Despre Costica de la parter
Scris de Sebastian BargauNu cred ca am nici un vecin Costica. Nici nu cred ca am avut vreodata. Costica este un personaj fictiv, care se identifica perfect cu multi romani aflati in situatia lui.
Costica este genul de roman care nu a avut o inclinatie spre invatatura sau pur si simplu nu a avut posibilitatea de a face o scoala pentru a se realiza in viata. Costica a terminat cel mult o profesionala, eventual un liceu la seral, si acum munceste la o fabrica/depozit/santier unde nu se cere scoala, ci forta fizica si rezistenta. Costica pleaca dimineata la serviciu si se intoarce seara la familie. Ei bine, la partea cu familia vroiam sa ajung.
Costica are un salariu mizer, nevasta-sa este, de obicei, casnica si are cel putin 3-4 copii. Si aici intervine intrebarea: “De ce are trei – patru copii, daca nu cumva chiar mai multi?”. Intr-o zi, l-am intrebat pe un Costica din asta de ce a facut cinci copii, din moment ce sta intr-un apartament de doua camere si de-abia ii ajung banii sa se intretina singur. Raspunsul a fost simplu si direct: “Mai, e greu sa-i cresti, dar cand ajungi seara acasa si-i vezi pe toti ti se umple inima de fericire!”.
Din punctul meu de vedere, este cel mai cretin raspuns pe care puteam sa-l primesc la de intrebarea mai sus. Mai Costica, esti rupt de foame, abia ai bani de intretinere si din cauza ta se taie apa la tot blocul, nu ai bani de mancare, de haine, de rechizite si tu faci cinci copii pentru ca ti se umple inima de fericire cand ii vezi?
Oare tot de fericire ti se umple inima atunci cand ajungi acasa si nu le poti da de mancare decat o paine si doua cani cu apa? Sau poate radiezi de bucurie cand ii vezi umbland cu hainele rupte, dormind pe jos in mizeria de apartament cu doua camere in care abia incap trei oameni si nu sapte?
Am vazut zilele trecute un reportaj sfasietor la televizor, cred ca pe Realitatea. Un Costica din asta si-a pierdut, la 50 de ani, locul de munca. E criza, se fac disponibilizari, se intampla. Acum, Costica e somer si toata familia (nevasta si trei copii) traieste din ajutorul lui de somaj, in valoare de 500 de lei pe luna. Reportajul il arata pe Costica in supermarket la cumparaturi. Analiza care punga de faina e mai ieftina, care zahar costa mai putin, calcula la gram cartofii pe care ii punea in punga. Dureros, nu incape indoiala. Apoi, situatia se schimba radical. Costica asta ajunge la raftul cu bautura, se uita si spune aproape plangand: “Nu mi-au mai ramas bani decat de o sticla de vin…”.
Recapitulam. Costica are trei copii minori acasa, are si nevasta fara serviciu, in afara de el nu aduce nimeni bani in casa. Renunta la doi cartofi si o sticla de ulei si ce ia in loc? O sticla cu vin. Pai treaba e asta? O sticla cu vin costa cam 10 lei, adica echivalentul a vreo 8-9 koilograme de cartofi (in piata sunt si cu 90 de bani kilogramul si, cand esti rupt de foame, nu mai stai sa faci nazuri). Copiii iti plang de foame acasa si tu cumperi vin? Nu stiu de ce sunt convins ca reportajul s-a terminat atunci cand Costica si-a luat si tigari ca na, trebuie.
Revenind la idee. De ce iti umpli casa cu copii atunci cand stii ca nu ai ce sa le dai de mancare? Sa te poti urca pe turla bisericii si sa faci scandal ca-ti mor copiii de foame? De ce i-ai facut, daca stiai ca nu-i poti creste?
Sunt ferm convins ca oricine poate creste in Romania un copil. Absolut oricine. Stiti vorba aia, unde mananca un om mananca si un caine, nu? Ei bine, sunt absolut convins ca acolo unde mananca un parinte are loc si un copil. In functie de parinte, copilul mananca mai prost sau mai bine, dar de mancat mananca. Ergo, poate fi crescut un copil de fiecare familie, mai ales ca nu am auzit inca de cazuri in care s-a murit de foame in Romania.
Sa deviem un pic de la subiect si sa trecem la alt tip de parinti, si anume cei care au ceva scoli terminate, au o afacere prospera sau lucreaza pe un post bine platit. Cati copii au acestia? Daca nu stiti, va spun eu: au unul – doi copii, in cazuri rare, trei. De ce nu-si umplu casa cu plozi, mai ales ca isi pot permite sa creasca o gradinita intreaga, nu doar 6-7 pustani?
Sunt mai multe variante de raspuns la aceasta intrebare, din punctul meu de vedere.
In primul rand, acei oameni au o cariera. O cariera pe care nu o pot lasa balta pentru ca vor ei echipa de fotbal proprie. Au facut doi copii si apoi revin la munca pentru a le asigura viitorul acelor doi copii.
In al doilea rand, e mai simplu sa canalizezi economiile unei familii pentru educatia a unu – doi copii decat pentru 6-7. Tinand cont ca in ochii parintilor toti copiii sunt egali, toti trebuie tratati la fel. Nu cred ca exista o familie in care se trage la sorti care copil face scoala si care ajunge pe santier. Asa ca, avand o situatie financiara buna, poti tine doi copii la scoala, le poti oferi conditii optime de invatat, poti plati meditatii si poti face, atunci cand este nevoie, si ceva sacrificii pentru ca ambii sa ajunga cineva in viata.
Ce se intampla cand ai 5-6 copii? Daca nu au iesit toti in acelasi timp din burta mamei, este clar ca primul nascut va fi cel mai avantajat. Intra primul la scoala, are parte de meditatii, are parte de tot ce este mai bun. Urmatorii ii poarta hainele, papucii, ghiozdanul si aud dume de genul “lasa mama, ca ajunge Gigel realizat si va va ajuta si pe voi, noi acum nu ne mai permitem”. Gigel ajunge mare si realizeaza ca are si el familie, isi da seama ca vrea si el copii, vrea si el sa-si vada copiii realizati si nu poate face asta daca trebuie sa-si intretina si cei 4-5 frati care deja au acum famiile lor.
