Visurât: Gânduri la turație maximă

19 02

Prime pentru zile libere

Scris de Sebastian Bargau

Tot romanul asteapta prime. Ca a muncit sau nu, el asteapta prima – de vacanta, de casa noua, de Paste, de Craciun sau degeaba, el asteapta prima mult visata.

Si atunci, ma intreb, de ce se da prima de Paste si de Craciun? Oare musulmanii, ateii sau evreii primesc aceasta prima? Si, daca o primesc, o iau sau o refuza? Eu sunt convins ca o primesc cu bratele deschise. Pentru ca, inainte de a fi musulmani, atei, evrei sau cine mai stie ce, sunt romani. Si, daca se da prima pentru sarbatori, o iau fara sa mentioneze ca in religia lor nu exista acele sarbatori. Cu alte cuvinte, unii romani iau prime pentru zile libere.

Partea urata vine atunci cand aceste prime nu se acorda si se lasa cu scandal. Si nu numai romanii ortodocsi fac scandal ca nu au primit bani pentru miel sau porc, ci si restul. Atunci par sa fie uniti, fac front comun, bla bla.

Revenind la romanul de alta religie. Cand primeste zile libere de Paste sau Craciun, e foarte fericit, chiar daca pentru el nu inseamna nimic. Cand are el vreo sarbatoare, se cere afara. Daca nu-l lasa seful pentru ca e de lucru, face scandal, urla ca-i discriminat, se da cu fundul de pamant si cheama ONG-urile. Daca il lasa seful sa plece si-i spune ca trebuie sa lucreze de Craciun sau de Paste, iar e discriminat. Cum, toata lumea pleaca acasa la distractie si el sa munceasca?

Si, culmea, aici nu conteaza deloc religia, ci doar faptul ca are mentalitate de roman.


Pe aceeaşi temă




21 Comments »

  1. Judeci cam mult pentru o persoana care nu lucreaza. Sau, ma rog, care e propriul sau patron. Tu nu ai asteptat niciodata prime sau zile libere – intreb pentru ca am inteles ca ai lucrat si pentru altii? Ce te face sa crezi ca daca ai fi lucrat in continuare pentru altcineva, nu ai fi ajuns sa fii si tu unul dintre romanii pe care ii tot blamezi? De unde aceasta certitudine? Nu e tot o atitudine tipic romaneasca (dintre cele pe care de regula, le condamni) sa te bati cu pumnul in piept ca tu stii mai bine APRIORI si ca esti mai destept decat ceilalti?
    Nu spun ca e sau nu corect ceea ce scrii. Spun doar ca de multe ori, din articolele tale transpare ideea ca te crezi mai bun ca romanul de rand. Ori, tu scrii pe blog ca sa ne dai noua, muritorilor de rand, cu tifla (pentru ca POTI), sau scrii de placere? Si daca scrii de placere, de unde atata frustrare si nevoie de a te da mare?

      Comment by dana — February 19, 2010 @ 6:27 am

  2. Cat de sigur esti de ceea ce scrii aici? Ai cazuri concrete ca s-a intamplat asa? Nu uita ca libertatea religioasa este un lucru foarte important pentru toti

      Comment by zaqk — February 19, 2010 @ 6:32 am

  3. @dana: Tu ceri prima de Craciun daca muncesti in Iran? Faci scandal daca nu`ti dau musulmanii zile libere de Craciun pentru ca ai avut zile libere de sarbatorile lor? Daca e sa fim corecti, hai sa fim corecti cu toata lumea.
    @zaqk: Am auzit de o chestie de genul, povestita de un patron, dar s-a rezolvat repede cand angajatul a amenintat cu judecata pentru discriminare. Faptul ca era musulman nu conta, el vroia zile libere de sarbatorile lui. Cand i s-a zis ca de Craciun munceste si nu primeste prima pentru ca nu e sarbatoarea lui, iar s-a revoltat si a invocat discriminarea. Convenabil si onest, nu?

