Romane, statul te vrea prost!
Scris de Sebastian BargauAm ajuns sa citesc aproape zilnic cate o stire din ce in ce mai tampita referitoare la sistemul nostrul de invatamant.
Zilele trecute am citit cum poti lua BAC-ul cu nota zero. Te duci la proba orala, te uiti ca vita si nu stii nimic. Primesti calificativul “incepator” si treci mai departe. Presupun ca nu s-a gandit nici un imbecil care a venit cu aceasta propunere la faptul ca, dupa 12 ani de scoala, nu mai poti fi “incepator” la Limba si Literatura Romana. Daca dupa 12 ani de scoala nu esti in stare sa dai un examen la limba pe care o vorbesti zilnic, atunci esti retardat si trebuie sa faci o scoala speciala. Dar nu esti “incepator”. In scoala primara se poate spune ca esti incepator, nu la terminarea liceului.
O alta imbecilitate este reducerea materiilor din liceu la doar sase.
Sarmanii copii, cat de mult au de invatat… In baruri sau la mall cand sa mai mearga daca sunt plini de teme? Hai sa facem doar sase obiecte (asta inseamna cam un obiect in fiecare zi) sa mai poata respira sarmanii.
Sase obiecte? Pai doar Matematica, Fizica, Chimia, Biologia, Romana si o limba straina sunt sase obiecte esentiale. Nu mai vorbim de Istorie, Geografie sau altceva. In liceu se presupune ca te specializezi oarecum, ce obiecte de specialitate vor avea aia de la liceele industriale? Alora le trebuie Chimie, Fizica si Matematica oricum. Mai pui trei de specialitate si s-au facut sase. Si cu restul? Vor iesi niste maistri semianalfabeti cu care ne vom mandri, nu?
Pentru ca tara ne vrea prosti. Sa fim mai usor de controlat si manipulat.
Pai nu este BAC. Nu mai exista probe orale la BAC. BACul e constituit acum din 3 probe scrise: romana si 2 obiecte din specializarea profilului. Ce e oral acum sunt niste examene de competente. Crede-ma, dau BACUL anu asta
.
Comment by Cornel — February 3, 2010 @ 1:28 am
oricata materie s-ar preda, tot prin spania la sapa ajungem. unii din orgoliu pentru ca nu sunt rasplatiti cu banii necesari pentru studiile facute, altii pentru ca nu gasesc de munca.
so, ne invartim in jurul cozii.
Comment by alex — February 3, 2010 @ 1:56 am
eu as spune altceva: scoala care se face azi nu ajuta copilul sa gandeasca singur la CUM se poate rezolva o problema (cerinta) indiferent in ce domeniu. acumularea de informatii din diverse domenii este un lucru bun, se numeste cultura generala sau, la un nivel avansat, eruditie. este total inutila, cu exceptia cazului cand participi la ” vrei sa fii miliardar?”. sau vrei sa faci conversatie sclipitoare la un party select ( desi si aici am rezerve). copiii ar trebui invatati sa gandeasca si sa stie unde sa caute si ce intrebari sa puna pentru a gasi solutia unei probleme… informatie ca atare exista in carti sau pe net. cata vrei. ideea e sa stii ce sa faci cu ea, ori asta e problema noastra.
pe hartie, asta ar trebui sa fie examenul de BAC. evaluarea nivelului de competente, nu a cantitatii de informatie invatata pe de rost. in practica… e o formalitate, o inutilitate…. la ce va duce asta? multi prosti, evident. si prostii astia vor contribui la o economie rudimentara ( ca pentru aia avansata nu avem nici creiere nici resurse financiare)
concluzia cred ca este evidenta.
Comment by clara — February 3, 2010 @ 8:48 am
dar de ce trebuie sa stie toti integrale si derivate? sau care e faza cu alegoria pesterii? ii ajuta sa inteleaga liga campionilor in profunzime? ce le trebuie copiilor limba straina, au subtitrari la telenovele.
perla : cineva va scrie anul acesta la BAC despre Enigma Elodiei, Otilia fiind o tuta care nu s-a remarcat pe sticla sau pe pixeli …
Comment by antiorice — February 3, 2010 @ 8:56 am
Vai de capul nostru!
