Visurât: Gânduri la turație maximă

17 03

Concluzii

Scris de Sebastian Bargau

In ultimele zile s-au incins destul de mult spiritele pe acest blog. Ba ca am reclama, ba ca pirateria nu-i furt etc. Am citit niste zeci de comentarii si am ajuns la niste concluzii pe care le voi impartasi public.

In primul rand, fata de alte ziare sau bloguri, eu imi marchez articolele ca “advertorial”. Cum le marchez, e problema mea. Nu voi pune niciodata in fata titlului “BAAAA! AM LUAT BANI PENTRU ARTICOLUL ASTA! NU-L CITITI!” scris cu litere mari din motive pe care doar un imbecil sinistru nu le-ar intelege. Si nici gif-uri animate, eventual avertismente sonore, nu voi pune pentru a vedea lumea ca este un advertorial.
Si, pentru ca tot sunt la acest capitol, vreau sa mai dau un exemplu pentru a demonstra ce inseamna cretinatatea pe net.
Zilele trecute, citind pe buda o revista, dau peste un articol intitulat ceva de genul: “Sucul de rosii previne cancerul si fortifica organismul”. Hai sa-l citesc, ignorand reclama alaturata care prezenta o sticla de ketchup Heinz. Si citesc despre beneficiile sosului de rosii, cat de bine face organismului chiar daca-i bulion, suc de rosii sau ketchup Heinz si asa mai departe. Oare credeti ca mi-a luat mult sa ma prind ca e advertorial? Oare a trebuit sa citesc si despre faptul (bagat ca un fel de “stiati ca” inocent) ca Heinz face singurul ketchup fara conservanti si care are o viteza de curgere omologata de nu stiu cate mile pe ora? Nu. M-am prins instant ca este advertorial, chiar daca nu era marcat sub nici o forma.
Atunci, ce-ar fi trebuit sa fac eu? Sa sun la redactie, sa cer cu redactorul sef si sa incep sa-l injur ca nu si-a marcat advertorialele? Sau poate sa-l injur si pe cel care semna articolul, nu?

Revenind la concluzii. Articolele mele publicitare vor fi marcate in continuare folosind acelasi procedeu. Nu am dat si nici nu voi da vreun premiu celui care descopera ca-i advertorial in conditiile in care acesta are tag-ul clar “advertorial” ci isi va lua ban in secunda in care vad comentariul (sunt deja satul de gigei care intra aici doar pentru a injura). Folosirea acestui tag este prima conditie pe care o pun atunci cand cineva vrea advertorial la mine pe site, si asa va ramane si pe viitor. Solutia e simpla. Nu trebuie sa verifici tag-urile de fiecare data sa vezi daca e articol platit ci doar cand ti se pare ca-i advertorial. Verifici si, daca este, esti liber sa crezi sau nu ce scrie acolo. Asta mi se pare cea mai de bun simt solutie si ma scuteste si pe mine si pe voi de neplaceri si scandaluri in comentarii (cu toate ca nu stiu de ce este atat de enervant sa citesti un articol publicitar).

Trecem acum la comentatori. Vorbeam intr-un alt articol despre comentatorii care intra doar pentru a face scandal, a critica, etc. Daca sunteti curiosi, cititi comentariile de la articolele de pe prima pagina. Cand veti ajunge aici, veti remarca faptul ca numele comentatorilor se schimba, veti vedea nume noi care doar critica si injura. Daca nu v-ati convins, notati numele lor si cititi si numele comentatorilor de pe a doua pagina. Surpriza, nu-s comentatori obisnuiti. De ce oare? Pentru ca astia vin doar sa arunce cu rahat. Cand esti pe aceeasi lungime de unda cu ei, tac malc, cand nu esti, imediat sunt cu rahatul in mana pregatiti sa-l arunce in directia ta.
Acestia sunt comentatorii care isi iau ban. De ce? Uite d-aia. Am mai explicat o data, nu voi povesti de fiecare data cand apare cate un gigi care ma citeste doar pentru a cauta motive. Asa ca rog comentatorii respectivi sa nu mai iroseasca timpul lui Dumnezeu pe blogul meu (si implicit al meu) si-i rog sa-si caute alte site-uri pe care sa descopere apa calda.

Pentru ca am lamurit (cred) si acest aspect, sa trecem mai departe.
Sa tragem concluzii si de la partea cu pirateria si cu justificarea ei de catre romani. Cand ma ocupam cu trasul de pe net stiam ce fac. Stiam ca nu e moral dar era legal. Nu ma cauta nici un politist sa ma lege pentru ca trageam eu filme de pe net sau pentru ca n-aveam licenta pe soft. Dar a aparut legea, asa ca am lasat-o mai moale, am mers pe burta, nu mai stia nimeni ca trag etc. Apoi au inceput sa iasa banii si am preferat sa-mi cumpar ce am nevoie. Mergeam la cinematograf sa vad un film, daca-mi si placea filmul il cumparam, am proxy de state sa-mi vad serialele (cu reclama inclusa), muzica o ascult pe net pentru ca nu-mi place nici o melodie recenta atat de mult incat sa cumpar albumul (exceptand colectia de cd-uri cu muzica clasica).
De ce spun si recunosc asta? Pentru ca nu justific furtul sau pirateria.

Nu am crezut ca pot citi asemenea idiotenii de justificari in comentarii. Bun, sa zicem ca nu putem compara furtul cu pirateria, dar oare tu nu produci un prejudiciu? Cel mai cretin comentariu, pe langa ala cu “piratam pentru ca nu ne permitem sa cumparam” a fost ala in care respectivul zicea “piratam in semn de protest pentru preturile mari ale produselor”. Cum poti sa spui asa ceva? Tu produci un prejudiciu in semn de protest ca nu-ti da tie firma mai ieftin? Cine esti tu sa impui pretul unui produs? Prost e cine da, nu cine cere. Ai optiunea de a nu-l cumpara daca nu ti-l permiti, corect?
Atunci fura mancare in semn de protest ca-i scumpa si nu vrea firma sa ti-o dea tie mai ieftin ca esti sarac! Asta de ce nu faci?

