Domnule țăran, pune mâna și muncește
Scris de Sebastian BargauIeri am văzut un reportaj despre țaranii care, din nou, se plâng.
“A venit bruma și nu s-au mai făcut fructele”, a spus un țăran intervievat. Nu am fost atent dacă era vorba despre brumă ca fenomen natural sau brumă aia de prezintă vremea și după care aleargă cu limba scoasa alt țăran și anume badea Mircea. În orice caz, fructele au avut de suferit, oricare dintre brume ar fi venit. Și mi-a fost milă de respectivii oameni, pentru că au investit și așteptau să facă ceva profit.
Reportajul a continuat cu “Se anunță secetă anul acesta și culturile vor avea de suferit”. Nici ăsta nu-i un fenomen pe care l-am putea controla, mai ales că s-a demonstrat știintific faptul că dansatul în jurul focului nu aduce ploaie decât dacă este făcut în ziua în care cei de la Meteo anunță averse de ploaie.
Dar în momentul în care a venit țăranul și a început să spună că vrea bani de la guvern (nu mai știu câte mii de lei pentru fiecare hectar), atunci m-am enervat.
Domnule țăran, ‘mneata ai o afacere. O afacere care suferă din varii motive, în acest caz fiind vorba despre secetă. De ce ceri bani de la guvern pentru a-ți înflori afacerea și a face TU profit? De ce nu lași naibii lenea și pui mâna pe o găleată și te apuci de udat pomii? Sau poate afli că există un obiect numit furtun și atunci nu mai cari găleți cu apă ci doar întinzi niște role de furtun printre pomi, le înțepi din loc în loc, le conectezi la o sursă de apă și te gândesti ce nume să dai acestei minunate invenții. Hai că-ți dau eu o idee, spune-i “irigație”.
Știu, presupune investiție, presupune și un pic de muncă și tu ești obișnuit să sară statul cu banii să te ajute să ajungi tu bogat.
Fără să miști un deget.
Lucrurile nu sunt atate de simple cand este vorba de munca pamantului; pana si furtunele la care faci referire inseamna bani- apoi mai este vorba de curent- electric care sa scoata apa dintr-un put; e vorba de put- iar daca zona respectiva nu are apa nu e prea grozav din nou
) insa…..
Daca nu folosesti curent iti trebuie un motor pe benzina sau motorina….
Plus ca mai trebuie si ustensile ca sa scoti apa….
Acest gen de munca reprezinta o loterie.
Si ai nevoie de bani.
Nu e cazul sa bagam in aceeasi oala pe toti “taranii”.
Pana la urma acele fonduri nu ajung oricum la cei care le-ar merita- pe munca cinstita!
Iar daca ii scoatem din “joc” pe agricultori, ramanem fix cu produsele umflate cu pompa- produse frumoase, dar nu neaparat sanatoase care pot fi gasite in supermarketuri.
Cred ca ar trebui sa i se acorde oricum mai multa atentie agriculturii!
Comment by Julia — May 27, 2009 @ 1:17 am
A face agricultura nu e asa simplu. Taranii merg la camp si sapa la 40 de grade, cand tu stai acasa la racoare. Vrei sa mananci fructe si legume sanatoase din Romania. Cum? In fiecare tara din lumea asta, statul ajuta agricultura. E nevoie de irigatii, de arat, semanat, discuit etc. Toate costa bani. La final apare productia. Se trage linie si taranul zice; “Vand kg de grau cu 10 RON”. Tu vii si spui ca-i scump. A nu-ti convine ca ai stat la racoare si taranul a muncit. Vrei si moca.
Nu stii ce inseamna agricultura. Mergi in Baragan si Dobrogea sa vezi seceta si nu ai de unde sa irigi. Taranu are o pensie de 500 RON din care 65% o da pe medicamente. Cum vrei sa munceasca pamantul, sa faca productie si sa vanda si ieftin?
Eu as da si mai multi bani la agricultura.