Situatia e total diferita atunci cand sunt doar doi frati. Daca-s cinci, ies discutii ca-l ajuti pe unul mai mult (chiar daca nu faci asta) si pe ceilalti mai putin, asa ca risti sa te certi cu tot neamul. Cand sunt doar doi, treaba e clara: iti ajuti singurul frate din motive cunoscute de toata lumea (nu cred ca trebuie sa explic cuiva de ce ar trebui sa isi ajute singurul frate, nu?). Atunci altfel se schimba lucrurile. Ii poti gasi fratelui un serviciu bun, ii poti acorda mai mult timp decat daca ai avea mai multe neamuri etc.
Revenind la subiect. Romanul Costica nu gandeste asa. El doar toarna plozi pana nu mai poate, fara a se gandi ca peste un an nu are cu ce-i hrani. Sa fie multi frate, sa-i umple lui inima de bucurie cand vine acasa si-i vede cum sar sa-l pupe. Bineinteles ca se supara daca acestia nu sar sa-l pupe, nerecunoscatorii dracului, pentru ca nu se pot ridica din pat de foame. Dupa ce, intr-un sfarsit, realizeaza ca situatia e nasoala, se urca pe turla bisericii sau urla in fata guvernului ca nu are cu ce-si hrani copiii (de parca inainte avea). Nu sunt putine cazurile sociale in care vezi familii cu 8-10 copii, cu parinti analfabeti sau pur si simplu prosti, care nu-si pot depasi situatia, care plang ca n-au ce pune pe masa seara pentru toate progeniturile. Toti le plang de mila, toti lacrimeaza si incearca sa ajute, dar nimeni nu pune intrebarea cea mai logica:
“De ce mama dracului ai facut atatia, daca stiai ca nu vei avea niciodata o situatie materiala care sa-ti permita sa iti intretii familia?”.
Din pacate, singura solutie sa eviti asa ceva este educatia, pentru ca nu poti sa faci o lege prin care sa spui ca daca esti sarac sau idiot nu ai voie sa faci o ciurda de copii. Aici intervine educatia, care educatie aduce si un pic de logica in gandire. Dar, cum spuneai si tu, taman aia fara educatie ajung mereu in situatii de genul asta – deci o solutie ar fi educatia cu japca, pentru ca doar acolo il poti constrange pe om (adica liceu obligatoriu, nu 4 clase sau 8, cate sunt obligatorii acum).
Comment by Cata — January 15, 2010 @ 8:50 am
Auzi, mai este si chestia cu ” las’ ca se cresc unu’ pe altu “. Cea mai mare porcarie!
Comment by pepe — January 15, 2010 @ 8:54 am
Un posibil raspuns ar fi: pentru ca sunt prezervativele scumpe.
Daca ajunge sa coste o cutiuta cu 2-3 prezervative cat o sticla de vin, Costica intotdeauna va pastra banii pentru sticla de vin.
Comment by Andrei Dutu — January 15, 2010 @ 9:04 am
@Andrei Dutu: dar nu`l pune nimeni sa se futa daca stie ca nu-si permite. Nici la curve nu te duci daca stii ca nu ai bani, nu? Si, daca tot vorbim despre asta, macar la curve nu e treaba ta daca ramane insarcinata. Pe langa asta, un avort sau o intrerupere de sarcina costa mai putin decat 16 ani de intretinut un copil, nu?
Eventual sa se faca un test la 16 ani. Daca esti prea prost sa ai copii, vasectomie sau legarea trompelor uterine. Decat sa arunci in lume 10 prosti care vor muri de foame sau vor vota pentru un salam, mai bine nu faci deloc. De fapt stai, cineva trebuie sa sape pe santier sau sa desfunde canalele pline de cacat, nu?
Comment by VisUrat — January 15, 2010 @ 9:13 am
Mi-ar fi plăcut să te contrazic şi să mă tăvălesc cu tine într-o super polemică ce mi-ar fi putut aduce şi mie ceva trafic pe blog. Problema cea mare este că ai dreptate şi că Gigelul de care vorbeşti este un personaj fictiv dar (nasol de adevărat) o persoană reală. Pot, în schimb, să fac o mică remarcă: nu cred că întrebarea din finalul articolului tău ar trebui adresată lui Costică. Personajul, aşa cum îl ştim cu toţii, este un tip fără studii dar mai ales fără educaţie şi fără un minim de cultură. Nu ai cum să ceri înţelepciune unui retard cu meserie de sclav. Întrebarea ar trebui adresată unor instituţii care există şi care ar trebui să se ocupe de călăuzirea acestor nenorociri cu suflet. Deci, ideal ar fi să nu mai reacţionăm precum lupul moralizator după ce s-a întîmplat evenimentul, ci să prevenim astfel de cazuri. Dar noi, în ansamblul nostru, sîntem un popor fără viziunea zilei de mîine… deci fără viitor.
Aş vrea să mai completez povestea Gigelului tău (îmi place mai mult Gigel decît Costel
) cu o povestioară reală trăită de colegii mei. O femeiuşcă de la ţară, plină de copii şi de necazuri, se plîngea în faţa camerei de luat vederi cît de grea e viaţa şi că nimeni nu-i ajută. Avea vo 7 copii şi unul pe “ţeavă” gata să iasă. Reporterul a răbdat cît a răbdat şi a izbucnit cu o întrebare de bun simţ: “oke, viaţa e grea şi nedreaptă, dar dacă e aşa tu de ce eşti iarăşi însărcinată?” Răspunsul a fost dezarmant: “Păi dacă corpul o cere!!!”
