Visurât: Gânduri la turație maximă

8 02

ANAListii buni la toate

Scris de Sebastian Bargau

Acum cativa ani vorbeam cu un belgian in baza caruia trebuia sa-mi gasesc o slujba in mica dar frumoasa si civilizata sa tara. Omul m-a intrebat ce stiu sa fac, in afara de ce stia deja.
Si atunci am inceput sa turui.
“Frate, sa moara cinci vecini, eu stiu sa fac tot! Schimb becuri, iti repar bateria de la chiuveta de la baie, iti schimb rezervorul de la buda, iti pun termopane, iti repar masina, iti fac copii la chei etc. Stiu tot prietene! Nu exista lucru in lumea asta la care sa nu ma pricep!”
Omul s-a uitat la mine si mi-a zis:
“Cand ajungi vreodata la un interviu sa nu spui NICIODATA ca stii sa faci orice!”

Initial am zis ca glumeste. Apoi am stat sa ma gandesc.
“Mda… Daca afla ala ca eu stiu sa fac de toate ma trezesc ca da vreo trei afara si ma pune sa le fac si treaba lor in aceeasi bani sau poate imi da un pic mai mult. Da, avea dreptate belgianu’…”
Gresit total.
Mi-au mai trebuit cateva luni pana sa ma prind care e faza de fapt.
In Belgia se uitau prietenii belgieni la mine cu ochii cascati la maxim atunci cand puneam un scaun si-mi schimbam un bec. Nu intelegeam de ce, dar mi-au explicat.
“Da, e 15 euro sa vina Francois sa-ti schimbe becul, dar ca el nu-l schimba nimeni. Daca toti ne-am schimba becurile, Francois ar muri de foame.”

Am zis un “OK” rusinat, dar tot la gandul ca urmatorul bec il voi schimba singur am ramas. Apoi, dupa vreo doua zile, am schimbat din nou acelasi bec. Dar, de aceasta data, eram singur acasa si nu m-a mai criticat nimeni. Dupa alte 5 zile l-am schimbat din nou. Si tot asa pana m-am saturat si l-am chemat pe Francois sa vada care-i problema. A venit Francois si a rezolvat problema, explicandu-mi ca era un fir care nu statea bine si facea scurt la variatii de temperatura si d-aia imi ardea becul. I-am multumit, i-am platit cei 15 euro si am scapat de schimbat becuri.

Atunci am realizat si ce vroia sa spuna belgianul de mai sus. Atunci mi-am dat seama si de ce “roboteii” belgieni sunt specializati din start din liceu. Ei atat stiu sa faca. Francois stia sa schimbe becuri. Atat. Nu stia sa-ti schimbe bateria de la baie si nici bujiile. Stia doar sa schimbe becuri si mai bine decat el nu stia nimeni.
Din aceasta cauza m-a avertizat belgianul atunci sa nu zic la un interviu ca, in timp ce repar calculatoare si instalez programe, iti pot schimba uleiul la masina sau iti pot repara si expresorul de cafea. Pentru ca acei oameni care te angajeaza vor un specialist nu un gigi care a invatat de toate in timpul liber si nu exceleaza in nici un domeniu.

Asa e si cu blogul. Eu (cred ca) stiu sa scriu. Si atat. Nu stiu sa-mi setez blogul, nu stiu sa-l mut, nu stiu sa-l optimizez, nu stiu sa fac SEO, nu stiu sa configurez plugin-uri sau sa editez tema. Pentru asta am prieteni care stiu. Iar acei prieteni se pricep foarte bine la asta. Cand e sa-i pot ajuta eu cu ceva ce nu stiu ei am sarit si la fel se intampla si vice-versa. E o metoda confortabila, te scuteste de batai de cap cu chestii care iti sunt folositoare doar momentan si in care nu poti excela din varii motive (nu te duce capul, nu ai timp, nu te intereseaza, nu te pasioneaza, nu le intelegi etc.).

