, care dupa o noapte de resuscitat un nene care tot facea figuri la 5 min (doctorul dormea), mi-a schimbat asternutul. Poate ti se pare o tampenie uriasa, dar sunt astfel de persoane, si sa fie doar una si nu-si merita soarta.
Nu cred ca are capsunarul sau corporatistul responsabilitatea acestor asistenti medicali sau a rezidentilor. Pe doctori nu-i pun pentru ca au deja cabinete si ii doare fix in pix.
Comment by Person — June 1, 2010 @ 8:44 am
De acord cu tine, doar ca poate nu privesti problema chiar din unghiul potrivit.
Exista si acei profesori sau medici care chiar isi dau interesul si a caror rezultate sunt chiar vizibile, dar daca ar iesi ei in strada, crezi ca ar rezolva ceva? Pentru ca e un profesor in 10 care chiar face ceva, si la fel si cu medicii….noi romanii suntem tari doar cand suntem in haita, si e nevoie de haita mare daca vrem sa facem ceva. Ce efect crezi ca ar avea daca s-ar aduna doar o gasca de cateva zeci de oameni sa faca greva?
Comment by nakedsanta — June 1, 2010 @ 9:31 am
Profesorii? Ma mir ca zici de ei. Nu te gandesti ca tocmai datorita lor scrii tu acum pe blog? Ca scot analfabeti sau nu de pe bancile scolii, asta e altceva. Nu e neaparat vina lor, ci datorita programei scolare si a ministrilor care se schimba in functie de pozitia planetelor…
Ca in orice sistem, exista oameni si oameni. Sunt profesori care isi fac treaba mai bine decat prevede legea, si sunt profesori care sunt doar acolo pentru un salariu. Si atat!
Functionarii publici? Da… Ai dreptate. Stiu cum e sa mergi la 100 de ghisee si sa iei o semnatura. Stiu cum e sa stai la cozi pentru ca o functionara se misca incet. Insa asta nu din cauza ca isi face unghiile in timpul ala, ci din cauza faptului ca are de completat o groaza de lucruri (inutile probabil), dar asta i se cere. Asta e birocratia. Daca nu se completeaza asa cum se cere, esti dat afara.
Doctorii? Hai sa nu generalizam. Cum poti sa spui ca “Din vina lor mor oameni zilnic.”??? Iti aranjez intr-o zi daca doresti o vizita la SMURD Targu Mures. Cred ca ai regreta amarnic ce ai spus despre doctori / asistenti etc.
Nu ti-as dori ca sa ai un accident sau sa ai nevoie de doctori, ca sa pretuiesti cu adevarat munca lor. Aaaaa… Se mai intampla greseli? Evident, suntem oameni. Si poate mie imi e usor sa spun asta, ca suntem oameni si putem gresi, pentru ca nu sunt in situatie, si nu stiu cum e sa fi in situatie ca cineva din familie sa iti moara din cauza unei greseli medicale. Dar totusi, oamenii astia salveaza mii de vieti!
De ce nu te-ai luat de parlamentari? Principalii vinovati in toata ecuatia? Niciun cuvant despre ei, cei de la care porneste totul… Te legi exact de oamenii care NU trebuie! Trist…
Comment by Ciprian Pop — June 1, 2010 @ 9:37 am
Ideal ar fi sa se plateasca pe rezultat…asta spune visurat aici…Nu mai aberati cu nu stiu ce exemple. Scoti 1 copil care are rezultate la olimpiada pe tara iti dam inca 10% la salariu. Reusesti sa faci o operatie complicata si salvezi un om iti dam inca 10% la salariu. Rezultate masurabile si concrete nu din alea gen ai zambit frumos la ghiseu.
Comment by george — June 1, 2010 @ 10:02 am
Acum ai cam dat`o in gard cu articolul asta …te-ai luat exact de cine nu trebuia asa cum a scris si Ciprian Pop.
