Nu plânge că s-a terminat, bucură-te că s-a întâmplat!

4 11

La priveghiul la care am participat aseara m-au mirat mai multe chestii si toate legate de traditii si, pe langa asta, cum aparea cate o baba mai impopotonata sa-si prezinte condoleantele, cum baga si o duma de genul “Dar vai, asa-i traditia!”.
De ce sa pastram traditiile? Evolutia tocmai asta inseamna, lepadarea de traditii. Daca inca mai sacrificam virgine pentru a veni ploaia si construiam piramide sa imbunam zeii, acum eram fix la acelasi stadiu.
Inca ne bateam cu bate sau cu pietre si cam asta era toata civilizatia.

Dar am evoluat si trebuie sa ne adaptam. Daca moare un om NU TREBUIE sa cumperi colaci pentru toata strada, NU TREBUIE sa cumperi sute de prosoape, de prescuri si de lumanari, NU TREBUIE sa platesti zeci de slujbe pentru ca un popa nenorocit sa-si mai ia un Audi. Pur si simplu NU TREBUIE. Nu trebuie sa faci asta pentru ca asa era traditia acum cateva sute de ani. Acum e criza, banii sunt putini si numai un credit la banca nu-ti mai trebuie sa-ti poti ingropa mortul.

Faptul ca un popa ii canta la cap trei poezii nu inseamna ca ala va fi mort mai putin si te vei simti tu mai bine. Faptul ca o baba basinoasa vine si te freaca la cap cand tu te inneci in lacrimi cu dume de genul “Vai, cum sa nu dai enşpe milioane sa faci aia? Dar asa-i traditia!” nu inseamna ca trebuie sa o si asculti. Gandeste-te ca am evoluat si ca e timpul pentru noi traditii.

Unele care nu necesita o gramada de bani cu care sa se ingrase o gramada de nenorociti pe baza amarului tau!




40 Comments »

  1. impulsioneaza consumul, iesim din criza… etc. simplu. nu inteleg de ce te lupti :)
    pe de alta parte, serios vorbind, ai dreptate. vremurile se schimba. acum stii ca exista obiceiul ca in casa in care a murit cineva sa nu se dea drumul la televizor o luna? asta ca extensie la cel cu uitatul in oglinda… ca sa vezi prostie umana

      Comment by zaqk — November 4, 2009 @ 2:43 pm

  2. Asa am patit si eu cand a murit taca-miu. Am intrebat si eu ca omu’ ce se face , cum se face si din 10 directii mi-au venit 10 raspunsuri diferite. Asa ca am facut cum am crezut de cuviinta si-n limita bugetului. Cert este ca de atunci am prins o ura URIASA pe popi. Cred ca sunt singurele fiinte pe lumea asta pe care le-as nimici fara nici o urma de regret.

      Comment by pepe offtopic — November 4, 2009 @ 2:46 pm

  3. Pe de o parte ai dreptate, dar ce traditii sugerezi sa ia locul celor vechi?

      Comment by MIHAELA — November 4, 2009 @ 2:50 pm

  4. @Mihaela,
    Eu zic ca cele de bun simt. Oricum o masa trebuie sa dai celor ce au participat, un serviciu religios mai putin costisitor ( ca te jefuiesc nenorocitii de preoti) . In general, dupa ce tragi linie te iei cu mainile de cap. Plus ce urmeaza la 40 de zile, 6 luni, 1 an etc.

      Comment by pepe — November 4, 2009 @ 2:59 pm

  5. Eu i-am zis maică-mi să mănânce cât e vie, că pe urmă, cel puţin de la mine, nu mai vede nimic. :) ))

      Comment by Spiep — November 4, 2009 @ 3:04 pm

  6. “NU TREBUIE sa cumperi colaci pentru toata strada”, de ce ? Ei sarbatoresc ca au mai murit un om.
    @Mihael, pentru ce trebuie alte traditii in loc la astea ?

