Cainele moare de drum lung, prostul de grija altuia
Scris de Sebastian BargauAm vazut la televizor un gigel care nu mai putea de grija banilor mei.
“Romanii au intrat in bugetul familiei pentru bani de tigari! Trebuie facut ceva!”
Asa, si care-i problema? Ce te fute pe tine grija din ce bani fumez eu? Sunt legale tigarile? Sunt de vanzare oriunde? Care-i problema ta? De ce ai grija banilor mei?
Cum vine asta? Intai imi dai voie sa le cumpar si apoi imi spui ca nu-i bine? Nu fratica. Nu e bun pentru tine, e drog, provoaca dependenta, faci cancer si mori, scoate-le naibii de pe piata. Te caci pe tine cu poze si dume pe pachetele de tigari cum ca mori in chinuri dar le lasi la liber.
“Fumeaza si aia de 15 ani.”
Zi sa mori tu? Eu am vazut puradei de 8-10 ani cu tigara in gura. Fumeaza pentru ca pot. Fumeaza pentru ca e “cool“. Fumeaza pentru ca toata lumea fumeaza si pentru ca isi permit. Si pentru ca sunt legale.
Vrei sa se lase lumea de fumat? Da o lege si scoate tigarile in ilegalitate. Dar nu-mi veni sa-mi scoti ochii ca sparg banii familiei pe tigari atat timp cat tu stii ca provoaca dependenta.
Si, daca e s-o gandim altfel, hai sa ne legam si de alcool. Provoaca ciroza, provoaca incapacitate de conducere a unui vehicul (deci accidente rutiere mai mult sau mai putin grave), provoaca accese de violenta etc.
Hai sa interzicem si alcoolul. Si alcoolul provoaca dependenta, si alcoolul este nociv. Daca fumezi mori de cancer pulmonar, daca bei mori de ciroza. E acelasi cacat, doar organele sunt diferite.
Dar atat timp cat sunt legale toate mizeriile (si aici ma refer la mahorca si votca de pufoaica sau chimicale garla) de ce ma futi la creier ca dau banii pe ele?
Parerea mea totusi este alta. Nu tigarile sunt de condamnat ci alcoolul. Nu tigarile ar trebui interzise primele ci alcoolul. Rationamentul este extrem de simplu:
Nu s-a vazut inca nici un om care, dupa ce a fumat doua pachete de tigari, sa se duca acasa si sa-si bata nevasta si copiii. Dar dupa doua sticle de vin/votca…
Pai tigarile nu sunt legale intr-un caz care l-ai spus tu. Este ilegala vanzarea de tigari si bauturi alcoolice minorilor.
Comment by Cornel — January 27, 2010 @ 12:33 am
Trebuie sa recunosc ca nu m-ar deranja deloc daca s-ar scoate inafara legii tigarile si alcoalele grele, dar parca nu-i nimic ca o berica rece pe timp de vara.
Si pentru ca tot ar trebuii omul sa isi futa cumva organismul, ar putea legaliza iarba. Macar se scapa de ce-ai zis tu in ultimele 2 randuri
Comentariu scris in timp ce savurez un Beck’s Lemon. Asta apropo de bere
Comment by Radu Luca — January 27, 2010 @ 12:42 am
Tovarășuuu stat, legalizează dom’le tot. Nu suntem copchii de țâță să ne ții de mână și să ne-arăți pe un’ se trece strada. Dacă avem suficient creier să merem să ne dăm cu părerea – aia pe care o avem – și cu ștampila despre viitorul țării, dacă ne duce capul să ne umplem portofelul suficient ca să o dăm pe distracții, de ce e treaba ta de stat să ne zici ce să nu bem, ce să nu fumăm, ce să nu… mă-nțelegi? Legal, tată. A, zici că-i divertisment și bagi accize și taxe pe ele la greu, asta e trebuța matale de stat, bagă mare. Că doar la benzină ai pus la angarale de zici c-o tragem pe nas, nu c-o băgăm în rezervor.
Și n-o băga pe aia cu “for ză cildrăn”, că ești stat, nu Maicăl. Bagă, dacă tot ești așa stat cool, direct pârnaie de la 5 la 25 fără suspendare pentru ăi de vând tâmpenii la puradei. Da’ când faci 18 ani, tre să poți să-ți prăjești sinapsele cu ce te taie capu tău major și vaccinat. Selecția naturală se ocupă singură de restul.