Comment by deeanna — February 3, 2010 @ 9:08 am
Cornel, crede-ma ca sie u dau BAC-ul anul asta si pe 15,16,17 februarie se sustin probele orale la Limba si Literatura Romana si la engleza.E clar ce BAC o sa dai tu daca habar nu ai de probele orale\.Ce spui tu acolo despre competente, aia e proba la info, mai nou zicandui competente digitale care av fi undeva prin aprilie si apoi mai raman 3 probe scrise la sfarsitul terminarii liceului.
Comment by Luke — February 3, 2010 @ 10:36 am
hm. inainte se trecea cu spaga. acuma se trece cu zero. nu mai e spaga ce-a fost!
Comment by VanGhelie — February 3, 2010 @ 10:58 am
Deci sunt aici doi elevi de liceu care anu asta dau BAC-ul și nici nu sunt siguri cum se dă.Dacă era așa de clar, bănuiesc că știau toți.Normal că statul vrea oameni proști, de aia au schimbat și admiterea la liceu de 5 ori în timpul anului școlar, la fel cum au modificat și BAC-ul de 30 de ori.Îmi dau seama că era mai bine să nu mai facă nimeni nicio schimbare în învățământul ăsta.Era de câcat și înainte, că suntem în România, dar cu fiecare geniu sclipitor care ajunge ministru, îl distrug și mai tare.Șase materii la liceu ? Și ce o să predea ? Educație sexuală, anatomie, informatică, oleacă de română ca să-și poată bate joc de ea pe messenger, religie și desen.
Mami, când mă fac mare, vreau să fiu ministrul educației !
Comment by Bulina Neserioasă — February 3, 2010 @ 11:48 am
sistemul e imprumutat de la americani………….se stie
Comment by MiDaS — February 3, 2010 @ 12:26 pm
@Luke
Esti prost de bubui. Sunt competente la limba si literatura romana, la o limba straina si la Tehnologia Informatiei si Comunicarii. Nu sunt probe orale. Daca erau probe orale, erau eliminatorii si trebuia sa iei minim nota 5 pentru a trece. Apoi se cumulau la BAC.
Comment by Cornel — February 3, 2010 @ 12:31 pm
Nu sunt probe orale pentru BAC! Pardon
.
Comment by Cornel — February 3, 2010 @ 12:39 pm
Legat de probele orale/competente, ele sunt degeaba. Crezi ca dupa 4 ani de facultate va mai stii careva cat de competent sunt eu? Se cauta fix nod in papura, ca deh, jurnalistii tre sa mance si ei ceva.
Si pentru aia care zic ca liceeni o ard in baruri&co, sa se gandeasca si ei un pic la viata lor ca nu cred ca toti erau mari intelectuali ce faceau doar drumul acasa-scoala-acasa.
Comment by acsel — February 3, 2010 @ 12:52 pm
BAC-ul e mai greu decat inainte. NU il iei cu nota 0. Daca nu iei probele din timpul anului, nu intrii la probele scrise. E GREU pt ca acum nu te mai ajuta 10 de la oral romana, engleza si 10 de la sport la medie pt a intra la facultate! Si reducerea orelor este o idee foarte buna atata timp cat elevul poate alege ce ore sa faca. Daca unuia ii plac artele face Literatura, Desen, Muzica, Engleza… daca unuia ii place matematica face Matematica, Fizica, etc etc.. Nu stiu de ce ti se pare tie ca tara ne vrea prosti caci prosti erau pana acum ca intrau la facultate cu medii de 9+ si se lasau pe capete.
Comment by Andreea — February 3, 2010 @ 12:58 pm
@Luke: Amice, mi-e milă de tine când văd că, după 12 ani de şcoală nu ştii unde se pune cratimă (zicându-i) şi virgulă.
Comment by Phoenix Armory — February 3, 2010 @ 2:20 pm
E o strategie mondiala de prostire a cetatenilor. Un om prost e manipulat foarte usor, fata de unul care stie carte si, poate stie mai mult decit cel care vrea sa’l manipuleze. De aici si explicatia a SUPER-investitiilor in divertismentul mondial. Foarte multi banii merg spre, talk-show’uri, parcuri de distractii, jocuri video, filme si desene animate. Las’ lumea sa fie distrata, alt fel spus PROASTA, sa se imputeasca de degradare in cinematografe si parcuri de amuzament. Ca la scoala mare treaba nu le trebuie. Las’ ca are cine sa ghideze ordinea mondiala. Poate am luat’o prea general, dar asa consider eu.
