Rosia Montana si bagatorul in seama
Scris de Sebastian BargauAcesta este singurul articol scris pe acest blog despre Rosia Montana. Pana acum am preferat sa fiu neutru si, chiar daca veti citi acest articol, tot neutru voi ramane. De ce? Pentru ca nu-mi place sa scriu un articol atunci cand nu am nici cea mai mica idee despre subiect.
Acest articol nu este neaparat despre Rosia Montana ci despre labele triste care plang pentru ea. Pentru a fi intelesi de la inceput, vreau sa specific ca articolul este doar despre labele triste care plang dupa Rosia Montana, nu si despre cei care plang cu adevarat si cu argumente.
Dar definitia respectivelor labe triste o veti afla in continuare.
A fost Basescu la Chisinau. De fapt, vizita lui Base acolo mi-a dat ideea pentru acest articol. Niste pulifrici s-au apucat sa urle ca vor sa salveze Rosia Montana. Stiti strigatele, nu? Sunt genul alora de la Green Peace cu “Salvati piripoparcanita de stepa abrupta combinata cu savana de desert”. Pe langa pulifricii aia care urlau la Chisinau, am dat si peste pulifrici care urla asa ceva in Romania.
Cu riscul de a ma certa cu ei, voi scrie in continuare.
Deci vine pulica la o bere.
“Ba! Ai auzit de cianurile de la Rosia Montana?”
“Da, am citit, am vazut, am auzit.”
“Coaie, tre` sa facem ceva! Eu am facut o petitie pe internet! Mi-am facut si blog pentru asta! Trebuie sa salvam Rosia Montana!”
“Auzi… Tu ai fost vreodata la Rosia Montana?”
“Pai… Nu…”
“Stii unde-i Rosia Montana?”
“Aaaa… Prin munti pe undeva…”
“Prin care munti? Nu de alta, da` daca noi n-avem munti, n-are nimeni…”
“Bai! Nu conteaza prin care munti! Tu ai vazut ce frumosi sunt muntii nostri? De ce sa-i stricam?”
“Care munti? Tu pentru ce te zbati? Vrei sa salvezi ceva despre care nu stii nimic. De ce?”
“Prietena mea e cu din astea ecologice… Stii tu… Da bine. Plus ca oricum trebuie salvata natura…”
Cam astia sunt labele triste care vor sa salveze Rosia Montana. Aia care stiu despre ce este vorba, aia care au fost acolo si au vazut cum sta treaba, aia nu sunt labe triste. Aia sunt niste oameni care au o conceptie, niste oameni care vor ceva, au un ideal etc. Dar aia sunt putini.
Aproape aceeasi discutie am avut-o acum cativa ani cu un pulica super excitat care vroia sa salveze si Vama Veche si Delta Dunarii.
“Ba! Ai fost vreodata in Delta sau la Vama Veche?”
“Inca n-am ajuns…”
“Si atunci ce vrei sa salvezi?”
“Pai… Natura, libertatea, stii tu…”
Da, eu stiu. Eu stiu pentru ca am fost si am vazut. Eu stiu ce trebuie salvat, tu nu. Asa ca, mergi intai acolo si apoi apuca-te de urlat ca vrei sa salvezi. Ca ti-a zis un gigel fara ocupatie si vai de mama lui ca trebuie salvat ştochiţuroflausul de apa adanca din varf de munte si ti-ai dat tu seama ca ala are dreptate, nu tine. Trebuie sa stii DE CE vrei sa salvezi ştochiţuroflausul de apa adanca din varf de munte. Trebuie sa mergi sa-l vezi, trebuie sa stii ce implica disparitia lui, trebuie sa demonstrezi efectele devastatoare ale actiunii omului asupra habitatului ştochiţuroflausului de apa adanca din varf de munte. Asa, ca ti-a zis o pisda ca vrea sa salveze sarmanul animal sau Rosia Montana si tu vrei s-o impresionezi, nu tine. Esti un pulete satul de laba care vrea futai cu o ecologista la pubertate care nu stie pe ce lume traieste. Sau esti o pisda care vrea o pula de ecologist in ea (sa nu discriminam).