      Comment by VisUrat — February 19, 2010 @ 6:59 am

  4. Nu traiesc in Iran. Traiesc in Romania, sunt atee si putin imi pasa de zilele libere care se dau cu ocazia sarbatorilor religioase. Pentru ca, de regula, lucrez in acele zile.
    Dar, ca sa iti raspund la intrebare: daca as trai in orice alta tara, m-as adapta, adica m-as obisnui cu ideea ca nu mai am liber in 25 dec, ci in orice alta zi lucratoare, dupa rit nou, vechi, nu conteaza. In plus, se prea poate sa lucrez in zilele respective, pentru ca mie imi place sa imi iau liber cand NU sunt sarbatori religioase. Si mi se pare normal sa se dea o compensatie celor care lucreaza in zilele care sunt libere pe motiv de sarbatoare religioasa. Pentru ca e intr-un fel deprimant sa muncesti in timp ce toata lumea ori doarme, ori se distreaza. Si daca acea compensatie nu poate fi o prima, macar sa fie dreptul de a-mi lua atatea zile libere cate sarbatori legale am lucrat – asta pe langa perioada normala de concediu pe care ti-o da angajatorul.

      Comment by dana — February 19, 2010 @ 7:13 am

  5. @dana: eu nu m`am referit la cei ca tine. Eu m`am referit la cei care ameninta cu discriminarea atunci cand nu obtin avantaje pe motive religioase. Citeste cu atentie comentariul meu precedent.
    PS: Stii cat de multi sunt?

      Comment by VisUrat — February 19, 2010 @ 7:22 am

  6. Uite cum vad eu problema: Zilele libere de Craciun, Paste samd se dau “de la stat”. Toata lumea beneficiaza de ele, crestini, musulmani, atei. Asta e situatia. Nu se face diferentiere.

    Omul are dreptul la concediu. Daca vrea sa il ia de sarbatorile lui, e problema lui. Daca omul si-a cerut zile libere de sarbatori din contul celor 22(?) pe care le are conform legii, e dreptul lui. Daca patronul i le-a refuzat, nu e ok.

    Daca omul a cerut zile libere pentru ca e musulman, in plus fata de alea 22(?), atunci si asta e ok, daca accepta sa piarda din zilele celelalte, “libere”, de la stat. La mine in firma asa se intampla. Catolicul ia zi libera de pastele lui iar de pastele ortodox vine la lucru.

    Insa, daca a cerut zile libere pentru ca e musulman, apoi a cerut si zile libere pentru ca e de la stat, atunci da, este discriminare. Insa a celorlalti, nu a lui. El ar fi cel favorizat. E nesimtit. E idiot. Cu siguranta sunt din astia, numai ca nu cred ca asa de multi. Si mai ales, nu cred ca este pentru ca are mentalitate de roman. Eu muncesc in firma din Romania, cu romani (de diferite nationalitati si religii) si nu am auzit pana acum sa se puna problema asa. Are mentalitate de om care vrea sa castige fara sa munceasca.

      Comment by zaqk — February 19, 2010 @ 8:20 am

  7. In mod normal, daca esti de alta religie decat cea ortodoxa ai dreptul la “2 zile pentru fiecare dintre cele doua sarbatori religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decat cele crestine, pentru persoanele apartinand acestora.” Asta scrie in legislatia muncii.
    Imaginati-va ca lucrati intr-o fabrica si sunteti singurul catolic. De Pastele ortodox toata lumea are liber prin lege. Care patron te-ar chema pe tine, catolic, la serviciu? Normal ca tu, de Pastele catolic vrei sa fii liber. Putine sunt domeniile in care se poate lucra de unul singur intr-o societate, atunci cand toti ceilalti stau acasa. Nu e vorba de principiu, ci de practica.

      Comment by fbronnie — February 19, 2010 @ 9:12 am

  8. @fbronnie: cu alte cuvinte, cererea musulmanului de a avea zilele sale libere plus craciunul – ca ala e de la stat – este in regula? si atunci omul are mai multe zile libere pur si simplu pentru ca … este de alta religie? pai atunci ma convertesc inainte de fiecare mare sarbatoare la alta religie si stau numai pe acasa.

