Eu zic sa desfiintam toate pensiile
Scris de Sebastian BargauDeja am ajuns la saturatie cu legea asta a pensiilor. Se mareste pensia, scade pensia, se taie pensia, bla bla bla. Se mareste varsta de pensionare si se presupune ca va creste si speranta de viata. Adica nu mai conteaza ca un om care a muncit o viata intreaga nu mai iese la pensie la 63 de ani ci la 65 pentru ca speranta de viata ii va creste. Adica nu mai moare la 70 de ani ci va muri la 150.
Este o aberatie. Atat timp cat pensiile in Romania sunt mai mici lunar decat ia un strain pe zi, nu te poti astepta sa creasca speranta de viata.
Aaaaa, considerand faptul ca pensionarii nostri sunt mai sanatosi (pentru ca nu-si vor permite nici zahar, sare sau grasimi), da, speranta de viata va creste. Sunt arhicunoscute cazurile in care calugarii care au mancat doar radacini si au baut apa au ajuns la peste o suta de ani. Asa da, speranta de viata va creste. Multumim din suflet jigodiilor care ne conduc.
Revenind la pensie.
Pe mine ma surprinde faptul ca, in multe alte tari, exista un sistem de pensii foarte bine pus la punct (ca si alte sisteme de altfel, dar acum vorbim despre pensii). De ce nici o loaza de la guvernare nu beleste un pic ochii la acele sisteme? De ce nu-i da prin cap niciunui dobitoc sa vada DE CE merge sistemul de pensii dintr-o tara civilizata si DE CE nu poate fi aplicat si la noi. De ce trebuie sa fim noi aia care inventam apa calda si mersul pe jos, atat timp cat in alte parti deja functioneaza asa ceva?
Daca ajungem la concluzia ca suntem prosti, unii parlamentari chiar recunosc asta, de ce nu invatam din greselile altora?
De ce nu vine unul care sa spuna: “Frate, la nemti/francezi/suedezi/mama natiilor lor, exista un sistem de pensii care functioneaza aproape perfect. Hai sa-l adoptam pe acela pentru ca sunt convins ca nu se vor supara ca le-am furat ideea…”
A venit careva? Nu. La noi puletii vor sa descopere gaura din macaroana. Vor sa faca rahatul bici si sa mai si pocneasca din el. Vad ca-i injura toata lumea, vad ca pensionarii ies in strada nemultumiti (cat or mai putea sa iasa, daca nu mor de foame si frig intre timp) si totusi ei continua cu cretinatatile.
Hai sa le dau o idee.
Sa zicem ca am iesit la pensie. Teoretic am o pensie de 500 de lei. Zic teoretic, da?
Bun. Cat e speranta de viata?
20 de ani, imi spune pulica ala care nu se asteapta sa mai traiesc nici trei ani.
Perfect.
Da-mi acum toata pensia pe 20 de ani si nu mai ai treaba cu mine. Semnez ca nu mai am pretentie la absolut nimic (pensie, ajutor social etc) si, daca sparg toata pensia intr-o zi (sau traiesc mai mult de 20 de ani) e treaba mea. Tu, ca stat, esti scutit de orice responsabilitate. Nu vreau azil, nu vreau mancare de pomana, nu vreau nimic. Daca n-am bani de imormantare, imi donez corpul stiintei samd.
Dar eu vreau toti banii inainte.
Sa facem un mic calcul:
20 de ani de pensie la 500 de lei pe luna inseamna 120.000 de lei. Adica un miliard doua sute de lei vechi. Acesti bani ii bagi in banca. Ai, sa zicem, 8% dobanda pe an. Asta inseamna 9.600 de lei pe an. Impartit la 12 luni vine 800 de lei pe luna.
Cu alte cuvinte, daca statul imi da toata pensia in avans, eu iau mai multa pensie decat mi-ar da statul pentru ca ma duce capul. Eventual imi fac si un biznis ceva. Imi deschid o toneta, platesc taxe, angajez niste oameni etc. Deci produc niste bani din care mananca si statul.
Si investitia asta este de fapt tot din banii mei, pentru ca eu am cotizat lunar timp de peste 40 de ani la stat, da?