Mda, iar n-am facut o comparatie buna. Hai sa reformulez.
Pretul e pret si iti permiti sau nu. Daca o firma decide ca in toata lumea pretul produsului ei este la fel, atunci acela este pretul si nu ai ce face. Nu esti obligat sa le cumperi produsul. Sunt produse gratuite care fac acelasi lucru pe care le poti folosi si este problema firmei daca nu vinde nimic intr-o anumita tara pentru ca produsele ei sunt prea scumpe. Dar NU TU esti cel care le spune ce pret sa puna. Oare nu vi se pare o idiotenie acest lucru? Daca tu vei putea impune pretul la software, de ce nu l-ai putea impune si la faina? Sau la benzina? Chiar nu realizati ce idiotenii puteti debita?

Sa desenam altfel.
O firma angajeaza niste oameni si produce un soft bestial. Un soft de 30 de euro, sa zicem. Nu-s multi bani nici pentru un roman, dar romanul nu-l va cumpara daca-l gaseste spart pe net. Firma respectiva scoate produsul pe piata. Un singur om il cumpara, il sparge si-l pune la dispozitie moca pe net. Din acel moment nu-l mai cumpara nimeni (e moca, nu?). Drept urmare, firma se duce pulii de suflet si da faliment.
Sa zicem ca acel soft e un super joc. Bestial jocul, l-ai piratat (nu l-ai furat, in conceptia unora) si il joci moca. Firma nu mai are bani sa investeasca in patch-uri, in continuari si se inchide. Si atunci sa vezi gamerii inraiti ce spume fac.
“Coaie, ce pizda era jocul ala si ce muisti sunt aia ca n-au scos continuare la el… Au anuntat ca vor scoate si acu’ cica au dat faliment. Fututii naibii! Au fugit cu banii in loc sa scoata continuarea!”
“Coaie, da’ tu ai cumparat jocul ala?”
“Esti nebun? Cum sa dau eu bani pe jocuri? Eu sunt gamer inrait, n-am de unde sa scot zeci de milioane pe luna pentru toate jocurile care ies. Ce’s io, Bill Gates?”

Acum gandeste altfel. Tu vii cu o idee geniala. Muncesti 4-6-10 luni, investesti timp si bani si scoti un super soft cu care vrei sa faci ceva bani. Si ti-l pirateaza baietii si scoti o lae. Cum te simti? Tragi repede, de nervi, un joc de pe net sa uiti?

Pe langa asta, din comentariile de la articolele precedente, n-am putut sa nu remarc grija romanului de banii altora.
“Aia au profit cacalau, nu stau ei in jocul ala pe care l-am luat eu de pe net”
Nu prostane, daca ai fi fost singurul care a luat jocul/softul/filmul de pe net, chiar nu stau aia in el. Dar gandeste-te cate milioane sunt ca tine. Apoi inmulteste cu pretul jocului/softului/filmului. Apoi gandeste-te la ce prejudiciu s-a ajuns. Ce se putea face cu banii aia?
Un alt joc mai bun, o alta tehnologie mai performanta, un alt film mai spectaculos etc.

Dar nu se poate face asta pentru ca romanul e rupt in cur de foame si acum l-a apucat protestul. El aduce prejudicii pentru ca nu-si permite sa cumpere. Nu fura, ca-i urat sa furi, pirateaza pentru ca suna mai frumos.
Asa ca, in concluzie, oricum ati vrea sa-i spuneti (piraterie, furt, protest), ceea ce se intampla aduce prejudicii si asta nu va va deschide ochii decat cand veti fi voi in postura celui prejudiciat.

Corect?


Pe aceeaşi temă




34 Comments »

  1. Felicitari! Pentru felul in care ai scris, cred ca este pe intelesul tuturor. Conceptia va ramane aceeasi,chiar daca unii poate vor intelege ca si pirateria este furt. Este, ai dreptate, folosim ceva pentru care nu avem drepturile legale.

    Ideal ar fi sa acceptam lucrul acest si sa incercam sa-l schimbam usor usor in timp. Greu de crezut, dar…poate.

      Comment by Marius Moga — March 17, 2010 @ 1:07 am

  2. am tras un joc cat am citit asta. glumesc.

    1. care e problema ca ai articole advertorial? care? se oftica, clarr, oricine ar vrea sa scoata vorbele si sa faca banu’
    2. m-am gandit si eu de multe ori cand ziceam sa trag vreun joc de pe net. dar m-am obisnuit fara jocuri, nici timp nu am, nici gamer nu-s. muzica o ascult tot online, asa ca foarte rar dau bani pe un produs licentiat

      Comment by Anticalofilul — March 17, 2010 @ 1:17 am

  3. Cat ai luat pe advertorialul asta pentru BSA? Huh?

    PS. normal ca si la articolul asta o sa comenteze unii si altii, si poate te prinzi (probabil stii deja) ca oricat ai argumenta, oricat te-ai stradui sa expui problema cat mai logic, unii nu vor intelege. De ce? Nu ai explicat destul de bine? Nu ii duce capul? Sunt afurisiti? Nu, pur si simplu au anumite avantaje secundare in a crede asa cum cred ei, pe dos fata de cum cred altii. Si nu or sa renunte la ele, chiar daca le pui toate dovezile din lume in fata. So chill…

      Comment by Cristi — March 17, 2010 @ 1:18 am

  4. Este amuzant că și eu gândeam cam la fel în urmă cu ceva timp: de ce să cumpăr când pot să-l iau moca?

    Eh, de când lucrez în domeniu însă, situația stă altfel. Pentru că știu cum e să trag din greu la un proiect și să vină un atârnache să-și bage pula’n munca mea.