Vrei sa stii pentru ce te lupti? Mergi acolo si vezi. Citeste, intereseaza-te, nu te multumi doar la a pune botul la imbecilitatile unora. Mergi si vezi daca e mai profitabila exploatarea de la Rosia Montana pentru OAMENI sau mai mult strica aia decat fac. Mergi si vezi ce viata duc cei din Rosia Montana si daca s-ar putea imbunatati sau inrautati daca incepe exploatarea acolo.
Mergi si fa-ti o idee proprie inainte de a urla ca prostul dupa ce ai vazut trei cretini la televizor care vor (sau nu) salvarea protoghimburelului de padure de foiase de la inalta altitudine ca vrei sa faci ceva.
Pentru ca, in caz contrar, esti doar o laba trista care poate fi pusa cu botul pe labe in secunda doi de catre orice om care aduce argumente concrete.
PS: Nu sunt nici pro si nici contra proiectului Rosia Montana pentru ca nu prea-mi mai pasa ce si cum se mai fura/strica/distruge/ecologizeaza/salveaza in tara asta. Dar ma enerveaza doar puletii care se dau mari cu salvatul si ecologia in conditiile in care ei nu stiu sa arate pe harta unde-i Rosia Montana (dar au tricouri cu Che si, in timpul liber, salveaza si Vama si Delta) sau cum arata bicefalotetrapodul galben de munte desertic pe care-l vor salvat de la exterminare. Si da, eu am fost acolo (la Rosia adica) si am vazut ce si cum.
Eu sînt împotriva proiectului de minerit, am fost la Roşia Montană, dar ce m-a pornit cel mai tare împotriva proiectului a fost una dintre reclamele celor de la RMGC. M-a deranjat în primul rînd pentru că minţeau cu neruşinare şi în al doilea rînd pentru că la vremea aia o puneau peste tot, pe cea mai mare parte a posturilor tv pe care le urmăream. Dacă vrei, pot intra oricînd în detalii.
Comment by Dan-Marius — February 2, 2010 @ 12:18 am
toti trebuie sa-si ocupe timpul cum pot…daca pulifricilor le place sa urle,lasa-i sa urle.Faptul ca urla pentru nimic este partea a doua…
Comment by Man vs Woman — February 2, 2010 @ 12:34 am
Stii care-i treaba Visule? Ar conta daca ar vrea sa salveze Rosia fara sa fi fost acolo. Dar ar conta daca chiar ar salva-o, daca chiar ar face ceva. Da’ asa. Mananca cacat peste tot ca el face, ca el drege numa’ ca asa e la moda. Sa fii eco.
Comment by Cornel — February 2, 2010 @ 1:56 am
@visurât
Pe când un atlas cu speciile de animale\plante din textul de mai sus? M-am stricat de râs citind numele alea.
În rest, nu sunt de acord cu ideile din text pentru că, deşi nu am fost la Roşia Montană, am văzut în ce fel se face ecologizarea în România. Şi îmi este de ajuns să ascult căcaturile de reclame ale RMGC ca să-mi dau seama că treaba pute. Indiferent de intervenţiile ulterioare, o exploatare minieră de suprafaţă, başca un lac fain cu cianură, nu pot arăta cum arată munţii noştri (pe care i-am bătut destul de mult la picior, cu cortul) şi asta cu o ecologizare corectă a site-ului, dar care (cum spuneam mai sus) nu se va face în România.
Comment by manuku — February 2, 2010 @ 3:59 am
Sunt prea multe informatii care se bat cap in cap si care nu pot fi verificate. Rosia Montana este in discutie de ani de zile insa este imposibil sa-ti poti da seama daca e ceva benefic sau nociv. Asta pentru ca interesele sunt prea mari, bani multi la mijloc iar adevarul poate fi cumparat.