Am sa incerc sa explic si pentru altii de ce trebuie sa umbli dupa o hartie la 10 ghisee intr`o primarie…raspunsul este foarte simplu: pentru ca ala e mersul respectivei hartii si nu poate un functionar sa schimbe regulile dupa bunul lui plac. Am lucrat intr`o primarie dintr`un oras mare (tu stii care e orasul) si sunt perfect de acord cu tine. Dar nu e functionarul vinovat ci altii ,pentru ca nu functionarul respectiv face 20 de angajari in plus intr`un birou(aia 20 de oameni in plus trebuie sa faca si ei ceva nu? unu pune o stampila, unu plimba stampila la altu sa vada daca mai are tus etc). Sunt de acord cu tine ca sunt din astia care se misca in reluare cand tre sa puna o stampila sau care se uita urat la tine ca nu si-au baut cafeaua…dar tu stii cat dureaza sa poti da un functionar public afara din servici ? Respectivul functionar trebuie sa treaca prin N comisii de disciplina(acolo ar trebui sa ai si un motiv pentru care l-ai bagat ) pana sa i se desfaca contractul de munca, si toate astea din cauza LEGII care il apara. Si atunci nimeni nu`si bate capul . Si cine crede ca functionarii din primarie au salarii de zeci de milioane se inseala amarnic. Exemplul concret e sotia mea care dupa reducerea anuntata va avea fabulosul salar de 600 lei….si toate astea dpa 10 ani de primarie. VI SE PARE MULT? Nu confundati toti functionarii publici cu sefii sau directorii respectivelor institutii ca acolo e altceva
La capitolul profesori nu ma bag ca nu sunt in cunostiinta de cauza si nu vreau sa vorbesc de dragul de a vorbi.
La capitolul medici putem discuta. Mama e medic…NU a cerut in viata ei cuiva 1 leu. Nu are vila cu piscina nici mertzan ultimu model. Este adevarat ca sunt si cei care cer dar daca nimeni nu ii prinde ce sa le faci. Greseli pot face pentru ca nu sunt roboti si cum nimeni nu e perfect uite ca se mai fac si greseli …ghinionul face ca in specialitatea unor doctori greseala sa insemne moartea cuiva si asta e trist. Dar sa nu uitam ca dotarile spitalelor din romanica sunt cum sunt (sunt aparate care au depasit cu mult varsta bunicilor nostri), medicamente in spitale nu prea sunt, nu mai vorbim de igiena in spital (vorbeam cu femeia de servici dintr`un spital si zicea ca tre sa dilueze solutia cu care spala pe jos ca sa ii ajunga pt toata luna ca altfel o termina din prima saptamana)….si cand stai si te gandesti si asa descoperi a cui e vina de fapt. A astoa UMFLATI de se numesc parlamentari, deputati, oameni politici etc.
Tu nu te-ai intrebat ei de ce nu fac greva ca se reduc salariile ci 25%? pentru ca lor NU LE PASA de salar ca ei nu stau acolo pentru salar(am uitat sa mai adaug bani de chirie, bani de benzina, bani pt calatorii ETC!!!).
Acum va rog sa ma scuzati daca am gresit cu ceva dar asta e realitatea prin care eu am trecut si trec.
P.S scuzati eventualele greseli gramaticale sau de exprimare dar am scris repede si nu am avut timp sa verific ca ..deh… unii mai si “munceste”
Comment by sebyy — June 1, 2010 @ 10:29 am
Sunt deacord cu @Ciprian mai mult decat cu tine, pentru ca acum 20 de ani invatamantul era de calitate si medici buni, salariile pe masura si tara fara datorii dar saraca. Atatea s-au schimbat in invatamand din cauza ca in fiecare an se scula cate un ministru cu fata la cersaf si cu o idee ‘geniala’ de a mai schimba ceva… Tinerii profesori care mai fac si naveta si cica ar trebui si sa traiasca din salariul ala o luna, mai au deaface si cu o generatie care acum are drepturi dar nu mai are cei 7 ani de acasa. Olimpici avem, si merg la concursuri si vin in tara unde li se da un premiu simbolic. Dar nu multi dintre ei vor ramane in tara si e de inteles de ce.
Medicii… da, padurea are uscaturi si sunt si ei oameni si mai gresesc. Din pacate greselile lor schimba vieti de oameni si nu in bine. Cunosc cazuri si nesimtiri in sistemul sanitar, mi s-au intamplat si mie si cu “o atentie” s-a terminat cu bine. Dar nu toti au acest lux si pot face acest sacrificiu. Ceva trebuie facut si schimbarile trebuiesc sa inceapa de la cei care conduc tara. In Germania presedintele a demisionat din cauza unei afirmatii care a cantarit greu… la noi mint, fura si se jura ca nu mai fac si ca vor sa indrepte ceva, dar de plecat nu pleaca. Pacat…
Comment by ailime — June 1, 2010 @ 10:38 am
Cristian Pop cam are dreptate…am vazut la Romania te iubesc duminica asta, ca pt. o operatie de apendicita se plateste de catre casa de asigurari intre 350-1400 lei, in functie de “gradul” medicului care o face. Adica un pret are o operatie facuta de un rezident, alt pret are una facuta de un medic profesor universitar. Logic, nu? . Problema e ca banii astia nu ajung la medic, ci la spital, care-i foloseste pt. achizitii la preturi de 10 ori mai mari decat pe piata libera, de catre directori pusi politic. Cam asta rezulta din emisiune.