      Comment by zaqk — February 19, 2010 @ 10:29 am

  9. din tot ce scri tu legat de relatia angajat-angajator mi se pare ca un pic de tact “pedagogic” nu ti-ar strica. prea din topor vezi problemele.

    nu zic, ideal omu lucreaza in orice conditii. dar in unele zile pur si simplu nu e capabil sa produca ceva. si decat sa faca pagube de 10 ori mai mari ca profitul, mai bine il lasi naibii mai lejer in ziua respectiva. asta e doar un exemplu.

    relatia asta mi se pare ca are multe nuante si culori

      Comment by berica — February 19, 2010 @ 10:43 am

  10. La mine la munca (agentie de turism in Bucuresti) nu s-au dat niciodata prime de sarbatori si n-a protestat nimeni, mai ales in ultimul an de cand ni se tot repeta “sa fiti fericiti ca aveti de munca”…

      Comment by Obsesie — February 19, 2010 @ 10:50 am

  11. Din punct de vedere al angajatorului… ai perfecta dreptate. Dar hai sa-ti spun ceva. Cine te pune sa-i dai prima de craciun sau de pasti daca el nu are asemenea sarbatori ?!?!?

    Cum sa-i dai evreului prima pentru porc? de exemplu…

    Plus ca da, este dreptul lui sa fie liber de sarbatorile lui… iar tu cred ca esti obligat prin lege sa-i dai drumu’… nu stiu exact.

    Dar repet, in postul asta ai fost subiectiv…

      Comment by somerio — February 19, 2010 @ 3:02 pm

  12. @somerio: sa te fereasca dumnezeu sa nu dai evreului prima de porc ci doar crestinilor… Imediat sar oengeurile si urla ca esti antisemit si apoi sa vezi procese in care se demonstreaza ca prima nu era de porc ci de pasare si nu era pentru Craciun ci pentru Hannukah.

      Comment by VisUrat — February 19, 2010 @ 3:19 pm

  13. Nopai, atunci sa-i dea patronu la evreu o prima de pui. De UN pui. Si gata. Religia asta, mai ales cultele astea traditionale (nu ma refer la mozaism ci la toate), cred ca is cea mai mare ciuma de care putem suferi in ziua de azi. Lucru e lucru si religia religie. Daca vrei sa o practici, nu ai decat sa o faci in privat. Numa ca romanu asteapta, da de se da ceva, da de fenteaza cumva etc.

      Comment by borg — February 19, 2010 @ 5:37 pm

  14. Nu conteaza daca cineva are religie sau nu daca e sarbatoare si se dau prime binenteles ca lumea le vrea . Si nu spune ca tu daca munceai la o firma si erai ateu vroiai sa muncesti de sarbatori si sa nu primesti nici prima !

      Comment by Ionut — February 19, 2010 @ 6:13 pm

  15. Discriminarea este la moda… orice prost o foloseste atunci cind ii este la indemina.

      Comment by Dan-Marius — February 19, 2010 @ 9:34 pm

  16. problema este simpla se da liber numai pentru zilele declarate oficial sarbatori nationale pentru celelalte Nunca, patronul nu este obligat juridic sa dea nimic daca vrea libere pt sarbatorile lui ori nu e platit ori i se scade din zilele de concediu.

      Comment by Vasile D — February 20, 2010 @ 12:00 am

  17. Poate ca aveti dreptate voi toti si gresesc eu, dar impresia mea este ca acele prime/zile libere in plus pe care le revendica cei de alte religii reprezinta discriminare pozitiva JUSTIFICATA, care ar avea rolul de a compensa cat-de-cat faptul ca (spre exemplu pt un mahomedan) – desi Constitutia prevede libertatea religiei si egalitatea drepturilor religioase – la scoala copilul sau are OBLIGATIA LEGALA (!) de a invata intr-o sala de clasa unde pe pereti sunt icoane “ghiaure” in locul versetelor din Coran scrise cu mozaic – asta ca sa nu mai mentionez ca daca merge in excursii/concediu prin tara cu familia e privat de posibilitatea ca oriunde in tara sa poata intra intr-un locas de cult specific religiei sale (moschee), precum si ca eu personal TARE ma indoiesc de faptul ca ar exista VREO (UNA) scoala care pt orele (OBLIGATORII!) de religie sa asigure profesori pt toate religiile si cultele ai caror reprezentanti studiaza in acea scoala (incepand cu preoti/teologi ortodocsi, catolici, uniati, si ai cultelor (bisericilor) neoprotestante (pocaite), si terminand cu mullahi pt mahomedani, cu rabini pt evrei, cu cine-mai-stie-cum-i-o fi chemand pe cei pt budisti, hindusi, sintoisti, lamaisti, etc – si culminand cu profesori de dialectica pt liber-cugetatori!
    Cu alte cuvinte, surplusul de avantaje materiale ar avea oarecum rolul – in viziunea mea – de a “compensa” dezavantajele spirituale la care este supus – in pofida prevederilor Constitutiei.