Comment by iceman — February 2, 2010 @ 8:04 am
Ai inceput articolul afirmand ca esti neutru fata de Rosia Montana pentru ca nu-ti place sa scrii un articol atunci cand nu ai nici cea mai mica idee despre subiect. Ai incheiat articolul spunand ca ai fost la Rosia si ai vazut ce si cum. Astea doua se cam contrazic.
La fel, ai inceput articolul afirmand ca esti neutru pentru ca (puncte puncte) si l-ai incheiat afirmand ca de fapt nu prea-ti mai pasa ce si cum se mai fura/strica/distruge/ecologizeaza/salveaza in tara asta. Man… hotaraste-te.
Acum cateva zile iti sortai cititorii pe categorii (cinstitii si miseii). Spuneai ceva de teste: “am scris azi de alb si maine de negru, despre aceiasi chestie, doar ca sa vad care sunt miseii”. Constat cu bucurie ca te-ai rafinat. Nu te mai contrazici in articole diferite, ai ajuns sa o faci intr-unul singur.
Te rog frumos, nu mai scrie articole asa de lungi. Pana le termini de scris, ai uitat deja cum l-ai inceput. Si stii cum e… memoria e primul lucru care te lasa.
Comment by Gheorghita Teodoru — February 2, 2010 @ 9:12 am
Eu am o soluţie de mijloc. Ori o exploatăm noi, ori o lăsăm în pace. Io nu-s de acord cu vânzarea ţării. Am vândut deja guvernul, firmele şi întreprinderile, am vândut terenurile, acum am ajuns să vindem resursele. Ce urmează? Oamenii? Aerul?
Comment by Fr3ak — February 2, 2010 @ 9:20 am
http://rosiamontana.org/
http://voxpublica.realitatea.net/business-economie/acuza%C8%9Bii-%C8%99ocante-despre-ac%C8%9Bionarii-de-la-ro%C8%99ia-montana-genocid-%C8%99i-implicare-in-razboaie-civile-26699.html
daca mai esti si constient in ce tara traiesti nu cred ca ai nevoie de mai mult ca sa-ti faci o parere. daca vorbesti despre activism, faptu ca tipul ala misca ceva e un plus, fie el si un blog. si nu, nu am fost la Rosia Montana, dar tocmai am gasit-o pe harta si ma simt tare bine.
de ce nu se face turism in zona aia? asta e intreberea, pt ca e clar ca turismul e singura sansa a oamenilor din zona de a trai cel putin decent!
Comment by VanGhelie — February 2, 2010 @ 9:54 am
amice esti dus rau..cu d’astia ca tine ne ducem dreaq..esti o piele si mai dai si cu presupusu..marsh la munca..btw tu de ce plnoastra vorbesti cand e clar ca habar nu ai despre ce e vorba /ori suferi de pierderi dese de memorie..macar sa fi stiut ca daca se exploateaza acolo statul/adica si noi desi ramane la ei/ ia cam praful dp toba la afacerea asta si se risca si pacturile ecologice in curs /viitoare, daca nu stii ce-s alea cauta , search, invata si nu-ti mai da cu parerea ca un pulica ca de ce-si dau pulicii cu parerea..sAU ESTI MASO..SADO MEME HEPE ETC- FUNK OFF
Comment by glenci — February 2, 2010 @ 10:06 am
@Gheorghita Teodoru: nu inteleg care-i problema ta. Daca am fost la Rosia Montana si am vazut care-i treaba nu mai am voie sa mi se rupa daca se exploateaza sau nu? Care-i logica ta?
Comment by VisUrat — February 2, 2010 @ 11:18 am
Daca ti se rupe nu mai e cazu sa faci pe indignatu! Cu toate astea, articolele tale sunt pline de indignare. Esti indignat sau e doar cuul sa fii indignat? Chiar vrei sa spui ceva sau e deajuns sa ai un blog care-ti aduce bani? Una peste alta, era genu de articol care cerea implicare. Poti sa-ti dai cu parerea despre un subiect care te intereseaza si despre care te-ai informat sau trebuie sa fii neparat implicat?