Concluziile le trageti voi.
Comment by Mirunika — June 1, 2010 @ 10:38 am
Eeste absurd ce zici tu @george, nu cred ca exista nicaieri in lume un asa sistem de salarizare. Sunt tari care au trecut prin crize si acum sunt stabile economic si traiul este decent. La noi de ce nu se poate? Citeam azi cum se plange “doamna” Udrea ca are rate si nu reuseste sa vanda pamanturile si casele si ca nu stie cum sa faca, ca are datorii… Ce cauta oameni din astia la conducerea tarii??? Niciodata nu o sa fim cu totii multumiti de cei care ne conduc, da parca acum ne cam ajunge cutitul la os si tot tin prostime taie.
300 de parlamentari…. la ce ne trebuie? Ne-a intrebat la vot daca nu vrem sa reduca numarul lor… si am spus 80% ca da… si nu s-a mai auzit nimic. Sunt filme cum dorm si se uita la filme porno, au cantina si saloane si apartamente si diurne. Sunt angajati ai statului… sunt curioasa daca si lor li se taie 25%.
Comment by ailime — June 1, 2010 @ 10:47 am
Da … hai sa i lasam sa moara de foame (ca doar nu sunt numai incompetenti ) find ca noua ne merge bine si inca nu ne pasa … ce conteaza ca un amarat de tanar care i place ce face , si lucreaza in invatamant trebuie sa aiba 2 locuri de munca findca altfel nu poate traii … si pe linga ca i salar de rahat i mai taie si 25% din el …
Asta e… mor bugetarii , mor pensionarii , mor bolnavi cu medicamente subventionate , si mai raman doar ” geniile ” de la putere , sa poata imparti intre ei sau sa vinda tara mai usor …
futule mama lor de gunoaie …
Eu as face in felul urmator , as aduna niste bani si as incepe sa omor la politicieni … (pica citeva mii nu milioane ) , iar averile lor (nu am vazut inca unu fara sa aiba minim 2 case, cont in banca si 4 masini ) , le-as baga la stat … Cind ai scapat de ultima lichea ar fi bugetul romaniei asigurat pentru urmatorii 40 de ani … adica cei 20 cit s-a furat pana acuma si toate imprumuturile facut … le doresc o ebola sau o ciuma ca sa rezolve natura ceea ce nu suntem noi in stare sa facem .
Comment by Nilozone — June 1, 2010 @ 10:55 am
@ailime si chiar daca le taie 25% crezi ca ii intereseaza ?:))))))))))
Comment by sebyy — June 1, 2010 @ 10:59 am
e cel mai usor sa zicem asa …..profesorii sunt prosti, doctorii sunt analfabeti (doar si base a observat) functionarii publici sunt de cacao si lista poate continua ….hai sa zicem ca si romanii sunt prosti doar sunt condusi de cei pe care i-au votat…..dar oare chiar asa sa fie? eu zic ca e cam nepotrivit sa ii bagi pe toti in aceeasi oala . sunt de acord ca e riscant sa te imbolnavesti si sa ajungi in spitale la noi ….dar daca TOTI doctorii ar fi idioti atunci nu ar veni aia de afara sa le propuna sa mearga la ei sa lucreze pe salarii astronomice comparativ cu cele din tara..ca sa nu mai vorbim de ce dotari au aia prin spitale….problema e ca la noi nu exista un sistem meritocratic ci unu de pile relatii rude ..e nasol sa ai treaba cu functionarul public si da sunt o gramada de vaci si boi pe acolo dar nu functionarul public de la ghiseu a hotarat ca iti trebuie tie 18 hartii cu 20 de semnaturi ptr nus ce cacat ci ala ce se plimba cu jeepul si se uita la un porno in plenul parlamentului in sistemul public la fel ca si in restul tarii unii sunt cu munca si altii cu banii. pai ce doar fiul nepotul mama tata sora cumnata amanta primarului angajati la primarie sau la circa financiara nu vrei sa se deterioreze muncind? ptr fiecare 10 cretini care freaca menta sunt doi functionari care muncesc pe rupte sa le faca si lor treaba ….dar totusi nu e bine sa generalizam ca ii jignim si pe aia care chiar nu merita
Comment by ThoR — June 1, 2010 @ 11:13 am
Inainte de a afirma profesorii ca sunt prost platiti, sa ne lamureasca mai intai cat de mult sunt platiti, raportat la timpul efectiv de munca. Ia aruncati o privire aici: http://www.riscograma.ro/2367/sa-creasca-norma-didactica-da-sau-nu/
Comment by BladHaund — June 1, 2010 @ 11:27 am
Ai pus excelent punctul pe “I”, mult prea mult se vaita toata lumea si mult prea putin se munceste. Nu zic ca nu sunt si cazuri in care se trece si in extrema inversa in corporatii cand se munceste :”extrem” si nimieni nu spune nimic, dar nu astia fac(em) greva, din pacate.