    Prin urmare, am cam toate softurile cumpărate. De la sistemul de operare până la editorul de text pe care îl folosesc ZILNIC, minim 8h/zi.

      Comment by Ionut Staicu — March 17, 2010 @ 1:29 am

  5. Nu sunt de acord cu raționamentul tău. Tu presupui că orice film / cântec piratat înseamnă o vânzare în minus. Nu e deloc așa. Chestia asta a fost discutată până în pânzele albe în procesele intentate de RIAA peste ocean, iar argumentul respectiv nu a fost acceptat de către judecător.

    Hai să stăm totuși în legislația românească (la mine în Olanda, după cum ziceam într-un post anterior, ai voie să downloadezi orice, atâta vreme cât e pentru uz personal – la fel ca la iarbă). Legislația în vigoare permite existența bibliotecilor. Permite vânzarea second-hand, third-hand etc. Permite împrumutul de media, oricare ar fi ea. Permite copierea pentru arhivare. Fiecare din exemplele astea e o formă de “piraterie”, dar în cadrul legii. Întrebarea e unde se oprește legea? La un server FTP privat? La un hub DC++ de cartier?

    La software e mai dubioasă treaba. Software-ul nu e vândut, e licențiat. Adică ți se vinde dreptul de folosire, în anumite condiții, cu anumite restricții. Dar tot legea zice că drepturile alea de care ziceam mai sus sunt inalienabile, adică nu pot fi obligat să renunț la ele printr-un contract de vânzare-cumpărare. În cazul în care aș ataca un astfel de contract în instanță, aș avea câștig de cauză. Google zice că e vorba de legea nr. 193/2000 – poate mă înșel, dacă citește vreun avocat pe-aici poate să-mi zică. Însă din câte știu eu, legea românească nu se pronunță asupra vânzării (sau donării) de licențe software second-hand. Deci dacă tu-mi vinzi (sau îmi donezi) un Photoshop original și eu nu pot să-l instalez/activez la mine pe calculator fără un patch, nu știu dacă folosirea patch-ului respectiv poate fi considerată ilegală.

    Și dacă tot suntem la lege, hai să zic și de dreptul de a te răzgândi în 7 zile de la achiziționarea unui produs. Câți comercianți români acceptă și onorează dreptul ăsta? Sau celelalte drepturi ale consumatorului în UE – dacă vreți să citiți, le-am găsit aici: http://www.birouldeconsiliere.ro/detaliu.aspx?eID=407&t=Articole .

    Am scris toată poliloghia asta cu scopul de-a arăta că, legal vorbind, problema nu e tranșată. Nu e albă sau neagră; cel mult nuanțe de gri. A, dacă adresezi problema morală, nu aia legală, de acord. Moral vorbind, ăla care pune mâna și fură știe că fură. Restul îs doar justificări post-factum.

    Cât despre advertoriale, să fii sănătos. Dacă le scrii fain, ți le citesc. Decât un film prost, mai bine o reclamă faină :)

      Comment by Laur — March 17, 2010 @ 2:05 am

  6. man ai dreptate.
    eu am avut windows cu lincenat 3 ani
    in anii aia am pierdut cd-ul original, factura si ofc licenta. nu insist aici cum s-au intamplat toate asta tre sa spunca nu doar alea mi-au disparut.

    dupa 3 ani [si ceva] s-a bulit hdd-ul cu win instalat.
    bani ioc.
    sa instalez linux nu stiam…
    lineage si atlantica [jocurile pe care le joc eu] nu au versiuni de linux
    asa ca am pus tot un xp. piratat

    nu sunt de acord cu pirateria, sunt constient ca e ceva nasolsi ilegal
    dar plm acu’ nu am bani.
    sunt si eu cum erai tu cand trageau de pe net :P
    dar daca asa avea bani [sper sa nu mai astept mult] primul lucru pe care mi-l iau e windows XP.
    nu win 7. din doua motive:
    - e prea scump. [au dreptate aia car spun ca e scump indiferent ce crede bill gates sau altii]
    - cate resurse la calc haleste? sa fim seriosi. tre’ sa schimb sistemul de operare ca sa il folosesc? pai asta pe care il am e IMPECABIL

    si, fiindca veni vb de asta. pe mine un lcuru ma tot uimeste. orice soft nou are tot mai multe functii si mananca mai multe resurse la un comp. nu sunt programator dar ma gandesc cum era mozilla firefox la inceput si cum e acum… si nu face nimic in plus!
    [ btw: am descoperit un nou browser de la mozzila: SeaMonkey
    mie imi place de el dar m-am invata cu addonurile de la Firefox ]
    revin: oare programatorii nu reuses sa faca softurile mai simple? in asa fel incat sa nu trebuiasca sa iti schimbi calc in fiecare an ?

