Visurât: Gânduri la turație maximă

Articol scris de nevasta de Coşmar

Ca bloggeri, ne lăudăm că suntem corecţi, criticăm “bubele” sistemului, iar corupţie şi şpagă sunt cele mai urâte cuvinte. Cât timp suntem sănătoşi, nici nu concepem să dăm vreodată şpagă vreunui medic, doar plătim atâtea impozite statului, la ce naiba să le mai dăm şi medicilor? Uite, de-aia nu merge nimic în ţara asta, pentru că oamenii nu vor să priceapă şi continuă să se prezinte la doctori cu plicul de bani.

Teoretic, ceea ce spunem noi este foarte OK. Nu mi-a plăcut niciodată să dau şpagă şi, la fel ca tata, nu am dat niciodată. Mama, săraca, mult mai “umblată” prin spitale, a fost cea care le-a dat de fiecare dată “dreptul” medicilor care ne-au tratat. Ea n-are nici o jenă în a le întinde sau îndesa plicul în buzunar, pentru că ştie că medicii aşteaptă să le dai ceva [adică bani, evident].

Degeaba m-am chinuit eu s-o conving că în felul ăsta medicii nu se vor dezvăţa niciodată de prostul obicei de a lua şpagă. În schimb, a reuşit ea să mă convingă că toţi ceilalţi pacienţi plătesc – adică dau şpagă, iar dacă tu nu dai, vei avea de pierdut. Până să te prezinţi cu plicul, medicul îţi va zâmbi frumos [sau nici măcar atât!] şi îţi va spune că nu sunt locuri în saloane, nu te va trimite la alţi specialişti pentru investigaţii, în general te va lăsa în plata domnului până când te prezinţi cu “dreptul” lui.

Când ai pe cineva din familie în spital, toată corectitudinea despre care vorbeam mai sus se duce naibii, nu mai contează cât costă, dai oricât, pentru că tot ce vrei este să-ţi vezi ruda însănătoşindu-se. Uneori îl înjuri pe medicul care îţi cere bani sau pe cel care nu refuză, deşi se plimbă într-o maşină mai scumpă decât casa ta, dar repet: ultimul gând este că trebuie să se facă bine bolnavul din familie.

În concluzie: toţi suntem corecţi până la proba contrarie.


Pe aceeaşi temă




46 Comments »

  1. Corectitudinea nu are legatura, pai doar nu iti lasi bolnavul sa moara ca esti tu corect nu? Noi pacientii nu prea avem de ales, ar trebui in schimb ca organele competente sa-i arda rau de tot pe nemernici atunci cand sunt prinsi, poate asa le-o mai tremura mana.
    Si doar ca sa fiu complet clar ca o sa vina unii sa zica de salariile medicilor asistentelor si alte vrajeli, una e sa primesti o atentia si alta e sa lasi omul sa moara ca e sarac si n-are de unde da.

      Comment by Retarded — March 5, 2010 @ 1:54 am

  2. 1. daca e sa tinem cont de contributia fiecaruia la sistem (e.g. asigurari de sanatate), atunci in spitale la noi esti tratat regeste. Pur si simplu intra mult prea putini bani in sistem ca sa ajunga chiar si pentru un tratament minimal. TOT ce ti se intampla la noi in spital e extra, e mult peste cat cotizezi, si prin urmare salariile doctorilor sunt sub limita decentei. Toata lumea a ramas cu conceptia comunista ca scoala si sanatatea sunt gratis. Nu mai e cazul de multicel. Vrei sa fii sanatos, scoate banul! daca sistemul nu o permite, da-i direct doctorului, pt ca oricum e un miracol ca inca lucreaza acolo!
    2. “nu le da ca se invata” e o replica care se da cand dai ceva la caini sau cersetori, nu celor carora le incredintezi viata (si evident ai si pretentii). Nu incerca sa ii educi pe cei care au mai multa scoala ca tine.

      Comment by claudiu — March 5, 2010 @ 2:09 am

  3. @claudiu: dupa logica ta si pompierii ar trebui sa mai intinda intai mana inainte sa-ti stinga casa si sa-ti scoata familia din flacari, ca nici ei nu cred ca-s platiti pe cat ar merita.
    Medicii aia au depus un juramant, degeaba au scoala multa daca raman niste jigodii umane, sau cum sa fii om nu te invata la medicina? Una e sa nu ai cu ce trata si alta sa nu o faci pentru ca te-a jignit prostu ala fara carte prin faptul ca nu a cotizat la plata ratelor tale.

      Comment by Retarded — March 5, 2010 @ 2:33 am

  4. uite de aia nu trebuie sa ajungi pe mina : doctorului, judecatorului, preotului…….etc . In tara asta orice merge si functioneaza bine doar daca se impinge spaga. Deci ori schimbam sistemul, ori ne mutam cu totii in tari mai civilizate.

      Comment by MiDaS — March 5, 2010 @ 2:56 am

  5. simplu, toti dam spaga pentru ca nu avem coaie, dam tare si sus din gura toata ziua dar cand moartea, boala , nevoia in genereal se stramba la noi… pantalonu jos si bucile larg deschise. asa o sa fie vejnic. v-am pupat , ultimul stinge lumina

      Comment by malakian — March 5, 2010 @ 6:12 am

  6. cumulul de probleme a cauzat asta. nu sunt bani pentru medici | spiritul balcanic | nevoia de a iesi in evidenta(probabil legat de punctul anterior) | pentru ca medici au cerut bani | pentru ca ne-am obisnuit sa le dam bani | pentru ca s-au invatat sa le dam bani | pentru ca fiecare da spaga | pentru ca nu te baga in seama ca nu le dai si spaga…

      Comment by Anticalofilul — March 5, 2010 @ 6:39 am

  7. Problema cu doftorii nu e chiar asa de simpla cum o expui tu. In cazul asta, trebuie sa te pui putin si in papucii lor. Evident, o jigodie care te tine pe medicamente pana ii dai spaga cand ar trebui sa te opereze de fapt, nu intra in discutia asta – aia ar merita spanzurati de coaie (daca au). Problema e ca pe vremea lui Ceasca statul a promis ca toate bolile se vor trata gratis si ca totul va fi platit de stat. Dupa revolutie, ideea a fost pastrata, desi medicina este un domeniu al naibii de scump. Statul a promis iar ca plateste el tot si cand a vazut ca nu se poate (nici un stat de pe lumea asta nu poate asa ceva), si-a bagat picioarele. Ca doctor, stii ca ai invatat niste foarte multi ani la medicina si ca invatatul in domeniul asta se termina cand iesi la pensie – ergo, nu ii convine sa fie platit cu cateva sute de euro dupa ani de zile de munca.