Comment by Machiavelli — February 3, 2010 @ 2:30 pm
aici gresesti si te contrazici singur
1. nu mai stau acu sa caut,dar ziceai intr-un articol ca e bine fiecare cu specialitatea lui( era ceva despre un instalator/zugrav…din domeniul asta). Acu de ce insisti ca elevii sa invete de toate? Pe tine te-o ajutat cumva istoria, geografia si alte obiecte din-astea?
2.nu e vorba de timp pentru mall, e vorba de logica. Adultii muncesc opt ore pe zi si primesc bani, in tip ce elevul sta 6-7 ore numai la scoala, plus temele. Tie ti-ar fi convenit sa stai toata ziua la invatat?
3.fizica,chimia si biologia sunt importante sau nu in functie de profilul la care esti
@pentru aia doi care se certau ca este proba orala sau nu: aveti dreptate amandoi
Proba orala ca inainte, nu este dar competentele lingvistice (la engleza si romana) sunt formate din proba orala, scrisa si la engleza din listening
Comment by moto_lady — February 3, 2010 @ 3:21 pm
moto_lady, daca nu iti place scoala, mergi la profesionala, exista insa unii tineri care tin sa se formeze CA OAMENI. Pentru asta urmareste scoala generala, liceul, universitatea, sa te faca intai un om superior, sa te educe pentru viata. Specializarea, daca vrei sa fii specialist, o faci si in timpul universitatii si la master.
Daca nu iti convine sa inveti e simplu> nu invata! Dar sa asumi faptul ca vei fi un om needucat.
Si inca ceva> nu putem indica intotdeauna la ce foloseste fiecare lectie invatata in mod imediat, ca si cum ar fi ceva de minut, inveti lectia, iei 5 euro. Iti foloseste in viata, vei sti cum sa te orti, vei gandi bine, vei fi mai inventiv, mai capabil sa te conduci, etc.
Dar voi, cei care faceti scoala pe “haicinci” nu mai intelegeti educatia.,..
Comment by le bon critique — February 3, 2010 @ 4:36 pm
ce inseamna om needucat?ce inseamna om realizat?ma uit la astia micii si vad nu stiu sa deosebeasca informatia buna d epe net de informatia parazitara.cu gripa asta am vazut o gramada de habar-nisti care nici nu stiau ce sa citeasca,ce sa mai si interpreteze sau sa deosebeasca adevarul de minciuna..nu mai zic de faptul ca acum se fura la examene la greu.totul e pe usor si repede.in orice caz si cand eram eu elev era o gramada de informatie parazitara si o lipsa totala a legaturii dintre teroie si practica.acest lucru s-a pastrat si astazi si trebuie schimbat de urgenta.la fel si reducerea programei.nu e normal ca un copil sa stea la scoala 6 ore si sa mai invete pe urma inca 3-4 ore..e mai mult decat limita de 8 ore de munca ptr un adult.invatamantul ideal ar trebui sa fie personalizat,ptr ca nu avem toti aceeasi putere de asimilare.in orice caz programa trebuie gandita ptr medie nu ptr varfuri ca pana acum.la noi invata unu,doiintr-o clasa,daca invata si aia si restu sunt pierduti pe drum sau invata niste chestii mecanic pe care le uita in cateva zile sau nu pot sa le relationeze cu alte cunostinte asimilate.