Ca să termin într-o notă optimistă: cel mai bun contribuabil la stat e ăla care bea ca peștele, fumează ca hornu și dă ortu’ cu două săptămâni înainte să iasă la pensie. Așa că n-o să vezi neam mahoarca și trăscăul scoase în afara legii.
Comment by Laur — January 27, 2010 @ 12:53 am
Finlandezii (renumiti pentru sticlism) au initiat o serie de legi de genul: “ai voie sa fumezi doar daca te aflii la minim 100m departare de un copil, maxim 20 de metrii de un caine si stai intr-un picior pe un hidrant care picura cand este luna plina”.
Comment by Alexz — January 27, 2010 @ 1:31 am
@Cornel: Nu este ilegal ca un adult sa cumpere tigari (sau bautura) si sa le dea unui minor. In Statele Unite daca faci asa ceva risti sa-ti ia copilul serviciile sociale.
E interesant relativ la ce a zis Radu Luca de stiut faptul ca nimeni, dar absolut nimeni nu a murit de la fumat iarba: sursa
Comment by Vlad — January 27, 2010 @ 6:45 am
tu nu te-ai lasat?
Comment by un muc — January 27, 2010 @ 9:22 am
Corect! Legalizaţi maria ioana! Mai mult: tratamentul lăsatului de ţigări ar trebui să conste într-un pachet de plasturi de nicotină şi 5g de mary. Aşa rezolvi atât dependenţa fizică, cât şi dependenţa psihică (gestul de a fuma)
Comment by Fr3ak — January 27, 2010 @ 9:23 am
dependenta creata de alcool este mult mai grava decat cea creata de tigari din toate aspectele..
Comment by cipoc — January 27, 2010 @ 9:55 am
Pai si ce pusca me are treaba romanasul ala pe ce dam noi banii? Mi i-a dat el cumva? Sunt ai mei pot sa-i sparg la barbut, sa-mi iau votka, sa dau o m.. pe centura……M-am saturat de c….. ca asta care se rusineaza cand vad o tigara aprinsa ca demoazelele de pension cand vad o maciuca goala. Am un post scris despre asta scris mai demult. Ma gandesc ca poate omul cauta o justificare sa mareasca iar acciza la tutun. Totusi suntem in Romania, poti sa te f.. in c… pe banca in cismigiu, sa asculti manele la telefon, sa pui mina pe c…. la muieri in biserica dar sa nu fumezi.
Comment by iceman — January 27, 2010 @ 10:19 am
Uite, eu nu fumez, dar in privinta ultimului tau argument am cazut si eu deacord. Asa’ca las’ naibii s’a scoata dar alcoolul, si atunci, vizibil, o sa creasca bugetul familiei. Nu are importanta unde, Romania, ori RM.
Comment by Machiavelli — January 27, 2010 @ 10:30 am
traiti bine? bravo voo, da sunt oameni care fara o sticla de pufoaica nu pot trece peste o zi. dac-ati avea probleme ati intelege!
Comment by VanGhelie — January 27, 2010 @ 11:08 am
Diferenta intre a fuma si a bea este ca eu, daca beau o votca si doua beri, nu-i afectez sanatatea aluia de langa mine si a celorlalti din acelasi local… pe cand fumul de tigara ajunge la ei si ii afecteaza, e cel mai nasol sa fii fumator pasiv din cauza legislatiei de cacat si a nesimtirii fumatorilor.
Comment by alexduduman — January 27, 2010 @ 11:09 am
Ai dreptate.De asta nu pot sa ma leg.Dar poate gigelul ala e plictisit,ca si mine sa auda cum oamenii se plang ca le mor copiii de foame,dar isi cumpara cel putin 1 pachet pe zi….
Fiecare face ce vrea cu banii lui,dar sa nu se planga dupa aia ca n-are bani de paine….
Comment by ana — January 27, 2010 @ 11:51 am
@alexduduman: poate tu nu eşti violent după o vodcă, dar e câte unul care după o vodcă şi două beri încearcă să-i aranjeze falca celui de la masa vecină. Ocazie cu care îi afectează şi sănătatea. De asemenea, dacă dormi o noapte-n şanţ la -20 de grade e ultima ta noapte; de la ţigări nu dormi în şanţ.
Comment by Giu — January 27, 2010 @ 12:31 pm
nici una nu ar trebui sa fie ielgale!
fumatul si bautul se incadreaza la categoria vicii si omul va renunta cu greu la ele. astea aduc multi bani la stat ca lumea le cumpara constant dar statul incearca sa te “ajute” cu campanii din astea, ca sa para ca ii pasa de populatie.
legalizati si drogurile!