      Comment by Cata — March 5, 2010 @ 7:29 am

  8. Am fost in spital recent si, pentru 100 lei spaga data medicului, asistentele mi-au gasit venele cu blandete, medicul a fost foarte grijului si, la final, mi-au mai dat si un concediu medical lung si nesolicitat de mine. Mi se pare un pret mic pentru servicii bune. Sa ne intelegem, daca nu dadeam nimic eram tratata de boala, dar poate asistentele nu erau atat de delicate si ma intepau de mai multe ori, ca jobul lor e sa-ti puna branula si o pot face mai bine sau mai rau, medicul putea sa fie mai putin atent, ca jobul lui e sa puna diagnostic si sa dea medicamente, nu sa te verifice personal in fiecare zi sau sa iti dea nr lui de telefon mobil sa poti sa il suni dupa ce pleci din spital daca mai ai probleme.
    Ce vreau sa zic e ca spaga, din ce am vazut eu, cumpara servicii suplimentare pe care medicii si asistentele nu au obligatia sa le presteze in mod obisnuit si mie imi convine sistemul.

      Comment by iri — March 5, 2010 @ 7:53 am

  9. Veniti fratilor intr-o tara civilizata….si mergeti de platiti asigurarea medicala…vorbim dupa ce si cum e mai avantajos.
    Da, ai parte de luxul de pe lume in spital (si nu mai esti nevoit sa dai bani doctorilor si asistentelor), dar platesti asigurarea medicala de te rupe.

    Nu vrei sa platesti asigurare ? Nicio problema….ai nevoie de doctor ? Ar fi cazul sa ai multi bani pusi la saltea.

    Ca exemplu: un control, la orice medic, cu reteta sau trimitere la un alt medic, este in jur de 100 euro…legal!

    Dar hai sa vorbim din filme :)

      Comment by Sagi — March 5, 2010 @ 8:25 am

  10. Un sistem bolnav si corupt ce nu va fi curatat decat daca incep sa se urce procurorii pe doctori, sa aresteze cativa si sa ii condamne pentru luare de mita/primire de foloase necuvenite si abia atunci poate vor incepe sa se schimbe.

      Comment by zaone — March 5, 2010 @ 9:42 am

  11. @Sagi: prefer sa am CAS de vreo 60% din salariu, cum este prin tarile nordice, dar sa ma trateze ala regeste decat sa dau CAS 40%, cum este la noi, si sa trebuiasca sa dau bani din buzunar ca sa ma bage in seama cand este ceva serios.
    Din fericire nu a fost inca nevoie sa dau nimic de fiecare data cand am ajuns prin spitale. In plus daca doctorilor nu le convine pot oricand sa plece sau sa faca scandal. Sa nu stea sa astepte sa te trateze doar daca le bagi ceva in buzunar.

      Comment by george — March 5, 2010 @ 10:26 am

  12. Interesant post, interesant de citit si comentariile. Poate s-ar potrivi aici si parerea mea, de medic rezident. Din pacate toate spitalele sunt pline de “medic” care nu se uita la pacient pana nu isi primesc plicul, si pe deasupra mai au si “tarife” nescrise (iti sugereaza d-na asistenta cat sa dai). Dar mai sunt si OAMENI. Si stiti ceva? Si aia iau plicul; il iau dupa ce operatia a reusit, cand pacientul se externeaza, il iau. Si poate daca ati fi in locul lor l-ati lua si voi.
    Eu lucrez 8 ore in clinica, am garzi de 24 de ore, cateodata si la UPU, am de-a face cu tot felul de indivizi beti muci care ma injura, desi de multe ori viata lor e in mainile mele – si asta dupa ce am facut 6 ani de facultate, ma mai asteapta 5 de rezidentiat si am un salar de 900 (noua sute) de RON pe luna! Si asta pentru ca am ales sa raman aici. Si recunosc, daca mi se ofera plic, si eu il iau. Hai acum cu pietrele catre mine :)
    Vedeti medici care au masini mai scumpe decat casele voastre? Eu vad si medici la 50 de ani care vin la clinica cu bicicleta, si apoi intra in sala de operatie si salveaza vieti, desi medicamente nu sunt, dotarile clinicii sunt de rasul curcilor si personal sanitar calificat… pauza. Plus ca statul il plateste muuult sub meritele lui.
    Medicii care primesc spaga sunt din pacate un rezultat al sistemului roman de sanatate care deja incepe sa puta a hoit. Iar cei care o pretind – de acord cu voi, aia sunt adevarati monstri. Pe viata nu se pune un pret.

      Comment by Marius — March 5, 2010 @ 10:28 am

  13. @george: Uita-te mai bine la fluturasul de salariu, contributia la asigurarea de sanatate este CASS, nu CAS (aia-i asigurarea sociala) – tu contribui lunar cu fix 5.5% din salariul brut, iar angajatorul mai plateste 5.2% din salariul complet. Dar aceasta cheltuiala nu iti afecteaza tie netul sub nicio forma.

      Comment by Marius — March 5, 2010 @ 10:33 am

  14. nici nu-ti dai seama cata dreptate poti sa ai. Si sa nu-ti mai spun cum e cand ti-e bolnav copilul…esti in stare sa te dai si pe tine….

      Comment by diana — March 5, 2010 @ 10:52 am

  15. @George
    in Romania poti sa dai CAS si 99%, ca doctorului tot trebuie sa-i bagi plicul.
    Una-i una, alta-i alta.