Comment by laurentiucat — February 3, 2010 @ 8:16 pm
Sa fim sinceri chiar nu inteleg de ce ar trebui mai mult de 8 materii din care sa fie obligatorii matematica ,romana si o limba straina ,restul le poate alege elevul .Am terminat scoala acum un an si stiu cum merg lucrurile in acest sistem.Decat sa stai sa dormi in ora sau sa te joci pe telefon,sa asculti muzica in ore etc, mai bine faci o materie care iti place la care esti atent ,una la care sa nu fii nevoit sa tocesti .Stii ce insemna numarul mare de ore pentru mine? ,ei bine insemna sa ma trezesc de 3 ori pe saptamana de la 6 si sa merg la ore atat de somnoros ca nu retineam nimic .Muzica,desenul ,pshihologia,alte materii inutile etc ar trebui sa fie un hobby ,tinerii sa invete acasa daca doresc.Exista internet ,exista discovery cine vrea sa invete ,un viitor capsunar cu cunostinte de desen si muzica tot capsunar ramane ,
Comment by rullz — February 3, 2010 @ 9:15 pm
O sa ajungem la fel de prosti ca americanii…
Comment by Traian — February 3, 2010 @ 9:20 pm
@Traian
macar americanii ies din liceu cu o baza deja formata pentru facultate,adica au toate sansele sa devina profesionisti in domeniul lor de activitate!Stiu ca sunt slabi la mai multe materii dar in cele pe care se axeaza devin foarte buni…
Comment by Man vs Woman — February 3, 2010 @ 9:46 pm
Am terminat un liceu industrial, si am avut Electronica Analogica, Electronica Digitala, Laboratoare, OMM (organe de masini si mecanisme). SMT (solicitari si masurari tehnice). MEE (masurari electrice si electronice), si inca vreo doua feluri de electronice pe care le dezbateam la laboratoare. Nici nu vreau sa ma gandesc, daca le lasa electronicele, fizica, mate si chimie, ce ingineri vor iesii
Comment by oana — February 3, 2010 @ 11:44 pm
@le bon critique, de asta il intrebam pe visurat daca i-a folosit la ceva, pentru ca el a avut destul timp sa observe sau nu. Cat despre partea cu invatatul, deja am luat masuri si o sa iau in continuare
Fac scoala ca sa am bani multi in viitor, dar aleg cea mai usoara forma, in cel mai usor domeniu. Si vedea-l-as eu pe ala care a fost elev silitor si acu stie sa se descurce in viata /:) Ca sa fii pregatit pentru mai departe, trebuie sa ai experienta, sa traiesti pe bune (nu ma refer la alcool, droguri si alte chestii de genul asta), nu sa stai inchis in casa si sa inveti.
Ca incheiere, daca sunt considerata educata sau nu reprezinta o simpla parere a celor din jur deci aspectul asta chiar nu ma intereseaza
Ma orientez sa-mi mearga bine pe viitor, sa fiu libera si sa fac ce-mi place, nu ma cramponez de parerea unora pe care oricum n-o sa-i mai vad in cativa ani.
Comment by moto_lady — February 4, 2010 @ 6:33 pm
ca sa nu ma laud..zic ca io am avut coronita la scoala,am fost pe la olimpiade,am citit pana acu vreo 5-6000 de carti,inca citesc minim 100 de pagini zilnic.(nu bloguri-ci carti).in 1982 la 14 ani vindeam in piata unirii(aia demolata sa faca loc casei poporului) piersici sutite in practica de productie.ptr mine baiat de la tara a fost primul contact cu economia capitalista in plin comunism.nu am facut avere ptr am incercat mereu sa nu ajung sclavul banului.am avut mai tot timpul bani sa traiesc decent si sa-mi fac unele capricii.de exemplu,ultimul a fost sa iau masa mai toata luna decembrie a anului trecut la cel mai tare restaurant de la noi. de vreo 4 ani traiesc din pescuit,din expediente.etc.ma feresc de munca cat pot si pana acum mi-a reusit.pot sa zic despre mine ca sunt cel mai citit si mai electronizat pescar la comercial de pe dunare..si mi se rupe,de restu..si normal de pareri,impresii si categorisiri.
Comment by laurentiucat — February 4, 2010 @ 8:07 pm
Dupa parerea mea umila, nu prea m-au ajutat cele multe materii cate le-am facut, decat ca stiu cate ceva din fiecare….si nimic foarte bine. Eu sunt de acord cu scoaterea multor materii inutile care au rolul de a face elevul sa nu mai vrea sa invete mai nimic. Sunt de acord sa ai cateva materii de baza in functie de specilizarea pe care vrei sa o faci si ideal ar fi sa te specializezi in ceea ce vrei sa faci in viata. Si poate atunci vom avea si noi specialisti…Cu siguranta ve-ti spune ca visez cu ochii deschisi, dar nu-i asa…speranta moare ultima.
