Dar Ianoș de ce să nu învață românește?
Scris de VisUratAcest titlu este pus dupa ce am auzit un reprezentant UDMR (care se chinuia sa vorbeasca romaneste) cum incerca sa justifice propunerea lui Marko Bela, propunere care presupune introducerea limbii maghiare in scolile romanesti si obligativitatea acesteia in zonele cu populatie mixta.
Respectivului udemerist i se parea normala aceasta propunere pentru ca, citez, “atunci cand romanul se duce la Ion trebuie sa vorbeasca romaneste, iar cand se duce la Ianoș trebuie sa vorbeasca ungureste”.
Da, sunt de acord sa vorbesc ungureste cand ma duc la Ianoș, cu o singura conditie: Ianos sa fie in Ungaria, nu in mijlocul Romaniei.
Ce nu cred ca a inteles nesimtul de udemerist este faptul ca in Romania limba oficiala este romana. Nu este facultativa invatarea limbii romane, este obligatorie. Si atunci, ma intreb, de ce trebuie sa vorbesc romaneste cu Ion si ungureste cu Ianoș, cand ambii ar trebui sa stie limba romana?!
Ianoș e mai cu mot si nu vrea sa invete limba romana si pentru asta trebuie sa fim noi obligati sa invatam maghiara? Ianoș e mandru de etnia lui si, pentru ca-i minoritar, are nevoie de mai multe drepturi (unele chiar aberante pentru orice alta tara civilizata) decat romanii?
Asa ca, ma repet, obligativitatea invatarii limbii maghiare de catre romani in scolile din zonele cu populatie mixta este una dintre cele mai mari imbecilitati pe care le-a putut debita vreodata cineva.
Problema insa e alta. UDMR-ul este o forta si, cine se aliaza cu ei, ar avea multe sanse de castig… Drept urmare, ungurii ajung sa oblige romanii sa invete maghiara, iar niste jigodii castiga niste voturi. Cu alte cuvinte, cred ca-i timpul sa ne apucam de invatat din timp…
Még olvasunk (Ne mai citim)…




De multe ori ne uităm la români şi îi dăm drept exemplu de nesimţire. Eventual ne uităm la unguri şi îi dăm exemplu. “Ia uite ce civilizaţi sunt ăştia”/”ce curat e, se vede că aici stau unguri”. Faza cu limba arată că ungurii dau dovadă de o nesimţire mult mai gravă decât românii. De ce? E simplu. În momentul în care intri în casa cuiva, e de bun simţ să te supui regulilor lui. Indiferent unde. Ungurul a venit în România, nu-l pune nimeni să rămână. Nu îi place, să plece. Dacă nu vrea, să respecte regulile.
De-asta eu când ies din ţară vorbesc, în limita posibilităţilor, limba locală. Şi ştiu că dacă aş vrea să mă mut în Cehia (random example) primul lucru pe care l-aş face ar fi să învăţ ceha.
Comment by 47 — October 27, 2008 @ 1:37 am
Păi da 47 că pentru voturile alor tăi nu te mângăie nimeni în fund. Nouă ni se pare normal să ne comportăm ca romanii când suntem la Roma. Dar lor nu. Că ei e defavorizaţi.
Culmea nesimţirii politice bag de seamă că se modifică în fiecare zi, din mai rău în dezastru.
Mă cheamă Molnar şu nu vorbesc o boabă de maghiară. Poate mi-ar fi prins bine. Dar eu sunt român şi România mi-a dat tot ce am. Puţin, mult, cât o fi, de la Bucureşti am primit, nu de la Budapesta.
Comment by Robintel — October 27, 2008 @ 1:58 am
Bela si restul UDMR-ului nu se invata minte pana nu ii trimite cineva in Ungaria. Acolo n-o sa aiba probleme, se vorbeste ungureste … ar fi bine pentru ei. Nici nu stiu de ce se chinuie aici, mai bine sa plece de buna voie.
Comment by Teniescu — October 27, 2008 @ 2:51 am
Poi daca noi ar trebui sa invatam maghiara… logic ar fi si italienii sa invete romana, ca deja… nushu cum sa zic dar Italia are deja mai multi romani decat de-ai lor.