Comment by Meneopol — January 15, 2010 @ 9:15 am
Si uite asa creste populatia globului cu alde Costica astia , am vazu acum ceva timp un documentar in care era un exemplu din India cu cei care merg la scoala/facultate ca se casatoresc mai tarziu, puiesc mai putin pe cand ceilalti care pana la varsta la care cei cu studii s0ar casatorii au deja echipa de minifotbal acasa.
Comment by Carlos — January 15, 2010 @ 9:15 am
de banii de vin isi lua prezervative si nu mia facea o caruta de copii, dar ce sa-i faci, unde nu-i cap vai de picioare
Comment by cel mai... — January 15, 2010 @ 9:27 am
Eu am avut la bunici un partener de joaca pe nume Costel. E singurul “Costel” pe care il cunosc. Si acum cand aud de numele lui sau de un derivat al sau imi aduc aminte de un baietas la 9-10 ani, cu mucii in gura (nu intotdeauna) dar neaparat cu ochelari care abia ii stau pe ochi, si asta pentru ca manerele (nu stiu cum le zice exact) s-au rupt de mult timp.
Si totusi, copil fiind, Costel era un bun partener de joaca, fiind uneori la dispozitia bataii de joc a verisorilor sai. Nu stiu daca acum si-a turnat deja primul copil (interval deschis) dar am senzatia ca va fi similar cu ceea ce mi-ai descris tu pentru simplul fapt ca asa a invatat si el. Asta e, “Costel” va mai trai o vreme buna prin Romania…
Comment by Arthur — January 15, 2010 @ 9:29 am
asta e rezumatul la Idiocracy cred , ca pana la urma asa suna
Comment by Andrei B. — January 15, 2010 @ 9:47 am
Ca pe vremea lor nu erau metode de protectie eficiente.
Ca au facut o greseala…De vreo 4 ori.
Ca ajuta alocatia copiiilor- asta in cazul in care ajung la scoala
merg scuzele astea?:))
Comment by ciresica cu numele de MaMeMiMoMu — January 15, 2010 @ 10:04 am
Dacă eşti suficient de egoist nu te mai gândeşti la copii. Viaţa e prea scurtă să întreţii alte persoane.
Comment by Takju — January 15, 2010 @ 10:21 am
Ia explică-i asta lu’ frate-miu
Comment by Ionut Staicu — January 15, 2010 @ 10:30 am
@takju: esti mai egoist daca faci copii fara sa ai ce sa le dai de mancare, fara sa le oferi educatie. lumea, asa cum e acum, costa. cel care nu ia asta in calcul e un idiot.
eu as sustine 100% o analiza a tuturor celor care vor copii. as permite insamantarea doar sub supraveghere astfel incat sa nu iasa copii idioti si sa nu ajunga la parinti care nu au cu ce sa ii faca oameni.
Comment by zaqk — January 15, 2010 @ 10:33 am
Este un fapt dovedit ca societatile in care educatia are lipsuri masive oamenii fac copii cu gramada iar societatile mai educate se limiteaza de obicei la 1-2 copii. Motivul e simplu: cei educati nu au timp pentru a-i creste, de obicei pun in primul plan proiectele si viata lor profesionala si abia apoi la restul.
Un exemplu de extreme ar fi tiganii (care se inmultesc cit incape) si japonezii (se observa o imbatrinire accentuata a populatiei). Oare de ce?
Comment by Dan-Marius — January 15, 2010 @ 10:51 am
”Tati , tati !! / luati capul la peste ! Sunt tatal de familie , cel ce va iubeste”
Mare dreptate graiesti , dar multi dintre romani nu stiu ca exista metode contraceptive sau unii stiu dar nu au bani sau afla prea tarziu de ele si dupa aia e prea scump
dar creerul lui Costica rationalizeaza ca mai bine e sa il pastreze fara sa isi dea seama ca ala consuma cand creste.
Sa vezi ce e la tara sebi (adica in mediu rural ) acolo de bine de rau mai taie o gaina , mai mananca o corcodusa , da aia acolo se fut si se insoara numai ca sa le dea butelia si aragazul moca de la primarie si dupa se bat pe ele si se despart( vbesc serios).
Comment by RIP — January 15, 2010 @ 10:55 am
Un subiect necesar si una din frustrarile mele primordiale. Felicitari pentru abordare! As pune articolul asta pe fatada blocului. Cheers!
Comment by Fjord — January 15, 2010 @ 11:01 am
pen’ca el e credincios si vinul e singele domnului..si e pacat sa faci avorturi
Comment by karmapolice — January 15, 2010 @ 11:02 am
Stiu multe cupluri care nu fac copii din cauza ajutorului oferit de stat. Pai cand ai 30 -40 de mil. salariu renunti la el sa faci un copil si sa traiesti cu 8 mil ?
Au bagat treaba aia inteligenta cu 80 % din salariu pe perioada concediului maternal si sau dat tzepe peste tzepe pentru ca itm permite asa ceva. Acum am auzit ca au anulat treaba asta si s-a trecut iar la 8 mil.
Un alt caz fascinant a fost cu mamica de la cluj care avea tripleti dar primea o singura alocatie in loc de 3. Cum dracu sa ai impresia ca poti intretine 3 copii cu bani de la unul singur ? In cele din urma a castigat procesul si decizia a fost si retroactiva .
Comment by maniak — January 15, 2010 @ 11:05 am
Bună tema și evident că este universal valabilă. Nu este vorba numai de Costel al tău. Același lucru se petrece si cu Jonh americanul, și cu Xi Lee chinezul și cu …..
Trăiască Idiocracy oriunde…
Comment by cristian — January 15, 2010 @ 11:31 am
asta e unul din cazuri. mai exista si celalalt caz in care femeia face un copil, vede ca nu are cu ce sa il intretina si il abandoneaza la camin (in cel mai bun caz). uita ce a facut si mai face inca unul, care are aceeasi soarta, si inca unul la fel. cunosc 2 copilasi luati in plasament, unu;l de 5 ani si unul de 3 ani, frati, pe care mama lor i-a lasat la caminul de copii si care., culmea, atat a dus-o mintea sale puna acelasi nume amandurora: Gabi. parerea mea este ca e inconstienta pura, pentru ca, chiar daca nu ai studii sau o educatie buna, vezi si tu ce se intampla in jurul tau, vezi cat e de grea viata si ca nu ai bani de o paine. asta e situatia, si nu se va schimba curand… pacat de bietii copii.