      Comment by McGogoo — March 17, 2010 @ 2:20 am

  7. Da frate FUR SI NU IMI E RUSINE SA RECUNOSC. FUR seriale pentru ca magarii aia din State au greturi sa le serveasca si la romani pe net cu reclamele aferente. FUR jocuri pentru ca preturile sunt prea prohibitive. Si probabil as FURA si o paine daca mi’ar fi foame pentru ca pe Statul Roman IL DOARE IN DOS CA EU SUNT MURITOR DE FOAME. FUR si VOI FURA in continuare si eu si alti 30000 din cei 35000 de cititori ai tai. Spui ca nu noi ar trebui sa impunem preturile si sa le modelam? Pai cand o firma vede ca jocul ei se pirateaza in draci de ce dracu nu deschide piata si in Romania sau in orice alta tara unde jocul nu se vinde? De ce nu scade pretul la nivelul veniturilor si posibilitatilor locuitorilor tarii respective? De ce sa nu vanda mai mult la un pret mai mic (probabil venitul final va fi mai mare) ? PENTRU CA II DOARE FIX LA VASILE DE CAT PIRATAM NOI. Acum ca a inceput sa le ajunga cutitul la os au inceput sa faca galci ca se pirateaza si se face si se drege dar masuri nu se obosesc sa ia pe parte de marketing. De piratat se pirata si in ’90 si in 2000 si se pirateaza si acum in continuare. Atunci nu l’a durut pe Billy sa se ia la tranta pentru drepturile lui? Acuma cand are cifra de afaceri de peste 20 la suta din cifra economica a SUA e bine. A ajuns sa dea in cap la amarasteni ca nu au licenta. Ma crezi ca Windows 7 mi’a placut intr’atat de mult incat as fi dat 35 de euro pe el? Sunt student si cred ca imi permiteam 35 de euro sa dau. A aparut W7 pentru studenti in Romania? Cucu a aparut pe dracu! Se da doar prin MSDNAA la studentii din facultatile tehnice. Adica eu student la ASE nu am nevoie de Windows sau sunt cu 5 milioane mai bogat decat studentul la Poli sau la Cibernetica. In fine….deja m’am plictisit sa mai imi expun punctul de vedere. Cu vorbe aruncate in vant si cu parul nu se face dreptate asa cum o cu o raza de lumina nu se face dimineata. Se tot lauda companiile ca vor sa fim mai AWARE de treaba cu licentele, vor sa educe populatia sa lalala si buhuhu. Nu asa educi un mapamond sa iti cumpere licentele fie ca esti MS , Adobe sau o firma prapadita din Somalia.

      Comment by EroticaXP — March 17, 2010 @ 4:21 am

  8. Sunt diferente de puncte de vedere : BSA si firmele se uita dupa PROFIT ca de aia sunt firme, utilizatorul se uita la bani si ce primeste in schimbul lor.

    O afacere cinstita este cand pt pretul de productie si un profit “corect” pt firma, userul primeste un program bun, functional 100%, conform cu ceea ce este in informatia pe care gaseste prin reclame, documentatie.

    In teorie asta este piata libera care asigura o concurenta corecta care pe mine ca cumparator ma avantajeaza, imi asigura cel mai bun produs la cel mai scazut pret …

    Acum o mica anliza pe Windows:

    Or fi stiind oamenii IT din firmele mari de ce asteapta pana la SP1 la windowze… sincer nici mie nu-mi place sa fiu beta-tester, pe banii mei !

    Ca e piratat ca e licentiat merge la fel de prost, si cum stiu unde sta goagal il intreb deci nu am nevoie de minunatul lor Help Center care oricum nu au habar despre si dau raspunsuri standard pana te saturi de ei si gasesti solutia singur.

    M$ se stie cum a acaparat piata PC, chiar am citit istoria inceputurilor lui, a fost absolut legal ce au facut, ca cinstit nu aia e alta treaba, ca a implicat niscaiva furturi intelectuale si tepe care au ajuns si in tribunale adevarat si asta.

    Chiar ei se dau rotunzi cu monopolul lor in reclame cu xx% dintre utilizatorii de computere …

    Nu o sa dau alte “pacate” ale windowze trec direct la intrebarea aia “morala” : pretul ala exorbintant este “corect” ??? ca nu degeaba a ajuns Bill cel mai bogat om din lume… deci unde mai e corectitudinea pretului pt cumparator ???

    De ce sa nu fur de la un hot care ma obliga sa fur pt ca toate dependintele (gen jocuri) de care am nevoie ca gigel oarecare ruleaza numai pe platforma lui … ca incearca sa sugrume cu mainile goale concurenta e si asta un fapt.

    In genere cu soaftele e problema ca se vrea profit prea mare, Adobe scoate anual versiuni noi de CS, te taxeaza cu 3-5-800$ pt niste imbunatatiri minore, faptul ca pretul european e aproape dublu fata de US e alta mancare depeste.

    Exact asta a dus la aparitia freeware/Linux pt ca multi au ajuns sa-si faca jucariile proprii in loc sa fie jefuiti fara sa primeasa macar ceea ce au nevoie.

    Daca o firma de soft da faliment este clar vina lor, inseamna ca marfa sau pretul nu era corespunzator, in marfa este inclus si metoda cu care isi scot banii din produs.

    Prin metoda ma refer la faptul ca “da-mi banii ia dvd-ul” nu mai este unica solutie de a cafe bani, vezi google si nu numai.

    Un joc la pretul corect este cumparat, chiar si crackerii pun in readme.txt “If you like it buy it” :D dar sunt prea multe jocuri de cacao care nu fac cat ocupa pe hard dar il cumperi pt ca promite reclama si descrierea marea cu sarea.

    Si mai e un factor uman, relatia intre venit si ce ti se pare acceptabil ca pret, exemplul cel mai bun e Vis Urat, a dat de bani, a devenit prea lenes sa se complice asa ca se da pe windows licentiat ca deja i se pare acceptabila afacerea.

    Vis te citesc cu placere asa ca iti dau un sfat/sugestie (iti zic pe sleau) ceea ce puteai sa citesti intre randurile comentariilor : nu fiecare ban pe care poti sa pui mana merita luat … treci la cratita pana da iar inspiratia in tine , o sa aprecieze si femeia nu numai noi cititorii :)

      Comment by kalm-man — March 17, 2010 @ 4:37 am

  9. @EroticaXP: (referitor la partea cu serialele) firma mea inchiriaza echipament sportiv (airsoft, tir si paintball) dar il inchiriez doar pentru cei din Deva, Hunedoara, Simeria si Orastie. Am avut o cerere sa-l inchiriez pentru Petrosani. Nu m-am dus pentru ca pentru banii aia nu se merita drumul si timpul pierdut (dupa toate cheltuielile castigam cativa zeci de lei). Din ce ai scris tu, eu inteleg ca respectivii din Petrosani trebuiau sa vina, sa-mi fure armele, sa joace, si apoi sa mi le aduca inapoi. Si asta doar pentru ca firma mea nu ofera aceste servicii in Petrosani.
    Corect?