Comment by maddy — January 27, 2010 @ 1:11 pm
eu nu sunt fumator si urasc fumul de tigara.Eu daca beau o bere langa tine sigur nu-ti stric sanatatea .Tu daca tragi fumuri dupa fumuri langa mine e ca si cum as fuma intr-o oarecare masura.Intradevar aia care-si bat nevasta si copii sunt multi , nu sunt de acord cu asta.Daca le-ar interzice cineva tot s-ar gasi metode sa fumeze.La fel cum se gaseste acuma marijuana,canabis,extasy, cocaina,etc si restu cacaturilor oriunde, asa se va gasi si un pachet de Kent s.a.m.d.
Comment by erikk — January 27, 2010 @ 3:02 pm
Treaba cu alcoolul s-o lasam, zic;revenind la fumat(tigari legale):ceea ce ma deranjeaza pe mine personal e partea cu ‘bugetul familiei’ afectat de bla bla…bun!DAR e bugetul familiei, adica al meu( al parintilor, etc). Ideea e in felul urmator: o parte din fumatori au inceput sa se lase de cand cu cresterea preturilor(sau cel putin incearca s-o lase mai moale), dar exista si acea categorie de oameni carora le place sa fumeze(da, stiu argumentul dependentei fizice si psihice).Si fumeaza.Mult. Enervant pentru acestia e partea aceea cu “noi te putem ajuta…” . Frate, nu sunt handicapat(viciul si handicapul sunt chestii diferite), am ales sa fumez(unii au facut-o inconstienti de ‘consecinte’ si nu se mai pot descotorosi de viciu-prea tarziu daca esti retard), am ales sa ma expun unor riscuri privind sanatatea .Ok, stiu asta. Si, mai exact, cine sunt “noi”?medicii si farmacistii?sa-i lasam pe farmacisti ca in afara de recomandarea unor plasturi si alte ‘leacuri’ nu vad ce pot face, dar la medic, esti ‘prins’.Te duci la specialist, te trimite la psiholog, la draq stie ce expert in..a-ti lua banii(pe care ii dadeai pe tigari, iar acum ii dai pe chinuri la care evident nu voiai sa te supui, dar care te ‘vindeca’ si siiigur iti arata si cat de multa vointa ai). Concluzie?Vrei sa te lasi de fumat, o faci singur(fara ajutoare externe, eventual costisitoare), o faci pentru tine, pentru o viata mai sanatoasa.Dar daca eu nu vreau asta, inseamna ca nu am nevoie nici de ajutorul ‘vostru’, nici de buni samariteni care sa se ingrijeasca de banii mei.
Comment by ruxandra — January 27, 2010 @ 3:22 pm
bun, sunt de acord cu tine, dar de ce sunt eu vinovat ca nu-stiu-cine isi bate nevasta de la alcool ? din cauza unora, eu nu am voie sa beau cateva pahare?
Comment by donted — January 27, 2010 @ 3:39 pm
in tarisoara asta araba unde imi duc zilele, alcoolul este in mare parte interzis. Daca vrei o bere la o terasa platesti jumatate de fabrica, daca vrei sa cumperi legal iti trebuie license, dar noroc ca mai sunt si alte surse. Poti sa bei in casa la tine pana crapi, dar daca ajungi in starea aia pe strada este nasol tare. Cu tigarile tinde sa se intample acelasi lucru. De pe 1 Februarie nu mai ai voie sa fumezi nici pe strada si teoretic nici in masina (pentru aruncat pe geamul masinii un chistoc de vre-o 2 ani se dau amenzi usturatoare). Partea si mai buna este ca, de la 1 Septembrie tigarile o sa fie interzise cu totul, nu o sa mai gasesti nici de cumprat. Acum eu ce sa fac? Sa ma bucur ca am sa ma las, in sfarsit, de fumat? Sau sa se umfle vene de pe tampla ca drepturile mele de om liber si cugetator, ce sunt, imi sunt incalcate? (este vorba de Dubai,UAE)
Comment by exvpa — January 27, 2010 @ 4:01 pm
Cehia.
(Restul cuvintelor din paranteza asta sunt puse doar ca sa iasa la numar si sa nu fie comentariu de un singur cuvant. O sa inteleaga cine trebuie)
Comment by fernoss — January 27, 2010 @ 4:27 pm
Ai perfecta dreptate.