Comment by miKidutza — January 15, 2010 @ 11:56 am
E clar…. gandim la fel. Problema ar fi ca domnul Costica (suntem politicosi
) nu are minimul de educatie necesara. Si atunci, daca nu e instruit la varsta adolescentei, ce mai poti cere de la un “Costica” ajuns la varsta de 25 de ani, deja cu doi copii agatati de pantaloni?? Sticla aia de vin nu trebuie cumparata in fiecare luna, ci merge si o data la doua luni. Iar intre sticlele de vin sa se cumpere prezervative, pastile anticonceptionale si lista poate continua. E atat de usor sa nu faci copii…. insa chiar e necesara o minima educatie pentru asta. Si cine o poate face, daca nevestele Costicilor dau a lehamite din mana atunci cand un asistent social le mai face cate o vizita si le invata de bine? E mai simplu sa-ti faci de cap cu barbatul,decat sa tii minte ca trebuie sa iei in fiecare seara o amarata de pastila, ce le-ar face viata mai usoara. Vase mai putine de spalat, haine mai putine de cumparat… si asa mai departe. Cu cine naiba sa te lupti aici….. totusi… ? Cu ignoranta? Cu neglijenta? Cu nepasarea?…. I’m confused
)
Comment by Onitza — January 15, 2010 @ 11:58 am
”Ei bine, sunt absolut convins ca acolo unde mananca un parinte are loc si un copil.”
Sebi, no offence, dar din cauza acestui tip de mentalitate apar copiii in familii care nu-si permit decat strictul necesar. Copii care vor provoca, din cauza sacrificiilor materiale inevitabile, un dezechilibru financiar si mai mare si prin urmare, tensiuni intre parinti.
Nu, unde mananca un parinte nu are loc mereu si un copil. Unui copil nu-i poti da ciorba de fasole si cartofi sa manance; vei spune ”e alaptat in primele luni”. Da, dar ce si cat trebuie sa manance o femeie ca sa aiba lapte bun si destul si sa nu provoace colici copilului? De exemplu, fasole nu are voie deloc, cartofi foarte rar, samd. Si trebuie sa manance bine, consistent (si des), in caz contrar laptele va fi insuficient.
Completeaza cu lapte praf? Ai idee cat costa formulele pentru sugari, care trebuie sa ”reproduca” in mod cat mai fidel laptele matern?
Si stai sa vezi cand incepe diversificarea alimentului (5-6 luni), cand trebuie sa manance piureuri de fructe si legume, cereale, mai tarziu carne… In continuare nu-i poti da fasole.
Apoi Pampersii. Ai idee cat costa un pachet si cate scutece de-astea necesita zilnic un prunc?
Te rog sa nu-mi spui cum mamele noastre ne-au crescut cu scutece spalate si fierte (pentru a fi dezinfectate). Suntem in anii 2000, avem acces la tot felul de lucruri, copilul merita ce e mai bun.
Nu mai vorbesc de hainute (in primii ani ritmul de crestere e foarte alert, nu are aceeasi masura sase luni la rand), de incaltaminte, de jucarii.
Toate astea sunt necesare cresterii unui copil si nu se aplica stilul ”unde mananca un parinte, mananca si un copil”. Absolut deloc.
Comment by Ingrid — January 15, 2010 @ 12:00 pm
La orice specie de animal (pesti, reptile, pasari, mamifere) cand scad resursele scade si populatia. La noi, nepotii lui Lucy, cu cat e saracia mai mare cu atat sunt mai multi. Parca natura ar vrea intentionat sa-i chinuie.
Problema mare este ca in mediile sarace, educatia sexuala, ideea de planing familial sau masurile de contraceptie sunt concepte ori neauzite, ori ignorate. Acel Costica cu 10 plozi nu-si pune prezervativ ca nu-i mai sta sculata iar nevasta-sa nu ia pastile ca dupa aia sa n-o banuiasca careva ca umbla aiurea.
Eu era sa fac infarct cand am trecut prin ca urechile acului sa fiu tatic si bagam calmantele cu pumnul iar inconstientii astia ii scot pe banda rulanta. Ce conteaza daca plodul doarme pe jos sau de-a curmezisul patului cu inca 3 linga el? Ce conteaza daca maninca numai miercurea si vinerea, daca e imbracat cu hainele purtate de trei generatii de frati si patru de veri? Lui Costel i se umple inima de bucurie cand ii vede de aia ii face saci de box si-i trimite nemincati la butic sa cumpere votka si tigari. Si daca nu mai poate el ii creste statul iar Costica al nostru va avea mai mult timp de petrecut cu nevasta si va contribui la sporul natural al poporului roman.
Comment by iceman — January 15, 2010 @ 12:20 pm
idiocracy…nu zic mai mult
Comment by jaqatta — January 15, 2010 @ 12:23 pm
Subscriu ideilor lui Ingrid, numai că ele sunt aplicabile dacă părinţii au o educaţie şi o doză de înţelepciune.
Nu aş vrea să îmi repovestească cineva istoria lui bethoven (mamă sifilitică, 8 fraţi mai mari – felicitări, tocmai l-ai avortat pe bethoven) deoarece trăiesc cu ideea că mai bine un geniu mai puţin decât un nefericit mai mult. discutam mai demult cu un nene grec care zicea că numărul minim de copii pe care ar trebui să îi aibă o familie este de 3, astfel în caz de urgenţe, să rămâi cu certitudinea că ai unul supravieţuitor. această mentalitate este încă foarte bine înfiptă în mentalul multor români cu educaţie medie şi sub medie.