Comment by diana — February 5, 2010 @ 8:19 pm
Sistemul de invatamant de la noi… Nici macar nu e luat dupa sistemul american, precum se spune… Doar poate ca idee, ca orice altceva de la noi. Doar la suprafata imitam alte sisteme, care se vor mai bune ca ale noastre. Ok, se reduc numarul de materii, ca deh, ne surmenam copii, dar cele esentiale sa ramana (romana, matematica, materii de profil) iar restul, sunt la alegerea fiaecaruia, in functie de posibilele optiuni pentru facultate ale fiecaruia, pana se ajunge la un numar de materii. Dar, din pacate, nu asta e problema de acu. Sistemul in sine de predare, programa a ajuns de toata jalea.. Toate materiile sunt tratate mult mai superficial, informatia din materii e multa, dar fara un fundament practic, prea multa ca sa poata fi explicata de profesori, deci, aproape egal cu zero. Nimeni nu ramane cu mai nimic, sdandardele de corectare, evaluare au scazut foarte mult, asa ca, iesi din scoala semi-bou.
Parerea mea, ca vechiul sistem, chiar daca voi fi considerat nitel comunist de examinare era foarte bun. Inainte de liceu, iti cam stiai nivelul, sau cam ce ai vrea sa faci, si optai la un liceu unde dadeai un examen. Te considerai bun, iti toceai coatele, invatai si te inscriai la cel mai bun liceu, cu cele mai ridicate standarde de evaluare si de obicei, cea mai mare concurenta (dar, de preferinta, fara supraveghetori de examen, sau comisie de evaluare corupta).
Apropos, ma uit la elevii care termina acu un liceu… Multi care termina o sectie de profil nu au habar nici macar cu ce se “mananca” materiile lor. Cum se poate? Intreaba pe cineva ce a terminat filo sau o sectie de geografie o capitala, un fluviu, si habar nu are. Poate stie capitala daca e cumva microbist, iar tara respectiva are echipa renumita de fotbal. E jenant. Pai, ce sa ii intrebi pe astia la bac? Cati prieteni are in lista de mess sau pe hi5? Ce standarde sa le mai impui?
De ce a trebuit modificata programa de invatamant? Da, in unele aspecte era prea incarcata, dar nu foarte mult. Sa luam examplul americanilor la sange? Ei cand ies din scoala au habar de ceva nu multe, dar ceva. La noi, in zi de astazi cand termini scoala, nu ai habar de aproape nimic din ce s-a intamplat acolo ca invatamant. Iti mai amintesti numele profesorilor poate. Am cunoscut destui din pacate pe tipologia asta.
Si apropos, la un lucru, multi nu ma pot contrazice. Candva studentimea era o elita. Acum? Peste tot se cer studii superioare. Peste tot sunt facultati… Orice bou poate sa devina unul cu diploma
Sa mai povestesc un caz, carora unora li se pare SF? Un simplu exemplu. Am cunoscut printr-o cunostinta acu cativa ani un zidar… Stand de povesti, am ajuns sa ne dam cu parerea despre cartile lui Frank Herbert. Omul terminase o profesionala. Si mai sunt destui ca el. Cati din zi de astazi, care termina poate si o facultate stiu fara sa caute pe google cine e respectivul autor sau ce carti a scris??? Candva se punea pret pe creier si pe ce e stocat in el. Se punea pret pe cultura, pe omul in sine. Erau alte valori la noi. Unii le-ar considera comuniste, dar nu sunt, pentru ca in tari non-comuniste inca se cultiva. Acu…, la noi…
De fapt, la noi se doreste o tara fericita. Prostii ating mult mai usor fericirea, se multumesc cu mai putin, uneori cu satisfacerea nevoilor minimale de baza, chiar fiziologice
Comment by Dani B. — February 7, 2010 @ 9:38 pm
Până una-alta, străduiţi-vă să scrieţi corect româneşte, că de aia suntem români.
Eu cred că nu mi-au stricat materiile pe care le-am făcut “în plus”.TOATE m-au învăţat câte ceva, fără excepţie, chiar dacă nu îmi plăceau şi mă duceam sictirită. Cât despre faptul că un elev alocă mai mult de 8 ore activităţilor şcolare…. S-ar putea scurta ora cu 5 sau 10 minute şi pauza cu încă 5 (dacă nu e deja de doar 5 minute).
Comment by Laura — March 6, 2010 @ 3:02 am
este bine ca v-ati propus sa dati bac-ul acum si rin hotarare eroica ai facut liceul
Comment by nur — May 14, 2010 @ 10:48 pm