Ce pana mea? Stau in romania ,invat romana si gata. Romanii cum au invatat italiana ?? O sa li se taie motzu’ in curand ungurilor. Mult respect ungurilor care si-au taiat motul la un an si nu fac figuri intr-o tara straina. O zi buna!
Comment by Deeanna — October 27, 2008 @ 9:18 am
[...] vor învăța limba maghiară în localitățile majoritar maghiare. Foarte bine. Să învețe. Rromânii au coloana vertebrală [...]
Pingback by Din fuga turcului 4 » ARHI — October 27, 2008 @ 9:56 am
udmr-ul nu pleaca in ungaria deoarece aici beneficiaza de o masa de control, acolo nu vor fi decat niste nou veniti si fara nici un fel de putere. aici pe de alta parte au puterea de a influenta o masa de oameni foarte usor de manipulat prin fel de fel de propuneri de legi de genul asta.
Comment by Schcooby — October 27, 2008 @ 10:30 am
[...] Bine ca stiu altii ca au mai multe drepturi decat romanii… [...]
Pingback by In tara in care oamenii nu stiu ce au de facut | Jurnal de Oradea - Mintea Ardealului — October 27, 2008 @ 10:52 am
cred ca ceea ce imi vine acum in minte, primul comment la care ma gandesc este
“TINE MINTE 3 CUVINTE! GARDA MERGE INAINTE…”
|| || ||
”””””””””””””””””””””””’
|| || ||
”””””””””””””””””””””””’
|| || ||
”””””””””””””””””””””””
|| || ||
Pamantul ala e al noastru, al romanilor! Si dupa ce ca se comporta ca si cum ar fi al lor au niste pretentii si niste mofturi si niste figuri in cap fantastice….si totusi nu am ceva cu ei ca persoane(defapt sunt si unguri cu care nu am nimic) , dar natiunea lor e la 0!
Comment by Claudia — October 27, 2008 @ 11:00 am
Ungurii aia sunt nationalisti rau de tot. Pai incearca sa mergi pe la ei sa ii intrebi ceva in engleza, ca vorba aia, vrei si tu sa intrebi una alta, niste directii etc. Habar n-au. O tin langa cu Nem Nem. A trebuit sa invat io sa zic Micinas, Nem sobot, Nem tudom, Ghere ide (am scris cum se pronunta ca habar n-am cum se scrie) bla bla bla….ca sa ma descurc la ei… Deci, mi s-ar parea mai mult ca decent sa invete si ei romana ca sa se descurce cand vin la noi in tara…ca dupa ultimele mele cunostinte ardelenii sunt tot romani, si ungurii minoritari locuiesc tot la noi in tara.
E TARA NOASTRA, N_O VINDETI PE NISTE VOTURI.
Ce-ar fi acuma sa ne apucam sa invata si tiganeste, si chineza, si machedoneasca si tatareasca ca ce pana mea, sunt atatea minoritati in tara asta si nu ne-ar strica sa devenim poligloti….sau mai bine americanii sa invete ogligat mexicana si nai stiu io ce…Hai da-o in branza masii…Pai da tinerii nostre ies din ce in ce mai prosti si mai analfabeti din scoli si pe astia ii arde camasa ca nu stiu maghiara lor. Pai lu’ bozgoru’ asta de Bela nu i-a expirat mah perioada de sedere in tara asta? N-ar fi timpu’ s-o stearga la el inapoi de unde a venit?
Comment by Giuco — October 27, 2008 @ 11:49 am
Am mai spus-o pe blogul meu dar o mai spun si aici
voi ati cazut din nou in cursa politicienilor, de data asta v-a facut-o Marko Bela.. el ce vrea de fapt.. declara tampenii, lucruri care nu se vor accepta si voi va ofticati si-i injurati pe oamenii de rand unguri care majoritatea n-au nici o vina.. ei va injura inapoi si uite asa incepe scandalul
.. aceste declaratii sunt niste declaratii inofensive care au la baza niste strategii de marketing bine puse la punct.. doar e campanie electorala
.. majoritatea dintre unguri nici nu-i sufera pe acesti UDMR-isti iar voi ar trebui sa stiti asta inainte de a acuza (ex alegerile pt Primaria Oradea).. daca o sa continuati in acest mod nu vad bine Romania (in special bucurestenii)
Comment by Dani — October 27, 2008 @ 12:14 pm
Daca imi permiteti sa-mi spun parerea de “ungur” (da, sunt ungur!):
Marko bacsi sa se spanzure! Nu inteleg cum poate cineva sa fie asa un idiot!