    Ala e frigotehnist, alalalt instalator, “greu, doamna, greu, sa vedem ce putem face…” zice fiecare cand ajunge la un client si il arde cum poate, ca sa-si scoata banii dati la doctor.
    Suntem o natie bolnava, terminata ca mentalitati de 50 de ani de comunism care ne-a invatat ca a te descurca e singurul lucru care conteaza, a te descurca oricum, numai sa ai ce n-are vecinul, frate-tau, ma-ta.
    Premierul ii phoote pe ministri daca nu au grija si de interesele lui si ale camarilei care il sustine, presedintele il phoote pe primul-ministru la imagine publica daca ala nu are grija de oamenii si interesele lui, secretarul il phoote pe sofer, soferul pe cine apuca, si uite asa lanturi phooterii in natura se continua la nesfarsit.
    amin.

      Comment by camionagiu — March 5, 2010 @ 11:09 am

  16. Chiar azi unchiul meu a intrat intr-o operatie destul de grea de inlocuire a unor vene obturate. Si spaga pentru o astfel de operatie a fost de 2000 Ron (doctor, anestezist, asistente etc.).
    Nu mi se pare mult sa dai atata cand viata ta depinde de doctor. Zi sincer, ti-ai lasa viata in mainile unei persoane care castiga 1500 Ron pe luna ? Unul care a trecut prin 10 ani de invatat si si-a tocit coatele pe bancile facultatii? Si ce daca are o masina mai scumpa decat tine? O merita. Mie asta mi se pare corectitudine. Omul sa fie tratat si platit pe masura muncii sale. Ideea ca toti oamenii sunt egali si ar trebui sa avem toti aceiasi bani si sa fim la fel este destul de comunista si invechita. Acum suntem in economia de piata.

      Comment by Dublu Click — March 5, 2010 @ 11:42 am

  17. De cativa ani la sugestia unor frustrati se poarta o campanie campanie de manjire si aruncare cu rahat asupra unei intregi profesii. Si medicii sunt tot oameni ca urmare unii sunt mai buni altii mai rai, unii javre. Ca institutia spagii sa se termine e suficient ca medicii sa fie platiti corect. La momentul actual sunt platiti in bataie de joc. Romania cheltuie 600 usd per capita pe an si Franta de pe locul unu cheltuie 3554 usd per capita. Este normal ca sistemul francez este mai bun avand in vedere ca se cheltuie in mare de sase ori mai mult. In medie un medic francez castiga in medie 15125 lei pe luna suma care poate creste tratand mai multi pacienti si recomandand mai multe analize. Care din voi s-ar manji cu un plic de un milion primind acesti bani ? De la 9 milioane ai lui Marius pana la 15125 e cam mare distanta nu ? Vrem calitate maxima a sanatatii medicii trebuie platiti in asa fel incat sa fie recompensata performanta. In incheiere cateva intrebari: Costa o viata de om ? Dar salvarea ei ? Medicii care au mii de vieti salvate ce merita ? Ciomu cate vieti a salvat pana a gresit odata ? Acelea nu se pun in balanta ?

      Comment by profiler — March 5, 2010 @ 12:11 pm

  18. Sunt si eu medic si vad cum stau lucrurile. Niciodata nu am asteptat bani de la vreun pacient, am cea mai mare deferenta catre oricine se adreseaza triajului nostru, fie ca e instarit sau nu, in schimb daca la sfarsitul internarii vine si imi multumeste si imi da un plic, il iau. Mi se pare corect, atata vreme cat salariul meu nu depaseste 250 Euro, cand fac garzi absolut INFERNALE, cand stau si 36 de ore nedormit si nemancat, cand am risc permanent de a contacta ori vreun TBC, ori vreun H1N1, ori Dumnezeu mai stie ce.
    Stiam din start la ce ma inham cand am inceput aceasta meserie, stiam ca e mult de munca, dar atata vreme cat un medic are in UK de la 50.000 lire in sus pe an, si respectul ABSOLUT al societatii, iar la noi sterg pe jos toate jegurile cu 4 clase ajunsi cu bani, si te mai si dispretuiesc, am facut alegerea.

    in strainatate se asteapta si 2 luni pentru o programare la o ecografie, chiar daca ai dureri. La spitale, daca nu esti urgenta majora (atentie, in UK , nasterea nu e considerata urgenta si Salvarea NU te aduce la spital, vii singura cu ce stii, da?) astepti si 10 ore. La noi toti vor in primele 5 minute sa fie tratati, si cu reteta, si cu tot. Cand or sa inteleaga oamenii ca nu se poate asa (si deja cei care au lucrat in strainatate vad cum sta treaba, si incep sa aprecieze si ce e bun la noi), poate s-or mai schimba lucrurile.

    Vreau cu toata taria sa plec din tara, imediat ce termin rezidentiatul, si sa pot trai, chiar si cu 12 ore pe zi de munca, la un alt nivel. Nu merita sacrificiul pentru nimeni.

      Comment by Serban — March 5, 2010 @ 12:47 pm

  19. Sau te duci la o clinica paticulara, unde dai aceiasi bani dar pe chitanta si ai parte de conditii de tratament, si de servire corespunzatoare.

      Comment by Ensi — March 5, 2010 @ 1:48 pm

  20. dai shpaga, lasal sati vindece ruda si mierlestel pe fraier si iai banii,

    tentorci dupaia pe la el pt o consulattie ceva cu DGA (Directia Generala Anticorptie) cu niste bancnote pe care le notezi seria, ii dai, sii suni pe baieti sal verifice si se termina caterinca.

      Comment by victor — March 5, 2010 @ 2:04 pm

  21. Nu prea are legătura practic datul șpăgii cu mentalitatea noastră. Obiceiul ăsta se practică începând cu Grecia. unde spitalele au cutii speciale unde pacienții pot pune oricât vor ca recunoștiință, până în Cehia, unde e cam ca și la noi, doar că doctorii au mai mult bun-simț și primesc dacă le este oferit, iar suma aceasta nu le afectează performanțele, tratându-i în mod egal și pe cei care dau și pe cei care nu dau.
    Ceea ce este urât la noi este că în sistemul sanitar se pratică un al doilea rând de taxe „la negru” de către angajați, ceea ce e cu adevărat jegos/