E o idee buna?
Daca nici ideea mea si nici un sistem de pensii care functioneaza deja nu pot fi luate in seama, atunci propun desfiintarea pensiilor. La ce mai avem nevoie de ele? Hai sa muncim pana murim. Ce mi-e 65 varsta de pensionare sau 90? Hai sa o marim pana nu mai prinde nimeni si sa muncim pana murim, eventual chiar la locul de munca. Nu de alta, dar javrele de parlamentari au nevoie de bani pentru contracte cu firmele lor…
Plus ca ei nici nu se gandesc la cata pensie au. S-au aranjat de mult cu banii…
E o idee super buna. Singura ei problema este ca trebuie sa primesti toti banii acum. Este fix diferenta intre plata cash si plata in rate, daca e clara analogia. Daca ar exista bani nelimitati, sunt sigur ca s-ar aplica.
Comment by Etherfast — February 13, 2010 @ 1:57 am
Eu nu stiu ce ai inteles tu din toata valva asta cu pensiile, dar pentru ce se bat puletii aia din parlament e chiar o cauza buna si cat de cat logica.
Eu ce am inteles e ca vor sa micsoreze pensiile de lux si in nici un caz pensiile romanilor normali ( nu avioatori generali etc. ).
Daca nu am inteles eu bine, iertare.
Daca nu am inteles eu articolul tau, iertare.
Daca am dreptate.. asta e.
Comment by gabriel — February 13, 2010 @ 7:15 am
Dacă un pulică din ăsta ar încerca să adopte un sistem dintr-o ţară civilizată, probabil că ar face-o prost(vezi Bac-ul de anul ăsta, în care organizarea şi modul de desfăşurare îl fac să râdă chiar şi pe cel mai prost dintre elevi). Şi oricum, nu cred că are statul suficienţi bani să-ţi dea pensia pe 20 de ani. Aşa ar fi frumos(din motivele expuse de tine mai sus, economia ar putea fi susţinută şi de către pensionari), dar nu cred că e posibil din cauza lipsei banilor.
Comment by Titi — February 13, 2010 @ 7:42 am
Sistemul public de pensii functioneaa pe principiul: o generatie o suporta pe cealalta. Pensionarii de acum primesc banii din munca noastra.
Daca toti si-ar cere – si ar primi – banii in momentul iesirii la pensie, sistemul ar ceda in o clipa. Asta nu se intampla nicaieri din sistemul public de pensii.
In Franta, de exemplu, fiecare are dreptul la o pensie minima platita de stat (http://www.understandfrance.org/Paris/Life4.html#ancre2673740) de vreo 750 Euro in anumite conditii de cotizare. Asta, bineinteles, pune anumite probleme. Este dependent de populatia cotizanta, de imbatranirea populatiei. In cele din urma si el va ceda si atunci va trebui regandit (de ex, vezi Japonia, tara cu cea mai imbatranita populatie de pe glob)
Problema la noi este cu pensiile speciale. Sunt multe care iau din un sistem deja vlaguit, pe baza unui principiu ciudat.
Recalcularea lor inseamna o usurare a bugetului pensiilor. Plus de asta, este vorba de echitate. Ala nu a cotizat niciodata (militar, politist) insa primeste pensie dupa un algoritm care nu se mai aplica la nimeni.
Peste tot in lumea asta primesti dupa cat ai dat, exceptand la noi.
Comment by zaqk — February 13, 2010 @ 7:43 am
mai dar tu esti mereu plin de idei pana peste ochi, trebuia sa faci politica, sa te bati cu aia prin parlament pt binele tarii in loc sa dai din gura aci, crezi ca schimbi ceva daca tot te plangi pe aici? parca ai fii o baba nebuna care nu stie decat sa aduca sudalmi si blesteme:))
Comment by brainwashed20 — February 13, 2010 @ 9:17 am
se mareste varsta de pensionare la 65 ani dar in 2030 nu acum.
De ce neamtu,francezu ia o pensie mai mare pentru ca la ei se fura mai putin si se munceste mai mult.
Comment by Vasile D — February 13, 2010 @ 9:22 am
sustin si eu ca e o idee buna(desi nu cred ca mai este nevoie sa o spunem noi ca este buna), dar cum facem sa ajunga in atentia dumnealor, stii tu, parlamentarii?