Oare nu din cauza lui si a breslei lui imi dati voi mie in cap? Ca daca n-ar fi el, poate nici nu-ti dadeai seama ca-s ungur – ma considerai un concetatean oarecare!
Daca imi permiteti o mica parere: daca o minoritate nu este in stare sa invete limba oficiala a tarii in care traieste, e mai bine sa plece dracului in “tara-muma” si sa ne lase pe noi, restul, in pace. Idiotii dracului…
Comment by The Fan — October 27, 2008 @ 12:35 pm
@47: te inseli amarnic.
). Ungurul a lucrat cot la cot cu romanul, l-a injurat si el pe Ceausescu, a stat cu sufletul la gura in timpul mineriadelor, etc.
“Ungurul a venit în România, nu-l pune nimeni să rămână.” – nu, ungurul s-a nascut in Romania, si parintii lui la fel, si bunicii lui la fel. Pana acum cativa ani, ungurul a invatat romaneste (exceptand poate unele regiuni, unde ungurii sunt destul de multi ca sa invete minoritatea romana ungureste
Ungurul stupid asculta de aberatiile persoanelor gen Marko Bela sau Tokes Laszlo.
Ungurul inteligent vorbeste romaneste, stie unde e locul lui si ii considera pe cei doi de mai sus idioti, cu partidele lor cu tot.
Comment by The Fan — October 27, 2008 @ 12:46 pm
+ daca imi permiteti un banc:
Cum ajunge ungurul (din Ardeal) roman?
Simplu: pleaca in Ungaria
Comment by The Fan — October 27, 2008 @ 12:48 pm
The Fan: 1-0, asta e adevarul. ungurul inteligent stie ca aici se vb romaneste si n-are nimeni (care nu e idiot) nimic cu el doar pt ca e ungur. treaba lui, sa fie si thailandez, daca e om de treaba, e binevenit oriunde. daca MB provoaca scandaluri gratuite, invrajbeste degeaba (si pt castigul lor politic si social, Attila Verestoy fiind destul de bogat din afaceri cu lemn, pushlamaua) vecinii si oamenii, e treaba lor. in Romania, daca vrei tu sa inveti maghiara, turca sau engleza, e optiunea ta. ca traiesti intre unguri sau te duci in afara si iti trebuie, OK, dar obligativitatea maghiarei mi se pare cea mai mare dovada ca astia trebuie desfiintati (ma refer la UDMR ca partid politic) inainte sa iasa razboi civil. mi se pare corect sa aiba EXACT aceleasi drepturi ei, ca minoritari, la noi, cat au si romanii (sau alti straini) la ei. indiferent de numar! ca in zona X sunt multi unguri, in Bucuresti sunt putini, au aceleasi drepturi, nu?! ca doar nu e lege pt HG/Covasna. asa e echitabil: daca ajungi in Ungaria, e vai de tine ca roman, din cate se povesteste, daca nu stii limba. si daca o stii, si spui de unde esti, poate fi nasol – zic cei care au fost. asa ca, taman pe taman: ce le dati voi, le dam si noi. fiti voi exemplu de generozitate!
cat despre banc.. dureros de adevarat! am inteles ca aia fac alergie la cei care vin de-aci.
Comment by E-nigma — October 27, 2008 @ 2:09 pm
Ar fi o solutie de mijloc: sa se creeze o materie optionala in scoli, cea de limba maghiara. Iar daca vrea cineva sa invete, sa invete. Iar daca nu vrea, sa nu invete (oricum nu va invata, chiar si daca ar fi obligatoriu
).