      Comment by Victor (altul decat victor si altul decat Viktor) — February 20, 2010 @ 6:06 am

  18. P.S. Va rog sa nu-mi veniti cu “explicatii logice” de genul “n-are decat comunitatea religioasa respectiva sa ridice locase de cult si sa angajeze teologi pt predat in scoli”, atata vreme cat pt bisericile ortodoxe care sunt ridicate cu nemiluita si pt preotii ortodocsi care tin orele de religie in scoli, precum si pt icoanele de pe peretii scolilor plata (cel putin “grosul” ei) se face NU prin cheta de la comunitatea religioasa ortodoxa locala, ci de la buget – indiferent daca ne referim la bugetul central sau la cele locale.

      Comment by Victor (altul decat victor si altul decat Viktor) — February 20, 2010 @ 6:14 am

  19. Mahomedanii sunt invitati sa se mute in tarile in care religia lor este majoritara. Acolo pot umbla cum doresc si se roaga cand doresc si la cine doresc. Religia este oricum “overrated” sa zic asa. In ceea ce priveste primele astea .. le dai daca doresti, daca nu, drumul. si cui nu ii convine, e liber sa lucreze unde are mai multe drepturi. Te-ai astepta ca recesiunea asta sa deschida niste creiere, dar unii tot nu inteleg ca nu le datoreaza nimeni nimic. Dai zilele oficiale libere. In rest mai sunt 21 de zile de concediu, sa si le ia angajatul cand doreste: de anul nou chinezesc, ramadan, cum doreste sufletelul lui. In primul rand esti angajat. Dupa aia este budist, crestin sau orice altceva.

      Comment by Dojo — February 20, 2010 @ 4:26 pm

  20. sa fii roman e deja o religie

      Comment by VanGhelie — February 22, 2010 @ 11:30 am

  21. romanul asteapta in primul rand egalitate.daca ordodoxul primeste prima atunci si musulmanul va primi acea prima ca sa nu existe discriminare.sarbatorile mari ale crestinilor au capatat si un caracter laic si comercial in care primele si liberele concura la o majorare a consumului si la o stimulare a unor ramuri economice cum ar fi comertul,turismul,divertismentul.populatia majoritara da tonul si minoritatea o urmeaza.nu putem avea sarbatori tot anul si este eficient ptr angajatori ca salariatii sa se destreze cateva zile de sarbatori ptr a reveni efcient la lucru.avem sarbatorile de iarna,cele de paste si concediul care de regula se ia vara.deci in asteptarea concediului mare avem 2 concedii mai mici.daca ati merge intr-o tara islamica,ca minoritar,v-ati adapta la sarbatorile de acolo iar pe ale voastre le veti petrece intr-un cadru mai restrans si fara libere.in ce priveste prima primita de orice salariat este din munca lui si nu e o pomana.nu cred ca un patron face pomeni in firma ci din contra,exploateaza intr-o masura mai mica sau mai mare.in lipsa unui cadru legal protectionist ptr angajat,fiti siguri ca vi s-ar da un mare ue..atata timp cat eu sunt stapan pe forta mea de munca si sunt constient de valoarea mea imi pot negocia singur pretul acesteia.ptr cei necalificati si care nu au spirit de initiativa si negociere trebuie sa-i apere legea cu niste conditii minime.apreciez antreprenorii si consider ca fara ei nu se poate dar nu ma bazez pe mila lor,pe recunostinta lor ..asa ca fiecare angajat valid isi merita banii cu prisosinta sub orice forma i-ar primi, altfel ar zbura in urmatoarele 5 minute cu un mare sut in fund si daca s-ar putea si fara ultimul salariu(cum se intampla de multe ori).

      Comment by laurentiucat — February 22, 2010 @ 7:51 pm

Leave a comment

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.