      Comment by Easy — November 4, 2009 @ 4:14 pm

  7. Mihaela a zis ” Pe de o parte ai dreptate, dar ce traditii sugerezi sa ia locul celor vechi? ”

    Eu locuiesc in italia de vreo 5 ani, prietena mea este italianca si a avut de curand un deces in familie. I-a murit bunicu` Miercuri si l-a ingropat Joi, fara colaci, fara prosoape, fara pomana si fara coliva. Am intrebat-o pe bunica ei daca asa a fost tot timpul inmormantarile, si mi-a raspuns ca inainte era exact ca la noi, cu o mie de obiceiuri inutile. Dar ei au evoluat [punct]

      Comment by Alex — November 4, 2009 @ 4:42 pm

  8. Traditiile si toate ritualurile ortodoxe legate de moarte sunt utile celor ramasi aici,nicidecum mortilor.Le respectam pentru a ne simti mai bine dupa pierderea suferita.Tu ce ai pune in locul lor?…o zi la arsenal park?

      Comment by TINTIN — November 4, 2009 @ 4:53 pm

  9. este simplu ,dai o cafea si o felie de cozonac si este de ajuns ,pt ca trebuie sa inteleaga tot cretinul ,”ba in pizda matii ,a murit un om ,nu a castigat nimeni la loto ca sa dam bairam “.cand o sa intelegem asta o sa fim mai civilizati ,iar daca vine unu cu dume de gen “traditia”,”asa se face” ii pui mortu in brate si-i spui sa respecte traditia pe banii lui.
    la mine in familie am dat de inteles ca atunci cand imi mor parintii de la mine sa nu se astepte la nimic ,nu pomeni ,nu parastas dansant ,mese ,pomeni de 1-2-3-7-1000 de zile ,popi invitati la petrecere ,si alte “traditii”,singua traditie care o sa o arat pt neamuri o sa fie exact aia care o vad eu cand ma duc la wc ,adica fix p..a.
    P.S.1 pt popa o sa am langa mine un ciomag sa-i rup picioarele si mainile cand o incepe sa decarteze ca vrea bani pt nustiu ce p..a mea de poveste citita din biblie si mai ales sa nu-mi dea chitanta .
    P.S.2m-am uitat pe wikipedia la olanda si cam ce religii au astia aici ,rezultatul :
    29% Roman Catholic,
    9% reformed,
    6% PKN,
    4% Calvinist,
    4% Muslim,
    42% no affiliation- fara religie ,ce nasol ,dar ce bine le merge ca nu cred in nimic si unde este olanda pe plan mondial si unde sunt tarile gen romania ,bulgaria si altele care au traditii religioase.
    hai pa

      Comment by jokeru — November 4, 2009 @ 4:54 pm

  10. Cand eram mic si mergeam la nunti, babele ma piscau de obraz si imi ziceau ¨las´ ca ti-a veni randu´ si tie¨. Acum cand am crescut si ma duc la mormantari le pisc eu de obraz si le spun ¨las ca ti-a veni randu´ si tie¨

      Comment by iosup — November 4, 2009 @ 5:18 pm

  11. “Gandeste-te ca am evoluat si ca e timpul pentru noi traditii.” Mai sus infierai traditiile, dar propui altele . Care e criteriul pe care te bazezi ca noile vor fi mai bune ca altele. Banii dati la popi sau la parastase? . Zau ca nu pricep .

    PS1. Nu sunt un sustinator fanatic al traditiilor, dar cred ca fiecare e destul de matur sa gandesca pentru el si sa-si traiasca viata asa cum vrea. Faptul ca tie nu`ti convine nu inseamna ca traditiile sunt toate cretine sau idioate. Nu mai generaliza deoarece denota superficialitate.

    PS2. Nu sustin nici un fel de a face ceva , ce las la latitudinea celor aflati in cauza sa faca ceea ce vor , doar o fac pe banii lor (asta deoarece se vede din articol ca banii sunt un criteriu foarte definitoriu pentru autor in alegerea a celor care ii plac sau nu), nu ca asta ar fi vreun criteriu.