Comment by Anticalofilul — February 13, 2010 @ 9:29 am
Te-a tampit si pe tine televiziunea lu Badea , recalcularea afecteaza 180.000 de mii de oameni din 5,5 milioane. Fa o socoteala sa vezi ce procent iti iese, dupa care baga vreo 3 articole despre deszapezire!
Comment by yep — February 13, 2010 @ 10:03 am
fara de mii
))
Comment by yep — February 13, 2010 @ 10:05 am
Nu, ideea ta nu este bună. Nu este bună din acelaşi motiv pentru care nu a funcţionat nici comunismul şi anume: omul nu poate fi îndoctrinat complet. În fine, să nu detaliem aici.
Treaba stă cam aşa. Relitatea e că o mare parte dintre cei ce ar primi banii nu îi vor pune în bancă, nu îi vor investi ci îi vor termina într-un an pe plata datoriilor, băutură, jocuri de noroc, curve etc. Tu spui că nu te interesează ce fac ei cu banii… dacă sunt proşti, asta e, să moară. Corect, ar fi frumos dacă proştii ar muri. Însă ce se va întâmpla de fapt este că ar creşte extrem criminalitatea. Ei nu vor dori să moară, vor dori să trăiască şi te vor omorî pe tine.
Varianta corectă, aşa cum o văd eu azi, este un plafon de pensie de la stat care să-ţi permită un trai minim, suplimentată de pensii private.
Comment by Spiep — February 13, 2010 @ 10:08 am
ideea e ca astia nu creeaza locuri de munca ..si baga numai petarde.asta e chestia.la o tara de 22 de mil de locuitori lucreaza numai 4mil si ceva(pe vremea od si ss erau 8-9 mil).daca alde base &boc in loc sa arunce praf in ochi,ar pune mana la treba si s-ar freca cu capul de pereti,sa produca macar electricitate..nu fitze,fente..frectii.macar inca 2 mil de locuri de munca in plus si s-ar rezolva multe in tara asta:pib,taxe,bani ptr sanatate,pensii,autostrazi..asta e solutia :locuri de munca,investitii,nu furaciuni si incompetenta plus cancan.cat priveste faptul de a avea o pensie..privata(asa se cheama ce vrei tu)o poti avea simplu si eficient chiar.te duci la camera de comert,iti tragi un pfa si in loc sa fi salariat te faci patron.in loc sa primesti salariu ,tai factura la sfarsitul lunii si te asiguri la ce suma vrei tu.poti sa bagi banii la bursa,la cec sau sa achizitionezi imobiliare sa zicem. pe langa faptul ca tu calculezi cam gresit cand scoti toata dobanda aia de la banca si zici ca toata are fi pensie.uiti de inflatie si de faptul ca ar trebui sa pastrezi capitalul intact.adica ar trebui sa scoti de la banca numai dobanda ce depaseste rata inflatiei adica cum a fost anul trecut vreo 5% ti-ar ramane sa scoti 3% dobanda reala,adica vreo 300 de lei pe luna.economia asta e mai complicata si nu e ca fotbalul..sa nu mai zic de faptul ca fratii paunescu ti-ar putea ajuta banca sa dea faliment cum au facut cu bancorex-ul si tu sa te uiti in soare dupa bani..da nu-i nimic,chiar daca nu ne-am nascut in locul potrivit..o sa fi actionar imaginar la evenimentul zilei..
Comment by laurentiucat — February 13, 2010 @ 10:39 am
Adoptarea unui alt sistem de pensii i-ar lasa pe cei cu pensii mari fara bani si desigur ca asta “nu vrea nimeni”, doamne fereste sa ramana un aviator fara pensia de 31.000 lei(niciodata nu o sa inteleg de ce are o asemenea pensie).
Faza cu plata pensiei in avansa nu se poate pentru ca statul ar da faliment intr-o saptamana daca ar plati in avans mii de pensii sa zicem. Nimic nu se va schimba in rromania vreodata, asta e prea clar.