De ce sa ma apuc acum de invatat programare in conditiile in care nu-mi place si nu voi putea niciodata excela in acest domeniu? De ce sa ma apuc sa invat cum se configureaza servere, routere sau naiba mai stie ce, cum blochezi IP-uri care-ti dau flood sau atacuri DOS cand sunt altii care au ani de experienta in spate?
In doua zile nu inveti sa configurezi un host, nu inveti sa configurezi un firewall, nu inveti sa-ti faci singur o tema. Si, chiar daca inveti, o vei face mult mai prost decat unul care cu asta se ocupa de ani buni. Asa ca, hai sa ne vedem de treaba noastra, sa ne ocupam doar de lucrul la care suntem buni si sa-i lasam pe ceilalti sa ne ajute acolo unde nu ne pricepem. Si sa platim atunci cand avem nevoie de ceva, pentru ca si altii platesc atunci cand au nevoie de noi.

Saracia ne-a facut sa ne pricepem la toate. De ce sa platesti un zugrav sa-ti varuiasca apartamentul, ce, tu nu poti? Doar nu-ti trebuie facultate. Cum sa nu-ti schimbi singur bateria de la baie? E mai ieftin si nu trebuie sa stii prea multe.
Asa spun toti romanii. Atat ca multi nu realizeaza ca e mai ieftin sa platesti un zugrav sa-ti varuiasca toata casa si sa te tina lucrarea 10 ani decat sa varuiesti tu in fiecare an. Si e si mai ieftin sa chemi un instalator sa-ti monteze bateria de la baie decat sa te trezesti ca ai inundat doua etaje.

Am mai scris despre asta si mi-au sarit multi in cap. Ca ei varuiesc mai bine decat zugravii sau decat cei de la firmele care se ocupa cu asa ceva. Ok, nu zic nu. Sunt si gigei care fac treaba de mantuiala. Dar atunci cand apelezi la profesionisti ai garantie. Daca nu-ti place, o iau baietii de la capat si-ti fac treaba moca. Pana iti place cum iese. E simplu.
Pentru ca aia atat ar trebui sa stie sa faca.

Din aceasta cauza nu te angajeaza nimeni in strainatate (pe un post calumea, nu ca muncitor necalificat) atunci cand stii sa faci de toate. Pentru ca stii sa faci totul in conditiile in care nu stii sa faci nimic. Daca ii spui ca stii sa schimbi o priza trebuie sa stii si faptul ca-i posibil ca instalatia electrica sa fie intrerupta in perete si sa stii si cum poti depista punctul in care este intrerupta pentru a nu sparge toti peretii sa cauti problema. E logic?

Nu caut comentarii care sa ma aprobe la acest articol si nu caut nici comentatori care sa ma critice. Comentarii am destule. Prin acest articol vreau doar sa va fac sa ganditi. Sa incercati sa realizati ca nu puteti excela in toate domeniile in acelasi timp. Daca te vrei sa fii cel mai bun la schimbat becuri invata tot ce e de stiut in domeniu. Nu te apuca de schimbat si bujii sau varuit, cu impresia ca poti fi bun si acolo. Din cate stiu eu, majoritatea castigatorilor premiilor Nobel (si majoritatea geniilor din anumite domenii de altfel) nu se pricep DECAT la domeniul lor. Atat stiu, atat fac, dar mai bine decat ei nu face nimeni.

Si, dupa aceasta lunga introducere, ajungem si la analistii din titlu. La televizor vezi seara de seara talkshow-uri cu analisti. Ati vazut ca sunt aproape aceeasi in fiecare seara, indiferent despre ce se discuta? Cel putin Ciuvica si Ciutacu sunt omniprezenti. Nu conteaza ca se vorbeste despre politica, economie, cultura sau naiba mai stie ce, analistii sunt aceiasi.
Cel putin Ciuvica ăsta, el e gigelul bun la toate de la autobaza. Indreapta tabla, schimba uleiul la tractor, curata injectoare si-i instaleaza si Windows-ul directorului in pauza, atunci cand nu repara reteaua.
Azi comenteaza ce se intampla in parlament, maine isi da cu parerea despre economie, poimaine despre justitie. Apoi iti explica problema politiei, dupa care trece iar pe politica. Si apoi este analist la Antena 3 despre fenomene meteo si la Realitatea despre soferul bataus, in conditiile in care el a terminat stomatologia.