    Cat despre moderarea pretului si adaptarea lui pentru pietele sarace, hai sa-ti dau explicatia. Sta in State si ai un prieten in Romania. De ce sa cumperi jocul din State cu 50$ cand il poti cumpara din Romania, prin prietenul tau, cu 5$? Pe langa asta, asa cum au aparut gigei care, contra comision, iti comanda chestii din State la preturi beton, cum vor exploda afaceri de acest gen cu soft si jocuri? Un gigi sta in State si are neamuri sau prieteni in Romania. Si comanda pentru cei din State soft si jocuri din Romania. Nu le comanda la 5$ ci la 10$. E legal? El isi face firma de intermedieri, tu primesti jocul/softul original si cu licenta si toata lumea e fericita, cu exceptia producatorului.

    Eu ma consider un om destept asa ca, te rog, nu imi mai explica dume din astea la care sa trebuiasca sa-ti explic cum se poate fura (nu de alta, dar nu vreau sa dau idei guvernantilor nostri dragi). Romanul are scris in codul genetic algoritmul pentru furt sau “fentare” asa ca, oricum va face cineva, tot se va gasi unul care sa ocoleasca acel lucru.

    Si, sa-ti mai spun o chestie. Tu stii cat de putini sunt cei care cumpara un soft care costa un dolar si cat de multi sunt cei care pirateaza acel soft?
    Sau, ca roman, pentru un soft gratuit dar care ar aprecia o donatie cat de mica, te-ai intrebat vreodata cati rahati de ulitizatori au dat macat un cent?
    “E gratis frate, ma folosesc de el din plin, dar omul zice ca ar aprecia o donatie. Hai sa dau si eu un cent acolo, sa-l motivez.”

    Zi-mi tu, fara ipocrizie, cati romani crezi tu ca zic si fac acest lucru.

      Comment by VisUrat — March 17, 2010 @ 4:56 am

  10. Aici nu discutam mentalitatea romanului si nici despre afacerea ta. Internetul nu este de la Deva la Petrosani ci pe intreg mapamondul. Citeste ce a scris mai sus kalm-man si ai sa intelegi de ce sunt eu un pirat atat de ofuscat. Eu sunt cam chior de somn la ora asta si se pare ca el a reusit sa exprime mai bine punctul meu de vedere. Sa stii ca sunt care fac donatii. Stiu pe cineva care chiar primeste donatii pentru ceva ce ofera moca. Iar in ceea ce priveste comertul international sa fii tu sanatos. Australienii cumpara de pe EBay in draci. De ce? Pentru ca li se permite. Astfel ei cumpara o pereche de adidasi originali cu 50 de euro si nu cu 100 de euro ca in mallurile romanesti. De ce sustin chestia asta? Pentru ca adidasii aia la intrarea in tara costa tot 50 de euro numai ca sa umfle matul patronului cand acesta il pune la raft cu 100 de euro. Libertatea pietei asta inseamna. Sa poti cumpara orice de oriunde daca tu clientul consideri ca esti mai avantajat de conditii. Nici pe mine nu ma dau neuronii afara din casa dar nici Robinhud cum zici tu nu sunt iar ca si cititor al tau sa stii ca nu sunt orice Gigel care iti umple frigiderul de carne. Daca eram unu dintre lobotomizatii aia aruncam cu noroi in tine din secunda doi in care nu imi convenea ceva. In secunda trei aveam si ban deja. Preferi sa ai astfel de cititori sau preferi sa ma ai pe mine in locul la 10 lobotomy-guy care chiar daca nu sunt de acord cu tine macar poti purta o conversatie inteligenta pe tema asta?

      Comment by EroticaXP — March 17, 2010 @ 5:37 am

  11. @EroticaXP – ai Win 7 (si XP, si Vista) prin MSDNAA daca esti la ASE : http://www.imigi.ro/public/12226/msdnaa_ase.jpg?no_history

      Comment by PHNC — March 17, 2010 @ 7:23 am

  12. Vezi tu, aici gresesti: pentru un roman, un dvd cu un film reprezinta 5% din salariu in timp ce pentru un occidental aia sunt bani de biscuiti. Un soft si mai mult. Si daca spui ca windowsul si officeul sunt luxuri, afla ca multi angajati (si de la stat) au de lucru si acasa, cu exact aceste programe. Daca spui ca locul de munca trebuie sa le asigure conditiile, iar gresesti, ca ei dau doar deadlineul si lucrul.. Degeaba te caci pe tine, dar daca nu aveai banii astia iti bagai picioarele in lege si moralitate.

    Ps: cred ca 90% dintre cei mai buni artisti, webdesigneri, dj-i etc romani au invatat meserie pe software piratat pana au castigat bani suficient cat sa le cumpere!

      Comment by Flo — March 17, 2010 @ 9:46 am

  13. Dar NU TU esti cel care le spune ce pret sa puna. Oare nu vi se pare o idiotenie acest lucru? Daca tu vei putea impune pretul la software, de ce nu l-ai putea impune si la faina? Sau la benzina?

    Nu stiu cum sa-ti spun ca sa nu zici ca te contrazic si sa iau ban, dar pretul unui produs nu depinde doar de producator. Ca de asta se cheama cerere si oferta ;)

      Comment by zibusor — March 17, 2010 @ 10:33 am

  14. [...] in sus. De departe, Zoso e primul la nivel de venituri cu peste 30.000 de euro, urmat de arhi, Sebastian Bargau, Manafu, Tiberiu Lovin (care spunea ca are venituri anuale de 30.000 de “coco”) s.a. [...]