Comment by sorin — May 27, 2009 @ 1:35 am
daca ce ai scris si gindeti ca-i bine atunci sint dezamagit de o asa logica.stii cite subventii primeste agricultura in strinatate?dintre toti oamenii taranul a muncit cel mai mult si a luat-o in mina.nu are nimic.e sarac lipit.munceste de behaie si profit ciuciu.ii scoti ochii cu putinii bani pe care-i dai pe griu ovaz sau porumb.daca tu crezi ca ai profit asa mare lasa pix-ul jos din mina si hai la udat de pomi.UN OM CARE ARE UN ANTET ASA MINUNAT PE BLOG NU SPUNE ADEVARUL IN ACEST ARTICOL.VREA DOAR SA AUDA OPINIA OAMENILOR.SPER DIN TOT SUFLETUL SA FIE ASA.
Comment by liviu amza (nadie) — May 27, 2009 @ 2:46 am
Domnule visurat tu dupa ce ai scris chestia asta ai si citit-o? Te-ai documentat putin? Am o rugaminte citeste intai cam care e nivelul subventiilor in alte state europene, vezi cum e incurajata acolo dezvoltarea agriculturii, de ce facilitati beneficiaza agricultorii si vino apoi aici si te plange. Pana nu se schimba ceva o sa continuam sa mancam rosii fara gust de la turci, castraveti de la bulgari, capsuni de la spanioli si mere de la italieni.
Te-ai gandit ca oamenii care s-au dus la munca dincolo dupa ce s-au tarat 3-4 ani pe ciuci sa le culeaga fructele alora au dobandit suficienta experienta si au strans ceva bani ca sa-si deschida aici propria lor ferma? Si-ar deschideo daca nivelul subventiilor ar fi macar apropiat de ce e dincolo, astfel incat sa poata vinde la un pret concurential. Pentru ca altfel poa sa care 1000 de galeti daca el nu poate sa iasa la un pret la nivelul celor venite din afara. Iar statul ar castiga din impozite deci nu duce tu grija statului.
Comment by Glumetzu — May 27, 2009 @ 7:34 am
iar ai scris un articol pentru care nu te-ai documentat. felicitari. cred ca te simti ca si cum ai fi dat gaura la macaroana.
ai mei parinti sunt profesori si au o casa la tara cu o mica bucata de teren, unde mai cultiva cate ceva. sti cat de greu e sa mentii o gradina vie in perioada verii? probabil ca nu, pentru ca tu stai linistit la racoare si motai, in timp ce unii se trezesc cu noaptea in cap si incep sa ude cu galeata prin gradina. treaba cu rolele de furtun nu e atat de simpla. si tata e inginer si a ajuns la concluzia ca e prea costisitor, si ca e mai ieftin cu galeata. plus ca la rolele alea de furtun, care nu costa 2 lei, mai ales daca ai ditamai terenu’; se mai adauga si unu’-doua hidrofoare (in functie de dimensiunea terenului, si daca ai mai multe hidrofoare trebuie sa sapi mai multe puturi), sau pompe de scos apa, caz in care ai nevoie de niste bazine de beton/metal – dupa posibilitati.
iar dupa ce toata vara nu ai facut decat sa muncesti in gradina – plivit, sapat, udat – mergi la piata sa vinzi rodul muncii tale si se trezeste unul ca tine sa zica: “E prea scump”.
romania avea sistem de irigatii. dar oamenii harnici si destepti de la putere au avut grija sa dispara. aici ar trebui sa intervina statul – sa puna la punct un sistem de irigatii.
se duc mult prea multi bani pe salariile unora si altora. in loc sa se finanteze o campanie a unei cutre ca eba sau rares niculescu sau mai stiu eu care, banii ar putea fi deviati catre agricultura.
ma asteptam – ca cititor – la mai mult de la unul care ii condamna pe reporteri ca nu se documenteaza. balarii poate sa scrie toata lumea.