Cu alte cuvinte, imi demonstreaza ca nu stie nimic despre nimic. Aaaa, stie el ceva acolo, poate un pic mai mult decat stie pulimea care casca gura la televizor. Dar nu ma pot baza pe parerile lui. El nu stie de fapt nimic. Are cultura generala, un pic de inteligenta si pe aia o exploateaza emitand pareri. Dar nimic de specialitate. E doar un parerist care, impreuna cu Ciutacu, Gadea si Badea, se baga in seama la televizor. Si se baga in seama pe subiecte care il depasesc doar pentru faptul ca, pana la urma, se ajunge tot la Basescu, Boc, Geoana, politica in general.

Pentru ca la politica si fotbal se pricepe tot romanul.


Pe aceeaşi temă




31 Comments »

  1. Sunt de acord cu tine cu faptul ca trebuie sa ne vedem fiecare de ramura noastra si sa excelam in domeniul ala, dar pana ca romanii sa aibe mentalitatea asta va mai dura mult si bine. Dar stii care ii faza, ma bucur ca sunt oameni care vor sa schimbe lucrurile astea prin propriul exemplu.

      Comment by Deddu — February 8, 2010 @ 12:59 am

  2. sa stii ca imi da de gandit articolul tau..ma gandesc daca am facut bine sa imi fac masterul in alt domeniu decat cel de facultate..ca nu e tocmai specializare in domeniu acela, e alta specializare, dar cat de cat tot de vanzari si promovare se ocupa
    legat de partea cu zugravitul in fiecare an vs 10 ani, eh macar nu te plictisesti de culoare; in schimb mie nu imi plac cei care se dau mari priceputi la domeniul meu din facultate si defapt sunt in pom total..da total! stiu vei zice ca deh facultatea bla bla nu te invata prea multe, nu te invata daca nu vrei tu sa inveti mai multe, profi nu degeaba iti tot recomanda carti..ci ca sa le citesti si sa inveti singur surplusul si daca te pasoniaza domeniul nu conteaza ca e facultate de stat sau particulara, daca tu vrei sa inveti despre si am avut norocul sa dau peste niste profesori care chiar isi practicau meseria..scuze ca am deraiat de la subiect si am scris asa mult

      Comment by adizzy — February 8, 2010 @ 12:59 am

  3. Multe adevaruri spui tu, dar romanul e obisnuit sa umble cu pupatul in cur… . ca daca nu ar pupa in cur… te asigur ca fiecare ar face numai un lucru… si nimic mai mult….

      Comment by DelphiPC — February 8, 2010 @ 1:03 am

  4. Zici tu bine cumva, insa e mai bine undeva la mijloc…profesionist…insa sa mai stii si sa schimbi un bec totusi. Iar daca e musai (cum a si fost) sa il chemi pe Francois:D
    Si daca eu ma specializez pe schimbat becuri, in Romania mor de foame…:D

      Comment by steiul — February 8, 2010 @ 1:39 am

  5. @steiul: era o metafora chestia cu becul la romani (in Belgia chiar l-am chemat pe Francois pentru ca era o problema). Si da, mori de foame daca te specializezi pe schimbat becuri in Romania. Dar totusi ideea articolului e alta…

      Comment by VisUrat — February 8, 2010 @ 2:00 am

  6. de asta noi suntem cum suntem si, altii sunt cum sunt.

      Comment by Cristina — February 8, 2010 @ 2:20 am

  7. n-oi fi cautand tu comentatori care sa te laude, dar cred ca ai mai gasit unul :)

      Comment by gg — February 8, 2010 @ 4:05 am

  8. antenistii (sau altii ca ei) nu sunt analisti. Ei sunt jurnalisti care isi dau cu parerea la fel cum un editorialist isi da cu parerea (proprie si personala) despre diverse.