şi hai să-ţi mai zic una, la biblie se condamnă – mediu spre slab beţiile, dar se condamnă foarte vivace avorturile – e chiar o secţiune specializată a iadului pentru femeile care fac acest gest. iar pastilele anticoncepţionale nu acţionează prin a împiedica fertilizarea ovulului de către spermatozoid ci pri împiedicarea nidării ovulului fertilizat ceea ce se consideră de asemenea pruncucidere de către biserică.
iar dacă mai faci o excursie pe la biserică la o predică adecvată, vei afla cât de mult condamnă biserica jocurile sexuale, masturbarea, anticoncepţionalele etc. (deşi e între haios şi penibil să îl asculţi pe popă predicând despre cât de nesănătoase sunt vibratoarele şi anticoncepţionalele în faţa unor credincioase de peste 60 de ani şi care oricum nu sunt f active)
Comment by www.tahemet.blogspot.com — January 15, 2010 @ 12:40 pm
Of, Doamne, “cere corpul”. Bre, muiere toanta, esti animal sau om?! Cere-i si tu aluia sa puna un prezervativ, nu-i asa scump. Sau e pacatul mare? Ca doar cica “traiti si va inmultiti”, traiti cu aer, ca mancare ioc. Si nu, nu exista scuza idioata “nu se simte prin prezervativ”, nu e cat o anvelopa de gros! Plus ca unele au striatii, tocmai pentru asta, sa simta dansa ta mai cu foc dansa lui. Bucurie mare la casa omului sunt copiii, dar nu va bateti joc de ei, ca nu au cerut sa se nasca!
Comment by Alina — January 15, 2010 @ 12:44 pm
GENIAL…ABSOLUT GENIAL…..ai pus punctul pe “i” sau ce litera vrei ..dar e genial…:D
Comment by Tenea — January 15, 2010 @ 12:57 pm
Referitor la abandonarea bebelusilor, in unele maternitati se fac fotografii viitoarelor mamici, pentru a reduce rata abandonului la nastere.
Comment by agorici — January 15, 2010 @ 1:19 pm
Ingrid…reciteste te rog textul… Aici ideea era ca daca tot vrei sa faci copii si tii neaparat poti sa faci 1…macar ala nu e in aceeasi situatie ca cei care au 5-6 frati. Macar ala de bine de rau mai apuca sa mai si manance. Sebi nu a zis ca fiecare casa tre sa aiba cel putin cate un copil ci fiecare casa de oameni nevoiasi ar trebui sa nu aiba mai mult de un copil.
PS…De cazurile persoanelor care fac 6-7 copii pentru a trai din alocatiile lor ati auzit? Daca nu va spun eu…cam asta implica de cele mai multe ori viata familiala a rrrromilor de la tara. Toarna-i frate ca doar plateste statul…Mai furi ceva de la taranii romani, ai de mancare…ce te mai intereseaza? Viata!
Comment by Broky — January 15, 2010 @ 1:30 pm
In scoala generala, aveam o bibliotecara care zicea “Costica” oricarui elev…”Ia zi, Costica, ce carte vrei?”
)
Comment by punKreas — January 15, 2010 @ 1:40 pm
@ Ciresica: Eu sunt din Arad si nu stiu cum a fost pe vremea lor in alte orase. Eu am 23 de ani si mama imi povestea ca si pe vremea lor (inceputul/mijlocul anilor 80) gaseai la tiganci sau la altii aduse pe sub mana “anti-bebi” (aka prezervative).
Cel putin in Arad pot spune ca cei care au facut asta fie erau nestiutori, dezinteresati sau idioti. Nu e o scuza atata vreme cat ti se da o alternativa. Totusi, dupa ce ai turnat un prunc (fie el si intamplator sau fara sa il vrei) data viitoare esti mai atent ca doar ai patit-o. Dar cand gresesti de 3-4-5-6-”x” la puterea “n” ori ca doar iti place sa dai cu soparla in barlog fara umbrela, omule, atunci IDIOT ar trebui sa scrie la tine pe buletin!
Comment by Arthur — January 15, 2010 @ 1:49 pm
Cred ca o solutie decenta (pt copiii respectivi) ar fi ca institutiile statului sa-i ia in grija daca parintii sunt iresponsabili. Nefericiti, subnutriti, neglijati… n-au ce cauta in familia lui Costel. Problema e ca lipsit de sursa de bucurie, Costel s-ar apuca sa produca altele. Alta pb e ca eu si tu si toata lumea, nu ne simtim prea bine sa finantam cresterea bucuriilor iresponsabilului Costel.
O solutie normala ar fi operatii de sterilizare gratuite si muuuuuuuuult mai multa educatie.
O idee: aveam impresia ca in China oamenii nu au multi copii din cauza taxei ce o au de platit daca au mai mult de o prgenitura. Ei nu-i deloc asa. In China e asa de scump sa cresti un copil (scoala e f scumpa la ei), incat ei nu-si permit sa aiba mai mult de unul. Cu alte cuvinte, chinezul ala de lucra precum sclavul de care radem noi are mai multa minte in cap si responsabilitate decat Costeii romani care lucra de stau deoparte si prefera sa dea bani pe vin decat pe un cartof la copii.
Comment by me — January 15, 2010 @ 2:29 pm
Probabil e cel mai bun si logic articol citit, din ultima vreme. Imi pare bine ca ti’am gasit blog’ul, VisUrat.
Comment by Machiavelli — January 15, 2010 @ 2:42 pm
Edicatia sexuala este o problema mare, pe peste tot. Putem sa fim recunoscatori bisericilor pentru asta, mai ales in mediile sarace, unde educatia ajunge mai greu, si religia mai usor.
Solutia salvatoare pentru oameni: educatie sexuala. Solutia salvatoare pentru planeta: bolile cu transmitere sexuala, care mai decimeaza din Costici.