Comment by VanGhelie — February 2, 2010 @ 12:31 pm
in timp ce salvati voi rosia montana, poate le explicati si oamenilor de acolo, carora ACUM le mor copiii de foame, cum o sa faceti voi turism cu pula voastra si cu udrea pe-acolo si cum in maxim 30 de ani le ridicati nivelul de trai de or sa traiasca aproape la feld e bine ca satenii din Broscauti
Comment by Arhi — February 2, 2010 @ 1:02 pm
Terminati cu prostiile… Lasati sa exploateze ce pot cat mai au timp ca si asa vine 2012 imediat
)
Comment by nicu — February 2, 2010 @ 1:03 pm
Jalnic! Alţii pot profita de aurul ăla blestemat, noi nu.
Comment by bogdan — February 2, 2010 @ 1:43 pm
@visurat: Problema mea este dezamagirea, ca am stat si citit 2 pagini scrise din miserupism.
Ai inceput articolul cu o idee sanatoasa: nu-ti da cu parerea daca nu ai habar despre ce vorbesti. Dezbaterea cinstita este precedata de informare si implicare onesta.
Dupa vreo 10 paragrafe de argumentatie, o trantesti la final: tie doar ti se rupe. Nu e vorba ca nu ai avea ce spune (te califica macar faptul ca ai fost la Rosia Montana si ai vazut ce si cum), doar ca ti se rupe.
Cum zicea si VanGhelie: chiar ti se rupe, sau e cool sa afisezi asta?
Comment by Gheorghita Teodoru — February 2, 2010 @ 1:49 pm
Aurul nostru care il iau altii.
Comment by Marius — February 2, 2010 @ 2:06 pm
Super tare, articolul tau! Si-au inceput romanasii nostri munca ecologica fix cu Rosia Montana. Un subiect din care nu inteleg nimic dar nu s-ar injosi sa lupte pentru colectarea deseurilor de pe albiile apelor. Ca-i subiect insignifiant fata de Rosia Montana. Iti dai tu seama? Cianura… Aur… Situri arheologice… nu intelegem nimic dar aici e de noi. Pai da bine, bigbrother, sa te lupti pe plan ide(a)logic cu marea corporatie din filmele americane. Apropo…citeam zilele trecute intr-un ziar mai mult decat respectabil un titlu de genul – Diamantul insangerat = Rosia Montana. Mi-e rau! Astia-s normali?
Comment by G.F. — February 2, 2010 @ 2:32 pm
@ Arhi – stiu ca acolo sunt oameni care nu vor sa vanda lu RMGC. Nici pula mea si nici Udrea nu vor face turism acolo. Exista un ONG care se lupta pt asta. Eu sunt un anonim care nu poate face mai mult, din pacate. Udrea nu cred ca a auzit de turism in viata ei. Dar un Vis Urat sau un Arhi, sunt niste voci care ar putea sustine cauza asta. Chiar, cand ati avut ultima oara un banner pro-bono pe blogurile voastre? Nu vreau sa va jignesc, pur si simplu nu am habar, de-aia intreb. Sunt nou in treaba asta. Intre timp, Vama Veche, un sat de doi bani a devenit un sat de vile taman din turism. Moare careva de foame in 2 Mai sau in Vama Veche? Si astia-si permit sa aiba turism numa vara.
Inca ceva: http://rosiamontana.org/categorii.shtml?x=30358&cmd297=c-1-30358&cmd292=x-298-30358&set290=selected-30358
P.S. Parca Happy Fish faceau misto de reclama mincinoasa la RMGC. Tu nu ai legatura cu Happy Fish?
Comment by VanGhelie — February 2, 2010 @ 2:48 pm
asta e un subiect sensibil din punctul meu de vedere. tinand cont ca multi nu stiu cu ce se mananca o ecologizare, ce inseamna o expoatare miniera de suprafata, dar ei vorbesc. spun toate chestiile astea in cunostiinta de cauza ca un viitor geolog si in cazul unei persoane care a fost si a vb cu persoanele abilitate pt acest proiect.