      Comment by Cata — February 8, 2010 @ 6:03 am

  9. @Cata: problema nu este ca NU SUNT analisti. Problema este ca SE CRED analisti si urla in gura mare… Daca l-ar chema pe nea` Costel de la parter sa-si dea cu parerea as intelege. Vor vocea poporului. Dar nu fac asta. Cheama toti puletii care-si dau aere de analisti. Si nu-s.

      Comment by VisUrat — February 8, 2010 @ 6:33 am

  10. sunt o gramada care iau scriiturile tale pe post de reper. poate nu iti dai seama, dar ai ajuns un formator de opinie, un … analist al situatiilor de tot felul.

      Comment by zaqk — February 8, 2010 @ 7:02 am

  11. M-am mutat cu chirie acum un an si ceva. Zona super, confort 1, dar statusera niste animale inainte. Rezultat:

    1. Am zugravit singur. Sincer – sotia, mie mi-a iesit pictura abstract in prima faza. Lucrez in constructii, dar cu mapa, nu cu sapa :D
    2. Baterii baie si bucatarie – chemat socrul, mers cu el, cumparat, el montat
    3. Schimbat tablou electric. Era cu sigurante care nu se mai fac de un sfert de veac. Chemat electrician cunoscut, de incredere, schimbat de la zero, nici o problema cu curentul de-atunci.

    In concluzie, nu trebuie sa stii numai ce te-a invatat facultatea sau ce ai facut, trebuie sa stii sa apreciezi singur ce stii sigur ca poti face. Imi pot spala masina la fel de bine ca la spalatorie, dar mult mai ecologic. Totusi nu ma bag eu sa-i schimb uleiul, chiar daca stiu cum se face. Pentru bujii, am chemat un coleg mai priceput, data viitoare o sa mi le schimb eu.

    Si sa stii ca de fapt in State sunt astia antrenati sa nu stie nimic, in Europa mai rar. Am stat anul trecut o saptamana in Belgia si n-a chemat nimeni instalatorul pentru un bec :)

      Comment by Fjord — February 8, 2010 @ 9:26 am

  12. Imi place articolul si ai multa dreptate. Am insa o observatie, bazata pe ce-am observat. Oamenii se pot incadra in doua categorii (din punctul de vedere al articolului): specialisti si generalisti. Specialistii exceleaza intr-un domeniu sau altul si fac cam toata munca, iar generalistii cunosc informatii din mai multe domenii (fara a excela in vreunul) si sint buni la organizare. Ei au imaginea de ansamblu a “proiectului”.

      Comment by Dan-Marius — February 8, 2010 @ 9:45 am

  13. ….da asta era ideea….

      Comment by diana — February 8, 2010 @ 9:48 am

  14. nici in bloguri nu excelezi

      Comment by krakatau — February 8, 2010 @ 9:50 am

  15. @ VisUrat: pai astia aplica metoda “sa ne dam cu parerea, ca prostii oricum ne crede” :D

      Comment by Cata — February 8, 2010 @ 9:52 am

  16. f corect. dar in Romania nu teangajeaza nimeni daca nu stii de toate. nici macar daca esti geniu pe felia ta. iar din articol reiese ca toti suntem pareristi. toti. mai putin geniile, evident.

      Comment by VanGhelie — February 8, 2010 @ 10:00 am

  17. Eu unul le-as propune acestor analisti, sa faca o scoala de schimbat becuri. Nu cred insa ca m-ar asculta. Se ard mai putine becuri decat sunt belitori de ochi la TV.

      Comment by 'mnealui — February 8, 2010 @ 10:05 am

  18. nu ai nimerit-o :P , Ciuvica e specialist in jos Basescu indiferent de subiect .

      Comment by Vasile D — February 8, 2010 @ 10:55 am

  19. eu nu cred că modelul europenilor e tocmai bun. mie mie se pare că te cam limitează chestia asta. adică eu sunt genul de om care mă pricep la toate câte puţin, şi la nimic nu sunt profi, dar sunt mulţumit. dacă mi se scoală, schimb meseria. nu sunt constrâns să stau în faţa aceluiaşi program, în acelaşi atelier, pe acelaşi utilaj toată viaţa. şi pentru mine asta e mai important, să nu-mi devină viaţa monotonă, să nu-mi vină să-mi trec cheia franceză prin ţeastă de plictiseala şi de saturaţia la care am ajuns în propriul domeniu.