      Comment by Mossad — November 4, 2009 @ 5:43 pm

  12. anti-christ… Second nature! Second name!
    Pentru saraci (la minte) religia e buna! Altii dezvolta o religie pentru ban nici asa nu e ok, e dezumanizant. Altii pentru shopping si ajung pitzipoance si cocalari…
    Religia deja are un sens larg, luat mot-a-mot e simplu, dar extrapolat …

      Comment by Gicupisicu — November 4, 2009 @ 5:46 pm

  13. Religiile, traditiiile apar din frica de necunoscut, de singuratate si cateodata din nebunia unora. La inceputuri aceste credinte au fost mentinute prin masuri coercitive ale liderilor de societati. Astazi cand societatile sunt descrise prin democratie lucrurile care mai tin in viata aceste credinte sunt pe deoparte lipsa de judecata, de educatie, prostia nevindecabila iar pe cealalta parte incapatanarea fara de speranta a individului. Care se explica tot prin prostie.

    Religia va disparea odata cu evolutia mentala a omului. Pacat ca nu toti evolueaza in acelasi timp.

      Comment by Razvan — November 4, 2009 @ 7:33 pm

  14. Ritul priveghiului nu se mai tine, ca acum 100-200 de ani. Era un intreg ritual, si se statea o noapte intreaga, si se spuneau bancuri, amintiri frumoase, se bea, in functie de zone, o gramada de traditii.
    Traditia nu inseamna neaparat “a nu evolua” doar ca, traditiile se schimba prea mult, din nevoia altora de a face bani, asta, doare

      Comment by oana — November 4, 2009 @ 8:52 pm

  15. eu nu inteleg de ce mai chematii preotii la inmormantare, cand puteti sa o faceti si fara ei? (presupun ca nu se da groapa la cimitir pe baza vreunui act de le preot). Fiti oameni dintr-o bucata si actionati conform gandirii voastre. A, si nu-mi spuneti de babele care o sa sara cu traditia lor. Pana la urma, e mortul vostru, puteti face ce vreti cu el. Iar probleme de constiinta inteleg ca nu sunt..

      Comment by Narcisa — November 4, 2009 @ 10:02 pm

  16. singurul popa cu care merge sa ai de-a face e popa prostu. pt mossad: jocu’ de carti, bre!

      Comment by robert — November 4, 2009 @ 11:14 pm

  17. fratica, dar nu va tine nimeni sa pastrati traditiile. nu iti baga nimeni mana in buzunar pt. colaci pentru bunici sau parinti (Doamne fereste!). Si popa sunt sigur ca o sa vina chiar daca nu primeste nimic. Si ce daca nu vine? Doar nu ne pasa de traditii. Il poti baga in groapa si asa, ca pe caine.

    Era unu’ care dadea exemplu Olanda ca is departe pt ca-s atei. Dar SUA, care-s religiosi unde sunt? Eu cred ca-s in fata pt. ca-s muncitori.

    Traditiile/obiceiurile si limba sunt cam singurele lucruri care definesc identitatea unui popor.

      Comment by gogu — November 5, 2009 @ 1:23 am

  18. daca nu ai proet la inmormantare aia de la cimitir nu iti ingroapa mortul ,pur si simplu nu vor sa faca asta ,iar popa de buna voie nu vine ,oricat de baiat simpatic ai fi tu (se vede ca unii nu au trecut prin necazul asta).
    iar in america intradevar su 78% religiosi (aproximativ) si restul atei ,dar la cat este de mare america si la cate nationalitati sunt acolo ,cred ca sunt destul de multi atei .

      Comment by jokeru — November 5, 2009 @ 3:47 am

  19. asa e ai drepatate. totusi slujbele pentru morti sint necesare sufletului plecat..e mai bine sa gasim un preot adevarat si care face slujbe pe bani, chiar daca e greu de gasit. iar colacii sint poamana, again pentru el. eu zic moderatie.nici fara slujbe, nici cu exagerari. chestia oribila insa mise pare ca trebuie cheltuiti imens de multi bani acum daca iti moare cineva si totula devenit o industrie. Ce bine ca sint buddhista si ca o sa ma ard.happy me!
    in alta ordine de idei nu pune la suflet cretinismele babelor..oricum ele traiesc doar ca sa vampirizeze.

      Comment by karmapolice — November 5, 2009 @ 7:20 am

  20. slujbe pe putin bani* voiam sa zic

      Comment by karmapolice — November 5, 2009 @ 7:21 am

  21. o natie ce nu-si pastreaza traditiile o sa dispara (nu ma refer la pupatul mainii popii sau alte prostii)

      Comment by tudorache — November 5, 2009 @ 8:29 am

  22. Karmapolice: “totusi slujbele pentru morti sint necesare sufletului plecat..e mai bine sa gasim un preot adevarat si care face slujbe pe bani, chiar daca e greu de gasit.”