1. nu o sa fie vorba de lacuri de decantare a ceanurilor ca cele deja existente din zona rosia poieni, ele o sa fie acumulate in buncare inchise, toate cursuile de asa zise paraie de ceanuri care provin din vechile exploatari si minele romane se v-or varsa in aceste buncare de care am zis.
2. este vorba de 4 cariere de exploatare se v-ori exploata 2 dupa care va incepe exploatarea celorlalte 2 si materialul sterilextrasi din ultimele 2 vor umple gaurile formate in primele 2 exploatari, locul va fi reinpadurit.
3 este vorba de o cantitate uriasa de aur si argint (in jur de 3-400 t de aur si 800-1000 t de argint, asta dupa o estimare a lor)
tot proiectul dureaza in jur de 16 17 ani de la data inceperii sale. daca o sa merge-ti in acea zona rosia montana, rosia poieni, orasul abrud, si o sa discutati cu oameni o sa vedeti ca rata de somaj e de aproximativ 80 90%, ei se roaga sa inceapa o exploatare sa poata munci. oameni din zonele miniere cu asta se ocupa de asta louiesc acolo, candva au avut de munca dar acum traiesc cu somajul de kkt. poate par un oarecare care vrea sa se bage in seama dar interesati-va.
p.s. cantitatea totala a aurului nu ramane la noi in tara poate chear nici un gram, el va merge direct la actionarii corporatie GABRIEL si a actionarilor, statul roman va primi in jur de 20% din toata valoarea de extractie a minereului. in plus in fiecare cariera nu va fi scos tot aurul ci se va lasa cam 10 15% din cantitatea estimata zacamantului total .
Comment by Andrei IS — February 2, 2010 @ 3:12 pm
daca citeai studiile realizate de Academia romana nu era nevoie sa mergi al Rosia Monta. doar asa ca sa te dai mare ca tu ai fost si de doare in cur.
si eu am fost la magazin. si nu ma intereseaza daca da faliment sau nu magazinu’ ala.
plm… ai scris ca e cool.
sau ai facut chestia aia cu bicicletele de la timisoara tot pt ca e cool sa fi eco ???
in viata ai principii sau nu.
Comment by McGogoo — February 2, 2010 @ 3:33 pm
Poate ca pulifriciul ala si cu ecologista lui nu au alt scop in viata decit sa si-o traga intr-o poienita din Rosia Montana, exact acolo unde vrea Gabriel Industries sa sape dupa gold. Io zic ca e mai putin toxic sa faca aia doi sex in aer liber decit futaiul cu miros de migdale amare care vor sa ni-l traga Ovidiu Tender si canadienii de la Gabriel…
Macar de taceai din gura…
Comment by mircea — February 2, 2010 @ 3:50 pm
Eu locuiesc in Rosia Montana,si va pot spune ca nu a murit nimeni de foame.Oamenii de aici traiesc poate mai bine decat altii,si nu datorita companiei.Nu e nevoie de nici un studiu de specialitate ca sa vezi in ce stare a adus aceasta companie comuna Rosia Montana.Ei au adus razboiul in casele oamenilor,dezbinarea si dusmania.Dupa 12 ani in care au lucrat meticulos la distrugerea comunei,acum se lauda ca o salveaza. Nu e destul sa citesti ziare,studii,etc. pentru a-ti forma o parere despre situatia de aici.Cel mai bine se vede la fata locului.
Si da,se poate face turism in Rosia Montana,problema e ca administratia publica e pe o mana cu compania,si daca apare un gigel cu o alternativa la proiect,daca incearca dezvoltarea comunei pe alte cai,se gasesc destule piedici si interdictii.
Dar va spun sigur ca in Rosia Montana nu se moare de foame,poate doar de inima rea.