Comment by zaone — February 13, 2010 @ 10:48 am
Nu vreau sa ma inteleaga nimeni gresit dar ceea ce propui tu este o utopie pentru ca tot ce plateste statul luna aceasta incaseaza cu o luna inainte de la contribuabili platitori de taxe, impozite si alte prostii pe care le incaseaza statul. Aceasta vorbind la modul ideal caci in momentul de fata statul s-a cam intins mai mult decat il tine plapuma: numarul personelor active care contribuie la bugetul asigurarilor sociale (pensie, somaj, sanatate, etc) este incomparabil mai mic decat cei care beneficiaza de asistenta sociala. Numarul pensionarilor este cel putin dublu fata de cei angajati cu acte in regula, dar din numarul celor care muncesc legal scade-i pe bugetari care practic nu aduc nici un plus valoare sistemului de asigurari sociale. In cazul bugetarilor sumele incasate sunt doar pe hartie, caci practic se ia dintr-un buzunar si se pune in alt buzunar.
Si ca sa inchei eu as prefera ca toti banii care-i platesc acum la stat sa-i economisesc intr-un depozit de economii sau alt instrument de investitii mai eficient si sa ma folosesc de ei mai tarziu cand nu mai pot munci….
Comment by Alter Ego Blog — February 13, 2010 @ 11:15 am
@Vasile D: nu stiu francezul, dar neamtul care s-a incadrat in venitul, sa spunem, mediu-superior nu ia o pensie prea grozava. De la stat, vreau sa spun. Diferenta e ca, incepand de pe la vreo 40 de ani, neamtul se preocupa sa plateasca pentru o pensie privata.
Comment by Ingrid — February 13, 2010 @ 11:42 am
Pleci de la o premisa gresita. Pe guvernanti nu ii intereseaza sa faca sistemul sa mearga. Probabil ca nici daca ar vrea nu ar fi in stare. Dar in momentul de fata nu isi pun problema. Iti inchipui ca stau “mai marii” de la pensii smulgandu-si parul din cap ca nu gasesc solutii ?! Nu mai ai 5 ani si cunosti personajele implicate. Solutia va veni de la sine in 2-3 generatii cand vor intelege toti romanii ca e nevoie de o pensie privata.
Comment by Vlad — February 13, 2010 @ 11:46 am
Sunt de acord cu ce spui; sunt de acord si cu Vlad
Comment by mika — February 13, 2010 @ 12:21 pm
Atunci de ce mai platesti toti anii de munca fondul de pensie ????? ca sa til iei pe tot dupa pensionare ????
Comment by JustRed — February 13, 2010 @ 1:16 pm
sistemul este gindit f bine ca ei sa mai fure in timp ce noi crapam overloaded de munca
Comment by karmapolice — February 13, 2010 @ 1:24 pm
nu cred ca e asa de buna ideea
pensionarul de care vorbesti tu a fost un om simplu la viata lui, traieste cu ideea ca statul trebe sa-i dea, n-are incredere in banci ca daca falimenteaza si in general,este un om prost si limitat in gandire. Daca e chibzuit, isi imparte banii in transe sa-i ajunga. Daca nu, ii sparge pe toti si apoi vrea altii=>isi chinuie rudele. Deci ideea ta ar fi fost buna doar daca pensionarii ar avea spirit de afaceri,ceea ce nu cred (ti-l inchipui pe Filip facand ce zici tu in articol?:)
Comment by moto_lady — February 13, 2010 @ 1:25 pm
cred ca cel mai bine ar fi sa accepti totusi – chiar daca nu intelegi de ce – ca nu esti capabil sa concepi un sistem de complexitatea unui sistem de pensii. renunta si gata. ideea cu toti banii dati odata e jenanta. lasa-te.
Comment by PCH — February 13, 2010 @ 2:08 pm
Visurât, mă așteptam la mai mult de la tine, ideea asta a ta cu pensia în avans cred că ai scris-o la nervi.
La noi sunt mult mai mulți pensionari și bugetari decât contribuabili și situația asta e destul de veche pentru că nici un guvern nu s-a atins de bugetari și pensionarii de lux ca să nu-și dea foc la fotolii. Din cauza dezechilibrului s-a alimentat sistemul de pensii cu bani din alte părți, chestie care a fost posibilă până recent, dar acum când economia e praf din cauza crizei, nu mai sunt bani.