      Comment by George — March 5, 2010 @ 2:45 pm

  22. Sunt medic, salariul de abia imi ajunge sa platesc chirie, masina e un lux pe care nu mi-l permit, si ca rezident m-am plimbat pe la aproape toate spitalele din bucuresti , am lucrat cu o multime de medici primari si nici macar unul nu a facut vreodata diferente intre pacienti, indiferent daca au dat sau nu spaga . Probabil ca exista si medici care trateaza in functie de spaga, dar sunt putini, asa ca nu mai generaliza si nu mai arunca tu cu noroi in noi doar de dragul de a face trafic. Am vazut medici care cumparau medicamente penru pacienti , medici care chemau prietenul de alta specialitate ca sa se sfauiasca in legatura cu pensionarul adus de salvare de pe strada (care clar nu avea de unde sa dea spaga), fara sa fie obligatia lui sa faca asta, medici care fortau un pic nota cand puneau un diagnostic pentru ca respectivul pacient sa poata beneficia de un medicament compensat pentru ca nu si-l poate permite din pensia de 3-400 lei , si i-am vazut pe aprope toti incantati cand reuseau sa rezolve un caz , sa trimita acasa un pacient vindecat/ameliorat , indiferent daca primeau sau nu spaga. E drept, multi primesc, dar nu am intalnit pana acum medic care sa conditioneze actul medical , si vorbesc in cunostinta de cauza, nu ca doamna Denisa, pe care o sfatuiesc sa-si dea cu parerea despre lucruri pe care le cunoaste si sa nu mai scrie rahaturi de genul asta.

      Comment by tavi — March 5, 2010 @ 3:41 pm

  23. Ce vorbesti tu Cata?
    Nu a invatat atatia ani ca sa muneasca pe cateva sute de euro? Atunci sa se duca la sapat santuri daca nu ii convine. Sa-si deschida cabinet privat si sa lase munca la stat deoparte daca tot e asa priceput. Sa-si aleaga alta meserie. Sa plece din tara si sa munceasca pe bani mai multi, la fel, daca e atat de priceput si il primeste alta tara, nu il tine nimeni cu forta. Problema este ca toti au dat la medicina pentru ca stiau castigurile substantiale de pe langa salariu. Mare parte dintre ei au vazut in familie asa ceva. Am fost in case de doctori de spitale unde mi-am facut cruce: era mai ceva ca intr-o farmacie. Nu conteaza ca medicamentele alea au un termen de garantie si ca expira si trebuie sa le arunce, lasa sa fie acolo ca daca toti fura de ce sa nu fure si el. Si ne intrebam de ce nu sunt bani pentru medicamente in spitale? Sunt bani dar medicamentele dispar. Acum 2 zile am dus-o pe sotia mea la maternitate sa-i puna o perfuzie ca se simtea foarte rau si a trebuit sa cumpar eu totul: vitamine, nospa, glucoza, perfuzoare. Si stii ce taxe plateste dotia mea la stat? Gandeste putin, are 1000 euro salariu brut si ia in mana 2800 RON. Stii ca i-au facut fisa de internare de 2 zile cu toate ca ea a mers doar pentru perfuzie si apoi a plecat acasa? Stii ca pe fisa spitaliceasca, unde scrie ce i s-a administrat, nu scrie nimic legat de faptul ca toate “materialele” au fost aduse de pacient? Stii unde s-au dus banii de medicamente si de mancare care i s-ar fi cuvenit sotiei mele in cele doua zile? Singurul respect pe care il am este fata de medicii si asistentii de urgenta care fac si SMURD. In rest sunt niste scursuri ale societatii care profita de necazul omului avand avantajul ca nimeni si nimic nu se poate pune cu boala si ca esti in stare de orice pentru a-ti vedea ruda insanatosindu-se, asa cum spune si Denisa. Cu popii este exact acelasi lucru. Exceptiile de la regula, in ambele cazuri, vin ca sa o intareasca.
    Gandirea asta abjecta a ta a dus coruptia din tara asta acolo unde a dus-o.

      Comment by Ady — March 5, 2010 @ 4:43 pm

  24. Hai sa nu o mai frecam aiurea, suntem toti de acord cu cateva lucruri de bun simt:
    ● Medicii au salarii mici, nemeritat de mici in raport cu pregatirea si activitatea pe care o desfasoara.
    ● Medicii stiu acest lucru de cand sunt pusti de 18 ani si dau admitere la facultate, nu ii minte nimeni la admitere ca vor avea salarii ca in UK si dupa aia le dau ca in Romania.

    MORALA
    Sa accepte, dar nu sa asptepte!

    Daca li se da, bine, daca nu, sa trateze la fel omul ca si cum ar primi. Atat e de spus de fapt.

      Comment by camionagiu — March 5, 2010 @ 5:24 pm

  25. imi este scarba de sistemul medical romanesc si ma ingrozeste.si daca dai este posibil sa nu primesti tratament corect.numai faptul ca nu ma simt in aceasta perioada prea grozav si trebuie sa le fac o vizita ma baga in ceata definitiv si imi creaza o stare psihica proasta.