Comment by anamaria — February 2, 2010 @ 4:05 pm
piripoparcanita de stepa abrupta combinata cu savana de desert
)
ştochiţuroflausul de apa adanca din varf de munte
protoghimburelului de padure de foiase de la inalta altitudine
Comment by Moldo — February 2, 2010 @ 4:07 pm
Nu am fost la Rosia Montana si nici nu am de gand sa merg, oricum nu am de gand sa discut despre acest subiect. Am umblat tara in lung si in lat prin munti si podise, prin dealuri si campii. Am vazut frumusetile naturii cum sunt sau stricate de oameni. I don’t give a fuck despre exploatarea de acolo din urmatoarea cauza: toti se prind de cur si se dau de pamant cand vine vorba de o astfel de cauza, dar ce se intampla cand vine vorba ca tot romanul cat e de prost si de nesimtit lasa resturile de la gratare pe marginile santurilor, a padurilor, sau pe unde are access si mai tarziu ii auzi ca se plang ca nu au unde iesi ca e numai mizerie prin paduri si prin locurile minunate., dar nu il vezi pe niciunul strangand toate resturile pe care le are datorita unui gratar binefacut. Asta-i romanica noastra, ne placem sa ne dam cu parerea despre orice, sa vb orice, sa strigam in gura mare, dar nu sa muncim, sa facem treaba buna si daca nu macar sa strangem dupa noi.
Comment by Mariusica — February 2, 2010 @ 4:58 pm
nu inteleg de ce ai sters comentariul meu dar na …. tu esti stapan pe tarlaua ta
Comment by Andrei IS — February 2, 2010 @ 5:39 pm
@Andrei IS: te`ai gandit oare ca ai intrat in moderare si eu nu eram langa calulator?
Comment by VisUrat — February 2, 2010 @ 6:19 pm
D-le Popescu,
Trimis de north of 60 la 2 Februarie 2010 10:46:40
Poate ca era mai bine sa specificati exact ce fel de tehnologie va folosi Gold Corporation la Rosia Montana. Lasati sa se inteleaga ca tehnologia cyanide-arsenic nu poate fi folosita pentru ca UE nu va accepta asa ceva. Imi pare rau dar nu sunt de acord. UE nu se va amesteca atata vreme cat tarile vecine cu Romania (cu precadere Ungaria) nu vor face reclamatii si lobby pentru a opri proiectul. Budapesta nu se va amesteca atata vreme cat raurile care vin din Romania si intra pe teritoriul ungar nu sunt contaminate cu arsenic si cianuri (povestea cu raul Tisa din trecut vor sa o evite pe viitor).
Guvernul de la Bucuresti nu se va opune cata vreme minele vor aduce investitii, vor crea locuri de munca si vor deveni o sursa de impozitare. Pentru ca guvernul Boc cat si cele care vor urma au nevoie de bani ca de aer. FMI este cu ochii pe actiunile guvernului si Boc se straduieste sa respecte ce a promis altfel intra in bucluc. Evident ca populatia din zona Alba Iulia va accepta proiectul pentru ca au nevoie de locuri de munca si de bani. Asa ca da, aveti dreptate, un referendum local ar avea toate sansele sa porneasca proiectul de la Rosia Montana. Iar Gold Corporation – Gabriel Resources are tot interesul sa faca lobby pe plan local pentur a castiga interesul si simpatia politicienilor si a populatiei. Doua miliarde de dolari investment nu este o suma deloc de neglijat.
Bine si atunci care este problema? Ei bine problema este tehnologia de exploatare d-le Popescu. In prezent exista alternative la metodele metalurgice de extrage a aurului bazate pe cianuri si arsenic. Noile hydro metallurgical tehnologii se bazeaza pe carbon absorbant activ, cimentare, ionizare si precipitatie redusa. Da, exista, incep sa fie folosite dar se dovedesc cel putin de trei ori mai costisitoare in exploatare. Profitul companiei scade dramatic, aurul se vinde la acelasi pret de market. Nu le convine sa o folosesca. Prefera metodele consacrate. Acolo unde legislatia le permite.
