O alegere pe care nu ar trebui sa o faca nimeni
Scris de VisUratAm citit la Arhi o intrebare la care nu ar trebui nici un barbat sa raspunda cate zile ar avea. De fapt, extrapoland un pic, este o intrebare la care nu ar trebui sa raspunda nici un om in viata asta. Intrebarea lui Cetin suna asa:
“Ce faci la maternitate, dacă vine doctorul la tine și îți spune că nu poate salva decât pe unul din ei și tu trebuie să decizi cine trăiește, mama sau copilul?”
Hai sa extindem un pic domeniul. Vine doctorul si-ti spune ca ai de ales intre sotul sau copilul tau. Cand zic sot ma refer la ambele sexe. Daca nu va puteti gandi la o situatie in care o femeie ar putea avea de ales intre sotul ei sau copilul ei, va descriu eu una. Un barbat si copilul sau sunt implicati intr-un accident. Acelasi stalp/copac/creanga ii strapunge pe amandoi. Doctorii pot salva doar unul. Ca femeie, ce alegi?
Sau, acelasi lucru, doar ca in accident au fost implicati mama si tatal, iar copilul trebuie sa aleaga. Copile, pe cine alegi?
La aceasta intrebare NU AR TREBUI SA RASPUNDA UN MEMBRU AL FAMILIEI!
Membrul familiei nu are voie in sala de operatie, nu? Atunci de ce trebuie sa-si dea cu parerea? Daca eu sunt un gigel ale carui cunostinte de medicina se rezuma la Ketorolul pentru dureri de masele sau Paracetamol si Aspirina pentru raceala, de ce vii tu ca doctor si-mi explici mie jde termeni pe care nu-i inteleg si ma pui sa aleg care dintre cele doua persoane pe care le iubesc ar trebui sa traiasca?
Eu vin la tine sa te intreb daca sa-mi instalez Analytics sau HiStats? Nu!
Tu esti doctor. Tu intri in sala de operatie si FACI TOT POSIBILUL PENTRU A-I SALVA PE AMANDOI! Nu poti sa-i salvezi pe amandoi? Atunci vezi care are mai multe sanse si alege-l pe ala, dupa care vii la mine si-mi spui ca unul a murit. Dar nu veni sa ma intrebi pe mine. Eu deja sunt distrus cand stiu ca problema e grava. Nu veni la mine sa-mi pui cea mai absurda intrebare din lume pentru a ma determina sa ma arunc de pe bloc pentru ca a trebuit sa decid cine traieste si cine moare. Bai dom’ doctor, pune-te in locul meu! Considera ca pe masa de operatie e familia ta si nu poti salva decat un singur membru al ei.
Si, acum, alege!




Indiferent din ce postura as fi, doctor sau sot tot pe sotie as alegeo pentru ca poti face copii mai tarziu,.
Comment by Alen — March 10, 2010 @ 1:39 am
De aruncat nu te arunci pt ca ai ales cine sa traiasca (asta-i chiar o presupunere absurda), ci fiinca implicit ai ales cine sa NU mai traiasca…
@ Alen: Logic ai dreptate, si popoarele primitive chiar asa si procedeaza.
Spre exemplu, la triburile eschimose primitive (in caz de foamete) in primul rand sunt sacrificati (si folositi ca hrana) cainii, apoi primii se lasa (reflexivul e corect folosit, EI se lasa) sa moara de foame batranii – ei si-au implinit deja rolul biologic -, apoi sunt lasati sa moara de foame (sau sunt omorati) copiii (incepand de la cel mai mic – cel in care a fost investit cel mai putin, si care mai are cel mai mult pana la a deveni util familiei, si fata de care un eventual viitor frate ar fi cel mai apropiat ca varsta – in sus, pana la ultimul copil, cel mai mare, copiii neavand mari sanse de supravietuire in absenta oricaruia din parinti), apoi moare de foame femeia (care oricum tot n-ar supravietui in absenta barbatului-vanator), si abia la urma de tot moare barbatul.
DAR – SE VEDE (“si din avion”) ca esti FOARTE (exagerat de) tanar. Tot ce pot spune e sa-ti urez (dumitale, care nu esti – sper – un primitiv, cinic din necesitate) SA TE FEREASCA DUMNEZEU sa ajungi vreodata in asemenea situatie si sa fii nevoit sa faci o asemenea alegere! (A propos: da’ – in legatura cu presupunerile ulterioare ale autorului – daca ai avea de ales – intr-o asemenea situatie-limita – intre mama si tatal dumitale – PE CARE l-ai alege ca sa traiasca, si PE CARE – sa NU mai traiasca?)