Comment by pinguin — May 27, 2009 @ 9:50 am
a, si am uitat de curentul pe care il consuma hidrofoarele/pompele, ca din alea care functioneaza pe baza de aer la noi nu se aduc inca, din ratiuni – logic – economice.
Comment by pinguin — May 27, 2009 @ 9:55 am
visule de ce trebuie sa scrie neaparat blogerii si despre lucruri care le sunt total si absolut necunoscute?
agricultura e facuta praf in tara asta in primul rand din cauza politicii statului… taranul nu face profit din mai multe cauze, nici una netinand de munca lui:
- produsele de afara sunt mai ieftine fiind subventionate
- sistemele de irigatii le-au furat baietii destepti carora nu le placea munca la camp, tot din cauza ca politia ( tine de stat nu de tran, nu?) este inexistenta
- fondurile europene in loc sa fie folosite unde trebuie, adica sa faca unu super platit de la minister un proiect de irigatii, sunt bagate in tampenii ca sa ufmle buzunarele altora;
Cat despre sugestiile tale sunt absurde:
- nu este omeneste posibil sa uzi pamantul gu galeata ( vorbesc de agricultura nene, nu de cultivatul castravetilor pe balcon)
- pentru un sistem de irigatii taranul nu are bani, la propriu; e ca si cum ti-as zice tie: bine mai desteptule, daca tot vrei sa faci blogging interesant de ce nu faci matale inconjurul lumii cu elicopterul sa ne scrii lucruri super interesante?
si tu ai spune nene as face dar am nevoie de bani si nu ii am… ceee? pune ma mana si munceste, fa-ti un deltaplan, ca e nevoie de putin fier si panza si gata…
vad o ura teribila la orice orasean din asta care nu a avut ajutor de la stat, fata de cei ce il cer; toti care au lucrat inmediul privat si atat, nu inteleg ca sunt domenii care nu pot functiona normal fara ajutorul statului; unul din ele este agricultura, dar evident, fiind romani, stim noi mai bine, blogeri de oras, cum se face agricultura cu adevarat… mai bine decat nemti, francezi, englezi si alti fraeri din astia;
pentru ca blogerul roman e ultra pregatit in orice;
cumplit post, aproape jignitor pentru logica.
Comment by mage — May 27, 2009 @ 10:28 am
Din toate clasele sociale, taranul e cel mai oropsit de soarta. Incepand de la infrastructura, care e absolut inexistenta la sate. Acum de 2-3 ani au inceput sa se bage apa curenta si canalizare, ca pana acum oamenii isi faceau nevoile in fundu curtii. Trecand peste asta, munca prestata de taran e cea mai grea si cea mai prost platita. Lucreaza de dimineata pana seara pentru a se trezi la sfarsitul anului ca n-a agonisit mai nimic.
Dupa cum au scris si altii mai sus, peste tot agricultura e subventionata, asa se ajunge sa avem rosii mai ieftine din import decat cele din tara. Nu cred ca ai idee cat e aratu, discuitu la hectar. Si cu toate acestea iti dai cu parerea, si nu doar pe blog, ci si la gazeta. Profesionalism 100%, NOT! Mai nou nu exista domeniu in care sa nu fiti experti, despre care sa nu emiteti pareri pertinente in calitate de “iecsperti”.
Comment by zetu — May 27, 2009 @ 10:29 am
HOoooo maaa…
Probabil omu’ se refera la taranu ala care il vedem in poza aia celebra: inundatie, apa pana la genunchi dar el trage o dusca la crasma din sat…
In mare parte are dreptate. Putini mai sunt cei care vor sa munceasca, majoritatea sunt niste putori mai ceva ca la oras.
Comment by Vlad.C — May 27, 2009 @ 10:40 am
Tati, ai tu dreptate intr-un fel de doo feluri… Numa’ vezi tu… in aroganta si ignoranta ta, uiti o singura cheshtie: panea aia in care pui tu parizeru’ ie facuta din faina din grau’ lu’ nea tzaranu! Mai mult decat atat, daca in industria din care, sh-anume iti gastigi tu maliga (internetu’ care va sa zica) s-au facut nitzcaiva investitii de stat si/sau scutiri de taxe si impozitare ma intreb io de ce acolo zici tu ca nu se munceste?