      Pingback by bani in blogosfera | hobbitia land — March 17, 2010 @ 11:07 am

  15. Majoritatea reactiilor la advertorial sunt de neinteles. Da, programele costa, dar nimeni si nimic nu justifica furtul. Daca vrei sa te ocupi cu web design la nivel pro, va trebui sa lucrezi [poate, altceva] ca sa aduni banii si sa-ti cumperi programele necesare. Am trecut prin asta si concluzia mea este ca se poate. Da, daca exista determinare, se poate porni de la ZERO, de unul singur, fara ajutor financiar. Iar textele de genul “Tu vorbesti, tu care ai bani?!” la adresa lui Sebastian sunt, cel putin, aberante. Sunt sigur ca nivelul de azi se datoreaza multor zile de ieri si unui volum de munca strain de marea majoritate…

      Comment by Bass player — March 17, 2010 @ 11:21 am

  16. Ca tot veni vorba intr-un articol precedent. Am si eu o intrebare: “Tu ai windows cu licenta banuiesc. L-ai cumparat tu din magazin? Te-ai dus tu cu aproape 200 EUR si ti-ai cumparat licenta?”

    Nu e o intrebare la misto si nici nu vreau sa ajung in alta parte cu ajutorul ei. Vreau doar sa “aud” de la tine. Ai scos bani din buzunar sa cumperi licenta de windows?

      Comment by EstNordEst — March 17, 2010 @ 12:29 pm

  17. 1) Daca imprumuti o carte se cheama piraterie?
    2) Daca inregistrezi un film de la televizor, si il imprumuti apoi unui prieten se cheama piraterie?
    3) Daca asculti muzica de pe youtube/trilulilu se cheama piraterie?
    4) Daca te uiti la seriale folosind proxy din state se cheama piraterie? (legal doar cei din state au voie sa se uite).
    Asa cum spunea cineva mai sus problema pirateriei nu e alba sau neagra. Daca o luam la bani marunti, piratezi chiar si atunci cand crezi ca esti f.corect. Companiile cu o strategie inteligenta de marketing, si de stabilire a pretului ar putea sa -i determine pe oameni sa plateasca pentru ceea ce folosesc (cel mai bun exemplu care imi vine in minte e filmul avatar, care a avut vanzari mari convingand oamenii ca n-are nici un farmec sa il vada acasa). Adevarul e insa ca multora nu prea le pasa de ceea ce se intampla in Romania, unde nu ar avea vanzari prea mari nici daca ar fi rata pirateriei 0.

      Comment by Dan — March 17, 2010 @ 12:52 pm

  18. @PHNC
    Sunt student la ASE (generally speaking) la o facultate privata din Constanta. Ciuciu MSDNAA.

      Comment by EroticaXP — March 17, 2010 @ 1:30 pm

  19. Mi-e lene sa scriu dar:

    1. N-ai bani de Photoshop? Foloseste GIMP, e gratis! (N-ai baini de Ferrari? Ia-ti Logan.)
    2. Firma X face jocul Y. Rata pirateriei fiind de 80% firma X nu poate vinde jocul in profit la 10$ bucata ci la 100$ bucata. Daca rata pirateriei ar fi de 5% jocul s-ar vinde la 15$ bucata.

      Comment by Pandele — March 17, 2010 @ 2:00 pm

  20. Sebi tata … fi zennn … ca oricum “puletii” nu o sa inteleaga deoarece nu vor sa inteleaga

      Comment by DinoMaster — March 17, 2010 @ 5:05 pm

  21. Da. Recunosc, foloseseam softuri piratate.
    Nu mai folosesc nici un soft piratat de mai bine de 3 ani.
    Jocuri nu mai piratez de foarte mult timp. Pentru ca apreciez munca echipei care imi aduce mie un pic de relaxare dupa o zi de munca.
    Muzica ascult online. Sunt zeci de site-uri care ofera pana si optiunea sa iti faci playlist.
    Cu filmele este altceva. Daca am timp sa ma duc la cinema, prefer sa vad un film la cinema. Daca sunt intr-un magazin prefer sa cumpar DVD sau Blue-ray. (azi mi-am cumparat seria Piratii din Caraibe Bluray toate in varianta limited edition pe 2 discuri). Dar sunt multe filme care prefer sa le vad de pe net. Asa ca nu sunt corect 100%.

    Acum am sa spun ca, nu numai romanii pirateaza. Este un fenomen mondial, chiar daca esti o natie de saraci, sau de bogati. Oamenii pirateaza in pirncipal din comoditate, pentru ca preturile pentru un soft / film original nu este mare ca sa il iei acasa, nici macar pentru romani.
    In momentul de fata trebuie sa fi batut in cap sa nu ai macar sistemul de operare licentiat. Este oferit cu marea majoritate a laptop-urilor si a sistemelor brand sau non-brand. Plus ca avand o licenta (aici se aplica la orice soft), ai parte de suport, care este un lucru foarte important.

    @Pandele – de unde ai scos ca rata pirateriei este de 80%? din aceeasi sursa care spune ca 99% din romani sunt manelisti?