Culegem ce au semănat guvernările anterioare
Comment by Sirg — February 13, 2010 @ 4:26 pm
O logica corecta . No comment !!!
Comment by Verne — February 13, 2010 @ 4:54 pm
da nu mai bine in timpul vietii bagi banii de pensie intr-o banca (la care sa ai acces mai incolo) si pana la 65 de ani vei avea o suma frumusica. Esti acoperit de inflatie prin dobanda si nu mai ai treaba.
Ah, da s-a inventat deja asta, se numeşte pensie privată. Dacă aia de la stat nu merge deloc, de ce nu se incearca trecerea sistemului la privat? Nu e mai bine asa?
Comment by Victor B — February 13, 2010 @ 5:57 pm
ah, da acum am observat cretinul de mai sus care are acelaşi prenume ca mine. Sper numai să nu fiu confundat cu el.
bre tizule, dă şi argumente la mizeriile numerotate mai sus, nu arunca cu rahat aşa, doar de dragul publicităţii. Că după aia te plângi iar pe blog că primeşti ban şi nu ştii de ce.
Comment by Victor B — February 13, 2010 @ 6:04 pm
O fi corecta logica, dar nu poate fi aplicata in Romania. De ce? Pentru ca politicienii romani sint orice altceva in afara de logici… N-ai cum sa te intelegi cu ei cu vorba buna sau logica…. doar cu futaiul.
Comment by Dan-Marius — February 13, 2010 @ 8:05 pm
ca sa poti economisi bani si sa-ti faci o chestie privata trebuie sa te pricepi.nu toti au cunostintele,inteligenta si norocul sa-si faca singuri o pensie privata individuala asa cum a zis sebi.este o perioada lunga de economisire si comporta riscuri serioase.investitiile tale se pot devaloriza,firmele unde ai actiuni pot da faliment,sunt o gramada de riscuri. sistemul actual comporta putine riscuri si cred ca in conditiile in care o tara are un ritm mediu de dezvoltare decent pensia ancorata de salariul mediu al acelei tari constituie modalitatea cea mai echitabila,de restituire a contributiei de asigurari sociale prin pensie.facem abstractie de petardele gen basescu-boc cu pensiile nesimtite si ne uitam la adevarata miza a noii legi a pensiilor.asta inseamna ca eu contribui acum la sistemul de pensie la o valoare a monedei,la un anumit grad de dezvoltare a societatii romanesti si voi primi inapoi peste 20 de ani,doar depunerile mele actualizate cu rata inflatiei.pai acum salariul mediu e 400 de euro si pensia medie cam 180 de euro,eu platesc contributii la nivelul asta de dezvoltare.pensia pe care o voi primi nu e ancorata de salariul mediu de peste 20 de ani care sa zicem ca va fi 800 de euro si va fi ceva de genul a 200 de euro.adica eu contribui la pensia cuiva care acum ia 40% din salariul mediu si voi primi la randul meu 25% din salariul mediu.asta e marea economie pe care o va face boc.nu de la pensiile nesimtite ..alea vor fi recuperate in justitie,ca asta e profesor de drept cum sunt io popa(mare bou) iar penalizarile si despagubirile le vom plati tot noi.e adevarat ca bugetul de asigurari e pe deficit si ca bugetul de stat alimenteaza acest deficit.dar..acest deficit e peste tot in lume,pana anul trecut bugetul de pensii a fost excedentar,acum nu are cum sa fie in conditiile in care numarul de salariati s-a micsorat si deci si contributiile aferente(plus ca au crescut platile de ajutoare sociale si de somaj).abureala basescu -boc e ca se platesc pensii de la bugetul de stat..pai pensiile in bugetul consolidat(oala mare )reprezinta 8% din pib..la francezi,nemti,unguri e peste 10-12%.din pib.care aveti sange in instalatie si aveti bloguri scrieti despre cheltuielile cu serviciile secrete,sa vedeti acolo salarii si cheltuieli.nu pricep de ce avem nevoie de atatia securisti?ce avem de aparat mai mult deact altii..suntem pe ultimul loc in europa si dam bani sa asculte basescu dimineata barfele de la sri..sa-si ia cancan si sa-l vopseasca violet.eu am pensie pe caz de boala si se cifreaza la astronomica suma de 540 de lei.am facut infarct acu 5 ani la 37de ani si conform noii legi a pensiilor nu as mai avea dreptul acum la pensie dupa cum se doreste acum(adica cei sub 40 de ani nu au dreptul la pensie de invaliditate-eu acum am 42 ptr aia care se grabesc sa comenteze altceva) desi la momentul acela aveam 17 ani de munca cu carte de munca din care 12 ani la privat si pe salarii mari pe statul de plata.am cerut doctorului sa-mi dea pensie cu drept de munca cu timp partial( nu va bag in grade..etc)si lucrez..ma mai ocup si cu alte expediente..ma descurc..dar unul care nu are posibilitatile mele ce face ? cine il angajeaza bolnav si ce-l pune sa faca?la ce doctor mai este asigurat,la ce spitale mai este primit fara asigurare de sanatate si la ce retete mai are dreptul..la nimic..doar sa moara.de aici va face pana la urma guvernul boc economie ,de la amarati si de la bolnavi.