Hai sa iti dau inca ceva la care sa te gandesti: baijetii astia pe care ii acuzi tu ca au afaceri si stau cu dansa’n mana nu au avut nicio putere cand aia mari, adicatelea orasenii astia ca tine, au spus ca e mai eftin sa ia bruma de buget de la Agricultura si eventual, unii mai dejtepti si mai loviti de filoxera industrializarii au luat instalatiile de irigatii cu totul. Amu’ io stiu ca tu acolo la Deva esti aproape de aia cu minieritu’ si ma gandesc ca daca aia au primit banu gros ca au venit si au dat cu ciomagu’ la Bucuresti, poate ca ar fi frumos ca si iobagu de rand, casapitoru de nevasta, datatoru cu sapa in tzarana si si ranitoru’ de balega sa primeasca si el ceva. Ar mai fi inca o chestiune, in (m)UE se dau niscai subventiuni care va sa zica de la buget asa incat sa vina “afaceristu” de romania (care e in oras) sa le aduca la pret mai bun si sa le moara astora “afacerile”.
Prietene, tu nu ai traficul lui Badea pe site pentru ca nu ai sustinere media asa cum are el. Corect? asa si cu imputzitu’ de tzaran roman: nu are cum sa concureze cu unguru’ sau cu italianu, ca statu’ lu asta micu nu numa’ ca nu-l ajuta da’ il mai si fura.
Nasol Nu????
Comment by Radu — May 27, 2009 @ 11:15 am
Fundamental greşit. Se vede că nu aţi ţinut o sapă în mână niciodată. Şi eu ca şi dvs am crescut prin Moldova şi ştiţi ce departe este câmpul de orice aşezare umană, ca să nu mai vorbesc de o sursă de apă. NEWS FLASH: Nimeni nu are curţi atât de mari să cultive hectare de pământ şi toţi cultivă “pe deal” adica la o distanţă cam de 20-30 de minute cu căruţa. Ce furtune aţi visat că se pot trage? Chiar din toate meseriile din lumea asta de agricultori aţi găsit să vă luaţi??? Ăştia care muncesc o vară la 40 de grade celsius pentru 10-20 milioane. Josnic, prea josnic. De asta nu mergea ţara asta bine, că agricultorii sunt puturoşi…
Comment by Moroi — May 27, 2009 @ 11:49 am
@Moroi: nu de aia care MUNCESC m-am luat eu, ci de cei care asteapta sa le dea statul bani.
Comment by VisUrat — May 27, 2009 @ 11:53 am
Nu, Vlad.C, nu prea ai dreptate. Articolul nu se refera clar la o anumita categorie de “tarani”, este unul scris la modul general si in care VisUrat isi da cu parerea fara sa cunoasca fenomenul. Pe de alta parte, comentariile cititorilor nu sunt violente, nu sunt simple pareri, sunt civilizate si argumentate logic. Ceea ce inseamna ca nimeni nu il “taxeaza” cu adevarat pe Vis ci doar i se atrage atentia unor detalii pe care nu le cunoaste.
Eu sunt doar curios cum o sa iasa finalul: o sa degenereze intr-o mare mizerie, sau Visu’ o sa iasa public aici pe blog si o sa zica: “Da. Recunosc. Am gresit. S-a intamplat, i se intampla oricui. Va rog sa ma iertati.”? Recunosc ca mi-ar placea sa-l vad in a doua ipostaza, cea de om integru si vertical…
Comment by fernoss — May 27, 2009 @ 12:02 pm
@VisUrât
Toţi ţăranii ştiţi că au o demnitate în ei şi nu cer bani decât când cuţitul le-a ajuns la os. De ce nu le face statul irigaţii? De ce statul nu le asigură culturile contra intemperiilor (cum e prin alte ţări)? De ce nu se subvenţionează nimic şi statul îi lasă la mâna samsarilor care cu 2-3 tractoare le lucrează pământul şi iau un procent de 70%. Vi se pare corect? Nu cred eu că există ţărani care cer bani de mers la crâşmă. Toţi cer pentru PĂMÂNT. Toţi cer bani ca un beţiv ca mine sau un scriitor ca dvs să aibe o pâine “să bage sun nas”. Total nedrept articolul dvs şi cred că ar trebuii să urmaţi sfatul domnului fermos de mai sus… Prea au fost nedreptăţiţi oamenii ăştia de-a lungul veacurilor să o mai faceţi şi dvs.