    Sper ca nu crezi ce spui…

      Comment by ANOVA — November 5, 2009 @ 9:31 am

  23. @jokeru, ai incercat tu sa ingropi pe cinev fara popa si nu te-au lasat?Religiile care nu au popi raman cu mortii pe afara?
    Referitor la plata popii, daca ai toate taxele platite(cele cu chitanta), e obligat sa vina.E parte din “fisa postului”, nu te poate refuza.Noi santem tampiti ca ii mai dam lui si fara chitanta.

      Comment by dorelb — November 5, 2009 @ 10:59 am

  24. Am o prietena careia i-a murit mama. Pentru slujba de inmormantare ea l-a ales pe preotul pe care mama ei il placea. Toate bune si frumoase pana a venit un alt popa si a inceput sa faca taraboi in timpul inmormnatarii ca aia e parohia lui si cum de au indraznit sa nu il cheme si pe el. Asa ca saraca femeie, ca sa fie liniste a trebuit sa ii plateasca pe amandoi, cu dascalii lor si tot tacamul. Bataie de joc, firar ei ai dracului de ciori (ciori de la sutana si culoarea sufletului, ciorile celelalte sunt de la culoarea pielii :p)
    Sunt curios daca biserica este impozitata, si daca nu, de ce ? Ei fac mai multi bani decat multe afaceri din tarisoara aia amarata.

      Comment by Eu. — November 5, 2009 @ 11:26 am

  25. rituri de trecere exista in toate culturile. cred ca menirea lor este in parte sa ajute sufletul celui care a murit sa mearga mai departe ( sau nu credeti in asta? ) dar si sa ii ajute pe cei care raman sa se impace cu pierderea unui om apropiat. de aceea se strang familia, prietenii, rudele… ca sa ofere si sa primeasca sprijin. de aceea sunt multe lucruri de facut, pentru ca cel care este cel mai afectat sa fie tot timpul ocupat… sa nu stea doar cu gandul la ceea ce s-a intamplat… primele ore, zile… saptamani….

    de aici si pana la ceea ce se se povesteste aici e cale lunga. crestinismul ortodox este iubirea aproapelui. biserica ortodoxa si preotii de azi…. sunt doar oglinda vremurilor in care traim, desi ar trebui sa fie invers.

    pomeni si parastase se fac pentru a pastra vie amintirea celui care nu mai este. pentru aminti celorlalti de viata care s-a dus. eu aprind din cand in cand o lumanare la biserica ca sa ma pot EU gandi macar cinci minute la cei pe care i-am pierdut.

    adevarul e intotdeauna pe calea imparateasca de mijloc, sebi.

    toate cele bune.

      Comment by clara — November 5, 2009 @ 12:37 pm

  26. Sunt total de acor cu tine! Numai că unii… gândesc că VOR să aibă parte de o înmormântare răsunătoare, de care să-şi aducă aminte tot satul!

      Comment by Alina Ilioi — November 5, 2009 @ 12:40 pm

  27. Mi se pare si depasita ideea de a duce mortu’ acasa…..sa nu mai vorbim de cortegiul funerar pina la cimitir. In rest, fiecare cum crede ca poate sa-i spele pacatele decedatului.

      Comment by Stealth Punisher — November 5, 2009 @ 1:21 pm

  28. Citiţi Biblia, apoi vedeţi ce înseamnă să fii ortodox.

      Comment by STAR — November 5, 2009 @ 2:51 pm

  29. Sigur nu confundam traditia cu niste obiceiuri de 2 lei?

      Comment by Buha Neagra — November 5, 2009 @ 3:29 pm

  30. Bhai nu te lua de astea ca mie imi place coliva!!!
    Poate citeste vreo baba si nu mai da de pomana coliva , ca te manc…
    Apropo de traditii, prefer tuica si jocul de carti de la priveghi… :P
    RIM