      Comment by Fr3ak — February 8, 2010 @ 11:09 am

  20. Ai si nu ai dreptate. Ceea ce se intampla des in articolele tale… :) Pornesti de la o idee in esenta buna, dar uneori argumentezi pur si simplu prea mult. Si atunci mai dai pe-alaturi.

    Intr-o dimineata mi-a sarit o siguranta si drept urmare, nu mai functionau aragazul si frigiderul (am plita electrica). Voiam sa fac mancare si tineam musai sa nu se dezghete diverse din congelator. Sa sun la un serviciu special pentru situatii de-astea insemna vreo 50 de Euro (aha, nicio exagerare, explic mai la vale). Sotul a remediat chestiunea si no problem since (sunt vreo 8 luni de la intamplare…) Ah, sa mentionez si ca era uichend, deci deplasarea meseriasului ma costa suplimentar.

    Alta situatie: se strica furtunul de dus. Un meserias in bransa ar duce la vreo 60 de euro, cu materialul clientului. Acelasi sot rezolva problema si sa tot fie anul de-atunci.

    Vei pufni dispretuitor: ahh, gandire tipic romaneasca. Nope. Cand s-a blocat yala (si noi eram in exteriorul casei, cu toate geamurile deschise doar pe cant, ceea ce excludea varianta unei descinderi in forta, pe geam, iar pe interior ramasese cheia in broasca, pentru a fi tacamul complet) am chemat mesterul. Da, pe exact principiul descris de tine, exista un serviciu special pentru cascati ca noi (care-s destui, ca de-aia exista serviciul respectiv). Omul a mesterit, pe ceas, 2 (DOUA) minute. A costat 40 de euro :D

    Morala: nu incercam sa facem singuri decat lucrurile unde stim sigur ca ne pricepem. In rest nu ne bagam, ca nu suntem mecanici. Dar nici nababi nu suntem, sa platim pentru ceva ce suntem in stare sa facem si singuri. Ne recunoastem insa neputintele si atunci, apelam la mesteri.

      Comment by Ingrid — February 8, 2010 @ 11:20 am

  21. PS: din ce-mi aduc aminte, tu si Denisa v-ati zugravit voi insiva – chiar daca ajutati, tot ati pus mana pe trafalet. E exact ce ziceam mai sus: unde stii ca te tine, faci si singur. Si asta nu are de-a face cu mentalitatea ”eu ma pricep la toate”.
    Pana la urma, a-ti recunoaste limitele e o dovada de inteligenta ;)

      Comment by Ingrid — February 8, 2010 @ 11:26 am

  22. Visule, te citesc de ani de zile, n-am comentat niciodata, dar de data asta vreau sa-ti arat si alta fata a problemei. Acum o luna mi s-a stricat cuprorul cu microunde. Stiind ca nu ma pricep am inceput sa caut pe cineva care sa mi-l repare. Am umblat vreo 3 zile si am primit numai raspunsuri de genul: reparatia costa in jur de 100 de lei, n-are garantie (desi din cate imi aduc eu aminte orice reparatie ar trebui sa aiba – 3 luni). Pentru comparatie, unul nou cu garantie incepe de la 150 de lei. Am intrebat cat ma costa evaluarea in cazul in care pretul reparatiei mi se pare prea mare. Raspunsul a fost: nu facem evaluari, nu ne uitam la el. Altii mi-au zis ca evaluarea e gratuita daca-l repar. Daca nu, evaluarea ma costa 25E + TVA. Si asa mai departe. Dupa ce-am facut socotelile am ajuns la concluzia ca solutiile sunt doua: ori iau unul nou, ori incerc sa-l repar eu. Am inlocuit o siguranta si un senzor defect de la usa, care m-au costat impreuna vreo 3 lei si 2 ore de munca. Pentru ca nu mi se pare normal sa-i dau meseriasului pentru o reparatie aproape cat ma costa un aparat nou.