Semnat: Un băiat crescut la ţară în Jud.Vaslui
Comment by Moroi — May 27, 2009 @ 12:20 pm
subscriu la comentari…+ produsele de la tarani….adica direct de la ei din batatura sunt extrem de ieftine.. in comparatie cu munca depusa… ei deabia strang banii necesari pt lucrarile de toamna/primavara: arat semanat. etc
se cunoaste ca esti baiat de oras.
Comment by mitica — May 27, 2009 @ 12:45 pm
domnule visurat
nu mai vorbiti aberatii. mai bine vorbiti dumneavoastra de lucruri la care va pricepeti (joaca de-a hotii si vardistii la airsoft, concursuri de scris comentarii cu premii, farse la manelisti, filmulete de pe net).
agricultura fara subventii ar fi moarta. taranii nu au bani de irigatii, pentru ca nu au de unde sa aiba, nu au fost bloggeri inainte.
a spune ca taranul nu munceste, e o prostie debitata. daca nu ar munci, nu ar manca.
hai sa avem putin respect fata de lucrurile pe care nu le cunoastem, sa nu mai facem pe cunoscatorii in toate.
Comment by gogu — May 27, 2009 @ 2:03 pm
Ia uite aparatorii taranilor ce au sarit…..daca sunteti asa de acord cu ei de ce nu va duceti la tzara sa puneti si voi mana la munca?!
Agricultura este asa cum e din mai multe motive:
1. In anii ’90 toti si-au vrut pamanturile inapoi, crezand ca se vor imbogati peste noapte. Agricultura centralizata avea partile ei bune. Apoi au dat de greu cand au vazut ca au de muncit 2-3 ha.
2. Dupa ce au luat pamanturile, s-au gandit ca fostele CAP nu mai au nevoie de sistemele de irigatii, pompe, imobile, etc. Si, in loc de campania de primavara au demarat campania de furat. Ce nu au reusit sa fure, au distrus. Bineinteles, nu toti au furat….doar cei mai tineri si mai “cu spirit de intreprinzator”. Ceea ce au furat atunci le-au ajuns cativa ani, apoi au dat de greu…
Actualele asociatii sunt de fapt fostele CAP, doar ca acum beneficiarii sunt cateva persoane private. Ex
3. Taranul roman nu prea are treaba cu progresul tehnologic, decat daca acesta se refera la procesul de ingurgitare a alcoolului sau la tehnici noi de batut nevasta.
4. Romanul (NU DOAR TARANUL) prefera sa ceara decat sa munceasca/gandeasca.
5. Legislatia cu privire la subventii este foarte alambicata, ca orice lucru in tara asta.
6. Guvernul nu are, cred eu, nici o tangenta cu agricultura.
Evident ca irigatii pe cateva Ha nu se poate face cu o galeata….dar i-am adus eu in situatia asta? O parte din vina este a lor..
Exercitiu de imaginatie: Pe mine ma da afara firma din motive economice. Trebuie sa ma duc la guvern sa cer subventii pentru a-mi face meseria? Sau as putea sa ma duc la tzara si sa ma fac agricultor ….si sa cer subventii.