      Comment by Raoul — November 5, 2009 @ 4:27 pm

  31. Le pastram pentru ca ne plac sarmalele facute de mamele noastre.

      Comment by Alin-Stefan — November 5, 2009 @ 5:29 pm

  32. mi se pare mie sau in Biblie nu scrie nimic despre colacei si alte rahaturi? si ca ce a fost crestinismul odata, la inceput nu are nicicea mai mica legatura cuce e acuma…succesuri

      Comment by Octavian D — November 6, 2009 @ 10:41 am

  33. depinde despre ce tradiţii este vorba.în cazul morţilor se şi profită,iar omul ar face orice că să îşi mai aline durerea, în plus credinţă creştin ortodoxă în biserica este încărcată de tradiţii şi vei observă asta dacă faci o scurtă analiza.tradiţiile sub formă superstitiei valorează mai mult decât credinţă în sine sau se confundă cu aceasta.

      Comment by iyli — November 7, 2009 @ 5:24 am

  34. Da, comentez :toti care ati comentat pe acest blog, nu cred ca, aveti mai mult de…sau , pina in 4o de ani asta-i traditiea ortodoxiei cineva a zis ceva mai sus :citeste bibliea :mergeti in olanda fratilor ca, acolo va puteti gasi pe voi insiva in …persoanele acolor destrabalati …care nu stiu de nici o religie nu sint nici atei , sint doar , niste fiinte fara de suflet, asa cum si voi va aratati ca ati fi.nu mai invatati si pe altii faceti voi ce ctredeti ca faceti bine si lasati lumea in pace pentru un chilot cu ata in cur gasesti bani ca, stiu si eu cred ca ata aia e foarte scumpa dar ce sa-i faci?daca na-i vazut in casa la mama ta , tu ce poti sa faci decit ce a facut si ea ?…ei, lasa draga ca, mortul nu mai maninca si gata …asa ai pomenit asa si traiesti dar e posibl ca atunci cind vei ajunge sus la Domnul sa te intrebe?:tie foame?maninca , daca ai! tu ai sa raspunzi pai, cum puteam sa vin cu mincarea dupa mine, tocmai aici!…si-mi pare foarte rau de tine pentruca daca aic nimeni nu-ti va putea raspundeinu gasesti raspunsul la ceeace ai fost intrebata , acolo sus,

      Comment by elena — November 7, 2009 @ 10:35 pm

  35. (2) nu nimeni nu va putea saraspunda in locul tau si e posibil ca altii sa manince iar tu sa te uitee bine asa?ca doar se spune:precum in cer si pre pamint si invers dupa cum dai , asa si primesti eu stiu pe cineva care , nu ia facut sotului ei nici macar o coliva ca, asamia zis si mie vecina mea care era prietena cu ea , ca, nu-i face nu-i da nimic de pomana, ca, a trait foarte rau cu el , o batea mereu si era tot timpul fugita de acasa de frica batai…si sa jurat ca, n-o sa-i faca nici o pomana sau sa-i de-a ceva de pomana …probabil ca, nu aveau nici un copil,ca, sa-i faca ala macar ceva , acolo ,sa-i de-a si lui un colac..dar vreau sa spun ca femeia aia nu atrait mai mult de un an dupa sotul ei si , nu numai atit dar mi-a zis vecina mea ca , a innebunit a murit nebuna probabil ca a mustrat-o constiinta , intratit incita luat-o razna si mai e ceva mortii sint ai nostrisi noi ai lor ei se roaga la Dumnezeu pentru sanatatea noastra iar noi la rindul nostru trebuie sa le facem si lor parte ca, poate ca, nu e nimic dupa ce moare cel de linga tine si iti arde inima dind ceva cuiva , te simti …simti ca ai o multumire sufleteasca sa te fereasca Dumnezeu , dar daca iti moare un copil , atunci sa te aud ca , nu-i fac draga si na-m bani sa dau la popa…sa nu ajungi pina acolo ca sa vezi pe pielea ta cum este cu popii si cu pomenile si ci cu babele sa fiti sanatosi va doresc si sa aveti minte mai multa daca nu stii invata!…..tantii lenuta……pe unde am trecut eu , tu inca nu ai trecut….