Si apropo de prezervative scumpe, fratilor deja exista cabinete/ong-uri care se ocupa de aspectul asta. Uite aici un mic exemplu: 8000 prezervative oferite gratuit doritorilor din Bucuresti si Cluj Napoca ( http://www.lucrurigratis.com/2010/01/multe-prezervative-gratis/ )
Comment by Cristi — January 15, 2010 @ 3:39 pm
@ Arthur : sper ca te-ai prins ca eram ironica,nu?Nu le gasesc scuze unor astfel de oameni mai ales ca si eu cunosc cateva cazuri care m-au lasat masca. Isi trimit copiii la centre de ingrijire pentru ca nu au sa le dea de mancare, nu au bani de rechizite si multe alte lucruri de acest gen. HA! Sunt mai mare decat tine
) si da…existau metode de protectie, dar puteai sa le ai numai daca iti doreai…in caz contrar: cand cu stanga, cand cu dreapta…asta daca nu vroiai inca o gura in plus de hranit =))
Comment by ciresica cu numele de MaMeMiMoMu — January 15, 2010 @ 3:41 pm
Un costica d’asta de face copii pe banda rulanta ii face pentru ca nu stie ce e aia contraceptie. El se arde, si cand pica pica. Nu se gandeste la viitor niciodata pentru ca nu are la ce se gandi. Pt el viitorul e maine si atat. Plus ca de cele mai multe ori nu are cu ce gandi.
Comment by Old School — January 15, 2010 @ 3:49 pm
Watch Idiocracy
) … ( nu stiu daca s-a amintit in vreun comment despre acest film
) …
Comment by Andy :> :)) — January 15, 2010 @ 4:22 pm
@Ingrid: am impresia ca ai luat chiar literar textul, mai ales partea pe care ai citat-o, si nu ai privit de loc in perspectiva. Pentru un copil poti face sacrificii si il poti creste (asta in cazul in care chiar nu esti ultimul boschetar ci ai totusi o casa). Mai lasi tigarile pentru pampersi, mai lasi bautura pentru lapte praf, mai lasi distractia, abonamentul la tv si alte minuni care nu sunt neaparat necesare si uite ca se creste un copil. Incearca sa gandesti un pic, nu lua totul din ceea ce scriu chiar litera cu litera.
Comment by VisUrat — January 15, 2010 @ 4:55 pm
[...] This post was mentioned on Twitter by visurat, Blogging feed. Blogging feed said: rtweet_1 Despre Costica de la parter http://bit.ly/6p4ebW [...]
Pingback by Tweets that mention Despre Costica de la parter » visurat.ro -- Topsy.com — January 15, 2010 @ 4:55 pm
N-are rost sa elaboram pe tema educatiei. Raspunsul e banal. Lui Costica ii place sa se f#ta si il doare in c#r de restu’.
Comment by BladHaund — January 15, 2010 @ 5:52 pm
@Sebi, cand vei avea primul copil vei vedea ca, si nemaifumand (am inteles ca te-ai lasat) si nemaiband altceva decat apa de robinet, va fi destul de challenging sa asigurati bebelusului tot ceea ce are nevoie pentru a se dezvolta armonios pe toate planurile.
Tu ma poti contrazice, dar eu iti voi spune ca stiu destul de bine ce cheltuieli implica un copilas – si nu unul caruia parintii plecati cu sorcova ii iau suzeta de aur si pampers cu Svarowski, ci un copil ai carui parinti se incadreaza, financiar vorbind, in categoria ”la adapost de griji”.
Comment by Ingrid — January 15, 2010 @ 6:56 pm
Prezentata intr- o maniera amuzanta..situatia este f trista…dar ADEVARATA
Comment by FLYsebi — January 15, 2010 @ 8:07 pm
[...] a încercat să îi facă o penicilină în loc de polidin, dacă înţelegeţi ce vreau să spun ? Acest tip de oameni se încadrează perfect profilului trasat de Visurât. Perfect ! Tags: Fucktard, fun, injectie, Romania, tarani, [...]
Pingback by Vecinul la nevoie se cunoaşte : Dan BRAŞOV — January 15, 2010 @ 9:50 pm
Rezolvarea situatiei e foarte simpla. Ai 2 copii e totul ok. Ai peste 2 copii inseamna ca ai situatie materiala si nu mai ai tu nevoie de amaratele ajutoare de la stat (alocatia aia de 40+50 aia sociala sau cu i s-o spune). Tu esti om bogat de iti permiti sa faci si sa cresti 3-4-5-x copii, ce iti trebuie ajutorul statului, pardon, ajutorul tuturor romanilor cu carte de munca si cinstiti care isi mai platesc si taxele catre stat? Ai 2 copii 200 de euro alocatie. Ai peste 2 copii 0 lei/euro alocatie si ajutor din partea statului ca tu ai situatie materiala de iti permiti sa cresti 3+x copii. Atunci sa vedem daca acei oameni care din “intamplare” mai apartin si unei anumite etinii (nu maghiara) mai au ei chef sa creasca atatia puradei si sa spuna ca nu au ce sa le dea sa manance deacoalea…
Comment by Zoly — January 15, 2010 @ 9:51 pm
@ingrid : nu o sa iti zica nimeni cum pe vremea parintilor nostrii purtau copiii scutece de panza si asa mai departe, dar exagerezi. Stiu ce inseamna sa cresti un bebelus si ce cheltuieli implica, dar sa fim seriosi, se pot face compromisuri. Iei o marca de lapte praf mai ieftina, cumperi legume si faci singura piure si nu dai o caruta de bani pe un borcanas si asa mai departe. Evident ca daca iti permiti vei incerca sa ii iei ce e mai bun copilului tau, dar in caz contrar te descurci cu ce ai. Cunosc copii crescuti la tara si indopati cu fasole si cartofi care sunt mai “zdraveni” decat “minunea” mea sclifosita si rasfatata. Ideea este ca orice familie si-ar permite sa faca un copil, doar ca, din pacate, cei care sunt si asa la limita din punct de vedere financiar toarna mai multi. Problema e lipsa de educatie dar mai ales de inteligenta. Majoritatea nevestelor de Costei nu stiu ce sunt alea metode de contraceptie, iar Costeii in cauza nu sunt interesati decat sa “dea cu soparla in barlog fara umbrela” (cum a spus cineva mai sus, foarte tare, apropo…
) . Iar cand vine bebe, se consoleaza cu ideea ca ei sunt buni crestini si “lasa ca unde sunt n copii, merge si n+1″ si uite asa echipa de fotbal. E pacat… pe de o parte mi-e mila de copilasii aia amarati, pe de o parte mi-e ciuda ca se perpetueaza prostia…
Comment by julica23 — January 15, 2010 @ 10:58 pm
@Julica23, ai dreptate
Numai ca ar fi de dorit ca un bebelus sa vina atunci cand parintii nu sunt nevoiti sa caute laptele mai ieftin, ma gandesc.