Comment by Candidatu' Ideal — May 27, 2009 @ 4:21 pm
haide sa mai vedem un aspect atunci, taranu` munceste, da, nu zic nu, dar oare toti aia care sunt la crasma de prin sat seara oare ce bani beau aia?aia din munca oare?se mai plang apoi ca n`au bani si ca nu`i ajuta nimeni?
sa vedeti ce`i in unele sate cand vine pensia si jumate o lasa la bar..
Comment by cipoc — May 27, 2009 @ 5:45 pm
Vai de mine, cate pareri au aparut cu privire la “de ce nu se poate face asa”… Ma intreb insa daca acesti indivizi chiar gandesc sau numai se fac. Pai si pe dealuri si peste tot se poate face irigatie, conteaza doar sa vrei. Cu adevarat. Si sa muncesti pana cazi in nas. E greu, e de munca, recunosc, dar muncesti o data, culegi de zeci de ori. Plus de asta, nu-i musai sa fie agricultori toti, se pot asocia, pot sa-si dea pamantul in arenda, etc. Si atunci, se gaseste unul care sa faca si irigatii.
Am dat si eu cu sapa, si la arat am fost, si la semanat, si la cules. Si nu pot sa inteleg de ce daca e in joc profitul, agoniseala taranului, nu face ceva pentru asta. Noi suntem una dintre tarile in care in planul de afaceri este prevazuta cheltuiala cu popii pentru rugatul pentru ploaie. Nema irigatii, ca ni le fura, nema asocieri la nivele mari de 300+ hectare ca de ce sa castige si altul de pe pamantul meu, doar individualism si zgarcenie. Nu la toti taranii, bineinteles. Dar multi asteapta sa ploua, asteapta sa dea statul subventii, asteapta pe dracu’ sa-l ia. Cu astia am eu treaba…
Comment by ghost — May 27, 2009 @ 6:18 pm
Foarte prost articolul. Se vede ca n-ai nici o treaba cu fenomenul.
Eu am bunici la tara si am petrecut multe veri la ei ajutandu-i la munca.
Este o munca FOARTE GREA! Munceam de dimineata de la 8-9 pana seara tarziu, 7-8.
Sigur, nu ma obliga nimeni, dar munca fizica este pana la urma foarte buna pentru om si nu regret deloc verile petrecute la tara.
Bunicii mei au mult teren arabil, dar au o varsta si evident nu mai pot lucra tot pamantul, iar productivitatea este mica, daca vremea e potrivnica.
Pentru a face profitabila o afacere cu legume si fructe e nevoie de sute de milioane de lei vechi investiti, deci evident imposibil pentru taranul roman, daca statul nu intervine. Sigur, n-ai banii necesari, te ocupi de o suprafata mult mai mica, atat cat sa faci necesarul personal si restul terenului il lasi de izbeliste.
Numai prin interventia statului se poate relansa agricultura, altfel este foarte foarte greu.
Dar nu-i nimic, ne ocupam in continuare de scris articole negative la adresa taranului roman si ne plangem in continuare de calitatea proasta a legumelor si fructelor.
Nu-i nimic, mergem inainte cu discutiile, ne pricepem de minune sa palavragim toata ziua dar e al naibii de greu sa punem mana pe sapa.
Comment by john — May 27, 2009 @ 8:32 pm
PAi numa’ ce stau pe coada si ma uit la voi,bre oameni…Da’ chiar nu va dati seama ca adevarul e pe la mijloc?
Cine , dupa ’89 a furat tot sistemul de irigatii de pe campuri?
Cine, cand a dat o tornada sau o inundatie, statea la crasma sau cu mainile in san uitandu-se la militari cum se lupta sa le salveze bunurile?
Cine a vandut materialele de constructie primite ajutor de la stat pentru a-i ajuta dupa calamitate?
Cine si-a vandut pamantul / padurile si a baut si mancat banii?
Cine?
Cine promite fonduri care vin de la UE si cand e ales le da cu M in fata?
Cine face locuri de vanzare a produselor agricole “numai pentru producatori” ?
Cine ordoneaza lucrari de ” Imbunatatiri” funciare?
Cine are grija de starea si numarul de drumuri din tara?