      Comment by iyli — March 5, 2010 @ 7:51 pm

  26. parere de viitor medic, actual student de an 6 (eu adica):
    medicina dureaza 6 ani. in fiecare dintre anii aia, inveti cam cat invata un aseist in aia 3 ani pe care ii face (sau mai demult 4). sau oricum, cel putin dublu fata de orice alta facultate de 3-4-5 ani. in anul 6 mai inveti o data de iti sar capacele pt examenul de rezidentiat, care nu prea are legatura cu realitatea pentru ca o buna parte din grile sunt facute pe stilul “in literatura anglo-saxona, incidenta cancerului de col uterin este de x%”. asta ca sa ai MINIMUL PE ECONOMIE in anul intai de rezidentiat. practic, orice alta facultate ar termina prietenii tai, la angajare cu norma intreaga vor primi, prin lege, cel putin cat primesti tu. ca rezident faci garzi cate vrea seful de clinica, garzi care nu iti sunt platite, si in care nu primesti nici macar mancare de la spital, si destul de des nici macar nu ai un pat unde sa dormi. si, per total, faci orice ti se spune fara sa comentezi, pt ca desi nu te pot da afara, pot sa iti faca viata de rahat. bataia asta de joc, rezidentiatul, mai dureaza vreo 5-6 ani, in functie de specialitate.
    dupa ce il termini devii medic specialist, ceea ce la salariu (daca ai bani de spaga sa te angajeze vreun spital) inseamna uriasa suma de 18-20mil. tot atunci primesti si drept de libera practica, adica iti poti deschide cabinet (in care oricum nu o sa prea intre nimeni la inceput). in functie de specialitate s-ar putea oricum sa nici nu iti poti deschide cabinet (pe chirurgie nu poti face operatii intr-un apartament la parterul blocului), sau sa te coste aparatura necesara mult mai mult decat iti poti permite dupa 6 ani pe 8 milioane salariu (un colonoscop e cateva mii de euro, un ecograf tot in zona asta).
    asa ca nu inteleg de ce mira pe cineva ca medicii primesc spaga. este pur si simplu un pas logic. acuma, fiecare dupa constiinta lui: primeste sau nu, cere sau nu, trateaza in functie de cat primeste sau trateaza pe toti la fel.
    si mai lasati-o cu texte nesimtite de genul “stiai la ce sa te astepti cand ai dat la medicina”. daca tu imi spui ca sunt un prost ca am dat la medicina din vocatie si imi iei si ultima farama de demnitate prin asta, atunci o sa las si eu la o parte ultima farama de rusine si o sa iti cer spaga de iti vinzi si mama ca sa ma poti plati.
    iar in ceea ce priveste faptul ca nu sunt bani pt salarii, sa va spun un mic secret din lumea medicala. contributiile voastre pt CAS nu ajung la CAS, ci la ministerul de finante, desi nu ar avea nici un motiv legal sa faca asta. iar ministerul vietii isi opreste din banii aia cam cat vrea muschiul lui, pt simplul motiv ca poate, si pt ca reprezinta o sursa excelenta pt buget. dupa care da la CAS cat ramane sau cat vrea.
    asta e viata in romania. cu totii suntem nemultumiti de sistemul sanitar, si noi si voi, fiecare din motivele lui. cui nu-i place, e liber sa plece. in norvegia esti tratat regeste si ca pacient, si ca medic.

      Comment by XaeL — March 6, 2010 @ 1:38 am

  27. Bai Adi.. ia mai du te tu bah si fa 12 ani de INVATAMANT SUPERIOR si apoi vina si-ti da cu parerea despre cum si cat trebuie sa convina unui medic.

    Cei ca tine ma fac sa nu ma roada vina ca am urmat meseria pe care am urmat-o.

    Luati-va dupa stereotipuri fratilor.. vedeti unde o sa ajungeti.

      Comment by Codin — March 6, 2010 @ 4:10 am

  28. @Ady Scuze de double post dar.. am citit mai cu atentie si vorbesti numai prostii… Faptul ca nu sunt medicamente nu are nici o legatura cu medicii..ci cu sistemul. Nu-ti inchipui ca daca esti medic mergi in farmacie ca la depozitul personal.

      Comment by Codin — March 6, 2010 @ 4:12 am

  29. @codin: lasa-l in pace, e genul de om pt care si daca s-a ars becul din salon e vina medicului, in nici un caz a directorului de spital care a cumparat cele mai ieftine becuri posibile pt ca trebuie sa plateasca salarii la 12312323123 de femei de servici angajate pe spaga.

    un exemplu: acum vreo 4-5 ani, spitalul din ****** factura CAS-ului 2 mil patul de spital pe noapte. doar patul. practic, CAS-ul ar fi iesit mai ieftin daca ii ducea la hotel de 3 stele. cum s-a ajuns la suma asta? exact cum am spus mai sus: se angajeaza personal auxiliar la greu, pe spaga. spaga o ia directorul spitalului, iar salariile proaspetilor angajati intra la calculul costului pat/bolnav/zi_spitalizare, impreuna cu apa, curentul, etc. iar CAS-ul da cati bani poate, pt ca n-are fonduri infinite. din banii de la CAS intai se platesc angajatii, si din ce ramane se mai cumpara si mancare pt bolnavi, medicamente, consumabile (fese, perfuzoare, comprese, fire de sutura, etc).

      Comment by XaeL — March 6, 2010 @ 4:52 am

  30. @codin
    “Cei ca tine ma fac sa nu ma roada vina ca am urmat meseria pe care am urmat-o.”

    Asadar faci parte dintre imputitii de medici care iau spaga, sau mai rau, care cer si iau spaga.
    Mai muistule, daca esti atat de prost incat nu intelegi ce scriu altii, nu mai citi. Stai cu capul in toaleta si trage apa. Daca nu iti convine cu cat esti platit fa greva imputitule, emigreaza, daca tot esti atat de priceput. problema voastra stii care este? ca sunteti varza 90% dintre voi. Sunteti generatia care a intrat la medicina cu 4 in teza scrisa de la admitere si 10 la bacalaureat. Sunteti penibili si ati trecut prin facultate ca gasca, facand-o pe banii tatucii si mamicii, facultate in care ati fost trecuti de profesori cum treceau inainte strainii: ca sa nu piarda un cotizant de marca prin taxa de studii f mare. Sunteti niste incompetenti care va cacati pe voi ca ati castiga sume colosale in alte tari. Hai valea, nu va tine nimeni cu forta. Valea si ultimul sa stinga lumina. Dar nu veti pleca, pentru ca sunteti incompetenti si nu va primeste nimeni. Nu aveti curajul sa plecati sa va faceti de rusine in alte tari.
    Faptul ca nu sunt medicamente in spital nu este vina medicilor? Tu ai citit ce am scris eu mai pula? Ai citit ca in casele medicilor din spitale e mai ceva ca intr-o farmacie cu medicamente furate din spital? Ai citit ca pentru sotia mea am cumparat toate medicamentele si nicaieri pe fisa spitaliceasca nu a aparut ca acele medicamente au fost cumparate de pacient? Acele medicamente au fost luate din spital si duse acasa dupa aceea. Si nu e singurul caz, asa se intampla mereu. Pai sa nu puna nevasta-mea mana pe o caramida si sa ti-o dea in cap pt ca ea lucreaza in privat, cotizeaza la stat 1500 lei lunar si iti plateste tie salariul si tu esti o pula ordinara?
    Nu va mai cacati atat pe voi ca munca asta foarte grea a voastra e doar pentru cine nu stie ce e in sistem. In garda medicul se trezeste doar daca e ceva foarte grav, la consultatii la fel, pleaca de la serviciu ca sa se duca, din timpul programului de la stat, la cabinete private etc. Nu mai mancati cacat ca cei care haiesc in spitale sunt asistentii si nu medicii.
    Imputitilor, cei mai buni au plecat in medicina de urgenta si castiga, nu exagerat, dar cat de cat acceptabil fatade ceilalti. Pleava a ramas sa faca de rusine pe ceilalti. Pana si ei (medicii de urgenta) se plang de ce cote a atins coruptia in domeniul vostru.