      Comment by Apollo — February 8, 2010 @ 11:36 am

  23. exemplul cu becul e cam stupid, adica daca mie mi se arde un bec in casa ar trebui sa sun electricianul care ma taxeaza la 50 lei ca sa`mi schimbe el becul ?
    ce am inteles eu din articol este ca e bine sa facem ceea ce stim si atat. de ex. eu nu ma pun sa`mi schimb uleiul ca habar nu am, dar duc masina la mecanic.

      Comment by maddy — February 8, 2010 @ 12:55 pm

  24. “Pentru ca la politica si fotbal se pricepe tot romanul.” …si romanul se mai pricepe si la reparat dacii 1300 .:)

      Comment by jokeru — February 8, 2010 @ 12:56 pm

  25. Aici esti obligat sa inveti de toate. E lesne de inteles de ce.

      Comment by Takju — February 8, 2010 @ 1:03 pm

  26. Ambele stari descrise de tine reprezinta extreme la fel de nocive ale situatiei. Stadiul optim este acela in care stii sa faci bine (sau foarte bine) o meserie si poti sa te descurci si in altele, la nivel de incepator. Respectiv, poti sa dai cu vinarom, insa fasonarea armaturii te depaseste. Sau esti capabil sa schimbi uleilul la masina, dar nu te bagi la setul de motor. Ori esti capabil sa schimbi becul, dar nu poti diagnostica intreaga instalatie electrica. Mergand pe exemplul tau, ar fi penibil si te-ai dovedi un “animal” total neadaptat la mediul tau daca te-ar depasi complexitatea schimbarii unui bec. Stii ce se intampla cu speciile neadaptate, nu?

      Comment by BladHaund — February 8, 2010 @ 4:08 pm

  27. Ştiţi chestiile alea de le poartă caii pe ochi să nu vadă decât înainte? eu aşa văd sistemul educaţional din străinătate. şi din câte văd, începem să-l adoptăm şi noi.

    nu zic că al nostru e strălucit, dar eu mă bucur pentru educaţia generală pe care am primit-o. îmi dă opţiuni. nu decide altul în locul meu „pentru ce meserie sunt bun”, pe baza unui test de aptitudini şi de personalitate. nu gândeşte altul în locul meu. şi ce dacă greşesc în alegerea meseriei? învăţ din greşeală şi mă redresez. dar sunt liber să fac ce vreau, nu sunt constrâns să fac ce-mi spune o grilă de teste…

      Comment by Fr3ak — February 8, 2010 @ 6:11 pm

  28. Ce spui tu aici se cam bate in cap cu ce ai spus cand era vorba de BAC…

      Comment by Cornel — February 8, 2010 @ 6:53 pm

  29. [...] Urât mi-a adus aminte că vroiam mai de mult să scriu cele de mai [...]

      Pingback by Profesionalism maxim! | Adrian Enache — February 8, 2010 @ 10:41 pm

  30. Foarte corect articolul si as mai completa 2 lucruri :

    1. deseori, chiar daca nu ne pricepem noi sa face un lucru, nu apelam la un profesionist, pe motiv ca e scump ci ne apucam sa intrebam in stanga si in dreapta, vecini, cunostinte sau prieteni, care sa fi facut chestia aia vreodata. Ideea e ca asta am avut exemplu de la parinti si asta vor face si copii nostri daca vad acelasi lucru.
    2. nici cei cu multi bani nu apeleaza intotdeauna la un specialist, unii din zgarcenie, altii din orgoliu (ce mare chestie) sau ca sa arate ca se pricep la orice si de-aia au facut bani. Exemplul cel mai graitor este cu Gigi Becali care indrepta portiera de la masina cu ranga…

      Comment by marian — February 10, 2010 @ 12:55 pm

  31. Mugur Ciuvica e pediatru, nu stomatolog.

      Comment by Laura — February 11, 2010 @ 3:03 pm

Leave a comment

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.