Comment by ionut — June 1, 2010 @ 12:15 pm
Productia de lepre din sistemul bugetar atinge cote incomesurabile, iar performanta este inteleasa ca un sacrificiu pe altarul inutil al celor din sistemul privat. Cunosc o adunatura de profesori retardati de la o obscura universitate din pitesti care este atat de asezonata cu idioti incat au ajuns sa-si faca diplome si doctorate pe banda rulanta. Acum o luna am organizat un ,,casting,, pentru un proiect care necesita participarea unor absolventi de la celebra universitate. Rezultatul a fost ca mi-au venit la casting si niste profi. Am ramas complet siderat cand printre somitatile de acolo am gasit niste absolventi de doctorat facuti pe banda rulanta in domenii care nu au reusit inca la Harvard… Aceleasi lepre demonstreaza acum pentru ca li s-a taiat 25 %
Comment by brandart — June 1, 2010 @ 12:27 pm
Acum nu trebuie pusi toti in aceeasi oala. Sunt unii care mai si muncesc pe acolo, dar restul de 80% ar trebui concediati.
Comment by Florin — June 1, 2010 @ 1:23 pm
@Ciprian Pop: SMURD, din ce ştiu, e o iniţiativă privată (bine, dacă nu greşesc).
Văd că aveţi mulţi imaginea că profesorii sunt plătiţi corect pentru numărul de ore pe săptămână. Parcă l-am auzit pe Băsescu zicând asta. 18 ore la clasă cu câte 30 de elevi, eventual, dacă bate norocul peste tine, dinăia unul şi unul cu care te înţelegi din părţi şi nu îţi iese figura cu predatul, da, atâtea sunt. Dar, pe lângă activităţile hârţogăreşti din şcoli, gen consilii sau alte chestii conexe, mai ai lucrări de corectat, mai trebuie să faci şi documentare pentru ore, nu e ceva tocmai uşor. Plus faptul că îţi trebuie studii serioase pentru asta.
Şi da, mi se pare o tâmpenie ca un profesor cu vechime 20 de ani, toate gradele şi care a trimis elevi la olimpiade să primească 1500 de lei pe lună. Că la asta se ajunge. Iar comparaţiile cu alte ţări sunt nişte porcării, având în vedere că nu sunt susţinute financiar. Nu neg că jumate sau mai mult dintre profesori sunt cel mult mediocri, ştiu că la examenele de titularizare se prezentau oameni care abia legau două cuvinte. Da’ dacă generalizăm, precum vrea Băse, iese fix o lae. (vorbesc de preuniversitar)
@ ailime: acu 20 de ani nu cumva ţara avea o datorie externă enormă? Eu aşa ştiu. Care datorie ghici de ce a venit: din împrumuturi externe pentru palatele lui Ceauşescu. Acum e exact aceeaşi poveste: împrumuturi externe pentru incompetenţa guvernului Boc.
Apropo de doctori: mie, la 18 ani, sănătos şi nu chiar uşor de îmbolnăvit, mi-e frică să stau în spitale. Mi-a ajuns anul trecut să stau 4 ore să îmi desfunde urechile, într-o putoare oribilă de ţigănci nespălate.
Comment by 47 — June 1, 2010 @ 3:37 pm
@47: stii gresit, mai documenteaza-te.