Cine “protejaza” productia interna agricola ( nu de masini) ?
Cine subventioneaza productia / HA si cu cealalta mana IA?
Cine?
Pai nu vedeti ca ajungem la vorba veche:” Cum e turcu’, si pistolu’ ” ?
Luati-va adio de la ajutoare de stat.
Cereti ajutoare de mers.Inainte.
Comment by Lupul Alb — May 27, 2009 @ 9:07 pm
hai c-ai dat-o-n bara cu articolul asta. scrie despre chestii la care te pricepi (ca sunt destule) sau, daca nu te pricepi si vrei intr-adevar sa scrii, documenteaza-te.
Comment by Andrei — May 27, 2009 @ 9:27 pm
[...] remarcat că textul scris de mine despre țărani a generat multe comentarii, majoritatea care mă condamnau că nu m-am documentat. Nu îmi voi cere [...]
Pingback by Despre țărani » visurat.ro — May 28, 2009 @ 12:40 am
Vai ce plin e de oameni care te injura ma Visule. Eu ma gandesc la o chestie: importam aproape toata mancarea noastra din Europa (vreo 93% era?). Asta cam inseamna ca taranii nostri nu muncesc si asteapta bani ca sa-si cumpere mancare – pt. ei. Mai citesc si despre asigurarea culturilor, dar tot nu inteleg ce rezolvi daca nu iese nimic din pamant, chiar daca ai bani. Daca nu mananci hartie de in sau plastic, tot o laie.
Lumea mai face si confuzie intre subventie si pomana. Subventie e atunci cand tu muncesti si faci ceva, dar statul vrea sa te incurajeze sa faci mai mult. Pomana ii cand tu stai si astepti sa-ti cada para malaiata, zici ca nu cade din cauza secetei, si te milogesti la stat sa-ti mai dea niste bani ca sa ai ce cheltui la crashma.
Eu inca ma intreb cine i-a invatat pe oameni ca banii sunt tot ce le trebuie si a uitat sa le spuna ca epoca in care totul crestea in copaci fara ajutorul nimanui a apus de multe mii de ani.
Ma uit la oameni si toti vor bani. Dupa ce-i ascult ca-s saraci si n-au, ii intreb: tu ce stii sa faci? Raspunsul e format dintr-o singura vocala: a~… – si se continua cu “Si acu’ ce vrei sa fac? Daca n-am avut cap cand eram tanar…”. Incerc sa duc discutia mai departe, sa vad daca inteleg macar o mica parte din circuitul economic. Se dovedeste ca nu-s paraleli si stiu o particica: stiu ca daca au bani se duc la magazin si cumpara chestii. Si atat. Concluzia lor e ca ei o duc rau pt. ca altii de vor raul. Nu e vina lor deloc.
Am specimene destul de apropiate. Am vrut o chestie simpla de la ei: un plan de afaceri. Am zis: cati bani iti trebuie, ce-o sa faci cu ei si ce-o sa iasa la sfarsit de an? Raspuns: a~… So far, investitiile lor se rezuma la chestii cu care se pot lauda vecinilor de bloc si de sat, nu chestii care efectiv au o motivatie economica.
Dar sunt si aia care vor, se strofoaca si curge apa de pe ei umbland dupa tot ce trebuie, de la planuri, la fonduri, la utilzaje, si atunci cei care ar trebui sa le dea bani, ca vorba aia, e program european pt. agricultura si nu dau de la ei, se scarpina in fund.
Am zis mult ca sa spun ceva ce se rezuma la asta: N-ai cu cine.
Comment by Radu C — May 28, 2009 @ 12:44 am
VisUrat, pari o persoana foarte logica. Not. Diferenta intre taranul care cere subventii pe agricultura si ala care face in fabrica lui chiloti e ca primul produce ceva care este vital pentru traiul meu si al tau, mancare. Hai sa iti mai dau neste chestiuni.