Comment by Victor (altul decat victor si altul decat Viktor) — March 10, 2010 @ 3:26 am
Ai dreptate la faza asta, doctorul ar trebuii sa incerce sa ii salvezi pe amandoi.
Comment by dragos — March 10, 2010 @ 9:37 am
Da, greu de hotarat . Eu am supus dezbaterii o tema ceva mai ” usoara ” ( daca se poate numi asa ) : http://tacsu.sirb.net/2010/03/donez-organe/
Comment by tac'su — March 10, 2010 @ 9:41 am
În principiu, dacă au şanse egale de supravieţuire, când se ajunge într-o astfel de situaţie, se salvează copilul, pentru că mama şi-a îndeplinit rolul în natură. Şi nu, nu se întreabă un membru al familiei. E decizia doctorului.
Comment by Fr3ak — March 10, 2010 @ 9:43 am
Pai e cam greu…poti gandi cum a spus Alen,sau poti gandi asa:copilul acela e sangele tau,nevasta e cu totul altceva,poate azi o salvezi iar maine nu va ma iintelegeti si va despartiti tocmai din cauza alegerii facute de tine,dar copilul e sangele tau…
Comment by cata — March 10, 2010 @ 9:46 am
ce m-a socat pe mine la articolul ala au fost comentariile in care destul de multe persoane isi dadeau cu parerea cat de util este in astfel de cazuri sa il bata pe medic. de parca medicul te pune sa alegi dintr-o fitza a lui, nu pt ca situatia o impune. unii chiar sustin ca a functionat.
parca si vad la stirile de la ora 5: “Viitorul tata a batut medicul din sala de nasteri”, cu interviu cu tot:
reporter: “dar de ce ati batut medicul?”
tatal: “am citit la arhi pe blog ca asta creste substantial sansele de supravietuire ale mamei si ale copilului”
rep: “si, a ajutat?”
tatal: “nu dom’le, culmea e ca nu, de-asta sunt si asa de suparat! al dracu’ de medic, un sclifosit. i-am scos maxim doua masele si fatalaul a lesinat. iar ceilalti medici cica erau ocupati cu alte paciente, desi eu cred ca din razbunare n-au venit la timp, ca astia tin unii cu altii. o sa dau in judecata spitalul, fir-ar mama lor de lenesi si de incompetenti, ca mi-au omorat nevasta si copilasul nenascut”. (aici urmeaza un suvoi de lacrimi la proaspatul vaduv, dupa care o imagine cu fata medicului, sub care redactia a adaugat doua cuvinte: “medicul ucigas”)
Comment by XaeL — March 10, 2010 @ 9:55 am
Este datoria lui sa intrebe si nu ar fi corect sa decida el. Atata timp cat iti prezinta faptele exact cum sunt e normal sa fie decizia ta indiferent de sanse in % . Ulterior tu il poti trage la raspundere de ce a facut asa si nu invers. Lucru care ii poate termina cariera.
Desigur vorbim aici de situatii din alte tari. In Romania iti macelareste doctoru tot familionu si scapa cu 20 % din salariu. Asistente care uita copii in incubator, oameni care mor pana vine ambulanta, altii mor de microbi luati din spital, altii mor in ambulanta in timp ce sunt plimbati de la un spital la altul , pe altii ii ciomageste doctoru si scapa bazma curata.
Comment by maniak — March 10, 2010 @ 10:01 am
ca sa isi faca “mea culpa” in caz ca ruda victimei/victimelor e mai tacanit si da spitalul in judecata
Comment by Anticalofilul — March 10, 2010 @ 10:17 am
@VictorȘ Ai dreptate, nu am o sotie nu stiu ce as alege, eu sunt norocos pentru ca atunci cand m-am nascut a fost un calvar,mama a stat o luna in spital, si eu era sa mor. E foarte greu sa alegi ceva, dar acuma gandind la rece neavand problema asta in fata, tot pe sotie as alege-o
Comment by Alen — March 10, 2010 @ 10:48 am
Fr3ak si pe copil cine il creste? Dumnezeu?
Ah, am uitat. Tatal ramane cu “bucuria” .. mda, ca doar mama si-a facut treaba. L-a nascut. In rest, il uzi la radacina zilnic si sa vezi ce falnic este
Comment by Dojo — March 10, 2010 @ 12:17 pm
Nici un doctor din romania nu are voie sa puna aceasta intrebare. in orice spital este scris negru pe alb ca viata mamei primeaza.