      Comment by elena — November 7, 2009 @ 10:57 pm

  36. @elena: oare ti-a zis cineva pana acum ca esti cea mai proasta femeie care foloseste internetul in Romania? Si cand spun asta ma refer si la comentariile pe care ti le-am marcat ca spam si le-am sters fara nici o remuscare.
    Hai, mergi tu la biserica si apoi voteaza cu Basescu pentru ca a promis ca-ti da un salam. In cur.

      Comment by VisUrat — November 7, 2009 @ 11:18 pm

  37. Salut
    Sincer, m-a surprins enorm ceea ce ai scris. Chiar nu ma asteptam de la tine……..tocmai fiindca faci parte din Familia aceasta (chiar daca prin alianta, asa cum si eu dealtfel)…..si, din cate stiu eu…….nu e tocmai de bun simt sa scrii despre o Familie din care faci parte si intr-un mod negativ,puteai sa scrii cand si cum ai vrut,dar NU acum, cand persoana decedata era nasul de botez al sotiei tale si fiica lui, nasa ta de casatorie din cate stiu eu (scuze daca gresesc ). Te-ai gandit vreo clipa ca poti sa lovesti in persoane dragi voua care n-au nici o vina dar iau lovituri sub centura din cauza ta?
    In primul rand, noi, la fel ca si parintii, bunicii si strabuicii nostri ne-am nascut cu aceasta traditie si poate, din RESPECT pentru parintii nostri, noi tocmai asta vrem, sa le respectam traditia, cu sau fara bani…..cu mai multi sau mai putini, o sa facem tot ce ne sta in putinta sa ne RESPECTAM PARINTII, sa le oferim un priveghi si o inmormantare decenta, ceva decent pentru ULTIMUL DRUM (chiar daca asta presupune o gramada de colaci, prosoape, prescuri si lumanari)
    Sunt parintii nostri si trebuie sa le oferim un preot (bun sau rau, cu sau fara Audi) la capataiul lor, fiindca nu au trecut prin viata ca si niste animale, fara Dumnezeu si fara soarta si noi suntem totusi Crestini, nu barbari, iar partea spirituala e mult mai importanta decat cea financiara in cazul de fata.

    Acest NU TREBUIE foarte categoric pe care l-ai repetat la infinit nu poate decat sa ma convinga ca TREBUIE sa ne respectam traditiile de genul asta, ca sa ne respectam trecutul si nu in ultimul rand Familia.

      Comment by Mircea Zagrai — November 8, 2009 @ 4:04 am

  38. esti un prost…

      Comment by anonimus — November 8, 2009 @ 7:00 pm

  39. [...] traditia), asa ca sunt impotriva si acestor manifestari “culturale”. Am mai scris ca traditiile ne tin pe loc si, in loc sa evoluam, ne trezim cu declaratii de genul “vai, ne pierdem traditiile!”. [...]

      Pingback by Nu plange ca s-a terminat, bucura-te ca s-a intamplat » Politia Romana. Toata baza in ei… — July 26, 2010 @ 3:29 am

  40. @elena, Mircea Zagrai…
    Postul asta imi scapase, si acum, cand l-am citit, am ramas siderata de comentariile celor doua persoane carora le raspund. Asadar.. elena.. din cate stii tu despre religia ortodoxa in general, daca ajungi in Rai trebuie sa ai pachetel de acasa? Asta ai inteles din Biblie? (pe care banuiesc eu ca ai citit-o.. intr-un fel sau altul). Cat despre Mircea Zagrai.. – e o tara libera, nu? imi pot exprima opinia – ti se par DECENTE circul care se face la inmormantari si ENORMA suma cheltuita? Sa inteleg ca mergi pe principiul “daca tot am pierdut o persoana draga, hai sa imi fac un credit in banca sa o ingrop, ca sa mai uit de durere, ca, nah.. am la ce sa ma gandesc.. De unde fac rost de bani pentru rate”?
    Cred ca, in loc de taxa de cununie, de inmormantare, de aer respirat in biserica, preotii ar trebui sa numeasca generic banii pe care ii incaseaza de la enoriasi “taxa pe prostie”.. Si-ar lua cate un Q7 la fiecare doua zile din banii adunati

      Comment by Mika — July 26, 2010 @ 10:20 am

Leave a comment


Performance Optimization WordPress Plugins by W3 EDGE