Traiesc intro zona a Canadei unde cheltuim peste 1.5 miliarde dolari in fiecare an ca sa oprim expansiunea arsenicului si a cianurilor rezultate din exploatarea vreme de 50 de ani a minelor de aur din zona. Stiti care este singura metoda de a stopa propagarea cianurii in panza de apa freatica? Pai sa va spun eu pentru ca sunt implicat in acest proiect. Se foloseste tehnologia de criogenizare a solului pe zeci de km patrati. Pur si simplu s-au sapat puturi de 500 metri adancime pe toata suprafata si s-au instalat masini criogenice care mentin temperatura solului sub zero grade. Va rog sa retineti ca nu exista solutii la ora actuala de “decontaminare” a zonelor afectate. Tot ce putem face este sa inghetam solul pentru a impiedica arsenicul si cianurile sa se infiltreze adanc in panza de apa freatica. Costa enorm si deocamdata nu exista alte solutii desi cei in domeniu cauta solutii de 10 ani. Nimanui nu-i convine sa arunce 1.5 miliarde dolari in fiecare an pentru a “izola” porcariile facute de minele aurifere. Dar nu avem alta solutie.
De ce credeti ca firmele care se ocupa de minerit aurifer si-au cautat alte “piete” de exploatare in Asia, Africa sau Europa de Est? Unde legislatia este mai relaxata, unde inca pot mitui masiv si pot extrage aur cu metodele extrem de nocive si poluante. Pentru ca este mult mai ieftin decat sa extraga in Canada care inca are aur masiv dar nu se inghesuie nimeni sa-l exploateze pentru motivele de mai sus. Nici macar nu am mentionat locurile arheologice din Rosia Montana discutate in articol ca motiv de stopare a proiectului.
De ce Romania trebuie sa ajunga in aceeasi situatie peste 10 ani? Doar pentru ca avem nevoie astazi de cateva sute de locuri de munca si de o colectare mai boagata la un buget secatuit si flamand? Se estimeaza ca proiectul va aduce o infuzie de 2 miliarde dolari economiei romanesti. De acord. Intrebarea mea este cat va costa decontaminarea solului si a apelor din zona dupa 10 ani de exploatare? Cine va plati pentru zecile de mii de oameni care se vor imbolnavi pentru ca vor consuma apa, animalele si plantele din zona? Rosia Montana Corporation sau mai exact Gabriel Resources? Ma indoiesc.
Exista o serie de documentare pe care le-am vizionat in Canada referitoare la Rosia Montana. Unul din ele a fost produs in 2007 si este intitulat Gold Futures. Prezinta lucrurile intro perspectiva realista si pe buna dreptate sceptica. Un alt documentar, “Mine your own business” partial sponsorizat de Gabriel Resources prezinta lucrurile intr-o perspectiva favorabila dezvoltarii proiectului. Daca ati fi avut curiozitatea sa vizionati documentarele si sa cititi publicatiile aparute in ultimii ani poate ca nu ati mai fi scris articolul.
Nu doresc sa ma opun dezvoltarii economice locale dar o dezvoltare responsabila pentru locuitorii zonei si pentru generatiile viitoare. Daca companiile miniere nu au facut ce au promis in Canada, o tara care are suficienta autoritate, putere economica si legislativa (firmele respective au declarat bancrupcy si au sters-o in alta parte a lumii) ce va faceti sa credeti ca vor respecta ce au promis in Romania?
este un comentariu care mi s-a parut interesant la un articol din revista capital
http://www.capital.ro/articol/aur-cianura-si-ong-uri-131201.html
cine le are cu tehnica si mediul poate sa spuna daca e adevarat ce zice tipu ca se intampla in canada..cu fostele exploatari aurifere
Comment by laurentiucat — February 2, 2010 @ 9:14 pm
lumea e plina de puleti habarnisti sebi, nici nu are rost sa te agiti din cauza asta, pentru ca sunt multi si odihniti.
Poate in viitorul apropiat despre economia judetului HD, sau ma rog ce a mai ramas din ea … Poate chiar mai multe episoade, spun asta fiindca multa lume nu stie ce inseamna foamea.