      Comment by exvpa — March 17, 2010 @ 5:54 pm

  22. exvpa, cu batutul in cap daca nu ai sistem de operare legal nu e chiar asa. Ok, daca iti iei un laptop sau un sistem brand de acord iti baga un sistem home OEM (apropo stiai ca ca marele feature de compatibilitate a windows 7 nu exista decat de la XP in sus?). Dar ce te faci daca vrei sa iti faci tu un PC dupa cum ai chef, nu dupa cum are chef nu stiu ce brand (de genul ca iti baga un procesor super tare si o placa video integrata, sau cea mai ieftina placa de baza)? In momentul acela te costa licenta minim 700 de ron, in conditiile in care sistemul te costa la 1400-1500. Dar poti sa, ca pe site la dc-shop, care sunt parteneri premium ai microsoft o licenta de windows 7 Home Premium e 400 de ron. Adica aproape la jumate din cate am spus eu. Asa ca bou comanda licenta aia ieftina. Instaleaza frumos pe calculator, si sta linistit ca e in legalitate. Asta pana vine un control si ii spune: “Auzi baiatu, unde e factura de la windows-ul asta” Daca zice nu o am (ca poate a pierdut-o), pac e ilegal. Daca o arata, ii zice: “Ba baiatu, dar tu nu ai si calculatorul pe factura asta, pac esti ilegal”. Omul poate sa zica ca nici pe site-ul de unde a cumparat care sunt parteneri premium microsoft, nici pe siteu la microsoft nu scrie nimic, si el a dat bani. Dar nu conteaza, ca el tot ilegal ramane. Ca sa nu mai vorbesc ca daca vinzi tu laptopul tau cu licenta OEM la altu, licenta isi pierde valabilitatea, si ala care ti-l cumpara tot ilegal ramane. Si atunci, de ce sa dai niste bani in plus cand tot ilegal ramai?

      Comment by ictin — March 17, 2010 @ 6:56 pm

  23. Total de acord asupra materialelor licentiate, ai depus un anumit numar de ore si o anumita suma de bani, e firesc si de bun-simt sa il iei original. Asta in teorie. In practica e cu totul altceva.
    Si aici vorbesc despre mine, care momentan nu am o sursa proprie de venit, mai am ceva ani de invatamant de facut. Cazul meu: l-am descoperit pe Guess Who, e adevarat, nu atunci cand a fost cu Gazeta Sporturilor, ci destul de recent. Dupa ce am piratat albumul, m-am gandit ca suna foarte bine, si cel mai important, ca as vrea sa aud si alte piese de acelasi autor, dupa ce am tinut albumul pe repeat zile in sir. Si am mers pe siteu lu’ GSP, de unde l-am comandat original.
    Mi s-a parut o chestie de respect, daca mi-a placut atat de mult albumul asta, si plus ca nici nu costa mult, sa-l iau original. Cat despre mine, cand voi ajunge sa am venit propriu, ceea ce mi se va parea ca merita banii, il voi lua licentiat. In rest, la cat de proaste sunt legile anti-piraterie in Romania, nu imi va tremura mana pe mouse cand voi apasa butonu’ de download.

      Comment by Alex — March 17, 2010 @ 6:58 pm

  24. stai ca m-ai pierdut? de cand si pana cand e ilegal sa ai softul cumparat pe alta factura decat cea a sistemului? Ultima oara cand am cumparat un sistem in Ro nu era regula asta valabila. Plus, fie vorba intre noi, cine este un utilizator cu simt de raspundere isi cumpara licenta fara sa stea pe ganduri.

      Comment by exvpa — March 17, 2010 @ 7:32 pm

  25. Din 2009 a introdus neoficial microsoft regula asta. Orice licenta OEM, OEI sau mai alte asemenea trebuie sa fie pe aceeasi factura cu cea a sistemului gata ansamblat (http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=1561&tag=col1;post-1514). Problema e ca nu scrie nici pe site-ul microsoft asta, nici la unele magazine (cum e dc-shop). Alte magazine te avertizeaza de aceasta problema. Si in conditiile astea cum pot eu sa fiu cu simt de raspundere daca producatorul nu are bunul simt sa specifice clar care sunt conditiile (nici nu mai intru in detaliile cu licenta windows XP instalata pe QuadCore, licenta care ii da dreptul utilizatorui sa o foloseasca pe un calculator cu 2 nuclee)

      Comment by ictin — March 17, 2010 @ 7:40 pm

  26. @McGogoo: nu toate calitățile (caracteristicile) unui program sunt vizibile. Vezi http://en.wikipedia.org/wiki/Ilities . Dacă vrei totuși un exemplu de schimbare vizibilă în Firefox poftim aici https://developer.mozilla.org/En/ICC_color_correction_in_Firefox . Mai vizibil de atât nu cred că se poate :-)

    @EroticaXP: Bill Gates a fost unul dintre primii care s-au împotrivit pirateriei. În 1976 (!!!) el a fost cel care le-a spus hobbyiștilor să nu-i mai pirateze interpretorul de BASIC. Recomand oricărui pirat să citească acea scrisoare deschisă înainte să vină cu tot felul de justificări.

    @kalm-man: cred că s-a mai zis asta de o sută de ori. Dacă nu-ți place un produs pentru că e scump sau e prost, nu-l cumperi sau te plângi producătorului, dar nu-l furi. Cât despre marele profit, dacă afacerile respective nu ar fi profitabile crezi că s-ar mai apuca cineva de ele?

      Comment by Cristian — March 17, 2010 @ 9:25 pm

  27. @Cristian – am zis clar ca firmele sunt facute sa faca profit, si eu lucrez pt profit

    Nu am zis ca pirateria este corecta am zis ca chiar M$ TE OBLIGA sa furi daca nu esti dispus, (fara nici o legatura cu “daca iti permiti”) sa pui bani in buzunarul lor.

    Dar cum M$ are MONOPOL total, obtinut prin metode incorecte, sugrumarea concurentei, mituirea producatorilor de hardware etc – cere cat vrea pt orice gunoi, fara ca eu utilizatorul sa am de ales

    Exemplu de baza:
    Vreau sa achizitionez un joc, total legal cu banii mei, si de aici incep problemele : singura versiune existenta este pentru … windows, so trebuie sa am windowze, deci impotriva vointei mele sunt obligat sa-l procur chit ca nu vreau.

    Noroc ca au aparut platformele de joc si degeaba xbox ca pierde monopolul pe segmentul ala de piata.

    Partea proasta ca majoritatea programelor ca yahoo messenger are numai versiune de win, asa ca daca vreau sa folosesc ceva gratuit gen third party tot sunt obligat sa am windows.