    @xael, s-a angajat personal auxiliar pe pile? Pai de ce a fost angajat stii? Stii ca medicul sau asistentul nu va misca un deget pentru a-si face curat la locul de munca? Vai, draga, ce josnic trebuie sa fie, lasa ca angajam 20 femei de serviciu. Stii ca si acasa, sau la cabinete private, sau in alte locuri de munca, acesti medici cheama personal din spitale pentru a le matura, sterge praful, da cu aspiratorul?

      Comment by Ady — March 6, 2010 @ 9:29 am

  31. @visurat: la tine pe blog sunt permise injuraturile la adresa celorlalti comentatori? adica, nu te injura pe tine in casa ta, dar iti injura ceilalti musafiri veniti in vizita. care intr-un final n-o sa mai vina…

      Comment by XaeL — March 6, 2010 @ 1:55 pm

  32. @XaeL: cine pe cine a injurat?

      Comment by VisUrat — March 6, 2010 @ 2:07 pm

  33. @visurat: acum incep sa cred ca te faci intentionat ca nu vezi. citeste cu atentie ultimul comentariu al lui ady. e fix deasupra ultimului meu comentariu. desi nu cred ca e nevoie de foarte multa atentie ca sa vezi cuvinte de genul “imputiti, muist, prost, imputitule, mai pula, pula ordinara, nu va mai cacati pe voi, mancati cacat, imputitilor”. intr-adevar, se adreseaza in principal lui codin in paragraful ala, si tehnic nu e problema mea, dar multe sunt la plural. si oricum, tot injuraturi total nejustificate si neprovocate sunt.

      Comment by XaeL — March 6, 2010 @ 2:55 pm

  34. Nu fac parte din ce ai scris tu acolo… dar cei care au exact aceasta atitudine isi merita soarta prin spitale…

    Chestia cu “spaga” e gri..pentru ca exista 2 feluri de a da bani.

    Sunt medici care CER si atunci ar trebui condamnati, pentru ca actul medical nu trebuie conditionat, toata lumea a depus acelasi juramant dar, deh..

    Si sunt medici care primesc, eventual dupa tratamentul bolnavului. Toata povestea asta cu “daca nu dau ma lasa sa mor” e o fantezie. Eu personal n-am vazut asa ceva in viata mea. Ca or mai fi cazuri.. posibil.. imi inchipui ca nu toti care zic asa ceva sunt nebuni, dar cum am zis..oamenii de genul asta nu au intradevar ce cauta in fata bolnavului.

    Cat despre medicamente..din nou.. spui numai prostii. Am terminat medicina si vin si din familie de medici.. l-a mine in casa n-a fost niciodata farmacie. Merg si cumpar ca orice om din farmacii. Nu mergi in FARMACIA spitalului si iei ca de la tine de pe tarla ca nu asa funcioneaza. Tampenia asta cu “sa scrie pe fisa ca le-am adus de acasa”… Pe cine crezi ca ar interesa in viitor mai exact ? Nu noi trebuie sa facem greva tembelule.. Tu trebuie sa mergi cu chestia aia in dinti si sa i-o bagi pe gat ministerului pentru ca nu a alocat suficiente fonduri pentru medicamente.

    Din nou..atit limbajul cat si atitunea ta ma face sa cred ca, intradevar, tu esti cel ce “sapa santuri”, cum ai zis mai sus…

    Vedeti, oameni de acest gen ma raman cu un gust amar cand ma gandesc cati ani am investit.. cu atitudini ostile de genul asta, se mai mira cineva ca unii medici sunt cum sunt ? :(

      Comment by Codin — March 6, 2010 @ 3:23 pm

  35. @XaeL: acum am vazut. L-am omis tocmai pentru ca era printre ultimele, ma asteptam la injuraturi in comentariile de mai sus. Cat despre autorul lui, atata poate, atata face. Sunt foarte multumit de raspunsul lui Codin si, daca se repeta, Ady nu va mai comenta aici. Poate sa considere acest comentariu drept un avertisment.

      Comment by VisUrat — March 6, 2010 @ 3:51 pm

  36. eu n`am sustinut niciodata ca`s corecta. daca, doamne fereste ar fi cineva din familie in spital mi`as da ultimii bani pe spagi sa ma asigur ca sunt tratati cum trebuie.

      Comment by maddy — March 6, 2010 @ 5:14 pm

  37. Poate nu a fost un limbaj decent din partea lui Ady, dar ati sarit degeaba in capul lui initial cand avea dreptate si asta l-a enervat pe om. In privinta medicamentelor din spitale cam asa stau lucrurile cum le descrie el. Si asta nu din cauza medicilor rezidenti ci a altora. Lucrez in sistem si stiu cum sta treaba. Si are perfecta dreptate si in ce priveste facultatea de medicina din ziua de azi, cine intra, cum intra si cum se iau examenele cu cateva sute de euro fara sa inveti nimic.
    Cat priveste spaga, toti sunteti corecti si spuneti ca nu cereti sau nu luati, iar cand luati dati vina pe salariul mic pe care il aveti. Dar nu v-ati pus niciodata problema ca si cel care va da are un salariu la fel de mic, poate chiar mai mic decat al vostru si lui nu are nimeni ce spaga sa-i dea. Dupa mintea voastra ar trebui si profesorii sa ceara bani parintilor elevilor ca sa-i invete carte ca si ei au salariile la fel de mici.
    Mi-e scarba de atitudinea voastra, mai ales de cea a unora care spun: “daca mi se da iau, si mi se pare normal deoarece….”. Asta e strigator la cer, sa ti se para normal. Iar o atitudine de genul asta te impinge mai apoi sa ceri si sa nu mai astepti sa ti se dea benevol. O atitudine normala este sa pui capul in pamant si sa spui: “iau pentru ca nu am ce face, stiu ca nu e normal, dar trebuie sa traiesc si eu.”