Comment by laurentiucat — February 13, 2010 @ 8:24 pm
mi se pare imposibil dpdv economic ideea de a`ti primit toti banii intr`o singura transa pentru ca statul probabil nici nu are atatia bani alocati ca sa ti`i dea tie si altor sute de mii de pensionari.
mi se pare o idee buna sa se inspire din sistemele straine care functioneaza, da.
Comment by maddy — February 13, 2010 @ 8:33 pm
Sebastian, oare te-ai gandit, fie si pentru o secunda, ce s-ar intampla daca absolut toti pensionarii ar proceda asemeni tie? Si, continuand in aceeasi nota – daca si-ar primi banii solicitati?
Comment by Ingrid — February 13, 2010 @ 10:25 pm
Explicatia pentru care sistemul nu functioneaza – pensionarii sunt categoria care voteaza in cea mai mare proportie. Si atunci statu’ tre’ sa aiba grija de toti, ca altfel nema succes la alegeri.
Uite, eu as propune alta chestie: eliminarea asigurarilor de stat. De ce sa dau 30% din salariu (cam atat era cand am plecat), din care vreo 16% impozit (bun, ala e normal), deci 14% contributii diverse unui sistem care nu-mi asigura aproape nimic?
Sa-mi dea mie aia 14% si mi-i gospodaresc cum cred eu de cuviinta. Imi fac pensie privata, platesc la clinica privata (sau la policlinica de stat) daca ma doare ceva etc. Problema e ca in cazul asta n-ar mai exista nici casele de pensii cu sute de angajati care plimba dosare, nici spitalele cu mii de persoane non-productive, nici salarii de invidiat pentru functii inutile. Pentru ca atunci totul ar fi guvernat de performanta – daca un fond de pensii mi-ar oferi un randament mai mare decat ala de stat, m-as duce la ei. Si cum statul nu e tocmai cel mai performant administrator… Ne tot batem cu pumnu’ in piept ca traim in capitalism, dar sistemul asta al asigurarilor de stat e un stralucit exponent al socialismului.
Asa, acu’ o sa sara lumea cu gura ca “da’ de batrani si de bolnavi, care nu au pensie / au pensie insuficienta, cine are grija?” Ghinion, frate, ghinion. Fiecare cu aia a ma-sii, stiti vorba. De ce sa platesc eu 5% asigurari de sanatate de care nu am nevoie si, in cazul in care am, primesc, scuzati, fix pula? Cine primeste aia 5% ai mei? Nu batranii cu pensie de 300 RON, ci tigancile cu 10 copii pana la 30 de ani, betivii cu ciroza, aurolacii cu paduchi etc. Pai, corect e?
Comment by adi — February 14, 2010 @ 2:19 am
Sa zicem o medie de 120.000 lei pentru 20 de ani de pensie.
Inmulteste cu 3 milioane de pensionari care ar dori sigur.
360 000 000 000 – (LEI NOI) – 90 000 000 000 (EURO) nouazeci de miliarde de euro.