Daca vei cauta pe net, gasesti o multime de articole cu economia romaniei din 1989 si pana astazi (http://old.standard.money.ro/articol_111864/anul_economic_1989__marcat_de_plata_datoriei_externe.html) si chiar si pe wikipedia sunt statistici frumos facute (http://ro.wikipedia.org/wiki/Economia_Rom%C3%A2niei#Economia_rom.C3.A2neasc.C4.83_la_sf.C3.A2r.C5.9Fitul_anului_1989) si zic eu, destul de adevarate.
Nu vreau sa spun ca era mai bine inainte, nu, doamne fereste. Ma refer doar la economia tarii.
Comment by ailime — June 1, 2010 @ 4:07 pm
azi am stat cinci ore la scoala doar sa vina un ratat de portar sa ne zica sa plecam, ca nu e nimeni la scoala… desi nu toti profesorii au semnat de greva… este de tot rasul
Comment by gabi — June 1, 2010 @ 5:01 pm
Poate ar trebui sa mai citesti inainte de a arunca cu noroi in profesori. Du-te si intreaba un profesor batran care preda si pe vreme lui Impuscatu’ cum s-au schimbat programele de 10 ori in 15 ani dupa lovilutie, cum toti dobitocii pusi ca ministru al invatamantului s-au grabit sa copieze cele mai de cacat sisteme de invatamant din Vest- cel american de exemplu care e de o penibilitate rara- si pe urma pune vina unde trebuie sa fie. De ce crezi tu ca o diploma de a Univ din Buc pre 2000 era echivalenta cu un MSc /MA in vest, si una de dupa doar cu un BSc/BA?
Comment by soopermouse — June 1, 2010 @ 7:51 pm
Visule, intr-o societate de piata (asa cum pretindem a fi si a noastra) calitatea si pretul ei sunt dictate de jocul cererii si ofertei. Mai exact, ceea ce spui tu este adevarat pana la un punct, si anume faptul ca profesorii scot analfabeti pe banda rulanta, medicii iau spaga si se moare in spitale de la nist banalitati, pierzi o zi intreaga pe la o institutie sa obtii o hartie. Foarte adevarat. Acuma hai sa vedem de ce se intampla asta, si dand la o parte managerii pusi politic si care sunt 99% afoni cu privire la ceea ce trebuie sa faca acolo, ei ascultand doar ordinele de sus de la partid, o sa ne indreptam atentia asupra simplilor angajati.
Profesorii se stie ca sunt prost platiti. Au jumatate din norma unui lucrator obisnuit, salariu pe masura. Vrem performanta… pai cine sta sa faca performanta pentru 8-10 milioane pe luna? Cei mai buni absolventi ai facultatilor isi gasesc locuri bine platie, ca pot face fata la cerinte. Si cei mai slabi trebuie sa traiasca, nu? Asa ca se multumesc cu banutii oferiti de stat si scot analfabeti pe banda.
Doctorii se chinuie cu echipamente uzate si salarii mici. Un doctor bun poate castiga in vest chiar de 10 ori mai mult ca aici, in conditii de munca mult mai bune. Si atunci cum sa nu plece?! Si aici raman doar aia care nu au habar de meserie sau considera pacientii ca o rasa inferioara. Si ne miram ca se moare in spitale si sistemul de sanatate este asa cum e.
Functionarii de rand traiesc in marea lor majoritate cu salariul minim pe economie si cateva sporuri in plus. Pai ce persoana competenta sta pe banii astia?
Intr-adevar sistemul economic romanesc nu poate sustine salarii mari pentru bugetari, insa trebuie sa privim aspectul ca atat cat oferi tot atat primesti. Nu sunt salarii atractive, specialistii isi baga … si se orienteaza. Iti spun din proprie experienta, daca te duce capul si ai ceva scoala nu stai pe 10 milioane intr-un sistem corupt, plin de nepotisme si incredibil de politizat, asa cum e sistemul bugetar.
Comment by So_Hai — June 1, 2010 @ 9:51 pm
@ailime – nu vorbesc de anul 1989, vorbesc de ce era un pic mai devreme: ştiu că fix în acel an a reuşit regimul Ceauşescu să încheie povestea cu împrumutul. Vorbesc de ce era înainte, cu exportul forţat pentru a se putea plăti.
Bine, mi s-a zis şi de ţări care nu au putut plăti toate împrumuturile de pe vremea comuniştilor şi au fost ajutate… spre deosebire de noi, care am făcut pe dracu-n patru să le achităm.