      Comment by Mirel — March 6, 2010 @ 6:09 pm

  38. @mirel:
    1) nu “poate”. 100% nu a fost un limbaj corect. atata timp cat eu ii explic fara sa il jignesc, are datoria de bun simt sa faca acelasi lucru.
    2) ai mei sunt medici. eu sunt la medicina. nu stiu ce anume lucrezi tu, pt ca nu ai specificat, dar ma consider mai “in sistem” decat tine. din proprie experienta iti spun ca or fi si medici care fura de prin spital pur si simplu pt ca pot, dar in general asta nu se intampla. daca nu esti asistenta sefa sau sef de clinica, este destul de riscant si dificil sa iei de prin dulapuri ce vrei si cand vrei, pt ca sunt pe un inventar strict controlat. in plus, medicamentele din spitale sunt destul de specializate si in general sub forma injectabila. de ce as fura asa ceva, cand cel mai probabil nu am la ce sa-l folosesc acasa, sau oricum exista si sub forma de pastile la farmacia din colt? plus ca de obicei in spital exista forma mai ieftina, care uneori este si mai putin eficienta.
    tot din experienta personala iti spun ca am vazut destul de des medici care cumpara ei medicamente pt pacientii care nu-si permit si care au mare nevoie de ele. dar poate ca nu frecventam aceleasi spitale…
    3) daca ti se pare ca acum medicina se face la FF, esti liber sa cauti un medic mai in varsta, cu experienta, despre care ai auzit ca e bun. nici eu nu m-as lasa pe mana colegilor mei de facultate, stai linistit. totusi cei care termina rezidentiatul anul asta au intrat in facultate acum vreo 12 ani, pe vremea cand inca se mai facea carte, deci nu ar trebui sa ai mari temeri. in anii care urmeaza o sa inceapa in schimb sa se imputa situatia. oricum, tot raul e spre bine: daca supravietuiesti “ajutorului” unui medic prost ai toate premisele unui castig minunat in urma procesului de malpraxis.
    4) profesorii chiar cer bani parintilor ca sa ii invete pe elevi. termenul a primit numele de “meditatie”, si sunt sigur ca macar ai auzit de el.
    5) hai sa ne gandim un pic in cate meserii si profesii nu exista loc de spaga sau de furat de la locul de munca. tu vino cu propuneri, le discutam, si pe aia ii tratez gratis la cabinet si nici nu le primesc spaga la spital, ok? pt ca in rest, toti fura si toti primesc spagi sub o forma sau alta, sau au salarii nejustificat de mari pt munca pe care o depun. si nu vad de ce ar trebui fix eu sa fiu ala corectul care sa schimbe sistemul.
    6) n-am zis ca nu iau/ nu voi lua spaga. am zis ca n-o sa cer niciodata. e o diferenta de nuanta care pt mine e suficienta ca sa pot trai cu mine insumi, tinand capul destul de sus.

      Comment by XaeL — March 6, 2010 @ 8:01 pm

  39. 1) De acord. 100% nu a fost un limbaj decent.
    2) Probabil nu frecventam aceleasi spitale. Nu toti medicii iau medicamente din spitale pentru ca nu sunt pentru toti. Toata stima pentru parintii tai ca nu fac asta.
    3) E bine ca recunosti situatia si te felicit pentru asta.
    4) Meditatiile se dau in timpul liber. Nu am nimic impotriva medicilor care consulta in timpul liber la clinici private, la domiciliul sau sau la domiciliul bolnavului, contra cost. Din pacate nou vorbim de spaga pe care trebuie sa o dai in spital pentru a fi tratat.
    5) Probabil te referi la locurile de bunca bugetare, Pompieri, jandarmi, armata si mai sunt. Daca au ajuns pompierii sa aiba parte de increderea cea mai mare din partea populatiei in ultimele sondaje de opinie, inaintea bisericii si armatei care erau in trecut erau pe primele locuri, eu zic ca e o treaba. Si cred ca e unul din motivelepentru care Arafat a integrat SMURD ca parte din ISU.
    6) Daca nu vei cere niciodata si iti vei face meseria la fel si pentru cel care ti-a dat si pentru cel care nu ti-a dat vei avea respectul tuturor. Daca vei face diferentieri vei fi hulit. Nu mai spunem ca este si o a treia categorie care si cere/ia spaga si nici nu baga in seama bolnavul.

      Comment by Mirel — March 6, 2010 @ 9:22 pm

  40. Da Denisa, ai dreptate pana la un punct. Uneori medicii mai baga mana in buzunar si pt. ca nu sunt medicamente si nu au sa-ti dea nici un analgezic amarat. Si pt. ca din nenorocita de asigurare medicala pe care TU, EU, muncitorul, profesorul, toti cei care cotizeaza dupa o luna de munca asidua este spitalizata gratuit si pierde-vara din colt, si “mama eroina” care, scuzati termenul, caca copii pe banda rulanta, si exemplele continua. Oameni care nu au dat un ban la sistem vreodata, si care totusi, se trateaza pe banii nostri. XaeL are mare dreptate…

      Comment by Somebody — March 6, 2010 @ 9:25 pm

  41. pentru ca este crunt subfinantat. asta nu intelege lumea.medicina adevarata se face pe bani si inca pe bani multi. atat timp cat numai 3 milioane de romani finantiaza sistemul nu poti cere sa ai conditii extraordinare.

      Comment by jorj — March 6, 2010 @ 9:31 pm

  42. @XaeL : vorbesti nailoane cu vremurile in care se facea carte. Pai cum compari tu vremea in care gaseai un singur tratat scris de ceva tovaras secretar cu bibliografia actuala care este universal accesibila si cu deschiderea pe care o avem spre occident.Te retine cineva sa nu faci stagii sau practica in Germania sau Franta. Multi profi ramoliti crezi ca erau cu tare mai buni in trecut? sa fim seriosi. In facultatile de meidicina din Romania toata lumea face atata medicina cat vrea. Te intereseaza si esti pasionat o ramura anume e imposibil sa nu devii un adevarat profesionist. Exemple sunt. Am coleg in anul 5 a facut o apendicectomie, mana a 2 a, fara pile, fara sa aiba un nume in spate.