Iar referitor la UDMR am doar un singur lucru de spus: ne-a facut tuturor mai mult rau decat bine. Sunt de acord: sa se desfiinteze. Oricum sunt multi unguri membri in alte partide politice…
Comment by The Fan — October 27, 2008 @ 3:05 pm
Stiu ca ai fost de curand in Austria. Nu stiu insa daca ai observat afisele mari din centrul Vienei scrise cu o litera de o schioapa, in traducere: “Vrei sa locuiesti in tara noastra, trebuie sa ne inveti limba!”. Daca era un afis de genul asta in centrul Bucurestiului mare scandal ce iese. Intr-adevar Austria se confrunta si cu o mare problema (toate natiile pamantului s-au adunat la ei) insa nu e cu nimic diferit.
Rezultatul: tot vietnamezul, chinezul, indianul de la McDonald’s vorbeste perfect Germana.
Comment by Andrei — October 27, 2008 @ 3:50 pm
ar fi cazul sa punem mana pe furca si pe torte si sa incepem sa-i marginalizam. Deja e bataie de joc, statul roman e un dobitoc. Am vauzt multi unguri care habar nu au sa vorbeasca romaneste. Nu ar trebui sa aiba voie asa ceva. In alte tari daca ai cetatenie trebuie sa stii limba
Comment by Andrei Monciu — October 27, 2008 @ 3:56 pm
@Andrei Monciu: nu trebuie pus mana pe furci pentru ca nu toti ungurii sunt de aceeasi parere cu Marko Bela. Nici macar majoritatea lor nu sunt de acord cu imbecilul de “lider edemerist”. Dar, ca si noi de altfel, nici ei n`au ce face si trebuie sa se supuna unor politicieni tampiti. Problema e ca nu remarca nimeni o chestie. Toti spun ca Vadim e nebun si extremist, dar nimeni nu vede ca si Bela e la fel. El nu vrea schingiuirea romanilor, el vrea doar maghiarizarea lor, autonomie si alte alea…
Asa ca hai sa nu punem mana pe furci si sa omoram ungurii, sa punem mana pe topoare si sa omoram politicienii. Si p`ai lor si p`ai nostri.
Comment by VisUrat — October 27, 2008 @ 4:06 pm
@Andrei Monciu din postul tau reiese doar sovinism si nu e bine sa stii
o sa-ti dai seama peste ceva timp despre ce vorbesc..
@Sebi te ajut la orice ora.. cand e vorba de politicieni.. pe oamenii de rand sa-i lasam in pace
Comment by Dani — October 27, 2008 @ 6:24 pm
Populism ieftin.. E an electoral ce naiba, trebuie să iasă şi ei cu ceva în faţă.. Ce, ai noştri nu promit MII de kilometri de autostradă?
Comment by rady — October 27, 2008 @ 9:04 pm
@The Fan – prin “ungurul” nu m-am referit la ungurul x sau y, ci la etnie, care evident nu este cea “de prin părţile locului”. Oricum, eu nu am nimic cu ungurul de rând, dar îmi sare ţandăra când aud ce idioţenii mai nasc din separatismul udemerian. De acord cu tine în privinţa ungurului inteligent.
Comment by 47 — October 27, 2008 @ 10:35 pm
Eu sincer as omora politicieni daca as face parte dintr-o org bine facuta. Asa sa ma duc de prost si sa ma prinda a doua zi n-are nici un rost. Si nu, nici unu care citeste mesaju asta nu-i in stare sa faca org aia
Comment by pui_de_prost — October 27, 2008 @ 10:38 pm
@47 – In general romanii nu au nimic cu minoritatile (mai putin unele minoritati cu miros aparte, dar acum nu e vorba de ei), dar cand apare cate-o prostie de genul in media, romanul de rand incepe sa generalizeze si i se pune pata pe toti ungurii, indiferent daca sunt cu Marko sau impotriva, indiferent daca stiu romaneste sau nu… si asa se ajunge (la propriu) la niste manifestari cu furca si toporul, doar pe considerente “nationale”.
)
(O mica idee: ungurul stupid vrea in Ungaria. Ungurul inteligent ar prefera orice alta tara
Comment by The Fan — October 28, 2008 @ 10:40 am