Pe sistemul asta nu ar trebui criticat Salam ca vrea sa participe la Eurovision, daca e de rau ar trebui interzis.
Comment by johnny — January 27, 2010 @ 5:08 pm
fernoss mi-a luat-o înainte. A zis tot ce era de zis.
Ideea era că în timp ce în alte țări (vezi Cehia) se legalizează tot, dar se reglemetează, cam așa, după modelul alcoolului ( nu conduci, nu dai la copii, nu în public, nu produci fără licență, etc. ), în România apar tot felul de idei gen “hai să interzicem tot. e mai simplu.”
Pentru lămuriri suplimentare vezi http://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition
Ipotetic vorbind, cui i-ar conveni să cumpere votcă din Ferentari, de la dealeri, în loc să o ia dintr-un liquor store, eventual de lux?
Și da… banii mei, țigările mele, sănătatea mea. Asta după modelul “e casa mea – mă cac în ea”.
Comment by boboque — January 27, 2010 @ 7:49 pm
eu am facut un infarct la 37 de ani din cauza de stres si fumat.am cheltuit prin spitale cam 500 de mil in ultimii 5 ani.acu sunt ok si nu mai fumez dar observ pe unde ma duc ca e fum de-l tai cu cutitu.si acu diferenta intre ala care polueaza si afuma si pe vecinii sai nefumatori si ii obliga sa respire un aer cu o gramada de substante de tot felul dar care numai bine nu fac si cei care beau dar isi vad de patratica lor fara sa ma polueze decat fonic eventual e cred in favoarea celui de al doilea.acasa daca face scandal sa-l salte si sa-l bage la bulau,la dezalcolizare sa-l cresteze si sa-i dea cu sare …eu va spun din experienta proprie si recunosc ca am fost cel mai mare dobitoc ca am fumat,ca fiecare face ce vrea cu viata lui dar nu are dreptul sa ii imbolnaveasca pe cei din jurul sau.daca fumezi la distanta de un nefumator e in regula poti sa fumezi si prin fund.daca e un copil langa tine si-ti aprinzi tigarea sunt de parere sa fi castrat cel putin.
Comment by laurentiucat — January 27, 2010 @ 9:56 pm
Cred ca este vorba doar de nivelul de cultura al consumatorilor.Si de tigari si de alcool.
Sunt oameni care fumeaza mult si sunt oameni care beau mult.
Dar treaba asta poti sa o faci cu moderatie.Si tu bei si sunt multi cei care beau,dar atat cat sa se simta bine,nu se imbata,nu fac scandal nici acasa si nici pe strada,nu bat pe nimeni nici acasa nici pe strada, si atunci cand beau un pahar in plus se duc singuri la culcare.
Tot vad la stiri:au baut impreuna si dupa aia s-au taiat cu cutitele de bucatarie;a venit beat acasa si si-a batut/omorat tatal/mama/fratele/sora/sotia/copilul.
Toate discutiile/problemele se pot rezolva si fara alcool si scandal,asta daca ai curaj sa spui ce te doare fara sa iti faci curaj cu o juma’ de votca.
Dar pentru asta trebue sa ai cap. Si sa gandesti cu el…..
Comment by adant — January 28, 2010 @ 1:38 am
Exemplu cu batutul nevestei e unul bland.daca te uiti la ora 5 pe pro o sa vezi cel putin 3 crime facute de oameni care au consumat alcool.
Comment by Bogdan — January 28, 2010 @ 11:13 am
Vad ca oamenii u luat-o pe aratura cu commenturile, asa ca nu am citit tot. Stii care e o diferenta? Mare? Daca tu bei langa mine, eu nu sufar. Daca fumezi langa mine, absorb 30% . M-am lasat de fumat cu greu, dupa 15ani asa ca…de ce sa iti suport tie otrava?
Comment by Marius Radu — January 29, 2010 @ 4:12 pm
Exista localuri pentru fumatori si nefumatori. Nu te obliga nimeni sa-mi inhalezi mie fumul, mergi la unul de nefumatori si injura-ma. Ah, imi esti prieten si te otravesc? Pai in cazul asta ar trebui sa iti faci prietenii in functie de vicii. Nici eu nu ies cu alcoolici anonimi si dependenti de CS/WOW. In fact, e mai simplu asa. Nu mai trebuie analizat omul dupa valoare, studii, inteligenta. Hai sa-i catalogam in fumatori nesimtiti/nefumatori martiri.
Regards.
Comment by EulLiric — February 1, 2010 @ 1:38 pm