Comment by mihaiu — February 2, 2010 @ 11:01 pm
eu sunt de pe malul dunarii(chiar la varsarea ialomitei in dunare) si p-aci vin multi de pe la oras la pescuit.si mai toti vor ecologie..ei stau la oras,salarii babane,avantaje,subventii la caldura,la transport,spitale bune,scoli bune,cultura..etc..vin aci si stramba din bot ca trebuie sa facem ecologie ,sa pastram mediul curat.nu conteza ca satu e in zona defavorizata,ca e polul secetei,ca 3/4 din locuitori traiesc din ajutoare sociale si pensiile parintilor.ca sa nu pomenesc de gainarii.si-mi vine sa le zic..ia ma-i du-te ma in pizda ma-tii si fa ecologie la tine la bucuresti sau la brasov si nu ma fute pa mine la cap aci la mine acasa..dar ma uit la rosia asta montana cum ma uit la centrala de la cernavoda,care e la vreo 30-40 de km in linie dreapta fata de comuna mea.daca pleaca lacul de cianuri de la rosia montana va ajunge si la mine.asa ca eu zic ca aia de dau aprobarile de mediu si de tot felul la exploatarea asta sa semneze si sa garanteze cu viata lor si a familiilor lor ca investitia aia e sigura si profitabila.
Comment by laurentiucat — February 3, 2010 @ 8:29 pm
[...] “Salvaţi piripoparcăniţa de stepă abruptă combinată cu savana de deşert” – visurat.ro [...]
Pingback by Pioneza dintre fese» Blog Archive » bloGURA de AUR — February 4, 2010 @ 9:25 pm
n-am fost la Rosia Montana si nu stiu ce e acolo; dar traiesc langa Beius si stiu ce se va alege de Valea Buduresei daca vine Vantu@comp sa extraga brucitul de acolo; si aici n-a dat nimeni bani la oameni ca la Rosia Montana, i-a dat la `niste oameni`care ii impart cum cred de cuviinta; si eu o sa raman fara cascada Firusau unde imi pierdeam duminicile la scalda si la gratar; si altii or sa se imbogateasca; pe valea Buduresei; langa Beius; langa Stana de Vale
Comment by budurean — February 5, 2010 @ 9:06 pm
Eu cand am scris pe tema asta si am avut tupeul sa ma iau de ONG-uri a trebuit sa spal ecranul de injuraturi 2 zile.
Sunt atat de orbi incat, luandu-ma de ei, toti au inteles ca “sunt cu Goldu”. Niciunul nu a mai avut rabdare sa inteleaga ce citeste…
Misto subiect!
Comment by Atitudini — February 5, 2010 @ 11:35 pm
singura problema cu neimplicarea e ca oricum te afecteaza! (la fel si pe cei care erau de la mina din Baia Mare mai la vale – fie ca ii interesa sau nu, tot au fost poluati cu cianuri! Atunci a fost o problema mica, nu s-a simtit decat pana la Tisa, numai cateva zeci de kilometrii! Daca e un cutremur, inundatie, in timp datorita uzurii, daca firma se inchide si pleaca dupa 10 ani, si nu mai termina nimeni refacerea zonei (lucru extrem de probabil, sa fim seriosi), eu zic ca ar putea sa atinga si Delta Dunarii, ceva de genul cea mai mare catastrofa ecologica. Si da am fsot de mai multe ori la Rosia Montana. Am vorbit cu oameni de acolo, cu oameni din interior din GR, cu reprezentanti ai statului din zona. Pe scurt toti or sa ia banii si sa plece de acolo. Nimeni nu ar avea curajul sa ramana in zona dupa acea! Mai ti minte, appo de Delta Dunarii -niste italieni doreau sa o transforme intr-un depozit de deseuri din toata Europa, pe motiv ca e una din cele mai sarace zone, si putin populata. De ce te-ar afecta asta ? Sunt sigur ca ar fi investitii ca sa nu afecteze mediul prea tare. Partea proasta cu mediul e ca afecteaza mult mai multi oameni. Nu doar pe cei din zona! Numai de aia trebuie sa se implice cat mai multa lume. Dar normal, motivat. Si fiecare sa citeasca cat mai mult despre subiect!
Comment by alexnicolae — February 8, 2010 @ 11:38 am