Viitorul cinematografiei românești
Scris de VisUratSăptămâna trecută am fost la TIFF și am vizionat doar proiecții românesti. “Apocalipsa după șoferi”, “Cea mai fericită fată din lume”, “Polițist, adjectiv” și “Pescuit sportiv” au fost filmele pe care le-am urmărit și pot spune, cu durere în suflet, că filmele românesti nu mai sunt ce-au fost. Sincer, “Polițist, adjectiv” mi s-a părut o porcărie. Două ore am stat să vad cum merge, mănâncă sau stă Dragoș Bucur. Am râs la câteva faze dar atât. Nu m-a impresionat cu nimic filmul, nu m-au impresionat criticii care povesteau despre abstractizarea meandrelor concretului în filmul lui Porumboiu și sunt de parere că nu merita să ia nici un premiu.
Și acum ajungem la viitorul cinematografiei românești. Eu sunt de părere că un film trebuie să te binedispună. Nu contează genul, important e ca ție să îți placă. Că-i comedie, de groază, de acțiune sau romantic, acel film trebuie să te facă să te simți bine. “Polițist, adjectiv” și “Pescuit sportiv” au fost două filme la care dormea aproape toată sala. Plictisitoare, fără nici o idee, fără nici un sfârșit… Să zicem că sunt filme de artă. Dacă sunt filme de artă, de ce se plâng toți că nu merge lumea la cinematograf să le vadă? Dacă vrei să scoți bani din filme, de ce nu faci ceva comercial?
Filmele românești de succes sunt comediile și filmele istorice. Nu ne-am remarcat cu filme de acțiune, nici la romantism nu stăm prea bine iar filme de groază românești n-am vazut.
Așa că, dacă la comedii și la filme istorice ne pricepem și acestea au succes, de nu facem din astea?
De ce se fac numai mizerii (care se vor elitiste și pe care nu le înțelege nimeni) și ne întrebăm ce se întâmplă cu cinematografia românească?




Vrei să spui că după ce ai ascultat melodia Mirabelei Dauer de patru ori, nu consideri “Poliţist, adjectiv” ca fiind film de groază?
Comment by Denisa — June 9, 2009 @ 12:35 am
Pai nu mai au titluri pentru filme, mai frate. Deja au consumat tot ce se putea: Dacii, Columna, Mihai Viteazul, etc. Mai ramane sa faca Dracula si eventual Baba Dochia.
Comment by Sfinxul — June 9, 2009 @ 12:49 am
p.s. am intalnit doi oameni in viata pe care nu o sa-i uit usor. cu ambii am schimbat pareri despre “crima si pedeapsa”, despre autori contemporani, de la ambii am ascultat cu placere date exacte din istoria tarii noastre si din multe alte domenii. Cei doi oameni sunt: un portar de bloc si o doamna care lucreaza ca menajera. Tot respecul pentru cei ca ei.
Comment by cristi — June 9, 2009 @ 12:56 am
ma @cristi….esti vreun geniu nedescoperit………
Comment by MiDaS — June 9, 2009 @ 1:26 am
Ceva comercial nu rezista…iar arta da.
Cand zici film, de obicei zici arta, asa ca arta cu comercialul nu merg mana in mana…
Care e faza cu arta? Nu are alt scop decat cel de a exista. De aia o masina nu poate fi o opera de arta, de aia o cladire nu poate fi o opera de arta…pentru ca au alte scopuri. Un tablou nu are un scop, o sculptura nu are scop, asa si un film de arta. Poate transmite emotii, poate transmite mesaje, dar numai daca le interpretezi tu, numai daca le sustragi tu…
Ne pricepeam la filmele de comedie si cele istorice…din cauza ca erau actori si regizori atunci…si asa erau vremurile. Acum nu mai poti sa faci o comedie ca atunci sau asemanatoare pentru ca nu o sa mai rada nimeni. Tu razi si radeai la filmele alea din cauza ca erau niste actori talentati si cu renume pe ecran…te uitai la cele istorice din cauza ca erau regizat de Nicolaescu si erau cu eroi ai trecutului tarii noastre. Incearca tu sa faci asa ceva in ziua de azi. E degeaba, o sa fie un mare fas. Si ma refer aici din punctul de vedere al criticilor…
Cu filmele la care trebuie sa gandesti avansam si iesim in evidenta pe planeta asta…asta daca se uita planeta la filmele noastre…nu cu tampenii de comedii la care nu rade nimeni.
Comment by M0n0 — June 9, 2009 @ 1:49 am
Intodeauna am fost de parere ca filmele romanesti sunt naspa. Singurele filme care le-am urmarit au fost Liceenii [eram mica , ma uitam cu mama , si nu se pune ca m-am uitat de 2-3 ori fiecare] si seria BD. Restu mi s-au parut o panarama , chiar si cele de istorie.
Comment by MaybeNotToday — June 9, 2009 @ 7:53 am
mono, stii prea bine ca exista si capodopere care sunt si comerciale, care au fost apreciate si de critica si care au adus si multi oameni in cinema si multi bani.
Comment by m — June 9, 2009 @ 9:41 am
Cum, romanii nu au facut filme de groaza? Dar stirile de la ora cinci ce sunt?! A, de fapt, ai dreptate, la alea se uita oamenii ca la comedii.
Comment by FB Ronnie — June 9, 2009 @ 10:10 am
@m … si alea sunt romanesti??