    Dar de ce are monpol pe SO ?
    Pt ca vinde la fabricantii de hardware OEM cam la 1/3 din pretul de raft al softului si nimeni nu e prost sa arunce banii pusi in buzunar cu forta.
    Ca incep porcariile legate de OEM e altceva, daca imi schimb compul anual o sa ajung sa am licente inutile cu carul.
    Ca respectiva licenta OEM crapa daca schimb consecutiv 2 placi video pe comp, ca daca iti crapa instalarea nu ai posibilitatea sa-l reinstalezi este fapt.

    Chit ca tu ai dat bani buni pe respectivul OS nu poti sa-l pui pe alt calculator, te obliga sa cumperi in mod repetat acelasi lucru, nu este totusi un pic prea mult profit ?

    Ca mituieste armata americana sa achizitioneze windowze chiar daca aia stiu ca este nesigur este o picanterie despre afacerile M$.

    Efectiv iti este bagat pe gat, fara drept de refuz, numara in magazine cate PC gasesti fara windows, sau incearca sa iti ei un laptop fara macar un windows home, chit ca tu vrei sa rulezi pe el dos sau linux, pt ca numai de aia ai nevoie.

      Comment by kalm-man — March 17, 2010 @ 11:18 pm

  28. “(cu toate ca nu stiu de ce este atat de enervant sa citesti un articol publicitar).”

    man, nu e enervant sa citesti un articol publicitar. enervant e cand citesti o penibilitate de articol scris doar pentru a evidentia firma X. un articol in care aceasta e laudata fara frontiere sau un articol in care autorul se vede clar ca nu are nicio treaba cu subiectul dar debiteaza acolo ceva, orice, doar sa ii dea aia banii.

    la tine sincer nu prea am vazut articole de astea dar asta nu inseamna ca nu exista. la altii in schimb e jale, acum vreo luna arhi ala o luase razna si de atunci am incetat sa il citesc. si ca tot mi`am adus aminte, stai sa caut si un exemplu referitor la ce ziceam mai sus:

    http://www.arhiblog.ro/2010/03/si-a-jucat-romania.html

    hai da`o`n masa. mai ales la cum scria el.

    alegerea mea a fost simpla, nu il injur, nu il condamn dar nu mai citesc. advertorialele astea trebuie facute si ele intr`un anumit mod, nu bagi pe gat asa …

      Comment by rostick — March 18, 2010 @ 4:59 am

  29. @kalm-man: sunt de acord cu faptul că Microsoft profită (abuzează) de poziția de lider pe care o are, dar pirateria nu reprezintă o soluție. Oricare ar fi motivele tale, tot nu este frumos să piratezi. În ceea ce privește licențele OEM, există și licențe “retail”, iar faptul că de multe ori Windows-ul îți este băgat pe gât la cumpărarea unui calculator mă enervează și pe mine.

      Comment by Cristian — March 18, 2010 @ 7:15 am

  30. Cristian, dar e frumos ca un upgrade la window 7 home premium la profesional sa fie in America 89 de dolari (http://windowsteamblog.com/blogs/windows7/archive/2009/07/31/windows-anytime-upgrade-and-family-pack-pricing.aspx)
    iar in Europa 180 de euro ? (http://emea.microsoftstore.com/DE/Microsoft/Windows-Anytime-Upgrade-Windows-7-Home-Premium-auf-Professional)
    Ca tot au comentat niste Gigei habarnisti pe aici ca de ce sa faca windows-ul mai ieftin pt.. Romania, ca ar cumpara toti din Romania. E, uite ca l-au facut mai scump pt. Europa. Deci se poate pret diferentiat, numai ca mai mare.
    Da, stiu e trendy si e cool sa te dai anti-piraterie, dar e o mare gogmanie si e acceptarea de a fi sodmizat de catre microsoft cu zambetul pe buze

      Comment by ictin — March 18, 2010 @ 1:20 pm

  31. ehhem, sincer, legat de piraterie… eu am cautat in tot bucurestiul toate cd-urile Nevermore… n-am gasit decat the godless endeveour si ala greu…. mie imi place Nevermore si chiar nu am gasit de cumparat tot (as fi ajutat cu placere trupa si le-as fi cumparat cd-urile daca le-as fi gasit) (pe net am vazut doar paypal-uri si am zis ca nu risc cu cardu) asa ca le-am piratat… deci practic unde e vina mea aici? ca eu nu gasesc ce vreau si sa dau banii pe el sau macar cu o metoda de plata de exemplu ramburs… pana mea…

      Comment by Teo — March 19, 2010 @ 12:52 pm

  32. In caz ca te incalzeste cu ceva, nu vad o problema cu modul in care-ti marchezi advertorialele. Au un marcaj, e folosit uniform, sanatate buna. Mare distanta de-aici si pana la ce face EvZ, sau revista anonima despre care vorbesti.

      Comment by Mircea Popescu — March 19, 2010 @ 10:03 pm

  33. [...] in sus. De departe, Zoso e primul la nivel de venituri cu peste 30.000 de euro, urmat de arhi, Sebastian Bargau, Manafu, Tiberiu Lovin (care spunea ca are venituri anuale de 30.000 de “coco”) s.a. [...]

      Pingback by Da, se fac bani frumosi din blogging — September 23, 2010 @ 8:26 am

  34. Frumos articolul.Dar uite …daca tot te pricepi si faci un soft…cine te pune sa il vinzi in ro?Uite,spre ex. Toni(aka Moshul daca ti-l amintesti din vremurile de haiducie de prin salile de net) s-a miscat extraordinar…dar nu a vandut nici macar un soft in ro…Si un stop cadru:frumoasa poza aia in s l k facuta in Belgia…ce vremuri nu? :)

      Comment by Eduard — April 4, 2011 @ 8:59 pm

Leave a comment

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.