Sigur, asta nu inseamna sa te-apuce varsta de 40 de ani pana sa ai unul, dar nici sa-l faci pe ideea ”unde mananc eu mananca si el, ma descurc eu”.
Nu ma gandisem musai la borcanase de piure, ma gandeam de fapt la fetita unei prietene, care este extrem de mofturoasa la mancare (are sapte luni): azi mananca banana, maine nu, poimaine ii ia maica-sa sa-i faca piure de legume si aia mica scuipa tot si plange, maica-sa face supa ca sa manance, totusi, copilul, copilul mananca 5-6 linguri dupa care se pune pe plans si refuza, maica-sa face piure de fructe ca sa nu stea copilul nemancat, copilul refuza, ii face cereale cu lapte – in sfarsit mananca…
Si toate astea, zi de zi. In conditiile in care mancarea bebelusilor e de dorit sa fie mereu proaspata, nu incalzita… Iar pe-un prunc de cateva luni nu-l poti ”educa” in stilul ”o sa manance cand i-o fi foame”.
Eh, repetata, povestea asta e destul de costisitoare. Si n-am vorbit decat de mancare, si nu de-aia la borcanase…
Dar ma rog, fiecare face cum considera, pana la urma.
Comment by Ingrid — January 15, 2010 @ 11:25 pm
Ma retrag din discutia asta, ca si-asa am luat-o mult off topic
Comment by Ingrid — January 15, 2010 @ 11:29 pm
Ne-ar trebui o lege care sa verifice veniturile parintilor si doar apoi sa poti face copii daca ai un loc de munca stabil si nu o sticla pe zi stabila.E o prostie, copii vin si ei nu au nici o vina dar nu e usor sa iit fie foame si efectiv sa nu ai ce baga in burta.
Comment by Bogdan Anghelina — January 16, 2010 @ 12:16 am
Se spune ca un copil e prea putin, iar doi deja sunt prea multi.
Oamenii care au o scoala si gandesc isi dau seama ca parintii lor au facut sacrificii pentru ca el sa o duca bine, si nu vrea sa faca si el aceleasi sacrificii pentru 17 plozi.
Si apoi eu ma gandesc, rivalitatea intre frati este o chestie destul de normala si des intalnita.La DOI frati.Cum pana mea fac astia de au cate 6 frati ?!
Comment by Bulina Neserioasa — January 16, 2010 @ 12:21 pm
Ca la chinezi frate! Vrei mai mult de un copil dai bani. Asa nu o sa poata face n copii decat cei care isi permit sa-i si creasca.
Comment by Broky — January 16, 2010 @ 1:01 pm
Problema nu constă în costul excesiv al metodelor contraceptive, ci în educația, de fapt, lipsa de educație pe care o au personajele în speță. Nu știu sigur dacă se aplică și în zona urbană, dar în cea rurală se derulează de câțiva ani un proiect prin care femeile primesc în mod gratuit de la medicul de familie anticoncepționale. De ce nu apelează la ele? Lipsa de informare, rușinea, teama de a nu se îngrășa și alte pretexte. Și mai este și concepția greșită, rămasă din vremuri apuse, că dacă ai copii, statul este obligat să te ajute, chiar dacă tu, în viața ta, nu ai contribuit cu un singur leu la bugetul de stat.
Comment by annelie — January 17, 2010 @ 4:40 pm
si cand te gandesti ca la centrele de planing family se dau anticonceptionale gratis…chiar nu inteleg de ce?!..inteleg ca iubirea e mare, da totusi…sau ei sunt pe versiunea “asa a vrut Dumnezeu” neah, nu cred ca a vrut el sa traiasca copii in halu ala….general vorbing
Comment by adizzy — January 17, 2010 @ 7:24 pm
Chestia asta cu familii cu copii multi tine de societatile agrare arhaice, unde era nevoie de forta de munca ieftina, caci degeaba aveai teren de cultivat, daca nu aveai “bolovani” buni de munca. Si atunci faceai.
Chestia s-a pastrat pina in prezent, motivul a disparut, la oameni carora fie le lipseste instruirea, fie sint prea indoctrinati de religiile or de obiceiurile societatilor arhaice de unde provin, fie fac copii cu turma din ambele motive.
In definitiv, din punctula asta de vedere nu-i o prea mare diferenta intre taranul roman: sarac, usor alcoolic, rupt in cur si cu o droaie de copii carora le sticleste foamea in ochi si pakistanezul ajuns in Vest, care de-abia isi tine zilele intr-o locuinta sociala, dar care daca nu face minim 5 copii este rusinea satului de pe unde si-a tirit papucii.
> Abstinenta sexuala? Sa o crezi tu pe-asta!!!
> Planning familial? Desiiiigur… (in scolile catolice inca pina curind -15 ani in urma- ii invatau pe tineri sa dea gaura cu acul in prezervativ; asta in conditiile in care SIDA facea ravagii.)
> Sterilizare? A incercat-o Hitler, apoi au incercat-o suedezii, ca sa vindece natiunea de dementi, epileptici, cocosati ori schizofrenici. N-a prea mers.