      Comment by jorj — March 6, 2010 @ 9:37 pm

  43. Discutia a deviat. Somebody are perfecta dreptate: pe banii celor care contribuie se “trateaza” pana si cei care de fapt vor sa faca un drum pana in oras si n-au bani de autobuz/tren si cheama ambulanta, se “trateaza” si betivii ordinari cazuti in sant, se “trateaza” si cei care fumeaza fel de fel de ierburi, si mamele eroine care stiu numai sa se f*** si sa c*** copii si niciunul dintre acestia nu cotizeaza pentru ca nu au venit, sau mai rau venitul pe care il au e tot de la stat ca ajutor social.
    In contradictie, jorj nu are dreptate. Voi aveti impresia ca intr-o tara cu 22 milioane de locuitori nu ar trebui sa ajunga contributia a 3 milioane? Contributia celor 3 milioane de romani ar ajunge fara probleme daca nu ar fi “tratati”toti cei descrisi anterior si daca sediile CAS nu ar fi de o monstruozitate fara margini si daca salariile si primele celor de la CAS nu ar fi imense. Acest CAS a fost inventat ca sa mai suga niste bani cativa clienti politici si cateva rude sa aiba un job caldut. Nici nu trebuia sa existe. Acea contributie platita de cei 3 milioane de romani trebuia sa se duca direct ma ministerul sanatatii si de acolo la spitale. Asta pentru ca acum banii se duc mai intai la ministerul de finante si apoi la CAS. Asadar CAS este un intermediar care papa bani. Si papa bani multi.

    Dar, cum spuneam, discutia a deviat. Nu are nicio legatura subfinantarea cu nesimtirea si hotia de a cere spaga. Acea spaga nu se duce in sistem pentru a-l finanta ci se duce in casele, masinile, vacantele si burtile multor medici pe care-i auzi ca se plang de cat de mic le este salariul. Sunt foarte curios cum si-ar justifica mare parte dintre ei averile daca ar intra ANI peste ei.

      Comment by Mirel — March 6, 2010 @ 9:52 pm

  44. eu am cheltuit sute de milioane prin spitale in conditia in care eram salariat si ptr mine erau platiti lunat peste 3 mil cass.am avut parte de medici tonomat care ii bagai banu in buzunar si vorbea cam de cati bani aproxima el ca i-ai bagat..si asa mai departe si de medici care va spun pe cuvant,m-am programat la clinica particulara unde avea consultatii ca sa-i duc cateva dvd-uri ca la spital nu-l prindeam,asa era de aglomerat.de cash nici nu s-a pus problema.
    medicii au salarii f mici si cei care pun suflet si sunt intr-adevar pasionati de meserie ar trebui recompensati pe masura.atata timp cat un militian care si ala ia spaga are un salariul dublu sau triplu fata de un medic..cred ca acel medic are acest drept.medicii care conditioneaza actul medical de spaga,ar trebui bagati la inchisoare,cei care primesc dupa si care nu stabilesc cat sa fie plicul de gros..sunt ok.in orice caz,casa de asigurari de sanatate ar trebui sa aiba un control mai riguros pe cheltuieli.medicamentele din romania am auzit ca au cele mai mari preturi din europa,investitiile in aparatura se fac fara sa se tina cont de personalul specializat care sa le utilizeze,medicii de familie iau o gramada de bani fara prea multe eferturi si fara sa -si faca datoria la baza sistemului sanitar.mai mult completeaza hartii ca sa ia banii.
    vad,aud de tot mai multi medici care pleaca afara pe salarii de zeci de ori mai mari sau chiar si o suta de ori fata de ce castiga aici.asistentele medicale bune si care nu mai fac fata costului zilnic al vietii pleaca afara si dau de salarii imense fata de ce castiga in tara.daca nu se iau masuri rapide ..se va duce naibii sistemul sanitar cel putin partea competenta din el.vom ramane cu spagarii si incompetentii si poate visatorii..

      Comment by laurentiucat — March 7, 2010 @ 11:18 pm

  45. Mirel e CASS nu CAS – is 2 chestii complet separate! Da stii cum ? Si nu, nu ajung banii. Sunt finantist ! Banii sunt exact pt ce primesti! In primul rand pt ca nu ajung la CASS ci se opresc la M Finante. Trist e ca fiecare se revolta imprastiat, fara sa se docuemtneze, fara sa citeasca bugetul – e public, fara sa inteleaga cum e finantat sistemul, si astfel fara sa aiba parghiile sa paota schimba ceva. Asa ca, pana atunci ,cine nu citeste nu conteaza! Stiu un spital care nu mai are fonduri din martie! Din ce bani crezi ca se fac operatiile pana in decembrie ? Crezi ca pot sa vina medicii cu bani de acasa?

      Comment by alexnicolae — March 8, 2010 @ 11:48 am

  46. Chestiunea asta ar trebui un pic nuantata cred eu. Sa ne referim la medicii buni (atatia cati or fi ei), adica cei care fac treaba cat de bine pot, cu constiinciozitate, se mai si documenteaza despre noutati (pe cont propriu evident ca nimeni nu le da bani pentru asta). Statul roman, desi noi ii dam o groaza de impozite, administreaza banii foarte prost. Ca urmare, un medic (specialist, cu ani de experienta in spate) castiga mult mai putin decat ar fi necesar pentru o viata decenta, care sa nu-i mai dea griji in plus.
    Ca urmare ce preferam? Lipsa atentiilor, adica medici care sa-si faca treaba prost, pentru ca sunt satui de grijile zilnice sau care sa plece din tara cu prima ocazie sau medici care sa ia spaga dar sa duca o viata fara grija zilei de maine?
    Solutia potrivita este si cea mai dificila (evident): administrarea cu cap a banilor si recompensarea corespunzatoare a celor care merita.

    P.S. Sunt categoric impotriva CONDITIONARII actului medical de “atentii”/spaga.

      Comment by Daniel — April 24, 2010 @ 12:56 am

Leave a comment

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.