Comment by jaja — March 10, 2010 @ 1:40 pm
cu mama si tata e cea mai dificila intrebare. parerea mea ca e mai greu de ales decat dintre sotie si copil
Comment by webber — March 10, 2010 @ 2:27 pm
I-as raspunde, pe cat de calm as putea sa fiu, ca daca imi pune si el o intrebare d’asta, il intreb “dar tu pe cine ai alege sa ramana in viata? tu, sau nevasta? si vezi ca nu ma deranjeaza inca un ‘mandat’ la puscarie..” Oricum, nu stiu pe cine as alege in situatia data.
Comment by alex — March 10, 2010 @ 3:19 pm
Consider ca este o situatie delicata si mai bine nu ajungem nici sa fim pusi noi sa alegem, dar nici medicul…
Comment by iyli — March 10, 2010 @ 3:53 pm
este putin discutabil ….. sunt n posibilitati 1. Daca mama este o “pitzipoanca” casnica asa a fost toata viata ei cum o sa te intretina pe viitor pe tine pe voi ca familie (ce a mai ramas din ea ) … eu unu cred ca as fi de acord sa ma intrebe doctorul oricata suferinta as indura DAR totul este la nivel de discutie nu se stie cum reactionezi in acele momente
Comment by cosm1n — March 10, 2010 @ 4:18 pm
Depinde şi de context. Poate mama are o boală ce-i va scurta viaţa simţitor (ex: cancer). În acest caz, e uşor de ales. Iar dacă o asemenea chestie de departajare nu există, aş alege mama. De ce? Pentru că viaţa ei fără copil va fi ca până atunci, normală(deşi va avea nevoie de câteva şedinţe la un psiholog), dar viaţa copilului fără mamă va fi dificilă.
Comment by Ionut — March 10, 2010 @ 4:29 pm
Gresesti Ionut. Cum am spus si pe blogul lui Arhi: sincer, nu imi doresc sa ma gandesc cum ar fi o femeie care ar trai cu ideea ca al ei copil ar fi putut trai, si ca e in viata intr-un fel pe nedrept. Eu, ca si fata, cred ca as fi o stafie, si salvezi mama doar ca sa ai o imagine a ceea ce era o data? Un copil se mai creste cum se mai creste, peste durerea pierderii partenerei treci, insa esti pregatit sa-ti sacrifici copilul pt. o femeie care va trai, probabil, cu o cicatrice in suflet mai mult decat vizibila, toata viata?
Comment by Somebody — March 10, 2010 @ 7:57 pm
Eu din pacate am fost pus sa aleg. Doctorul a pus intrebarea , atunci am trecut pe langa el si am luat un doctor de mana si l-am intrebat. Poti ?Si acum ambii traiesc si chiar au si blog. Ei insa nu stiu
) . De intrebare , nu de blog.
Alt doctor acum 7 luni mi-a dat o veste asemanatoare legata de umar. Iar acum de o saptamana am alte sperante .
Comment by Leusor — March 11, 2010 @ 12:09 am
s-a discutat deja chestiunea la arhi, s-a stabilit ca doctorul are o ordine a prioritatilor clara: 1. mama, 2. copilul si nu mai intreaba nicio familie. Deci nu o mai lalaiti atata cu alegerile astea telenovelistice.
Comment by Narcisa — March 11, 2010 @ 1:32 am
prietene, eu mi-as salva sotia…cu ea sanatoasa pot sa am o familie…fara ea nu mai am nimic…
Comment by alegerea mea — March 11, 2010 @ 11:08 pm
90% din textele tale ma enerveaza …. da’ pentru posturi ca asta te pastrez in reader.
nu am ce comenta. ai dreptate.
Comment by McGogoo — March 12, 2010 @ 1:12 am
@Victor Tu le spui popoare primitive, dar gresesti. Decizia pe care o detaliezi este al naibii de practica. Prefer oricind o asemenea decizie decit una emotionala dar fara nici un fundament in cursul natural al vietii.
De asemenea, decizia doctorului ar trebui sa se bazeze pe latura practica, nu pe cea emotionala. Ar trebui sa faca tot posibilul sa ii salveze pe amindoi, DAR daca nu se poate, atunci ar trebui sa evalueze ce se cistiga si ce se pierde in situatia respectiva. De exemplu, daca salveaza femeia (sau adultul in general), in ce masura isi va aduce contributia la societate ulterior si in ce masura va putea avea copii? Daca salveaza copilul, in ce masura va avea deficiente ulterioare? Si asa mai departe.
Comment by Dan-Marius — March 12, 2010 @ 11:33 am
@Narcisa poate nu toti il citim si pe Arhi si eu de la Visurat aflu despre asta..asa ca nu lalaie nimic, pentru unii e subiect nou
Comment by adizzy — March 12, 2010 @ 2:11 pm
eu cred ca as lua-o la fuga daca as auzi intrebarea asta…
Comment by Spike — March 12, 2010 @ 7:21 pm