Cred ca singurii care au avut ceva noroc in a aplica o presiune cit de cit eficienta impotriva tzunami-ului de copii fara perspective clare in viata au fost comunistii chinezi. S-au pus cu amenzile si supra-impozitarea celor care faceau mai mult de 1 copil. Cei care nu plateau sau nu voiau sa asculte de Partid si continuau impuirea erau sterilizati si/sau aruncati in lagare de munca unde chiar il vedeau pe Dracu’. Eu zic ca bine le-a facut, dar parca n-as fi vrut sa traiesc intr-un sistem ca cel chinezesc.
Comment by Dr. Barbie — January 18, 2010 @ 12:17 am
Raspunsul e mai simplu decat pare. Se da Costica, care:
- era mandria socialismului multilateral dezvoltat si care dupa multi ani de munca/”experienta” era mai bine platit/vazut decat 1 inginer.
- e mai tanar ca sa fi fost mandria socialismului dar e crescut de catre parinti din aceeasi categorie si in aceleasi “valori morale”
Costica e prins in de valurile care vin din toate directiile: democratie prost inteleasa, capitalism de dugheana, societate de consum in rate. El cat e tanar si frumos va gasi de bine de rau ceva de lucru, se descurca… odata ce trece de 40 de ani totul incepe sa devina tot mai anevoios, job-urile gen paznic la poarta santierului sunt ocupate de cei mai tineti, viitorii Costici. Mai devreme sau mai tarziu Costica v-a realiza ca viata e grea si nedreapta si ca statul nu face nimic pt. el. Va ramane cel mai probabil in casa parintilor lui sau al nevestii (casa primita de la fabrica pe vremea comunistilor) traind din somaj.
O categorie mai fericita sunt cei care au plecat cu multi ani in urma de la sate si ei vor incerca sa se intoarca la casa parinteasca sa traiasca din crescut 10 gaini si 5 randuri de zarzavat.
Acum ca am facut introducerea sa ajungem si la subiect. Fie ca iti dai seama sau nu, orice fiinta va incerca sa faca ceva in viata lui si vrea sa-i dea un sens, ca atunci cand vine vremea sa se uite in urma si sa moara fericit ca “a lasat ceva in urma lui”
Pt. 99% din oameni acel ceva insemna 1 copil, nu de multe ori am auzit expresia “pai daca nu faci copil pt. ce mai traiesti?”. Costica nu e exceptie si crede ca marea lui realizare in viata sunt copiii, ca urmare face cati poate. Sa nu dam totusi vina exclusiv pe dorinta lui Costica de a-si da un sens vietii lui, nu, urmeaza cauze mult mai pamantesti si clasice: placerile lui Costica. Care e cea mai ieftina distractie? te sui pe nevasta si dai la buci, explozia chimica din creier e mai rea ca un drog. De buna voie sau convinsa cu 2 pumni, Costica treaz sau muci de beat se suie pe nevasta si in cele cateva momente de extaz devine imparatul lumii lui. Ca sa aducem aminte aici de metode contraceptive e ca si cum i-ai zice lu’ Costica ca e impotent.
Si nu se termina aici, frustrarile si neajunsurile il imping pe Costica in 90% din cazuri spre consumat alcool in cantitati industriale cu orice ocazie. Aici contribuie si gasca de Costici, prieteni, care sunt in aceeasi situatie ca el.
Ca sa inchid, cine e Costica? Costica e acela care:
- toarna copii pe banda rulanta pt. ca el tre sa futa si oricum copii sunt “lumina ochilor si mandria vietii”
- toarna bautura in el pt. ca asa e normal ca e om si el si pt. ca are necazuri.
- in cazuri mai rare dar nu neauzite isi baga proprii parinti sau frati in mormant ca sa puna mana pe “apartamentul de la fabrica” sau casa de la tara. In caz contrar el ajunge pe drumuri.
- cumpara in rate pe mii de ani LCD-uri/plasme si alte minuni electrocasnice pt. ca “altii au, el nu poate, sau ce?” sau pt. provoca invidie altor Costici “ca el are si ei nu/el isi permite”.
- isi cumpara din targ un cazan de masina, preferabil dacie 13XX, cu 1000 de euro luati de la banca pe 20 de ani si o tine in fata blocului nemiscata cu lunile pt. ca n-are bani de benzina. Asta nu inseamna ca n-o va desface cu ajutorul lui Vasile mecanicul, si o va pune la fel la loc in fiecare sambata sau cu orice ocazie.
- nu in ultimul rand el tot el e cel care pastraza linistea familiei cu pumnul si a caror copii sunt crescuti dupa motto-ul “eu te-am facut, eu te omor”.
Lista poate continua la nesfarsit si probabil caracterizeaza sute de mii de Costici din tara noastra. Ca vreti sau nu sa recunoasteti toti am avut cel putin un Costica drept tata/unchi/frate/vecin/coleg.
Comment by Eu — January 18, 2010 @ 12:44 pm
Agree… si in alte tari e chiar mai dramatic. Auzisem o chestie care m-a scarbit profund, cica un indian rupt in cur de foame era asa disperat ca nu poate face copii, incat si-a taiat limba, sfatuit probabil de nush ce babaciune. In Africa, la fel. De-acolo auzisem ca cea mai mare spaima pentru o afro-vaca este fertilitatea. Adica aia probabil avea deja 7 plozi morti de foame, si grija ei cea mai mare era sa poarte matanii si amulete pentru fertilitate, sa mai fete alti 7 plozi.
Comment by Dorel — January 19, 2010 @ 4:43 am
Un Costica si o Lenuta, au fost “educati” ca-i pacat sa faci avort. Un Costica viseaza sa castige la loto si sa aiba cu ce sa-i creasca (apropo de un alt articol). Un COstica pur si simplu “se scapa” in Lenuta si in opinia lui un avort costa prea mult. Sau poate Costica e retard.
Comment by Info Deva — January 19, 2010 @ 3:35 pm
Vecine costica facem una mica
)) un Costica desta spun eu dece face atatia copii nare bani de prezervative scumpe durexurile
) si e atat de batut in cap in cat nu se gandeste ce va face cu atatia copii si cum i vai creste
Comment by Renegatul — January 20, 2010 @ 1:32 am