Comment by 47 — June 2, 2010 @ 12:11 am
In ce-i priveste pe profesori, e de mentionat ca pana si tarile foarte bogate unde profesorii sunt platiti bine tot au probleme cu calitatea invatamantului de stat. USA arunca cu carutele de bani in scoli fara rezultate. Aici in UK, la fel.
Si ma intreb eu daca nu cumva sistemul e de vina si daca nu cumva cacaturile astea holistice sunt problema. Poate ca boul ala de makarenko avea dreptate, si singurul mod la care le poti baga ceva in cap la copchii astia cretini e cu severitate si fara a avea incredere ca un mucos de adolescent prost stie ce vrea de la viata. ca habar n-are
Comment by soopermouse — June 2, 2010 @ 1:22 am
si se mai poate, a propos de profesori, ca sistemul capitalist sa fie desenat de asa natura incat sa promoveze mediocritatea, ca doar nu vrei sa se prinda dobitocii ca nu sunt decat niste rotite mici si proaste si fara nici o speranta.
Comment by soopermouse — June 2, 2010 @ 1:30 am
cand va aud ca “exista profesori si doctori care nu sunt asa..care sunt buni si fac tot posibilu sa fie bine” ..tocmai asta e, articolul nu le e dedicat lor, e dedicat celorlalti, se stiu ei mai bine cine, majoritatii..
Comment by fur — June 2, 2010 @ 10:38 am
Mda, suntem ipocriti pana la prostie.
1. Sistemul comunist a scos tot ce a putut de la populatie pentru a plati datoria externa. E derept ca in 1989 a adus-o la 0.
Dar o fi bine asta?
Este datoria externa ceva rau?
A avea datorii este ceva rau in general?
Conform educatiei pe care o laudam si suntem mandrii de ea, se pcare ca ar asa ar fi.
Dar asta este o educatie cretina, care habar nu are de economie.
Sa va dau un exemplu, cu sume mici ca sa le intelegeti:
Eu iau 5 ron de la Super soarecele.
Ii spun ca in 6 luni ii dau inapoi 10 ron.
Pana acum deja jumate din populatia economicofoba mi-a sarit in cap.
Eu in 6 luni investesc cei 5 ron, in diverse lucruri si imi asum riscul ca pot pierde banii, dar imi asum si oportunitatea ca pot castiga.
In acelas timp Super Soarecele, se roaga la dumnezeu ca mie sa imi fie bine ca sa isi vada macar cei 5 roni inapoi.
Eventual super soarecele vine vede ce fac eu si din expertiza sa imi spune, eu as face asa si asa, sigur os a reusesti mai bine.
Eventual super soarecele mai scoate 5 ron din buzunar si ii injecteaza in afacerea mea, devenind partener ajutandu-ma astfel ca afacerea sa se mentina.
Intr-un final afacerea merge bine si la sfarsitul celor 6 luni din 5 roni luati de la super soarece + ajutorul sau in expertiza si 5 roni capital injectati, scoatem 20 sau 25 roni.
Atunci super soarecele decide. Fie poate sa isi ia cei 10 roni datoria + inca 7 roni capital investit (de la cei 5 roni adusi pe parcurs),
deci super soarecele are 17 roni dintr-o investitie de 10 roni.
eu raman cu 8 roni dintr-o investitie de nimic, dar pot reinvesti 5 roni sa continui treaba.
Super soarecele poate decide si el sa mearga alaturi de mine.
Daca eu insa, dupa ce am luat imprumutul, faceam apoplexie ca sunt dator si ca trebuie neaparat sa platesc supersoarecelui banii.
Pai atunci incercam sa fac mult mai mult, sa ma estenuez, sa incerc sa scot intr-un timp cat mai scurt cati mai multi bani.
Sa zicem ca reuseam sa scot 10 roni in 3 luni.
Gata aveam banii, ma duceam la super soarece si ii plateam.
Rezultatul, super soarecele isi lua banii cu aceeasi dobanda, dar mai devreme, avantaj el.
Eu, toti cei 10 roni scosi din afacerea mea, i-am dat super soarecelui, iar eu am ramas cu fix nimic dupa 3 luni de munca, deci sunt exact de unde am plecat.
Asta se intimpla in economie, cu ceea ce se cheama datorii bune si datorii rele.