Noi facem imprumuturi de cateva miliarde de euro, de unde sa scoatem banii astia?
Comment by donTed — February 14, 2010 @ 12:21 pm
Sustin ce ai spus. Insa, si donTed are dreptate, de unde sa scoti atatia bani cand noi avem o gramada de datorii?
Comment by Radu C. — February 14, 2010 @ 1:17 pm
Visurat, confunzi pensia cu investitia. Exista sisteme care fac exact ce vrei tu dar sunt private, ai posibilitatea la sfarsitul contributiei sa alegi intre primirea integrala a sumei stranse si stabilirea unei rente lunare; in cazul rentei, asiguratorul si-asuma riscul ca tu traiesti mai mult decat a estimat, iar tu ti-asumi riscul sa traiesti numai cativa ani si sa faci cadou restul de bani firmei de asigurari.
Pensia prin definitie este o asigurare pe care o platesti toata viata sa-ti asiguri o suma data la batranete. Sistemul, asa cum este conceput acum, este foarte bun – este legat de salariul mediu. Contribui cu X puncte lunar atat timp cat esti viabil si muncesti. Cand iesi la pensie primesti X puncte. In timpul muncii 1 punct este un salariu mediu, in timpul nemuncii, 1 punct este intre 38 si 50% si se stabileste anual prin hotarare de guvern (acum e vreo 42%). Pe scurt, daca salariul mediu creste, cresc automat si pensiile, salariul mediu scade, scad si pensiile. Este un mecanism viabil economic inspirat din sistemul francez de asigurari sociale.
Problema de acum a guvernului este ca exista sisteme paralele (militari, magistrati, etc) care nu respecta algoritmul de mai sus si impovareaza economic sistemul de pensii.
Valoarea unui punct de pensie azi este de ~700 RON. Gandeste-te la aia care au o pensie de 10.000. Asta inseamna in puncte aproximativ 14 puncte. Adica pentru pensia lui nea Caisa, muncesc 14 romani cu slaraiul mediu. Aia 14 ar fi mai bine sa munceasca pentru 14 pensionari obisnuiti? Sau pentru 28 de pensionari mai amarati?
Comment by Rumbu — February 14, 2010 @ 11:12 pm
uita-te la asta :
http://news.softpedia.com/news/Gunoierul-englez-castigator-la-Loto-isi-plange-nefericirea-ro-2908.shtml
http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Carroll_(lottery_winner)
ai crea o tara cu vreo cateva mii de drogati
Comment by IuliusAugustus — February 15, 2010 @ 5:38 pm
sa nu uiti de pensia alimentara
Comment by VanGhelie — February 15, 2010 @ 10:54 pm
Bai, da-ma dracu! Ete io mai am o idee: sa ne dea fraye salariul anticipat, eventual odata cu pensia. Sa le punem p-amandoua la banca, macar sa stie aia de ce devalideaza banca, o falimenteaza, sau se tireaza cu cascavalu-n tarile calde!
Comment by 'mnealui — February 16, 2010 @ 1:26 pm
Nu am apucat sa citesc toate comentariile si daca repet o idee deja spusa..iertare:D.
Eu nu am nicio speranta, nicio asteptare de la conducera tarii sa se destepte si sa faca ceva in sensul pensiilor si nici in alt domeniu.
In consecinta, ma multumesc cu salariu minim pe economie pe contractul de munca si restul..se stie:).
oricum la doctor tot dai spaga, pana ies la pensie Dumnezeu cine stie ce o mai fi…
Cand ajung pe la 35-40 de ani imi voi face pensie privata sau/ si cont pentru copii din diferenta de contributie dintre salariu minim si real.
Comment by Mihaela — February 17, 2010 @ 1:09 pm
[...] bani pentru stat acasa. Nu e rentabil nici pentru stat, nici pentru pensionari, iar Visurat a gasit o solutie foarte misto pentru asta. Insa nici cu umilinta unor batrani nu sunt de acord, pentru ca ea nu [...]
Pingback by Cum e cu pensiile militare recalculate « "Io ti-am zis, tu nu..Batman Batman!!!" — January 18, 2011 @ 12:39 am