Taranul nu poate accesa credite bancare, greu de tot. Taranul in general nu are niciodata suficienti bani pt a pregati productia de anul viitor si pt a o asigura de calamitati in acelasi timp. Pentru ca el o sa poata vinde rosii (inca de calitate mai buna decat alea de import) 3-5 luni pe an, ceea ce o sa il excluda de la contracte cu supermarketurile, care prefera o sursa de legume de rahat, dar functionala tot anul (vezi Turcia, etc). Ca sa poti baga apa in furtunele de care vorbesti tu, trebe sa ai o sursa de apa neafectata de seceta. In cazul brumei, nu te ajuta asta.
Si asa o dam inainte. Daca te intrebi de ce in TOATE tarile agricultura primeste subventii, pune-te pe meditat. Destept cum pari a fi, sunt sigur ca gasesti cat de cat vreun motiv.
Comment by Vicus — May 28, 2009 @ 11:35 am
Un articol foarte bun. Si cum e si normal apar oameni, pardon bovine care sa ofere explicatii. Prima ovina care comenteaza si comenteaza prost e sorin, tipicul taranului, numai ca el e mai inteligent si are computer. Deci e taran evoluat. Deci sa-ti raspund frate roman. In primul rand nu te pune nimeni sa te duci sa muncesti la 40 grade ale lui Celsius (combinate cateodata cu celelalte grade de la vodca sau rom) , tu taran roman te duci de bunavoie sa muncesti campul , ca asa crezi tu. Ei, pai cand te duci de bunavoie nu te mai plange, de prostia ta. Cica e nevoie de irigatii. Pai mai ovina irigatii au fost ,dar tot taranul roman le-a distrus,furat si ghici cine se plange acum? Tot taranul roman cu niste ovine evoluate. Mai sunt comentarii asemanatoare ale lui sorin , scrise frumos si cu un mesaj prost sau chiar fara. Un fel de pomelnice gratuite.
In primul rand in agricultura romanesca merita investit atunci cand va fi organizata. Pana atunci M U I E taranului roman (plangator la carciuma, cersetor de ocazie si pupator de icoane). Cu Dumnezeu inainte! Unde? La naiba!
Comment by hgvlad — May 28, 2009 @ 1:00 pm
Am citit toate parerile si as veni in completarea articolului cu pareri personale:
- Nu e logic ca taranii sa ceara bani pentru pamant. Pamantul este un bun ca oricare altul deci ti-l poti permite sau nu. Faptul ca au pamant si n-au dupa ce bea apa nu ajuta pe nimeni. N-au decat sa vanda sau sa-l deain arenda.
- Daca taranii sunt batrani si nu pot pot oricand sa dea pamantul copiilor, care vor aplica parerea numarul 1 (daca isi permit sa faca agricultura fac, daca nu il vand sau il arendeaza). Toata lumea pierde datorita pamantuleui nelucrat si al agriculturii de subzistenta.
Comment by Radu — May 28, 2009 @ 7:29 pm
@hgvlad: o completare. Taranul de acum nu mai e cel care a furat sistemul de irigatii,pentru ca ala a plecat la oras si a facut plozi idioti ca tine
Comment by Bogdan — May 29, 2009 @ 12:29 am
Vandutul si arenda sunt niste chestiuni superbe, dar virtual inexistente.
Comment by Vicus — May 29, 2009 @ 10:23 am
Bogdan sa traiesti vecine!
Comment by hgvlad — May 29, 2009 @ 2:34 pm
ma nene,care luati apararea care injurati,taranul care il stiati nu mai exista,el este la muzeu,azi sint doar asociatiile care dau la proprietarii terenurilor 500 kg cereale la ha dupa ce in prealabil ia luat subventia de 5 milioane pe ha.Asta este agricultura romaneasca,iar cei ce cultiva prin gradini o fac cat mai pot sa se aplece,si asta doar pentru amintirea unor timpuri apuse,azi este doar industrie nu mai este loc de tarani.
Comment by craioveanu — January 12, 2010 @ 4:44 am