Datoriile si mai rele sunt alea in care eu iau 5 roni de la super soarece, ma duc imi cumpar o masina si gata.
In cazul asta, va trebui sa ii dau super soarecelui banii inapoi in 6 luni si raman si pe cap cu o masina care consuma.
Dar noi nu suntem capabili sa intelegem asa ceva, nu cunoastem economie.
2. Referitor la punctul 1. Suntem asa, pentru ca invatamantul nostru nu se preocupa de probleme de economie, de relationare, de comunicare, de negociere.
Suntem asa pentru ca noi stim unde e Franta, Italia, Spania, fara sa stim la ce dracu ne folosesc aceste informatii.
Noi stim despre batalia de la podul inalt, fara sa stim la ce naiba ma mai intereseaza chestia asta.
Si facem alte sisteme de invatamant din vest, penibile si de alta factura.
Aia acolo pun accent pe relationare si nu pe informatii varate de-a valma in cap fara sa stii ce sa faci cu ele.
Daca am nevoie de o informatie, o gasesc in enciclopedie, o gasesc pe net, nu tre sa imi incarc capul cu ea din scoala.
Din scoala trebuie sa ies cu un set de competente si abilitati cu care sa imi pot asigura traiul, sa pot sa interactionez cu oamenii, sa pot face parte dintr-un grup.
Nu sa ajung un tocilar singuratic si care nu stiu cum sa ma prezint in fata unui angajator, sa stiu sa “vand” competentele mele.
3. Existenta unor oameni de exceptie intr-un sistem, nu justifica sistemul. Degeaba exista 3 oameni buni, daca 97 sunt hahalere.
Nu este treaba mea sa ii evaluez, dar este treaba mea, ca sunt 100 de oameni acolo din care doar 3 sunt buni, dar toti iau salarii la fel, salarii platite pana la urma din banii mei.
Ii apreciez pe cei buni.
4. In aceeasi factura comunista, o trageti cu olimpicii in sus si in jos, sa scoata profesorii olimpici.
Pai domnilor, ce ne facem, pentru ca populatia tarii este aia care este, cu oameni mai destepti si mai prosti, concentrandu-ne pe olimpici, nu cumva ii vom uita pe ceilalti si vom ajunge ca dintr-o clasa de 30 sa avem 3 olimpici si restul 27 de analfabeti?
Eu cand am cochetat cu profesoratul am considerat ca fiecare elev merita o sansa la viata, o sansa sa se descurce dupa ce iese din scoala, profesorul nu este acolo pentru olimpici.
Pana la urma urmei, olimpicii sunt nativ buni si ar putea sa citeasca si sa se descurce si singuri daca vor.
Dar ce ne facem cu restul, restul care nu au probabil un bagaj genetic atit de bogat si care totusi vor trebui sa fie si ei utili societatii asteia.
Drept pentru care eu apreciez mai mult un profesor care dintr-o clasa defectuasa imi scoate elevi cat de cat ok, buni de utilizat in societate.
Decat unul care dintr-o clasa cu elevi eminenti mi scoate pe toti olimpici.
Cu stima
Comment by Radu Vasile — June 4, 2010 @ 11:44 am
La fel de bine poti pune problema altfel. Ce pretentii sa ai la angajatii institutiilor de stat care castiga 1000 lei pe luna?
Tu la cum ai pus problema ai perfecta dreptate… dar ia sa te pun eu pe tine sa muncesti pe un salariu de cacat… sa vad cat chef ai de munca…
Eu nu-i inteleg p-aia care se misca ca melcii din alte motive: “daca nu le convine, de ce mai stau acolo?” Inseamna ca nu sunt in stare sa aiba un job calumea…
Comment by EstNordEst — June 4, 2010 @ 4:32 pm
Eu daca nu primesc un salariu calumea pe ceea ce fac, plec.
Daca nu gasesc nicaieri un loc unde sa negociez niste conditii ok, ma apuc si lucrez pe cont propriu.
Nu neaparat in domeniu de calificare.
Ma duc si vand chiloti daca vad ca din vandut chiloti obtin ce imi trebuie si daca imi place sa vand chiloti.
Am fost si angajat, am vazut si cum e sa predai, dar asta am facut ca hobby si fara bani, da, fara bani.
Acum lucrez pe cont propriu si asta e.
Ma descurc, nu astept la nimeni sa imi dea.
Comment by Radu Vasile — June 4, 2010 @ 7:48 pm