Eu credeam ca de cele romanesti vorbim aici…
Comment by M0n0 — June 9, 2009 @ 10:13 am
Sunt total de-acord cu tine. Filmele romanesti mi se pare ca nu prea au nici o tangenta cu cinematografia actuala. Nici tehnic, nici ca regie, nici ca subiecte.
Comment by Alex Neamtu — June 9, 2009 @ 11:02 am
iara iti dai cu parerea despre ceva ce nu sti….
Comment by cristi — June 9, 2009 @ 12:07 pm
Dar de drama nu ai auzit? La tine filmele se impart doar in comedii, filme istorice, de actiune si horror? Macar adauga si categoria asta in articol , nu de alta, dar dramele iau cam 90 % din toate premiile mari (inclusiv Oscar-uri).
Comment by vik — June 9, 2009 @ 1:44 pm
Ce a fost nu va mai fi never ever. Tre` sa ne obisnuim cu asta.
Comment by Mircea Alex — June 9, 2009 @ 2:09 pm
@M0n0
intr-adevar arta ramane, dar nu sunt de acord cu tine ca filmul e arta…
Adica nu toate filmele intra in categoria arta, ci doar o parte.
Si daca te gandesti bine, procentual, cati oameni iubesc arta, respecta arta, doresc arta? cati pot sa distinga un tablou bun de unul prost? sa fiu galant si sa spun 10%.
Restul de 90% sunt interesati sa vada un film cu multe impuscaturi, ceva bataie, sau sa vada fata amuzanta a lui edy murphy – daca sunt baieti – sau filme romatice in care porcul devine un super tip si toata lumea plange de fericire – daca e fata (da stiu, am exagerat, dar asa cred ca s-a inteles cel mai bine ce voiam sa spun). Cam despre asta e vorba aici… Nu totul in viata e arta, si atunci cand stii sa razi sincer la o comedie comerciala si sa te bucuri cu prietenii cu popcornul in brate de un film fara nici o inclinatie catre arta, fara nici o idee filosofica, iar in urmatoarea seara mergi si il aplauzi la teatru pe maestrul Gheorghe Dinica sau pe maestrul Marin Moraru, atunci – parerea mea – poti spune ca esti un om complet. Nu o chitra de artist neimplinit.
P.S. o cladire poate fi o opera de arta. Daca vei ajunge vreodata langa Sagrada Familia, vei intelege. Si nu, nu ma refer la sculpturile interioare sau exterioare care o fac de neuitat, ci ma refer la maretia si ingeniozitatea constructiei in sine.
P.P.S Nu intotdeauna conteaza ce zic criticii, ei fac parte din categoria oamenilor inteligenti,superiori din postul de mai sus
Comment by cristi — June 9, 2009 @ 3:46 pm
Corect cristi…dar uiti ca VisUrat s-a dus la un festival de film. La festivalele de film rar spre niciodata se dau filme comerciale…si cred ca aici vroiam sa bat. Nu ai cum sa ceri de la un festival de film, filme comerciale…asa ceva nu se face. Pentru ca cei care le organizeaza sunt oameni ce au lucrat in domeniu ani buni si stiu ce e ala un film…
Bineinteles, filmul a avut ca prim scop distractia publicului si din multe puncte de vedere inca o are…de abia apoi au venit cativa si l-au ridicat la rang de arta si tocmai aia raman in istorie.
Comment by M0n0 — June 9, 2009 @ 7:05 pm
Dracula e facut!
Comment by Gicupisicu — June 9, 2009 @ 9:55 pm
Dupa parerea mea viitorul cinematografiei roamnesti apartine comediilor , si cred ca ar trebui sa incepem sa facem si noi filme ca la Hollywood , adica genul de filme la care te uiti fara sa te gandesti , si la sfarsit constati ca nu ai pierdut timpul degeaba si nici nu-ti pare rau de banii pe care i-ai dat pe bilet .
Cine o sa fie regizorul care o sa faca urmatorul ” Nea Marin Miliardar ” ?
Comment by romania inedit — June 10, 2009 @ 12:24 am
“De ce se fac numai mizerii (care se vor elitiste și pe care nu le înțelege nimeni) și ne întrebăm ce se întâmplă cu cinematografia românească?”
pentru ca mai sunt care cred ca oamenii merita mai bine decat rahaturi turnate ca-n fabrica de dopuri de pluta, fiecare din ele fiind un film gol, fara nimic in el, facut special pentru masele adormite printre care, pare-se, te numeri.
nu, nu m-am suparat din cauza a ceea ce ai spus mai sus, dar puteai totusi sa nu numesti mizerie orice nu intelegi si sa nu ridici in slavi cacaturile care “prind la public”.
poate sunt oameni care prefera sa nu piarda 2 ore uitandu-se la nimic, cu un zambet tamp pe fata si cu mintea inactiva si doresc, in schimb sa stea 2 ore fiind mereu in cautare de inteles, atenti la detalii.
Comment by Rzv — June 10, 2009 @ 1:05 am
[...] incheiatul festival de film de la Cluj, Tiff 2009, cativa bloggeri au avut ocazia sa urmareasca cateva produse autohtone. Review-urile lor au fost in totalitate negative. E dreptul lor. Asta au vazut! In “Politist, [...]
Pingback by Pescuit sportiv (2007) | FILMELENOI.RO — June 10, 2009 @ 1:15 pm